ERF deltävling i SMC's regi?

e7danne

New member
TL står för träningsledare/ledning... bara så ingen får för sig att SMC har en tävlingsledning på sina kursdagar... :)
 

enhjuling

New member
Språkskillnader....
På Svemospråket står nog TL för tävlingsledare.
På en träning skall man för att uppfylla svemos krav ha en träningsledare som antingen har funktionärslicens och har gått en speciell träningsledarutbildning eller har en giltig tävlingsledarlicens.
På SMCspråket är en TL någon som har SMCs förtroende att anordna/organisera kurser. Hen borde kanske egentligen kallas för KursLedare (KL) ?
Det kanske vore bra om man använde ett gemensamt språk för att undvika förvirringar?
 

Avarage

New member
Språkskillnader....
På Svemospråket står nog TL för tävlingsledare.
På en träning skall man för att uppfylla svemos krav ha en träningsledare som antingen har funktionärslicens och har gått en speciell träningsledarutbildning eller har en giltig tävlingsledarlicens.
På SMCspråket är en TL någon som har SMCs förtroende att anordna/organisera kurser. Hen borde kanske egentligen kallas för KursLedare (KL) ?
Det kanske vore bra om man använde ett gemensamt språk för att undvika förvirringar?

Du har helt rätt, TL står för Tävlings Ledare under rr-tävlingar och om man rör sig i båda organisationstyperna/tillfällen så KAN man förväxla dem! Fast nog vet man, som förare, om man är på en tävling/licensträning eller på en SMC-kurs!?

Vi är nog flera som tänkt i samma banor men valt att inte försöka ändra det som använts i flera år och nu "satt sig" inom SMC´s instruktörskår & deltagare.
 

enhjuling

New member
Du har helt rätt, TL står för Tävlings Ledare under rr-tävlingar och om man rör sig i båda organisationstyperna/tillfällen så KAN man förväxla dem! Fast nog vet man, som förare, om man är på en tävling/licensträning eller på en SMC-kurs!?

Vi är nog flera som tänkt i samma banor men valt att inte försöka ändra det som använts i flera år och nu "satt sig" inom SMC´s instruktörskår & deltagare.

På plats finns det absolut inget problem, då vet man förstås vad som gäller men på forum....
Här och på tex sporthoj.com kommer allt som kan missförstås att missförstås och leda till låånga diskussioner helt i onödan.
När nu SMC närmar sig roadracing iom SMC-Sport så blir det ju viktigt att man vet vad man menar.
Jag har inte haft nåt problem med att skilja på vad en TL i SMCs resp Svemos värld är men i den här tråden handlade det ju om huruvida SMC skulle arrangera tävlingar och Danne skrev att TL stod för träningsledare...
 
Last edited:

Peter1980

New member
När nu SMC närmar sig roadracing iom SMS-Sport så blir det ju viktigt att man vet vad man menar.

Hur funkar flaggningen i steg 5/6 ? Är det "riktig" flaggning? Eller SMC-varianten?
Blir ju skillnad beroende på hurvida man rör flaggan eller bara hänger ut den, och det kan säkert ställa till det om det börjar dyka upp folk som är vana med annat än SMC-flaggningen. (jag vet att det finns folk i SMC som har koll på det där, men ja,, en till grej att tänka på kanske).
 

Avarage

New member
Hur funkar flaggningen i steg 5/6 ? Är det "riktig" flaggning? Eller SMC-varianten?
Blir ju skillnad beroende på hurvida man rör flaggan eller bara hänger ut den, och det kan säkert ställa till det om det börjar dyka upp folk som är vana med annat än SMC-flaggningen. (jag vet att det finns folk i SMC som har koll på det där, men ja,, en till grej att tänka på kanske).

En annan sak vi också kanske bör lägga till, om vi nu skall likställa oss med SVEMO´s regelmente (vilket är bra) är vit flagg som aldrig används idag inom SMC. I stället skickas ambulans och ibland också "skammkärran" ut under enbart röd-flagg när det igentligen borde vara i kombination med vit flagg och väldigt ofta också gul-flagg.

Ett litet dilemma vi har är dock mängden bemannade flaggposteringar som ibland uppgår till 1st (utsläppet) vilket gör att hela idén med viftande vit-flagg/stillahållen samt även viftande/stillahållen gul-flagg faller platt som en pankaka.

Ett annat litet dilemma vi har och som var orsaken till att vi från början (2005 och kort efter) valde att kraftigt reducera antalet flaggor vi använder är våra kära deltagare som när de är nya har fullt upp att bara ta sig runt banan. En miljö som är fullständigt ny för dem. Med allt för många flaggor och kombinationer av dem blir det lätt hjärnsläpp.

De flaggor vi trots allt använder hålle rjag med om till 100% borde användas på samma sätt som SVEMO styrt upp. Värt att notera är dock att genom årens lopp har flaggornas användning ändrats så det är ingenting som är statiskt varför man inför varje säsong måste uppdatera sig med SVEMO.
 

Strandell

New member
Om ni kör ett KM på gelleråsen nästa år är jag på, bara lägga det samtidigt som en steg 5/6 kurs. Jag tyckte inte 1200:- var för mycket iår för att åka till gelleråsen och köra med smcsport, lyssna på lite teori och sedan få mat på köpet. För att åka med nån annan arrangör kostar ju minst 1000:- sedan får man inget käk.

Visst en licensträning kostar 500:- oavsett om det är kvälls eller heldagsträning på gelleråsen. Men om man jämnför det med en vanlig bandag äre inge att bråka om.

Och om hur hen kör spelar väl ingen större roll om man gör det för skoj eller går ut och håller stumt. Blå flaggan kommer upp för att varna och sedan äre ju bara att släppa förbi. Gathoj utan skylt eller oreggad kvittar, är väl knappast nån som skulle trycka nån av banan bara för att det är ett KM.

Det kan ju t.om blandas med dom vanliga kurserna steg kurserna?.

Som jag har förstått så kan ju andra som har licens köra steg 6 också om dom är medlem i smcsport. Så då tror iaf jag att det inte vara några problem att fylla upp en steg 6 grupp på en helg på t.ex gelleråsen. Blandat med steg 1-4 kurs. Och det kraschar inte alls så mycket som man kan tro på en licensträning så jag tror inte det kommer förstöra dagen för dom andra.

Kommer ni arrangera mer steg 6 på gelleråsen på helgerna nästa år så kommer jag och jag tror säkert att några av mina vänner med licens kommer också.
 
Top