Enduro - äventyrskörningar för motions skull

Cawwa

New member
Ja, hur är detta? Många här som kör? Kör ni i klubb eller kastar ni er bara ut i naturen eller första bästa grusväg? Några organiserade utflykter?

Tilltänkt cykel: Honda XL350R från slutet av -80-talet. Synpunkter på den?
 

OH-

Member
Har vi lite begreppsförvirring här.

Jo, jag har kört lite enduro dom senaste åren. Vill man göra det utan att behöva titta efter ordningsmakten hela tiden så är det enduroslingor som hålls av klubbar som gäller.

Eftersom min "dyngsprätt" är landsvägsreggad har den även använts som allvägsmaskin (det som med ett olyckssaligt ordval kallas "off road"). Då har jag varit ute både organiserat och fågelfri.

Eftersom jag själv ordnar den så får jag väl rekomendera "Långfredagsturen" som går huvudsakligen på små, mindre och helst eländiga vägar. Se kalendern på SMC Västra Götaland.
 

Cawwa

New member
Tack för svaren. Den cykel jag förmodligen kommer att köpa är registrerad. Problemet är att jag är fullständig novis så fort det gäller annat underlag än torr asfalt. Är ni erfarna uvar som bänner på och bara blir irriterade när nybörjare som jag (som dessutom är en äkta soffpotatis) inte hänger med? Eller ni kanske t.o.m har turer för just nybörjare?

Jag har ju faktiskt ingen som helst aning om jag tar mig runt på ordnad slinga typ Blixås. Brrrrrr .... tänk om jag får BÄRA runt hojen ... hualigen
 

HåkanP

New member
Tack för svaren. Den cykel jag förmodligen kommer att köpa är registrerad. Problemet är att jag är fullständig novis så fort det gäller annat underlag än torr asfalt. Är ni erfarna uvar som bänner på och bara blir irriterade när nybörjare som jag (som dessutom är en äkta soffpotatis) inte hänger med? Eller ni kanske t.o.m har turer för just nybörjare?

Jag har ju faktiskt ingen som helst aning om jag tar mig runt på ordnad slinga typ Blixås. Brrrrrr .... tänk om jag får BÄRA runt hojen ... hualigen

1. Sprätter man grus dvs kör på väg/skogsväg åker man oftast inte på endurocycklar utan mer som Ole sa offroad mc (dvs. lite tyngre större saker, typ Honda transalp, africa twin, BMW 800/650 gs, encylindriga saker som Dominator, tenrere osv. Annars är cyckeln du nämnde utmärkt fast en 450 kanske bättre om vill åka på grusvägar, den är dock rätt tung i skogen på endurospåren och då kan nog 350 vara bra.

2. Nä vi välkomnar, i alla fall i VG nybörjare, är själv inte så himla gammal. Teknikkurser försöker vi också ordna. Hoppas på en rejäl heldagskurs i år.
 

OH-

Member
...........
Jag har ju faktiskt ingen som helst aning om jag tar mig runt på ordnad slinga typ Blixås. Brrrrrr .... tänk om jag får BÄRA runt hojen ... hualigen

Du anar inte vilken bra motionsträning det är att bära MC en mil i kuperad terräng :D Allvarligt talat så är det inte så farligt - och dom som verkligen kan är mycket förstående mot nybörjare i spåret. Kunde jag köra större delen av Blixås-banan (en gång) på XT600 så kan vem som helst släpa runt en 350!

Vad gäller Långfredagsturen så finns det möjlighet att köra i lugnt tempo.
 

Cawwa

New member
... // ...
2. Nä vi välkomnar, i alla fall i VG nybörjare, är själv inte så himla gammal. Teknikkurser försöker vi också ordna. Hoppas på en rejäl heldagskurs i år.

Jag googlade VG Stenungssund och på första plats kom mycket passande Primärvårdsakuten Stenungsund ... hehe. Jag gissar att du syftade på någon sorts off road klubb eller så men det kan ju vara bra att ha täta kontakter med primärvården ... :D
 

Cawwa

New member
Du anar inte vilken bra motionsträning det är att bära MC en mil i kuperad terräng :D Allvarligt talat så är det inte så farligt - och dom som verkligen kan är mycket förstående mot nybörjare i spåret. Kunde jag köra större delen av Blixås-banan (en gång) på XT600 så kan vem som helst släpa runt en 350!

Vad gäller Långfredagsturen så finns det möjlighet att köra i lugnt tempo.

Mjae du har ju aldrig sett mig köra så jag tvivlar ... :D

Men Långfredagen skall jag planera in.
Just nu har slutförhandlingen inletts med regeringen. Oviktiga saker som färdigställande av verandan, verandadörr, nya fönster samt isolering av vägg och lite annat helt onödiga saker kommer konstigt nog alltid upp som motargument. Just nu har jag lite svårt att hävda behovet av ett motordrivet träningsinstrument för att hålla mannens kropp i trim ... märkligt ... :rolleyes:
 
J

Janner

Guest
FJR på grus.

Hej där! Kul att du vill börja köra grus. Din FJR är inte helt dum den heller, har kört ett par gånger på BMW-klubbens utflykter, med den jag hade förut, och en hel del för övrigt. Garanterat bra träning att lära sig köra stående under en tripp på 20 mil ;) Du ska förstås inte ge dig ut i traktorspår, men helt vanliga grusvägar på landet funkar utmärkt.

När du står upp för att få en lite bättre position, kan det vara idé att sätta grips på tanken och att höja styret ett par centimeter. De som ser dig kommer tycka att du är lite knäpp, men det är sånt man får ta. Se dig som en pionjär :D

Naturligtvis är en lättare cykel avsevärt bättre, men du ska ju inte heller vara nervös för att ta ut din stora cykel på småvägarna.
 

Miie

New member
Hej där! Kul att du vill börja köra grus. Din FJR är inte helt dum den heller, har kört ett par gånger på BMW-klubbens utflykter, med den jag hade förut, och en hel del för övrigt. Garanterat bra träning att lära sig köra stående under en tripp på 20 mil ;) Du ska förstås inte ge dig ut i traktorspår, men helt vanliga grusvägar på landet funkar utmärkt.

När du står upp för att få en lite bättre position, kan det vara idé att sätta grips på tanken och att höja styret ett par centimeter. De som ser dig kommer tycka att du är lite knäpp, men det är sånt man får ta. Se dig som en pionjär :D

Naturligtvis är en lättare cykel avsevärt bättre, men du ska ju inte heller vara nervös för att ta ut din stora cykel på småvägarna.

Eva, glöm inte bort att nämna att du körde med din FJR i Dalby stenbrott också... :rolleyes:

Vill man så går det, eller? :D

/Marie
 

phastas

New member
Tack för svaren. Den cykel jag förmodligen kommer att köpa är registrerad. Problemet är att jag är fullständig novis så fort det gäller annat underlag än torr asfalt. Är ni erfarna uvar som bänner på och bara blir irriterade när nybörjare som jag (som dessutom är en äkta soffpotatis) inte hänger med? Eller ni kanske t.o.m har turer för just nybörjare?

Jag har ju faktiskt ingen som helst aning om jag tar mig runt på ordnad slinga typ Blixås. Brrrrrr .... tänk om jag får BÄRA runt hojen ... hualigen

Tjo!
De flesta endurofolk är väldigt trevliga, ibland verkar det snackas mer runt elden än det körs på banan. Och med det sagt, är man helt grön så kör man inte fort och då kommer det folk upp bakom, men precis som i slalombacken, så är det deras ansvar att omkörning sker säkert. Och kan man inte köra om just där så kommer ett tillfälle snart nog. Sen brukar det finnas gott om "fickor" man kan svänga av å och släppa förbi folk med.
EN XL 350 från 80 talet är kanske inte något som är direkt optimalt för endurokörning, men, du tar dig garanterat runt med en sån fast med kanske lite fler svettpärlor i pannan och mer tid på uret...men lika kul är det för det!
Men ska man böka grus och traktorstigar så går det alldeles utmärkt med en sån med.

Sätt på ett par ordentliga däck bara ;)
Endurodubb på vintern så kör man sjöis, packas snö på grusvägar och endurospår. Asfalt i allmänthet och brunnslock i synnerhet undviks helst.
Crossdäck greppar otroligt bra på löst underlag, men äts upp snabbt på asfalt.
Offroaddäck funkar oftast fint på grusväg, men blir det jordigt eller lite lerigt så sätts mönstren igen och då åker man på slicks helt plötsligt...

Lycka till, och kom ihåg att det är lättare att be om förlåtelse än om lov ;)
 

SuperRetard

New member
Just nu har slutförhandlingen inletts med regeringen. Oviktiga saker som färdigställande av verandan, verandadörr, nya fönster samt isolering av vägg och lite annat helt onödiga saker kommer konstigt nog alltid upp som motargument.
Just nu har jag lite svårt att hävda behovet av ett motordrivet träningsinstrument för att hålla mannens kropp i trim ... märkligt ... :rolleyes:


Man ska inte argumentera rationellt med kvinnfolk, de är inte rationella. Man måste gå direkt på det dödande slaget, hjärtat!

Gråt ut och förklara hur du behöver "egen-tiden", träningen och att du känner att det är vad du behöver för att inte känna dig gammal och grå, för att LEVA!

:D
 

Alfred

New member
Om man är sugen på att saffa en endurohoj så undrar jag undrar jag vilken typ man bör börja med 125, 250 etc tvåtakt eller 4 takt.
Har ju fått bra tips på att övertala frugan i denna tråden:D
 

powerglide

New member
Hur ser det ut om man går i liknande tankar söderöver (Västra Skåne)?

Finns det några trevliga sällskap här neråt också som en nybörjare kan hänga på?
 

Cawwa

New member
Om man är sugen på att saffa en endurohoj så undrar jag undrar jag vilken typ man bör börja med 125, 250 etc tvåtakt eller 4 takt.
Har ju fått bra tips på att övertala frugan i denna tråden:D

Som jag förstår det är det 4-takt som gäller. Tvåtaktarna är för ettriga med för smalt register enligt dom jag pratat med. Till crosskörning är det gärna tvärtom.
Själv tycker jag 250 är för liten men det är nog mer en smakfråga, men som allroad känns det för litet.

Jag är på god väg att få regeringen med mig så ev blir det köp snart ... :)
Då får vi hitta på något väl - så långt från varandra bor vi ju inte ... :)
 
J

Janner

Guest
Tips

Hur ser det ut om man går i liknande tankar söderöver (Västra Skåne)?

Finns det några trevliga sällskap här neråt också som en nybörjare kan hänga på?

Hej Powerglide. Du och jag finns ju i närheten av varandra och jag kan rekommendera att gå in på BMW-klubben, distrikt 15 och läsa vad de har att erbjuda.

De har både nybörjarturer och lite mer avancerade. Du kan komma dit med annat än BMW också ;) Jag har bjudit dem på glada skratt genom att komma dit med min FJR och nu senast med min Multi. Min kille har varit med och kört med FZRen han hade.

Och ja, det blev ju en runda i Dalby stenbrott med FJRen en gång. Det var spännande :D
 
Top