EU och tvingande ABS

Chopperbyggarn

New member
ABS har nog många fördelar men varför ska man stifta lagar om tvingande ABS när marknaden frivilligt i all högre takt förser nya motorcyklar med ABS som standard och förmodligen inom några år så kommer nästan alla nya motorcyklar att vara försedda med ABS, finns det överhuvudtaget något behov att lagstifta om detta??

Vad kommer att gälla för landsvägs registrerade Enduro hojar som knappast kommer att se speciellt mycket asfalt under sin livstid, kommer även dom att tvingas förses med ABS??

Med en lag om obligatorisk ABS, kommer man då inte att "måla in sig i ett system" när innovationen mycket väl kan komma med helt andra för oss ännu okända och annorlunda system som är väl så bra för att på teknisk väg lösa problematiken med bromsningsolyckor??

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, jag vet inte vad försäkringsbolagen tycker men det är väl bara koppla ur skiten eller plocka bort den. Jag utgår ifrån att det går att göra så. Jag är också lite kluven i ABS frågan, dess vara eller icke vara.

//Amir
 

Chopperbyggarn

New member
Amir, denna tråd är i första hand inte ämnad för att diskutera om ABS är bra eller inte utan behovet/konsekvenserna av en lagstiftning om obligatorisk ABS som EU avser att införa.
FINNS DET NÅGOT SOM MOTIVERAR EN TVINGANDE ABS LAG (snart kommer förmodligen dom allra flesta landsvägs mc ha ABS som standard frivilligt)???
Kanske handlar lagen bara om att visa "politisk handlingskraft"??

Anders.J
 

Marie

Banned
Nästa fråga är ju hur detta kommer att påverka möjligheten att som hos pionjären på mc-ABS -BMW- fortsätta ha avstängningsmöjlighet för ABS-funktionen på sina "terrängkapabla(?)" mc t.ex. R1200GS ?
Den avstängningsmöjligheten sägs ju vara uppskattad hos dem som kör mycket på grusväg.

Ja jag anser ju en sådan lag som ett skott mot i luften, som du säger så utbreder sig ABS-farsoten ändå med stor hastighet.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Ok, Anders då diskuterar vi det. Jag tycker EU har gjort helt rätt med att införa krav på ABS och de har bra argument till varför det inte vill tillåta av och påstängningskapp för abs och jag tycker att Femas argument om ökade kostnader faller lite grann bort då iaf bilsport och mc har gått med på att stå för kostnaderna för en hoj som är max 5 år gammal och har gått mindre 6000 mil. Nordens befolkning är alldeles för lite jmf med resten av europa för att eu ska anpassa lagar efter förhållandena i norden.

Angående tillverkarna på frivillig basis håller på att införa abs beror nog mest på att de vet att om de inte gör det kommer eu att tvinga dem i likhet med 100 hk regeln.

//Amir

Amir, denna tråd är i första hand inte ämnad för att diskutera om ABS är bra eller inte utan behovet/konsekvenserna av en lagstiftning om obligatorisk ABS som EU avser att införa.
FINNS DET NÅGOT SOM MOTIVERAR EN TVINGANDE ABS LAG (snart kommer förmodligen dom allra flesta landsvägs mc ha ABS som standard frivilligt)???
Kanske handlar lagen bara om att visa "politisk handlingskraft"??

Anders.J
 
Last edited:

Mimmi

New member
//Angående tillverkarna på frivillig basis håller på att införa abs beror nog mest på att de vet att om de inte gör det kommer eu att tvinga dem i likhet med 100 hk regeln.

//Amir

Hej!

100hp regeln är väl inte aktuell?
Det är/var väl bara Frankrike som hade den, och i det nya EU-förslaget finns det väl inte med ett förslag om att det skall införas i hela EU heller?
Eller är det jag som läst remissen dåligt?
 

Chopperbyggarn

New member
Är inte den här typen av lagar ett sätt att låsa fast sig vid en inom ramen för regelverket teknisk lösning som utestänger nya helt andra typer av nytänkande tekniska lösningar på samma sätt som när sverige införde lag på avgasrening för bilar 1976 (EGR) och därför inte kunde godkänna importerade California bilar med katalysator??

Anders.J
 

Marie

Banned
Anders!
Nu är du nog ute och cyklar en aning. Givetvis skall man lagstifta om målet/resultatet inte om den tekniska vägen att nå dit.
Det var just det man gjorde i fråga om 1976 års avgaskrav. Man lagstiftade då INTE om egr-ventil, utan man lagstiftade om maximala utsläppsnivåer. Det fanns de som klarade kraven utan EGR-ventil, bl.a. några modeller av Alfa-Romeo.
Problemet den gången var att man specade kraven tillsammans med en körprovcykel som Sverige och Schweiz var ensamma om i världen. Eftersom Californiens avgasprov kördes efter en annan körcykel var inte proven direkt jämförbara, med påföljd att den som ville importera en Californienbil själv fick bekosta ett avgascertifieringsprov enligt den svenska körcykeln (vilket en katrenad californienbil troligen skulle klara med bred marginal), men det hjälpte nu inte eftersom miljötalibanerna/tjänstemännen på Naturvårdsverket inte kunde VETA att californienbilen uppfyllde lagens bokstav med nivåer enligt den svenska körcykeln. Ett annat problem i sammanhanget var att för att bibehålla funktionen på en katrenad bil måste den köras på blyfri bensin, och sådan fanns inte på tappstationerna i Sverige på den tiden, varför katreningen inte kunde godkännas förrän tillgängliget av blyfri bensin var ordnad.
Så har i varje fall jag ett minne av att det låg till....
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Hej!

Nej, jag gjorde bara en liknelse. Jag menar att tillverkar gör saker och ting frivilligt för att det inser att om de inte gör det så blir tvingade av eu eller av annan myndighet eller institution.

//Amir


Hej!

100hp regeln är väl inte aktuell?
Det är/var väl bara Frankrike som hade den, och i det nya EU-förslaget finns det väl inte med ett förslag om att det skall införas i hela EU heller?
Eller är det jag som läst remissen dåligt?
 

Spiff

New member
Jag tror att man tänker likadant som när det gäller bilar och volym. De som sitter där och bestämmer har fått för sig att ABS är bra (det tror jag med att det är för det stora flertalet dvs förutom de så om åker på lite grus ibland) och så gör man likadant som när man tex ville att folk skulle börja använda säkerhetsbälte i baksätet. Man lagstiftar om det.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
- Jag tycker EU har gjort helt rätt med att införa krav på ABS och de har bra argument till varför det inte vill tillåta av och påstängningskapp för abs och jag tycker att Femas argument om ökade kostnader faller lite grann bort då iaf bilsport och mc har gått med på att stå för kostnaderna för en hoj som är max 5 år gammal och har gått mindre 6000 mil. Nordens befolkning är alldeles för lite jmf med resten av europa för att eu ska anpassa lagar efter förhållandena i norden.

Angående tillverkarna på frivillig basis håller på att införa abs beror nog mest på att de vet att om de inte gör det kommer eu att tvinga dem i likhet med 100 hk regeln.

//Amir

Min Luxkvalitets touring hoj som nu är endast 9 år gammal, och som snart är inkörd m. 14.000 mil, har fått defekt ABS!
Ny enhet som sannolikt ska bytas koster på verkstan 18.000 kr och sedan går jobbet på ca. 5.000 kr. Dvs nästan som värdet är på hojen.

- Inga maskinskada försäkring tar detta! Och det finns en marknads kutymn för när goodwill tar slutt (tänk på att allt som koster ska när dagens är slutt, finansieras av oss konsumenter)
- Fakta är att jag inte kan besikta hojen utan fungerande ABS
- Inte får jag köra utan ABS (varken nu eller i fortsättningen
- Rimligt eller inte rimligt, f. en standard ABS enhet - utan tractioncontroll, antispin och annat modernt som kombi, eller servo system.. koblad i avancerade datasystem inbygd över allt på dagens och framtidens hojer.
- Hur hamnar priser på framtidens ABS system

Om jag nu köpar en t. ex Ninja Kawa 250, som Lillpojken handlade för runt 40.000 kr. Eller varför inte en mindra 125´ar som sannolikt koster nästan hälften i dag. Hur vasst kommer detta att påvärka marknads pris på ny och begagnad marknaden. Hur säkrar vi kvalité, och vad är rimliga service intervall, som sannolikt ska vara prof´s jobb!

Amir; t. ex. kör det in och ut av Roma dagligen ca. 600.000 tvåhjulingar - problemet är hela EU.


Hej!

100hp regeln är väl inte aktuell?

Idag är det max. 100 HK i Frankrige.
När direktivet är klart, får inga ha max. gränser längre.
 
H

honda cbf 500

Guest
En konstruktion håller inte för all framtid, den har en viss livslängd. Vill man längre livslängd blir också priset därefter.

Jag tycker inte att det är rimligt att ett försäkringsbolag ska ta kostnaden för en hoj som är 9 år gammal och har 14000 mil på mätaren.

Med tiden kommer att reperationskostnaden för abs att sjunka.

//Amir
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Med tiden kommer att reperationskostnaden för abs att sjunka.

//Amir

Det tror jag också, med endast +20 års erfarenhet av MC ABS och 1 miljon sålde enheter - kan man inte än få kostnadsbilden ner än, men i framtiden!
Den blir ju systemen också enklare, och man sparar bort On/Off knappen.
 

SuperRetard

New member
Angående tillverkarna på frivillig basis håller på att införa abs beror nog mest på att de vet att om de inte gör det kommer eu att tvinga dem i likhet med 100 hk regeln.

//Amir


Fritt samhälle i din drömvärld?


Dessutom har du fel. EU hade inte ens vetat om möjligheten med ABS på mc om det inte vore för att marknades (utvecklare och konsumenter) redan anammat det så till den grad att det är på G att bli standard. Lagen är således ett sätt att "straffa" de som inte fogar sig till mängden (Stalin?) i EU:s okunskap om vissa mc-typers olämplighet att ha ABS.

Byråkrati när den är som bäst. Är alla ense om att en Pan European är bäst och säkrast med ABS, då gäller det även en R1 eller en KTM380 Enduro. För en tjomme från hondafabrikens touringavdelning sa att ABS skulle rädda liv!

Sådeså
 

MvM

New member
Ni som läst förslaget, står det att abs inte får vara avstängningsbar? Eller är det så att den inte behöver var det?
 

Chopperbyggarn

New member
TCB Brake är en liten elektronik fri manick/banjobult som saluförs som en "anti lock wheel " produkt (90$)(finns tester på nätet att läsa). Har ingen aning om detta är en bra produkt. Vill med detta visa att det finns uppfinnare som arbetar med enkla alternativa produkter till ABS. Om TCB Brake eller andra enkla framtida lösningar visar sig vara bra alternativ till ABS så vore det mycket olyckligt om man i EU via lag har låst fast sig vid det nu kända ABS systemet som enda lagliga alternativet!

Anders.J
 

OH-

Member
Hej!

SMC ordnar ju dom förträffliga riksdagskörningarna.

Skulle inte FEMA / SMC / FIM / ACEM (?) kunna ta upp ett par byråkrater och EU-parlamentariker till en lång, brant, nysladdad grusnedförsbacke i t ex Värmland eller Dalarna. Visa dom lite olika bromsningar och sen erbjuda dom att åka med på hoj där ABS-en är inkopplad eller urkopplad?
Nån kanske skulle passa på att ta fram statistik och summera alla km grusväg i EU oxå, det blir ganska mycket.

Vår generalsekreterare kanske kan klä ut sig till älg och hoppa fram ur skogen och skrämmas?
 

enhjuling

New member
TCB Brake är en liten elektronik fri manick/banjobult som saluförs som en "anti lock wheel " produkt (90$)(finns tester på nätet att läsa). Har ingen aning om detta är en bra produkt. Vill med detta visa att det finns uppfinnare som arbetar med enkla alternativa produkter till ABS. Om TCB Brake eller andra enkla framtida lösningar visar sig vara bra alternativ till ABS så vore det mycket olyckligt om man i EU via lag har låst fast sig vid det nu kända ABS systemet som enda lagliga alternativet!

Anders.J

hmm...
http://www.tcbbrakesystems.com/
"TCB SYSTEM- acts like a shock absorber to allow the brake pads to float and/or drag over the rotors natural high and low spots"
Hur kan detta hindra att hjulen låser sig? Det borde dessutom ge en svampig känsla i handtaget.

ABS är väl inget varumärke eller nån specifierad lösning?
Det innebär väl bara att man har nån form av system som gör att hjulen inte låses vid bromsning.
/Stefan
 
Last edited:

DearHunter

New member
Jag tycker spontant att man borde tillåta av/på på grushojar och göra ett undantag för terränggående. I övrigt så är det bra att man inför ett krav på ABS på på gathojar ung på samma sätt som man idag har krockkudar i bilar.

Men det förutsätter oxå att TrV håller vägarna i trimm eftersom en mkt ojämn vägbana kan istället öka bromssträckan jmfrt med en bil som inte är ABS utrustad.

En konsekvens av detta lär bli att andrahandsvärdet för gathojar utan ABS kommer att bli nada...zip....zero...niente...아무것도...कुछ नहीं...ei mitään..
Så den som köper en ny hoj för att sedan sälja den/inbyte så se till å köp en med ABS. ;)
 

Herr Fuggle

New member
Om ABS hjälpte mig som duktig förare kan jag köpa det men med antisladd, antispinn och allt annat anti så tror moderna bilförare att det räcker med att "hålla" hastigheten så är man säker. Oavsett väderlek, mobiltelefonprat och korta avstånd. Och Trafikverket verkar ju vilja ha rädda förare som inte tänker själv.
Och begagnatpriset kanske blir högre på hojar utan AS eftersom jag inte riskerar 18 000 i delar och 5 000 till för jobbet!
 
Top