ERF deltävling i SMC's regi?

Gixxlito

New member
Som rubriken lyder, det verkar ju bli lite dåligt med deltävlingar i ERF 2013 så då ställer jag frågan.

Finns det vilja/möjlighet att exempelvis SMC Sport skulle kunna arrangera en eller flera deltävlingar?

Intresset/möjligheterna att arrangera verkar vara ganska begränsade, och många verkar ju vara intresserade av ex ERF Stafett som instegsport till RR.

Vad sägs, är iden fullkomligt horribel eller finns möjligheten?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tjaa, varför inte??

SMC SPORT, är en klubb - klubbar drivs av medlem...
Så har vi medlem nog eller kan skaffa ideella som kan jobba - och vett hur det ska jobbas, då har vi stora delar av det praktiska på plats!
Sedan, är det en fråga om ekonomi och därmed risktagande.. Och här kan det kanske bli knöligt...

Som läget är just nu SMC SPORT, är det inte så att det är ett kassaskrin som det går att ösa pengar i från..

Personligen, som ordförande i klubben, tycker jag det låter som en bra och rolig ide - men, kanske det är lite tidigt i klubben att ta på sig nått sådant!

Hursomhälst tycker jag att Du eller någon från ERF - sku mecka ihop lite mera konkret information, som styrelsen i SMC SPORT, och dom som är aktiva på arrangörssidan i SMC SPORT kan kolla lite närmare på.
 

e7danne

New member
Man kanske ska fråga sig varför det inte arrangeras fler event först...
Går det att få runt ett sådant event till rimliga deltagarkostnader? Utan att gå back allt för mycket..?

Jag skulle gärna se att SMC Sport körde något "eget" gentlemanna(och kvinna)-race-aktigt. Typ klubb-race, "korpen" eller så...
 

SuperRetard

New member
För att rodda tävlingar på ett seriöst sätt öht krävs det "personal". Normalt är nog att det rekryteras lite löpande via gatåkare, vänner och bekanta av både förare och befintliga funkisar.

Då den befintliga basen saknas inom SMC är ju frågan var man hittar tillräckligt många mer rutinerade funkisar för att lösa "styrningen" så att det inte blir pangkaka? Hur många är aktiva inom tävlingsverksamhet nån annanstans parallellt med SMC?

Och... Är underlaget stort nog för att fylla en racehelg? ERF är ju inte jättestort, och SMC har inget cred som arrangör vilket gör att de som väljer mellan 2 tävlingar sannolikt hellre går till Fiver än "den nya".

Vill alla som kör köra mer? Varför arrar inte Humlan fler ERF i så fall? Är det bara bantid på Torpet som ställer till det osv?
 

Avarage

New member
Kunskap för att arrangera rr-tävlingar finns inom SMC. Funktionärer med tillräcklig erfarenhet/kunskap finns också. Tävlingsledarkompetens saknas (så vitt jag vet) men går nog att lösa. Lika så domare & jury. Som Danne skriver bör man nog ta reda på bakomliggande orsaken till varför antalet ERF har minskat alt. se över möjligheten att arrangera rr-tävling i andra klasser.

// Niklas
 

HrHptm

New member
Eller så är det just det Gixxlito säger! SMC Sport har inte riktigt fått gehör för vad de har att erbjuda.......
Varför inte satsa på en inkörsport till RR genom ERF Stafett?
Flera säger sig tillhöra SMC Sport, men vad händer med de som vill köra träning inför RR? Jag vill påstå att det inte händer ett jota som är till gagn för dem. Antigen satsar vi på SMC Sport eller så tar vi bort konceptet!l
Det må vara så att jag har fel i min uppfattning och om så är fallet önskar jag mothugg direkt..........
Jag vill också påstå att det är för få kurser/träningar för dem som gått steg 5/6 i SMC:s regi. Är det meningen att de som tagit licens på en SMC-kurs skall lämnas åt sitt eget öde? Borde inte SMC erbjuda kurser/träningstillfällen mer än två (2) gånger per år?
Därför framstår LMS som en mer seriös arrangör av licenskurser och vidmakthållande av intresse/träningstillfällen än SMC Steg 5/6.
Borde inte SMC ha ett totalansvar när det gäller RR-träning och ha fler träningstillfällen?
Om vi i SMC Sport startar något, borde vi löpa linan ut och boka/samordna fler träningstillfällen för de som gick steg 5/6 i SMC`s regi.

Alla slag, hugg, spott och spe mottages i denna tråd allra ödmjukast............
 

SuperRetard

New member
Nu byttes det ämne lite..

Men håller med. Det finns ingen riktig konsensus om vad SMC-sport egentligen ÄR.

Ena stunden låter det som ett ypperligt träningstillfälle med lite mer uppstyrd raceträning, nåt som många faktiskt efterfrågar även i andra läger och det säkert finns underlag för om det når ut.

Nästa stund är det nån "låtsas-racing" för gatåkare som vill åka fort och inte riktigt är välkomna på gatåkarkurserna längre. Men det är ok att tumma på reglementet och nivån som presenteras upplevs som allt annat än hög.

Hur ska det va? Raceträning eller farmar-tema? Ploj-race a´ la licenskurs eller träning för de som vill satsa lite?

Nånstans måste man ta ett beslut i vägvalet och jobba in sitt varumärke. Som det är nu tror jag de tveksamma blir avskräckta och de etablerade tycker det känns oseriöst. En rätt dålig marknadsposition.

Problemet med att sikta på de som är "nya och osäkra" är att det är en väldigt snabbt övergående fas. För att ha kundunderlag då krävs en tillväxtstakt som inte är aktuell i dagens RR-sverige, tyvärr.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Alla slag, hugg, spott och spe mottages i denna tråd allra ödmjukast............

Pang, slam, bum.... :victorious:

..
Hur ska det va? Raceträning eller farmar-tema? Ploj-race a´ la licenskurs eller träning för de som vill satsa lite?

Nånstans måste man ta ett beslut i vägvalet och jobba in sitt varumärke. Som det är nu tror jag de tveksamma blir avskräckta och de etablerade tycker det känns oseriöst. En rätt dålig marknadsposition.

Problemet med att sikta på de som är "nya och osäkra" är att det är en väldigt snabbt övergående fas. För att ha kundunderlag då krävs en tillväxtstakt som inte är aktuell i dagens RR-sverige, tyvärr.


Gentlemen´s, Ni är ett produkt av det samhälle vi lever i med riskkapitalister och varumärken som plötsligt från kommer från ingenstans, ala Google, Apple, mf..

SMC SPORT, är nått så klassik som en idrotts klubb, som finansieras av medlemmen och dom aktiviteter som medlemmen själva skapar i sin klubb. Klubben, har dock den fordel av den kan ta del av lite av infra strukturen hos en bra kompis, som är SMC..
Även om det på demokratisk vis är en dansk som är vald som ordförande, är det inte samma sak som SMC SPORT kan föra sig fram som Bang & Olufsen!!

Årsmötet i SMC SPORT, är där vart dom stora linjer beslutas, med klökt utifrån den ekonomi och budget som man årsmötet tror på!
Vart var Ni då??

Ok, lite mera seriöst...
Det behövs folk som vill köra och hjälpa till.
Har vi t. ex. endast 16 deltagare på en steg 6 dag, ger det sig själv att det tömmer kassan - och hur ska man då planera och finansiera nästa steg 6?? Mission impossible, eller vem kom först Hönen eller ägget!

Ang. nivån i klubben, så sätts den av medlemmen - mera komplicerat är det inte. SMC SPORT är inte tänkt som klubben som nya Rossi ska tävla för. Hur nivån eller vilka antal nivå´s som klubben ska ha, sätts också av medlemmen över tid.

Hrmfpptx har absolut rätt - Vi måste ha flera tränings tillfällen (steg 6), och vi måste lösa den motstånd som det är med att ta licens (steg 5) och sedan köra utan försäkring.

Har just läst i trod på sporthoj om en stakkel som har körds omkull på en bandag (ej Svemo körning) och när man läser att nästan alla har inte ett dug begrepp om hur det är försäkringsmässigt blir jag bara blek!
Detta är igen ett bevis på att vi har tänkt rätt med Svemo godkända körningar!

Nu har vi testat på SMC SPORT i två säsonger, och vi amatörer har lärd oss mycket, anser jag iallafall. Alla som var med 4 dagar steg6 på Kemora, var lyckliga.. Och vi har fått accept av RR Sverige.

Utmaningen inför 2013, är att lägga steg6 på flera vanliga kurser. ex. Snabb grupp kör SMC SPORT vid ett absolut ansenligt antal tillfällen. Samt att hitta folk som vill hjälpa att jobba.. och få gett dessa rätt behörighet, dvs utbildning av Svemo.

Så Ni som vill hjälpa, och bara ha allt serverat i folie förpackning - ta tag i sportstyrelsen eller gör en lista i forumet..
Klubben, blir det vi gör den till själv..

Och jag tar gärna emot en budget för att arrangera en ERF instegs tävling, klubb mästerskap eller dylikt..


* sorry - tror det nått i kaffet, så här dags - det blev nog lite kaxigt och rörigt - beklagar :confused:
 

SuperRetard

New member
Borde klippa, men orkar inte....

Vad jag menade med nivå hade för tydlighetens skull inget med tempo att göra, sånt ger sig och skiljer sig massor på träningar vart man än åker. Alla är barn i början, och Backlund kör också träningar ibland, då får man se sig sop-stekt.

Min poäng var att lägga ambitionsnivån. Betalar man för att få köra "racing" med nåt ploj-race för att det är "kul" och i en miljö där man hoppas slippa tighta omkörningar? Eller för en strukturerad träning där allas gemensamma mål är att bli SNABBA när det gäller?

Att jag tar upp det är för att jag hört alla alternativ på frågan. Är det plojigt, så fine. Det finns säkert en kundgrupp för det. Mig tilltalar det inte så jag skulle inte betala för det. Är det fine tuning och örfilar i depån om man missar apex? Kanon, grymt utvecklande för de som vill satsa, men säkert avskräckande för de som "bara vill åka lite".

Det är viktigt att positionera sig. Och idrottsförening eller ej.. LMS är också en ideell förening. RR-träningarna och trafikövningarna är två helt skilda produkter vilket tydligt klargörs och är allmänt känt = inga problem.

---------------------------------

Om tävlande..

Asbra initiativ. Men undrar stilla vilka alla dessa som Niklas refereade till ovan är? En hög kan jag också räkna upp på fingrarna, men alla kan aldrig va med, så det bör ju finnas ett rejält överskott i kompetensbanken för att va säker på att få ihop det i slutändan. Jag vet inte hur det är på ERF, men jag antar att man inte rödflaggar om det inte är nån som dött ungefär. Lite andra förutsättningar än de på kurs liksom..

Resten är nog inga bekymmer att rodda. Räcker ju med några rävar som vet vad som gäller och sen finns ju massa folk som är vana att styra med saker som kan ändra sina rutiner en helg när det är nya "regler" så det löser sig säkert.

Saknas TL är det ju såklart ett problem dock :gnissla

Nu, fortsätta skriva hemtenta.. 13 h 5 min kvar till deadline.. Yaay


Gentlemen´s, Ni är ett produkt av det samhälle vi lever i med riskkapitalister och varumärken som plötsligt från kommer från ingenstans, ala Google, Apple, mf..

SMC SPORT, är nått så klassik som en idrotts klubb, som finansieras av medlemmen och dom aktiviteter som medlemmen själva skapar i sin klubb. Klubben, har dock den fordel av den kan ta del av lite av infra strukturen hos en bra kompis, som är SMC..
Även om det på demokratisk vis är en dansk som är vald som ordförande, är det inte samma sak som SMC SPORT kan föra sig fram som Bang & Olufsen!!

Årsmötet i SMC SPORT, är där vart dom stora linjer beslutas, med klökt utifrån den ekonomi och budget som man årsmötet tror på!
Vart var Ni då??

Ok, lite mera seriöst...
Det behövs folk som vill köra och hjälpa till.
Har vi t. ex. endast 16 deltagare på en steg 6 dag, ger det sig själv att det tömmer kassan - och hur ska man då planera och finansiera nästa steg 6?? Mission impossible, eller vem kom först Hönen eller ägget!

Ang. nivån i klubben, så sätts den av medlemmen - mera komplicerat är det inte. SMC SPORT är inte tänkt som klubben som nya Rossi ska tävla för. Hur nivån eller vilka antal nivå´s som klubben ska ha, sätts också av medlemmen över tid.

Hrmfpptx har absolut rätt - Vi måste ha flera tränings tillfällen (steg 6), och vi måste lösa den motstånd som det är med att ta licens (steg 5) och sedan köra utan försäkring.

Har just läst i trod på sporthoj om en stakkel som har körds omkull på en bandag (ej Svemo körning) och när man läser att nästan alla har inte ett dug begrepp om hur det är försäkringsmässigt blir jag bara blek!
Detta är igen ett bevis på att vi har tänkt rätt med Svemo godkända körningar!

Nu har vi testat på SMC SPORT i två säsonger, och vi amatörer har lärd oss mycket, anser jag iallafall. Alla som var med 4 dagar steg6 på Kemora, var lyckliga.. Och vi har fått accept av RR Sverige.

Utmaningen inför 2013, är att lägga steg6 på flera vanliga kurser. ex. Snabb grupp kör SMC SPORT vid ett absolut ansenligt antal tillfällen. Samt att hitta folk som vill hjälpa att jobba.. och få gett dessa rätt behörighet, dvs utbildning av Svemo.

Så Ni som vill hjälpa, och bara ha allt serverat i folie förpackning - ta tag i sportstyrelsen eller gör en lista i forumet..
Klubben, blir det vi gör den till själv..

Och jag tar gärna emot en budget för att arrangera en ERF instegs tävling, klubb mästerskap eller dylikt..


* sorry - tror det nått i kaffet, så här dags - det blev nog lite kaxigt och rörigt - beklagar :confused:
 

Avarage

New member
SMC Sport skiljer sig inte ett skvatt från övriga klubbar som är anslutna till SVEMO och som har en eller flera aktiva sektioner MEN saknar bana. Dessa klubbar, som levt avsevärt mycket längre än SMC Sport, har år ur och år in kunnat genomföra licenskurser utan att för den skull arrangera träningstillfällen av den enkla anledningen att det rent ekonomiskt inte bär sig OCH det saknas tillräckligt många övriga medlemmar (ex. touring-, Enduro- osv.) som vill arbeta gratis.

Dessa klubbar har dock genom åren någon gång emellanåt arrangerat SM-tävlingar i rr. Under perioder när klubbarna varit riktigt aktiva har det arrangerats hela 1st. SM-tävling/år (vilket är riktigt bra jobbat när man inte har egen bana skall ni veta!)

Så vill medlemmarna i SMC Sport träna finns samma möjligheter som andra licensförare som är medlemmar i andra klubbar utan egen bana. Åk till de öppna licensträningarna som arrangeras (oftast) av banägarna (Falkenberg, Sviesta, Anderstorp).

Alternativet är, som Galnde Dansken skriver arrangera själva. Dvs. Ni som är medlemmar sätt igång och jobba för det ni tror på och brinner för. Det är Ni som skapar arrangemang oavsett vad ni vill arrangera, inte SMC.

Jag har sedan 1989 varit medlem i KMK som genom årens lopp har haft och fortfarande har aktiva och mycket duktiga rr-förare. Vi har X antal gånger arrangerat SM-tävlingar (bl.a) i rr. Och trots att klubben varit klubbansluten till SMC i alla år har vi aldrig fått hjälp på något sätt från SMC att arrangera eller ta ekonomisk ansvar för våra arrangemang. Av den enkla anledningen att det är just VÅRA arrangemang inte SMC´s.

Vägen är öppen grabbar sätt igång bara! Behöver ni hjälp/guidning/stöttning på vägen, fråga så hjälper vi till (vi är många inom SMC som har erfarenhet) att beskriva/förklara vad som behöver göras när och hur. Men arbetet ATT göra det får ni stå för själva.

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
SMC Sport skiljer sig inte ett skvatt från övriga klubbar...

Mvh!
// Niklas

Fast det är ju inte riktigt sant.

KMK, LMS, Fiver mf. är, och har alltid varit inriktade på att styra RR mot en så hög nivå som möjligt. SMCs ansats var ju som det presenterades iaf från början att skapa en "gyllene medelväg" för de som inte längre riktigt hör hemma på en BKK, inte fylla en "lucka" i utbudet på RR-scenen. Viktig skillnad i mina ögon.

Sen skiljer det sig strategiskt hur man bör agera i en helt ny organisation mot en inarbetad. LMS hade lika många event i juni som SMC-sport haft på sina två år totalt. Klart det gör skillnad. Det finns många ggr fler medlemmar och en bank med ideellt arbetande resurser som är mer eller mindre självgående för att det rekryteras från befintliga funkisar osv. Ändå är det problem med resurser varenda gång nåt ska hända, men förmodligen ett betydligt mindre problem än man skulle uppleva i en klubb utan befintlig bas.

-------------------------------------

Jag vet inte om problemet idag ligger på utbudssidan riktigt. Det finns inte jättemånga racetillfällen numer, men de ger ju bara halvfulla startfält :(. Tror det finns nån mismatch i kommunikationen mellan nya/gamla förare om vad som krävs och vad det kostar egentligen.

Så som jag ser det, innan vi ens kan/bör/ska arrangera tävlingar. Vad kan vi göra för att faktiskt få folk till start?
 

Avarage

New member
KMK, LMS, Fiver mf. är, och har alltid varit inriktade på att styra RR mot en så hög nivå som möjligt.

Här förstår jag inte vad du tänker på. Vad för aktiviteter menar du har KMK, LMS (Fiver undantaget för det är ingen klubb) har gjort/gör för att styra enskilda förare?

Visst vi delar ut 1 gång/år en symbolisk summa pengar (brukar vara ca. 300kr/förare) till de mest lovande förarna i klubben (2-3st) och vi har ett vandringspris (skänkt av en klubbmedlem). Något av detta kanske lockar en enskild förare att ragga mer sponsorer eller träna mer löpning etc.. Slutligen har vi en klubbgemenskap där man lockas att prester bra för att visa sina kompisar.

Men till sist och syvens så är roadracing ingen lagsport. Det du som förare gör gör du för dig själv. Vill du förändra något i dina resultat måste du förändra det du själv kan påverka.

SMCs ansats var ju som det presenterades iaf från början att skapa en "gyllene medelväg" för de som inte längre riktigt hör hemma på en BKK, inte fylla en "lucka" i utbudet på RR-scenen. Viktig skillnad i mina ögon.

Då har vi uppfattat det olika du och jag. Jag uppfattade det som att syftet med klubben SMC Sport var att komma åt kopplingen till SVEMO och därmed kunna erbjuda licenskurs samt licensträning som en sluss i SMC´s regi mot tävling. Hur snabbt man som förare sedan går från licenstagning till 1:a tävlingen avgör ju den enskilda föraren inte hans/hennes klubb.

Vem som har uppfattat rätt eller fel kan säkert diskuteras i all oändlighet utan att ge speciellt mycket resultat. Men faktum är att det är i grund och botten ingen större skillnad mellan SMC Sport och andra klubbar som är anslutna till SVEMO.

Sen skiljer det sig strategiskt hur man bör agera i en helt ny organisation mot en inarbetad. LMS hade lika många event i juni som SMC-sport haft på sina två år totalt. Klart det gör skillnad. Det finns många ggr fler medlemmar och en bank med ideellt arbetande resurser som är mer eller mindre självgående för att det rekryteras från befintliga funkisar osv. Ändå är det problem med resurser varenda gång nåt ska hända, men förmodligen ett betydligt mindre problem än man skulle uppleva i en klubb utan befintlig bas.

Vem är "man" när du skriver att "man" bör agera annorlunda?

Hur får man igång en klubb från en ny/sovande klubb till en aktiv klubb utan att befintliga medlemmar (2st., 12st, 24st, 489st...antalet är ointressant) om de BEFINTLIGA medlemmarna inte aktiverar sig? Om man är för få medlemmar kanske aktiviteten "värva fler medlemmar" kan vara lämplig att ta tag !?

LMS har tillgång till egen bana på ett sätt som SMC Sport inte har. Skall du jämföra SMC Sports arrangemang skall du jämföra mot klubbar som inte heller har egen bana eller så lätt och framför allt billigt tillgång till bana som LMS för att jämförelsen inte skall halta.



Jag vet inte om problemet idag ligger på utbudssidan riktigt. Det finns inte jättemånga racetillfällen numer, men de ger ju bara halvfulla startfält :(. Tror det finns nån mismatch i kommunikationen mellan nya/gamla förare om vad som krävs och vad det kostar egentligen.

Så som jag ser det, innan vi ens kan/bör/ska arrangera tävlingar. Vad kan vi göra för att faktiskt få folk till start?

Gissa vilka frågeställningar som upptar rr-sektionen i SVEMOS agenda till stor del!??? ;-)

// Niklas
 

SuperRetard

New member
Då har vi uppfattat det olika du och jag. Jag uppfattade det som att syftet med klubben SMC Sport var att komma åt kopplingen till SVEMO och därmed kunna erbjuda licenskurs samt licensträning som en sluss i SMC´s regi mot tävling.


// Niklas

Om det som du skriver inte är nån skillnad på SMC och LMS. Varför skulle nån välja en oetablerad klubb utan egen bana, utan nån lokal förankring öht (geografiskt) och Sveriges dyraste träningstillfällen?

varför träna för 1800 när man får en kvällsträning för en 50-lapp med drop in varje vecka hela säsongen på LMS, eller runt tusenlappen på Knudan med SSEMSE?

De arrangörer som finns har ju inget överflöd av medlemmar direkt, varför skulle det behövas en till om den ska va likadan?


Att du (som är en av få som sagt så) tycker att det ska va same same förstår jag inte. Min syn på det är att produkten måste differentieras rätt tydligt för att hitta en annan målgrupp än övriga. Vilket också är vad marknaden möjligtvis behöver, en sluss.

När Jesper pratar om det låter det precis så, vad du fått din syn ifrån låter jag va..
 

Avarage

New member
Om det som du skriver inte är nån skillnad på SMC och LMS. Varför skulle nån välja en oetablerad klubb utan egen bana, utan nån lokal förankring öht (geografiskt) och Sveriges dyraste träningstillfällen?

varför träna för 1800 när man får en kvällsträning för en 50-lapp med drop in varje vecka hela säsongen på LMS, eller runt tusenlappen på Knudan med SSEMSE?

De arrangörer som finns har ju inget överflöd av medlemmar direkt, varför skulle det behövas en till om den ska va likadan?


Att du (som är en av få som sagt så) tycker att det ska va same same förstår jag inte. Min syn på det är att produkten måste differentieras rätt tydligt för att hitta en annan målgrupp än övriga. Vilket också är vad marknaden möjligtvis behöver, en sluss.

När Jesper pratar om det låter det precis så, vad du fått din syn ifrån låter jag va..

Skillnaden mellan en SMC-kurs för 1800kr (steg 6) och en licensträning för vilken klubb som helst är att du för 1800 spänn får en hel dags körning (5-6 x 20min), lunch OCH coaching. Får du det på en licensträning för 50 spänn??? Var???

Där har du skillnaden mellan steg 6 (som Jesper pratar om) och differentieringen av produkten, som du pratar om.

Vad gäller hur man startar upp och vad som krävs av dig/mig som medlemmar i en ideell organisation för att få igång den (ÄR det bara medlemmarna med ideellt arbete som kan lyckas med det. Vem skall annars göra allt arbete om inte medlemmarna hade du tänkt? Det ÄR, vare sig du gillar det eller ej, same same som the good old days så till vida du eller någon annan inte lyckats uppfinna ett annat system som får någon annan att göra det jag vill utan att ta betalt för det! ;-)
 

SuperRetard

New member
Skillnaden mellan en SMC-kurs för 1800kr (steg 6) och en licensträning för vilken klubb som helst är att du för 1800 spänn får en hel dags körning (5-6 x 20min), lunch OCH coaching. Får du det på en licensträning för 50 spänn??? Var???

Där har du skillnaden mellan steg 6 (som Jesper pratar om) och differentieringen av produkten, som du pratar om.

Vad gäller hur man startar upp och vad som krävs av dig/mig som medlemmar i en ideell organisation för att få igång den (ÄR det bara medlemmarna med ideellt arbete som kan lyckas med det. Vem skall annars göra allt arbete om inte medlemmarna hade du tänkt? Det ÄR, vare sig du gillar det eller ej, same same som the good old days så till vida du eller någon annan inte lyckats uppfinna ett annat system som får någon annan att göra det jag vill utan att ta betalt för det! ;-)


Du pratar i cirklar...

Är det samma sak eller inte?

Frågan är om siktet ska va på de steg 4or som inte vågat ta steget in på raceträningen än, eller de som redan är där och vill ha mer uppstyrd träning?

Gällande ideella föreningar så nej, de drivs inte av "medlemmarna". De drivs av ett fåtal medlemmar, så är det överallt. Jag jobbar ideellt i ett annat läger och vi är kanse 40 engagerade medlemmar på nära 800 medlemmar totalt. de 760 däremellan är betalande kunder som köper en produkt och skiter fullkomligt i om vi är en ideell förening eller ett aktiemarknadsbolag.

Likaså på LMS, ett fåtal eldsjälar får det att gå runt. "De många" betalar för sig så att ekonomin går ihop.
 

Avarage

New member
Du pratar i cirklar...

Är det samma sak eller inte?

Frågan är om siktet ska va på de steg 4or som inte vågat ta steget in på raceträningen än, eller de som redan är där och vill ha mer uppstyrd träning?

Gällande ideella föreningar så nej, de drivs inte av "medlemmarna". De drivs av ett fåtal medlemmar, så är det överallt. Jag jobbar ideellt i ett annat läger och vi är kanse 40 engagerade medlemmar på nära 800 medlemmar totalt. de 760 däremellan är betalande kunder som köper en produkt och skiter fullkomligt i om vi är en ideell förening eller ett aktiemarknadsbolag.

Likaså på LMS, ett fåtal eldsjälar får det att gå runt. "De många" betalar för sig så att ekonomin går ihop.

Du tar upp 2 olika ämnen/akttiviteter
1.) Kurser vs. licensträning
2.) Uppstart av en ideell organisation

Du ifrågasätter varför man skall betala 1800 spänn när man kan få samma sak för 50 spänn. Jag förklarar då att du inte FÅR samma sak för 50 spänn. Vad är det för cirklar i det resonemanget?

Och i andra fallet beskriver/förklarar jag att skall man få igång en verksamhet (som var uppe från början där du var nöjd (för jag antar att du är nöjd!?) över antalet licensträningar i SMC:s regi (som egentligen är SMC Sports arrangemang). Anser man det vara för lite, vilket kanske andra än du gör (åtminstånde får jag uppfattningen i tråden att man vill ha fler tillfällen) så åstadkoms det genom att som medlem engagera sig! sedan börjar du prata om marknadsekonomisk forskning!???

Vill du ha fler träningstillfällen i SMC´s regi ragga tag i fler medlemmar och få dem att jobba eller jobba själv. Det finns inga andra genvägar till en aktiv förening oavsett om du är ensam i din andra ideella förening att jobba.

Slutligen var även frågan uppe om tävlingar i SMC Sports regi. Där erbjöd jag min hjälp/stöd. Erbjudandet står kvar för den/de som känner att man inte har helt koll.
 

Petrol Head

New member
Kastar mig in och backar hårt i debatten.

Jag gillar iden att SMC hjälper till att sätta fart på tävlingsverksamheten i Sverige och jag vet att de är fler med mig som kan tänka sig hjälpa till vid ett sådant event. Vågar man inget vinner man inget. Jag tycker absolut att SMC Sport ska testa detta, men för att göra detta krävs givetvis en hel del åtgärder.
För att få ekonomoin att gå ihop kan man t.ex. köra ett ERF efter några kurser, med t.ex. steg 5-6 så man verkligen "kastas" in i RR. Varför endast hålla sig till ERF? I dagsläget så håller man oftast ERF och sprint samtidigt för att dra mer folk. Detta är en mycket bra ide, men om vi nu ska satsa på RR innom SMC sport kan man t.ex. bjuda in juniorer också?
Detta är inte bara för att få in pengar utan är en gratis reklam för RR sporten. De är kanske lite stick i stäv med att RR inte är en lagsport, men man kan få de till ett familje event?

Mycket pengar som kommer in? Nej de kommer de inte bli... RR håller på att minska drastiskt och de kommer inte bli mer pengar i de om vi inte får in "nya" ansikten i sporten.

Är tyvärr inte här inne på forumet för ofta, men om någon seriöst tänker dra i detta så är jag med! Pga mitt jobb kan jag förmodligen inte vara med att dra från början, men jag gör garanterat vad jag kan för att få RR att växa.
 
Top