ERF deltävling i SMC's regi?

e7danne

New member
Jag tar mig själv som exempel då. Jag har en gathoj med lampor och allt vad det innebär. Jag är med i SMC Sport för jag känner att jag tagit steget bortom vad steg 4 är till för (trafikutbildning). Jag har inget intresse av att köra rookie 600 eller "tävla på riktigt" i någon klass med den hojen. Men jag skulle gärna "mäta mig" mot mina (klubb)kompisar under lämpliga tävlingsliknande former. Dvs inte någon "allmänhetens åkning" a'la ActionPics (inte ens licensgruppen) eftersom inte alla som kör där är beredda/inställda på att det är "låtsas-racing" kompisar emellan.

Här både tycker och tror jag att någon slags tävlingsliknande form i regi av SMC Sport kan fylla en plats som saknas idag.
Exempel på Steg 6-dag med "tävlingsupplägg"
Pass 1. Fri träning
Pass 2. Fri träning med provstart.
Pass 3. Kval
Pass 4. Race
Pass 5. Fri träning

Krav på hojen ska vara exakt samma som för steg 6. Man kan köra dit (om man vill) på sin gatreggade hoj, skruva av regplåten (symboliskt) och köra ett race.
Tillför ett poängsystem för placeringar i Race-passet och så har vi ett klubbmästerskap...

Detta skulle kunna ske parallellt med vanlig kursdag (dvs uppta 1 av 3 eller 4 grupper på banan) och därmed locka över fler nyfikna från Steg 4.

Är det inte ungerfär så det har funkat på t.ex. Kemora?
 

SuperRetard

New member
Jag tar mig själv som exempel då. Jag har en gathoj med lampor och allt vad det innebär. Jag är med i SMC Sport för jag känner att jag tagit steget bortom vad steg 4 är till för (trafikutbildning). Jag har inget intresse av att köra rookie 600 eller "tävla på riktigt" i någon klass med den hojen. Men jag skulle gärna "mäta mig" mot mina (klubb)kompisar under lämpliga tävlingsliknande former. Dvs inte någon "allmänhetens åkning" a'la ActionPics (inte ens licensgruppen) eftersom inte alla som kör där är beredda/inställda på att det är "låtsas-racing" kompisar emellan.

Här både tycker och tror jag att någon slags tävlingsliknande form i regi av SMC Sport kan fylla en plats som saknas idag.
Exempel på Steg 6-dag med "tävlingsupplägg"
Pass 1. Fri träning
Pass 2. Fri träning med provstart.
Pass 3. Kval
Pass 4. Race
Pass 5. Fri träning

Krav på hojen ska vara exakt samma som för steg 6. Man kan köra dit (om man vill) på sin gatreggade hoj, skruva av regplåten (symboliskt) och köra ett race.
Tillför ett poängsystem för placeringar i Race-passet och så har vi ett klubbmästerskap...

Detta skulle kunna ske parallellt med vanlig kursdag (dvs uppta 1 av 3 eller 4 grupper på banan) och därmed locka över fler nyfikna från Steg 4.

Är det inte ungerfär så det har funkat på t.ex. Kemora?

Precis så jag kan se det också. Lite Jolly Jumper över det hela på ett lekfullt sätt.

Förhoppningsvis (förmodligen) också ett strålande sätt att få folk att inse hur kul det är att tävla och ta steget till Rookie och mer träningar.

Men... Exkluderar upplägget folk som kör mer seriöst? I så fall, räcker kundunderlaget? Om inte, vad är skillnaden mot en AP-körning?
 

Avarage

New member
Jag tar mig själv som exempel då. Jag har en gathoj med lampor och allt vad det innebär. Jag är med i SMC Sport för jag känner att jag tagit steget bortom vad steg 4 är till för (trafikutbildning). Jag har inget intresse av att köra rookie 600 eller "tävla på riktigt" i någon klass med den hojen. Men jag skulle gärna "mäta mig" mot mina (klubb)kompisar under lämpliga tävlingsliknande former. Dvs inte någon "allmänhetens åkning" a'la ActionPics (inte ens licensgruppen) eftersom inte alla som kör där är beredda/inställda på att det är "låtsas-racing" kompisar emellan.

Här både tycker och tror jag att någon slags tävlingsliknande form i regi av SMC Sport kan fylla en plats som saknas idag.
Exempel på Steg 6-dag med "tävlingsupplägg"
Pass 1. Fri träning
Pass 2. Fri träning med provstart.
Pass 3. Kval
Pass 4. Race
Pass 5. Fri träning

Krav på hojen ska vara exakt samma som för steg 6. Man kan köra dit (om man vill) på sin gatreggade hoj, skruva av regplåten (symboliskt) och köra ett race.
Tillför ett poängsystem för placeringar i Race-passet och så har vi ett klubbmästerskap...

Detta skulle kunna ske parallellt med vanlig kursdag (dvs uppta 1 av 3 eller 4 grupper på banan) och därmed locka över fler nyfikna från Steg 4.

Är det inte ungerfär så det har funkat på t.ex. Kemora?

Om det kallas tävling är vi tvingade att följa SVEMO´s reglementen för hur arrangemanget skall se ut med allt vad det innebär för krav på utrustning, tävlingsområde, tävlingsledning, domare, jury, säkerhet mm.

Idén är inte dålig på något sätt men SVEMO bestämmer, det är så det funkar idag. Så skall man få till en tävling-light måste man lobba för det hos SVEMO och få deras godkännande (med omskrivning/tillägg till styrande dokument/regelverk.

Dvs. att arrangera en liknande tävling som du föreslår är i dagsläget inte ett beslut som ligger hos SMC. Så till vida man inte utökar arrangemanget så det ryms inom ramen för enkel tävling. Men då krävs bla. domare/jury mm. förutom kraven på säkerhet och hojarnas status (najjade oljepluggar/filter/bromsok mm.).
 
Last edited:

e7danne

New member
Tack för klargörande.

Får man inte ens ha träningar som "liknar" race? (T.ex. start ute på banan, 10 varv körning och målflagg)
Om man i exemplet jag gav skippar att kalla det just för en tävling, skippar placeringspoängen, "klubbmästerskapet" och att kalla pass 3 och 4 för "Kval" och "Race". Vad vi gör är ju just att "träna" på att tävla...dvs rr-träning :)

Jag förstår att Svemo tänker på säkerheten först osv. Men dubbla ambulanser och 3 funktionärer på 8 posteringar runt banan känns inte riktigt nödvändigt i den verksamhet jag tänker mig heller...

Klurigt det hära...
 
Last edited:

Avarage

New member
Tack för klargörande.

Får man inte ens ha träningar som "liknar" race? (T.ex. start ute på banan, 10 varv körning och målflagg)
Om man i exemplet jag gav skippar att kalla det just för en tävling, skippar placeringspoängen, "klubbmästerskapet" och att kalla pass 3 och 4 för "Kval" och "Race". Vad vi gör är ju just att "träna" på att tävla...dvs rr-träning :)

Jag förstår att Svemo tänker på säkerheten först osv. Men dubbla ambulanser och 3 funktionärer på 8 posteringar runt banan känns inte riktigt nödvändigt i den verksamhet jag tänker mig heller...

Klurigt det hära...

Träning kan man alltid utföra så även startträning men då skall man inte ha målflagg (man får helt enkelt falagga av träningen på annat sätt än checker flag). Man får heller inte kora någon vinnare och ha prisutdelningsprocedurer eller dela ut poäng. Men som sagt var träning får man ju arrangera utan att behöva anmäla det till SVEMO och följa tävlingsreglementet! ;-)

Dvs. vi gör principiellt fel idag, precis som många andra arrangörer också gör, när vi flaggar av en träning med svart-vit rutig flagga.
 

e7danne

New member
Men... Exkluderar upplägget folk som kör mer seriöst? I så fall, räcker kundunderlaget? Om inte, vad är skillnaden mot en AP-körning?

Jag tycker inte det behöver exkludera folk som kör mer seriöst. Jag tror det blir självreglerande att "mer seriöst" folk respekterar och inte vill köra bland "oss amatörer". Precis som jag respekterar att inte åka på "riktiga" rr-träningar och vara i vägen där med min gathoj (om jag nu ändå hade fixat den by-all-standards) fast jag har svemolicens...

Detta blir ju mer uppstyrt än en AP-körning (licensgrupp) där de olika passen har olika syften, t.ex. med provstarter samtidigt som att de som "ska ut o testa nya fjädringsinställningar" håller sig i depån under kval- och race-passen...(bara ett exempel då...)...

EDIT: Man kan ju inte heller vara med i ett "klubbmästerskap" om man inte är med i klubben, dvs SMC Sport. Dvs kommer Lorenzo och Pedrosa 1a och 2a så går ändå "max poäng" till 3an om denne är SMC Sport-medlem osv...
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
.. Är det inte ungerfär så det har funkat på t.ex. Kemora?

Japp - Och alla var jätte glada - och det var kul att vanliga kursens deltagare jobbade hårt som depå personal, funkissar, etc.. och åskådare.. ERF´testen på ca. en timme - var för mig en höjdare.. (fast jag inte åkte själv, men, var flagviftera..)
Viktigt att vi inte körde riktiga race, men endast träning inför tävling/ eller på danska; prov race!
Kom ihåg att nytt för i år är även att icke medlem kan delta på sådanna träningar om man har gyldig SVEMO licens.

... Idén är inte dålig på något sätt men SVEMO bestämmer, det är så det funkar idag. Så skall man få till en tävling-light måste man lobba för det hos SVEMO och få deras godkännande ...

Vist är ideen bra :)
Och så länge vi där, håller oss inom egna medlemskåren*, så kan vi faktisk ha en del egna regler i klubben, som möjliggör att vi kan avveckla ett klubbmästerskap. Ett ex. är ju SMC SPORT har beslutat att på klubben medlem kan avvika från reglementet ang. krav på MC vid körning i klubben. Detta möjliggör just att Danne kan komme körande till dagen på landsvägs hojen, och göra sig klar till att köra "klubb mästerskapet" när reg-plåten (med tillhörande trafikförsäkring) är monterat av.

Så vist har vi möjligheterna!

Icke medlem, kan dock inte delta på "klubbens interna tävlingar" - eftersom dom ju inte är medlem, men är medlem i andra klubbar. Sportens regelvärk är inte som landsvägens vart det t. ex. är naturligt att vara medlem i SMC, den lokala MC klubb och en märkesklubb.

Vist kan juniorer delta på SMC SPORTs träningar, igen; Licenskrav. SMC & SMC SPORT jobbar tight med ungdoms sektionen under 2 hjul & en attityd.. Ezzo minnesfond & SMC sponsrade t. ex en racehoj till dom i år.

* gissar vi har 45-50 medlem i SMC i dags läget.

(sen har jag hela förmiddagen suttit med exklusiva varumärkes rådgivnings konsulter - ta den då!...)
 

SuperRetard

New member
Om det kallas tävling är vi tvingade att följa SVEMO´s reglementen för hur arrangemanget skall se ut med allt vad det innebär för krav på utrustning, tävlingsområde, tävlingsledning, domare, jury, säkerhet mm.

Det finns ju ett specialreglemente för "enklare tävling" (typ KM och liknande) som är lite lättare. Då får man inte bjuda in fler än x klubbar etc..

Kan inte reglementet så bra, men vet att Alx grottade i det där i våras eller nåt sånt. Hittade en del öppningar. Vet inte om det hjälper i det här fallet, men kan ju va värt att dubbelkolla vad reglementet "egentligen" säger om man nu får lättnadsregler om tävlingen är "liten nog".
 

enhjuling

New member
Banlicensen stipulerar ju vad som gäller för träning, enklare tävling och tävling. Följer man inte det kan det säkert bli diverse problem för Tränings/tävlings-ledaren om något tråkigt skulle inträffa.
Enklare tävling är tex klubbmästerskap.
På LMS tex måste vi på träning ha minst en träningsledare, en sjukvårdare och två posteringar bemannade.
Vid en sk enklare tävling måste vi ha samtliga posteringar bemannade men inte med fullt antal funkisar utan det räcker med 17 banfunktionärer, tävlingsledare och sjukvård. Till det får man lägga till tidtagning, banbil/ar funktionärer vid startgrid osv.. så det blir minst 25 pers som har nån form av funktionärsuppdrag på en sk enklare tävling.
På en större tävling typ SM måste vi ha 31 banfunktionärer, dubbla TL domare, jury osv, osv.. då krävs det minst 60 personer som jobbar.
 

SuperRetard

New member
Banlicensen stipulerar ju vad som gäller för träning, enklare tävling och tävling. Följer man inte det kan det säkert bli diverse problem för Tränings/tävlings-ledaren om något tråkigt skulle inträffa.
Enklare tävling är tex klubbmästerskap.
På LMS tex måste vi på träning ha minst en träningsledare, en sjukvårdare och två posteringar bemannade.
Vid en sk enklare tävling måste vi ha samtliga posteringar bemannade men inte med fullt antal funkisar utan det räcker med 17 banfunktionärer, tävlingsledare och sjukvård. Till det får man lägga till tidtagning, banbil/ar funktionärer vid startgrid osv.. så det blir minst 25 pers som har nån form av funktionärsuppdrag på en sk enklare tävling.
På en större tävling typ SM måste vi ha 31 banfunktionärer, dubbla TL domare, jury osv, osv.. då krävs det minst 60 personer som jobbar.

Var det nån skillnad i krav på föraren vid "enklare tävling"?
 

enhjuling

New member
Var det nån skillnad i krav på föraren vid "enklare tävling"?

Nej, det är det inte.
Det är tex inte tillåtet att ta inträde, tävlingen får inte ingå i nån mästerskapsserie och det finns nåt max antal för startande.
Klubbmästerskap är bara öppet för medlemmar som har licensen genom den arrangerade klubben.
Det är ju fullt tillåtet att vara medlem i hurmånga klubbar som helst men man kan bara tävla för en klubb.
 

Gixxlito

New member
Nej, det är det inte.
Det är tex inte tillåtet att ta inträde, tävlingen får inte ingå i nån mästerskapsserie och det finns nåt max antal för startande.
Klubbmästerskap är bara öppet för medlemmar som har licensen genom den arrangerade klubben.
Det är ju fullt tillåtet att vara medlem i hurmånga klubbar som helst men man kan bara tävla för en klubb.

Lite intresse verkar ju det finnas :). Skulle detta innebära att man kan arrangera, låt oss kalla det för ERF Light, utan några poäng eller serie what so ever bara för att köra och ha kul i "klubbmästerskap"? Går det exempelvis att tillåta ej SMC Sport medlemmar lösa "engångsmedlemskap" eller att det ingår medlemskap i SMC Sport i anmälningsavgiften?



För övrigt är jag mer än villig att på något sätt hjälpa till att rodda igenom något sådant här om det nu överhuvudtaget är möjligt.

Ps. låt nu denna tråd inte bli en "hur ska vi få RR mer populärt", utan helt enkel kan vi köra lite RR för skojs skull. Ds
 
Last edited:

Avarage

New member
TL, RC och jury finns. Om det går att få dem att ställa upp är en helt annan sak.

Vad bra! Jag visste inte att dessa funktioner fanns inom SMC´s led! Att de finns i SVEMO´s led är dock en självklarhet så det var väl inte det du menade?
 

lime

Skriver inte
Vad bra! Jag visste inte att dessa funktioner fanns inom SMC´s led! Att de finns i SVEMO´s led är dock en självklarhet så det var väl inte det du menade?

Förlåt, jag glömde att man måste vara övertydlig. Tack för att du så ödmjukt påtalade att jag felat.

Det finns SMC-medlemmar som har de SVEMO-licenser som krävs för att få vara funktionärer på en RR-tävling.

Sedan tycker jag iofs inte att SMC som Rix-organisation ska arrangera någon tävling eller driva en ny serie/tävlingstyp. Där håller jag med andra inlägg i att det är SVEMO och kanske SMC Sport som ska driva. Men det är så få som kan förstå skillnaden i organisationerna...
 

Avarage

New member
Förlåt, jag glömde att man måste vara övertydlig. Tack för att du så ödmjukt påtalade att jag felat.

Det finns SMC-medlemmar som har de SVEMO-licenser som krävs för att få vara funktionärer på en RR-tävling.

Sedan tycker jag iofs inte att SMC som Rix-organisation ska arrangera någon tävling eller driva en ny serie/tävlingstyp. Där håller jag med andra inlägg i att det är SVEMO och kanske SMC Sport som ska driva. Men det är så få som kan förstå skillnaden i organisationerna...

Pratar vi om samma sak nu? Menar du domare, jurymedlemmar och tävlingsledning (för det är det jag menar) eller pratar du om flaggfunktionärer/utsläpp dvs. funktionärer ute på banan?
 
Top