Ett rykande färskt nummer av MC-folket....

Maru

New member
...damp ner i brevlådan lagom till helgen. Härligt!

Att mitt i all julförberedelse bli påmind om det som komma skall om några månader.

Här i Södertälje töade första snön bort för någon vecka sedan. Har varit lite väl mörkt och faktiskt grått de senaste dagarna så tro mig när jag skriver att tidningen kom i rättan tid, lite som tomten faktiskt. ;)
Värmande reportage om bl a nya er6:an....tog, i vanlig ordning, mig tiden att halvliggandes i soffan ta del av av varenda litet skrivet ord och drömde mig bort till vårkanten, tack för en underhållande och bra tidning.

Det blir en hoj nästa år igen, och med största sannolikhet en plastraket. Det har varit ett stort motstånd inom familjen, vilket jag nämnt tidigare. Men den känslan jag får i kroppen när jag gasar på.....den är helt obeskrivlig. :D

Nästa år blir mitt 6:e år med hojkortet och 4:e säsongen med hoj. Efter 50 mil på första hojen åkte jag med SMC till Isle of Man. Kan tyckas idiotiskt med tanke på riskerna man utsätter sig för, men en pojkdröm gick i uppfyllelse. Från att ha följt dessa tävlingar på TV kunde jag nu beskåda dem på nära, riktigt nära håll.

Kom hem och fick blodad tand. Sv650 byttes mot en firestorm.
Jag har en lumparpolare som jobbar som fiskhandlare i Trollhättan. Jag var och hälsa på familjen i Trollhättan i somras och när vi var och handlade fisk så undrade Johan om jag skaffat någon ny hoj.....
Jag hann aldrig svara före min far, som sköt in och sa att varje gång jag säljer en hoj så avger han en suck av lättnad men sen går jag och köper något ännu effektstarkare....det började med 71 hästar...som blev 100...som blev 110...och nu senaste 150. Min far avslutade med, -så när senaste skapelsen såldes så andades jag än en gång ut, men undrade genast vad som skulle komma härnäst....:eek:

Jag har en del att bevisa för min föräldrar. Med all rätt säkerligen. Jag har alltid gillat fart, hög fart. Har provat banåkning vid ett antal tillfällen, älskar det omåttligt! :D

Visst är jag medveten om riskerna. Har förlorat ett antal hojåkarvänner men känner ändå ett sug efter att få köra. Konstigt?

Så när temperaturen söker sig upp mot tvåsiffrigt fram i vår, var inte för ivriga kära vänner. Ta det vacker i början och gasa med förstånd. För oavsett om du tillhör gruppen sansade, tokar eller någonstans däremellan så knyter det sig något så fruktansvärt i bröstet när jag läser om en mc-olycka.:(

Än en gång, tack för en bra tidning och tack för det goda arbete som SMC:s kansli gör för oss hojåkare. Vi ses på mässan i slutet på Januari! :)

Ha en riktigt trevlig jul och nyårshelg!! ;)
 

Marie

Banned
.... och inte hade sankt Nicolaus med sig någon BMW K1200LT till mig nu i helgen heller.. :(
 

klys

New member
va kul

Vad kul att du gillade tidningen Maru. Vi försöker på bästa sätt tillgodose er med allehanda artiklar. Och visst ses vi på mässan
 

GeCe

New member
MC-folket är utan tvekan en bra och vederhäftig tidning som speglar SMC:s viktiga roll för oss som åker MC och den är redan läst rakt igenom. Det fattas bara nu att fixa korsordet också och vinna en hjälm.

Intressanta artiklar om vajerräcken och samarbetet med vägverket om det s.k. 9 punktprogrammet var det som intresserade mig mest.
Nytt för mig var att efter en olycka där vajerräcket har blivit skadat ska vi trafikanter själva bekosta reparationen via vårt försäkringsbolag. Men ett vaket sådant har bestridit detta i domstol och fått rätt i att vägverket skall åläggas detta själva. Det kommer ju isåfall ändå på skatten men det blir ju fler som delar på kostnaden. Nu fattas bara HD:s ståndpunkt i frågan.

Vajerräcken har jag varit kritisk till från första stund och det är skönt att läsa att man Norge nu börjat tänka till och ta fram alternativ vars resultat förhoppningsvis det svenska vägverket och politiker kanske tar intyck av. I England har man visst redan förstått det med att vajerräcken och MC inte funkar så bra ihop om jag inte är felunderrättad.

Det kommer fram intressanta synpunkter om den höga kostnaden för underhåll för vajerräcken kontra den för MC betydligt skonsammare modellen man provar i Norge. Och de betongräcken som redan finns i Sverige på något håll och som tydligen är väldigt billiga i underhåll.

Vajerräcken är billigast att sätta upp men dyrast i underhåll då de lätt går sönder. Det spelar ju i händerna på SMC och oss MC:ister. Kanske lite symtomatiskt för vägverkets och politikers sätt att inte tänka långsiktigt. Men det blir förhoppningsvis ändring på detta nu. Petra Holmlund satte ju också rubriken "Vajerräcken är dödsdömt" som överskrift på artiken där detta belystes.

Kul att det händer saker och att SMC får vara med och förhoppningsvis påverka.

Mvh
 
Last edited:

Marie

Banned
Om du ger dej till tåls till den 24:e så kanske.... Jag har då redan sotat skorstenen och lagt ut röda mattan framför spisen. :)

Det vet väl vartenda småbarn, att sankt Nicolaus kommer den 6:e december?
Och nog kom han alltid, men ingen LT hade han med sig....:(
 

Petra

Super Moderator
Det vet väl vartenda småbarn, att sankt Nicolaus kommer den 6:e december?
Och nog kom han alltid, men ingen LT hade han med sig....:(


Nä tack och lov vet inte vartenda småbarn det. :p
Om min dotter visste skulle hon säkert prata om att få klappar även då. Och varför inte även den 5:e december eftersom holländska ungar får presenter av honom då.

Men du vet väl att om du är riktigt snäll så får du klappar den 24:e när du bor i Sverige. Han kan ju inte vara på alla ställen samtidigt. :rolleyes:
 

Petra

Super Moderator
MC-folket är utan tvekan en bra och vederhäftig tidning som speglar SMC:s viktiga roll för oss som åker MC och den är redan läst rakt igenom. Det fattas bara nu att fixa korsordet också och vinna en hjälm.

Intressanta artiklar om vajerräcken och samarbetet med vägverket om det s.k. 9 punktprogrammet var det som intresserade mig mest.
Nytt för mig var att efter en olycka där vajerräcket har blivit skadat ska vi trafikanter själva bekosta reparationen via vårt försäkringsbolag. Men ett vaket sådant har bestridit detta i domstol och fått rätt i att vägverket skall åläggas detta själva. Det kommer ju isåfall ändå på skatten men det blir ju fler som delar på kostnaden. Nu fattas bara HD:s ståndpunkt i frågan.

Vajerräcken har jag varit kritisk till från första stund och det är skönt att läsa att man Norge nu börjat tänka till och ta fram alternativ vars resultat förhoppningsvis det svenska vägverket och politiker kanske tar intyck av. I England har man visst redan förstått det med att vajerräcken och MC inte funkar så bra ihop om jag inte är felunderrättad.

Det kommer fram intressanta synpunkter om den höga kostnaden för underhåll för vajerräcken kontra den för MC betydligt skonsammare modellen man provar i Norge. Och de betongräcken som redan finns i Sverige på något håll och som tydligen är väldigt billiga i underhåll.

Vajerräcken är billigast att sätta upp men dyrast i underhåll då de lätt går sönder. Det spelar ju i händerna på SMC och oss MC:ister. Kanske lite symtomatiskt för vägverkets och politikers sätt att inte tänka långsiktigt. Men det blir förhoppningsvis ändring på detta nu. Petra Holmlund satte ju också rubriken "Vajerräcken är dödsdömt" som överskrift på artiken där detta belystes.

Kul att det händer saker och att SMC får vara med och förhoppningsvis påverka.

Mvh

Hej, kul att du gillar tidningen och tyckte att det var intressant att läsa "vajerräckesartiklarna".

Jag kollade nyligen igen om HD har bestämt om, och isåfall när de ska ta upp fallet för prövning, men det finns inget beslut ännu. Jag kommer att sitta på första parkett i rättssalen om fallet tas upp. Om de inte gör det så är hovrättens dom prejudicerande. Då borde inte VV ens vilja sätta upp fler vajerräcken eftersom de går sönder så lätt och därför är mycket dyrare än andra räcken.

Du kan vara säker på att SMC är med och påverkar på alla plan i det politiska spelet. Jesper, Maria och alla andra på SMC är som ettriga illrar :D De låter inte många trafikpolitiska frågor gå dem förbi utan att de blandar sig i och gör allt för att få till stånd en så bra tillvaro som möjligt för oss hojåkare.

PS. Hoppas du fixat korsordet :)
 

Petra

Super Moderator
Det är sancta Claus du tänker på.;) Tomten....som tydligen är far till alla barnen...:D

Jajamen, det är han jag tänker på! :)
Far till alla barn, älskad av de flesta och förstås många tilltalsnamn. Santa Claus i USA, Sinterklaas i Holland, Tomten i Sverige, Grannen Anders hemma hos mej,
Sankt Nicolaus är väl hans ursprungliga helgonnamn och kallas det i... vet inte riktigt men jag tror det är i större delen av mellaneuropa. Marie har antagligen mycket bättre koll på detta. Hjälp mej Marie :eek:

Ha ha, det är kanske han som ligger bakom värsta smör-repliken: Vad vill du att jag ska heta?
 

compier

New member
För mig räcker det med fällen framför brasan....:rolleyes:
fast det beror ju på om det är Sangt Nicolaus eller petter nicolaus som..:D
Hur som hälst ska bli skönt med lite (h)jul .önskar alla en skön sådan.
 

Maru

New member
Jajamen, det är han jag tänker på! :)
Far till alla barn, älskad av de flesta och förstås många tilltalsnamn. Santa Claus i USA, Sinterklaas i Holland, Tomten i Sverige, Grannen Anders hemma hos mej,
Sankt Nicolaus är väl hans ursprungliga helgonnamn och kallas det i... vet inte riktigt men jag tror det är i större delen av mellaneuropa. Marie har antagligen mycket bättre koll på detta. Hjälp mej Marie :eek:

Ha ha, det är kanske han som ligger bakom värsta smör-repliken: Vad vill du att jag ska heta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Nicolaus
 

Leif H..oj

New member
Jag läste boken "Barn skriver till tomten" och en ung person skriver ... "Du sitter väl inte på ett renskinn?". Det vore förfärligt om det vore så särskilt nu i juletid.

I samma brevbok noteras ett konstaterande till tomten; "Alla har ju hört talas om Tomten och vi får ju också se dig en gång per år. Varför visar sig inte Gud och Jesus någon gång?"

MC-Folkets medarbetare vet vi också att dom finns, men alla har inte fått se dem. Ta den till redax-mötet och fundera ett tag. :p Inför 2009 tror jag ni kommer ut och syns mer än Gud.

- Leif (som ska läsa tidningen i helgen)
 

Petra

Super Moderator
Jag läste boken "Barn skriver till tomten" och en ung person skriver ... "Du sitter väl inte på ett renskinn?". Det vore förfärligt om det vore så särskilt nu i juletid.

I samma brevbok noteras ett konstaterande till tomten; "Alla har ju hört talas om Tomten och vi får ju också se dig en gång per år. Varför visar sig inte Gud och Jesus någon gång?"

MC-Folkets medarbetare vet vi också att dom finns, men alla har inte fått se dem. Ta den till redax-mötet och fundera ett tag. :p Inför 2009 tror jag ni kommer ut och syns mer än Gud.

- Leif (som ska läsa tidningen i helgen)

Det kan jag garantera... såvida du inte har tätt återkommande gudomliga uppenbarelser :D
 

klys

New member
Synas

Visst kommer vi att vara ute och synas ännu mer framöver. Kändes riktigt kul säsongen som gick att få vara med om Norrtelje custom bike show, Provkörningsdagarna i Barkarby, hjulafton i Lidköping med HDCS årsmöte samma helg, Mälarn runt för att nämna några. Det är så enormt kul att uppleva atmosfären när hojåkare samlas. Och det fattas sannerligen inte saker att prata om. Och det är alltid kul att höra synpunkter på tidningen, positiva som negativa. Dessutom ger det alltid flera uppslag på bra saker som är värda att skriva om. Rock on! Snart kommer tomten.
 

Maru

New member
Visst kommer vi att vara ute och synas ännu mer framöver. Kändes riktigt kul säsongen som gick att få vara med om Norrtelje custom bike show, Provkörningsdagarna i Barkarby, hjulafton i Lidköping med HDCS årsmöte samma helg, Mälarn runt för att nämna några. Det är så enormt kul att uppleva atmosfären när hojåkare samlas. Och det fattas sannerligen inte saker att prata om. Och det är alltid kul att höra synpunkter på tidningen, positiva som negativa. Dessutom ger det alltid flera uppslag på bra saker som är värda att skriva om. Rock on! Snart kommer tomten.

Inga hårda paket.....nej tomten lämnade mig därhän med kommentaren: En hoj köper jag ej, det har du råd med själv pojkdjävel...:(

Tomten har ju för all del rätt, men en buff var väl ändå inte för mycket begärt.

Nåväl, önskar er alla en god fortsättning! :)
 

Aki

New member
jag har också skickat in min lösning av korsordet, måste säga att jag la ner hela min själ för att lyckas klara av den. Svårare än vad jag först trodde den skulle vara.

vad fick ni för slutord? :) Det är väl lugnt att säga det nu när deadlinen var till den 15:e januari?

Och när får man reda på om man vann något!?

edit: nje, jag vann inte :( men grattis till er andra som vann!
 
Last edited:
Top