En kortare roadtrip. Vad tänka på?

Tell

New member
Sen jag tog lappen för några år sedan så har jag haft lite drömmar om att åka på längre campingturer på hojen. Nu i midsommar så är tanken att jag ska ner till sommarstället utanför Jönköping. Kom i helgen att tänka på att istället för att åka raka vägen ner så kan jag ta en liten omväg på en eller två nätter bara för att prova och se om jag gillar det.
Har börjat titta lite hur jag vill köra. Jag utgår från V-tuna strax norr om Stockholm. Funderar på om jag ska ta vägarna förbi Dalarna och söderut därifrån eller om jag ska söder direkt och köra tvärs över Skåne. Funderar på att stanna i Trollhättan och låna soffan hos en kompis oavsett vilken väg jag tar. Roligt att sitta över kartor och drömma. :)
Men då börjar jag ju fundera på hur långt jag ska köra, hur jag ska dela upp etapperna. På en vanlig roadtrip, hur många mil snittar man om dagen? Kanske beror lite på vana, väg och hur bekväm hojen är (dominator) också? Har inte åkt längre än nån eftermiddag (inklusive pauser) ungefär.
Jag tänker inte planera rutten exakt utan vill ju köra lite på måfå i en generell riktning och se var jag hamnar. Skulle åka på torsdag eftermiddag och komma fram "nån gång på lördagen" så lite spelrum har man ju men vill ju inte sitta nånstans på lördagkväll och inse att det är 30 mil kvar. Eller ja, det kanske inte är hela världen iofs... "Ånej! Jag är så illa tvungen att köra massa hoj imorrn också! Asch då..."
Drömmen vore ju också att bara åka tills man hittar nåt fint ställe vid nån sjö eller så och stannar där över natten, men när jag presenterade iden för pojkvännen och börjar prata om tält osv, så säger han långsamt med stora ögon att "Det gör du absolut inte! Galningar i skogen, yadda yadda..." Så var tvungen att lova honom campingplatser med mycket folk. X)

Sen håller jag på och tittar lite vad för grejer jag skulle behöva ha med mej. Packlistor osv. Ska höra med en kompis om man kunde låna packväskor, tält och så, om inte han ska iväg och campa förstås.
Nojar lite om att kanske behöva laga punkteringar i fält men efter diskussion med brodern (som funderar på att haka) så tror jag inte det skulle vara några problem. Däremot om nånting utöver det skulle gå sönder så tror jag inte jag skulle kunna laga det själv.
Jag är ju helt novis när det gäller camping också. Det närmaste "campa" jag varit är när jag tältade i trädgården som liten och ute på övningar i lumpen. När jag låg inne så var jag lite bitter över att jag öht fått iden att göra lumpen men just tältsovandet, i de förhållanden som var hade jag aldrig några problem med och kan faktiskt sakna det lite så jag tror jag kommer älska detta. :)
Päronen kommer ju vara på landet så jag kan ju skicka med en väska med mer semestergrejer med dom och slippa ha med så mycket grejer. Däremot så kommer jag släpa hem allt (hem blir nog raka vägen).

Har googlat en massa så lite hum har jag nog, men skulle gärna ha lite tips på vad man ska tänka på? Gärna saker som är så självklara att man inte tänker på det i vanliga fall.
 

Chopperbyggarn

New member
Har googlat en massa så lite hum har jag nog, men skulle gärna ha lite tips på vad man ska tänka på? Gärna saker som är så självklara att man inte tänker på det i vanliga fall.

Ett seriöst tips är att försöka tänka så lite som möjligt, ge sig iväg och våga lita på att allt löser sig efter vägen för faktum är att det alltid gör det.

Vi planerar alldeles för mycket inför våra resor.

Har du bara pengar och en mobiltelefon så kan du lösa alla problem som eventuellt kan dyka upp under resan.:tummenupp

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Bra idé att ta en tur på egen hand. Beträffande galningar som smyger omkring i skogen så är det nog ingen större fara, då lever du nog farligare på hemmaplan.

Du har en härlig hoj som ger dig frihet att välja väger som inte bara går rakt fram till målet så jag skulle rekommendera att du tar ut svängarna lite. Ett alternativ är att börja mot Salatrakten vidare mot Kopparberg för att sen runda Vänern norr om Karlstad och ner genom Dalsland med alla fina krokvägar som finns där. Ett annat är att du kör söder om Mälaren - till Askersund, genom Tiveden och vidare genom Skaraborg till Trollhättan. Vill du ha hjälp med vägval så står jag gärna till tjänst.

Utrustning? Tandborsten nedstoppad i stövelskaftet -> full semesterpackning? Hur ser dina packmöjligheter ut och vad vill du? För camping finns numera tält och sovsäckar i mikroformat om man kör i varma sommaren. Blir det kallt behövs kanske lite fylligare sovpåse. Kläder för värme, kyla och regn. Värmen hanteras lättast genom avklädning men då måste plats finnas för att stuva undan.

Om det blir fel på hojen så är det bra med en försäkring som innefattar bärgning så är det problemet löst.

Inte så märkvärdigt egentligen folk har nog en tendens att släpa med sig för mycke prylar. :wink:
 

Tell

New member
Ett seriöst tips är att försöka tänka så lite som möjligt, ge sig iväg och våga lita på att allt löser sig efter vägen för faktum är att det alltid gör det.

Vi planerar alldeles för mycket inför våra resor.

Har du bara pengar och en mobiltelefon så kan du lösa alla problem som eventuellt kan dyka upp under resan.:tummenupp

Anders.J

Det är sant och egentligen det jag vill göra. Vill väl mer ha en generell ide och så löser sej resten sen. Att jag försöker göra nån form av planering är nog mest för min pojkväns skull. ;) "Äh. Det löser sej," är i princip min familjs motto medans hans familj gör exelblad när de ska hänga upp en ny tavla. Allt ska planeras! Han ville diskutera igår vad vi ska göra i helgen och exakt när vi ska göra det. Jag blev ärligt talat ställd.
När det börjar närma sej avgång så kommer han fråga vilka campingar jag bokat in mej på och när jag sen svarar att "Det tar jag utmed vägen" så får han hjärtinfarkt. X)

:tummenupp Bra idé att ta en tur på egen hand. Beträffande galningar som smyger omkring i skogen så är det nog ingen större fara, då lever du nog farligare på hemmaplan.

Du har en härlig hoj som ger dig frihet att välja väger som inte bara går rakt fram till målet så jag skulle rekommendera att du tar ut svängarna lite. Ett alternativ är att börja mot Salatrakten vidare mot Kopparberg för att sen runda Vänern norr om Karlstad och ner genom Dalsland med alla fina krokvägar som finns där. Ett annat är att du kör söder om Mälaren - till Askersund, genom Tiveden och vidare genom Skaraborg till Trollhättan. Vill du ha hjälp med vägval så står jag gärna till tjänst.

Utrustning? Tandborsten nedstoppad i stövelskaftet -> full semesterpackning? Hur ser dina packmöjligheter ut och vad vill du? För camping finns numera tält och sovsäckar i mikroformat om man kör i varma sommaren. Blir det kallt behövs kanske lite fylligare sovpåse. Kläder för värme, kyla och regn. Värmen hanteras lättast genom avklädning men då måste plats finnas för att stuva undan.

Om det blir fel på hojen så är det bra med en försäkring som innefattar bärgning så är det problemet löst.

Inte så märkvärdigt egentligen folk har nog en tendens att släpa med sig för mycke prylar. :wink:

Är ungefär den vägen jag tänker mej, lite norrut först och runda Vänern. Tar gärna tips på fina vägar. :) Sala, hmm... Silvergruva... *antecknar*
Kollade min försäkring och bärgning ingår. :)

Tandborste nedstoppad i stövelskaftet... Den kommer nog brorsan köra med om han bestämmer sej för att åka med. Tandborste och hängmatta. X)
Full semesterpackning kommer det inte bli ner iallafall utan skickar det jag inte behöver på vägen med päronen. Men eftersom de stannar en vecka till sen så får jag nog ta med det mesta hem igen. Eller så kan jag lika gärna ta med mej allt och se att det funkar. Är i princip bara badkläder som behövs därnere. X) Ska klura på det. Oberoende hur jag väljer att göra så kommer jag se till att jag kan ha med mej allt på hojen.
Just nu har jag inga packmöjligheter förutom en toppbox som skakade loss två gånger när jag var ute i fredags... Rygga är ju knappast nåt man vill ha. En tankväska som är lätt att plocka med in i affärer tänkte jag mej och sen ett par sidoväskor antar jag. Så får jag se om jag skulle behöva mer. Om jag inte kan låna packväskor av min hojåkarvän så får jag köpa. Nojar väl lite över det. Vill ju inte köpa ett fullt kit och sen märka att det räckte med ett par sidoväskor... X) Jag har fortfarande en tendens att tänka för mycket även om min andra hälft tycker jag lever i en anarki...
Största bekymret där är väl fästen så att de sitter ordentligt. Men det löser sej! :)

Gasolkök, dumt att köpa för en "provcamping"? Engångsgrill funkar ju bra det också... Kommer inte släpa på en massa mat heller utan tänkte handla på vägen.
 

Skye

Kör Mycket!
Skulle tipsa om att följa östkusten söderut ner till Kinda och Norra Kvill nationalpark. Härligt område med både blandning av asfalt och grusvägar. Var ju en Dominator vi pratade om eller? Därifrån är det sen inte långt till Jönköping om man nu vill dela upp det på två etapper.

http://varadero.skye.se/the-runaway/
 

Tell

New member
Skulle tipsa om att följa östkusten söderut ner till Kinda och Norra Kvill nationalpark. Härligt område med både blandning av asfalt och grusvägar. Var ju en Dominator vi pratade om eller? Därifrån är det sen inte långt till Jönköping om man nu vill dela upp det på två etapper.

http://varadero.skye.se/the-runaway/

Underbara bilder!
Japp, dominator det handlar om så grusvägar är helt okej. :) Eller kommer förhoppningsvis vara det efter gruskursen jag är anmäld till iallafall... Grus är läskigt.
Hm. Fina vägar åt båda hållen. Kanske gör så att jag åker hem ett par dagar tidigare iallafall och tar mej en omväg om jag gillar det. :) Ska ju ändå ner till landet för att hjälpa till att bygga om taket... Bygga tak eller åka hoj? Prioriteringar...
 

Skye

Kör Mycket!
En rundtur. Ena vägen ner, andra vägen hem och det finns ju en hel sommar och några säsonger till att utforska.
Härlig känsla egentligen att bara släppa allt man har i händerna. Packa ner tält och sovsäck plus ett trangia kök och nån större vattenflaska samt en bättre kniv.
Vet man med sig att detta är en livsform man gillar är gasolbrännaren till en ganska enkel investering men sprit funkar till en början. Viss risk för smaksättning av allt då dessa droppar har en förmåga att rinna ut i övrig utrustning.
 

Tell

New member
Absolut. Är det jag vill göra egentligen. "Fint väder i helgen. Var la jag sovsäcken...?" Jag vill åka mycket i år. Blev ingenting förra året då hojen var utan batteri och hade krångel med kedjan. Insåg i julas att jag spenderat hela året framför datorn eller på jobbet och tänkte att "Vad i h-vete sysslar jag med?!" Vill ju leva också!
Men måste ju spendera lite tid med killen också. "Tyvärr" så kilar jag stadigt med en snubbe som inte är hojfantast. Quite the opposite in fact. Han förstår inte alls tjusningen med vare sej hoj eller camping och tycker jag är smått galen som ska på min roadtrip. Okej, köra långt med hoj om man är lagt åt det hållet kan han nästan fatta men, när jag pratar om gasolkök och tält så nämner han värdshus och mjuka sängar. Ska till medeltidsveckan i sommar och när jag föreslår tältning så muttrar han lite tjurigt och bokar in oss på ett trestjärnigt hotell... Ska vara fjädermadrasser och en dusch man inte delar med andra!
Mitt enda problem med tält är att det kan bli satans varmt när solen går upp och jag får migrän om det är för varmt när jag sover. Kan ha öppet fönster mitt i vintern.
 

Yxan

Member
Kan helt hålla med alla fg talare: Keep it Simple (Van Morrison, 2008) och käka/tälta i det fria!
Nästan så att du till och med kan skippa tandborsten i stövelskaftet - går lika bra med V6 i bröstfickan...

Kommer här med ett litet vägförslag ut från Sthlm vidare ned mot Norrköping, typ en delsträcka:
(med risk för lite overkill-detaljerat)
Sök dig ut på Huddingevägen söderut (226:an, den som bl a passerar utanför Mässan), straxt efter Flemingsberg vid Tullinge, dra vänster ned på Pålamalmsvägen och fortsätt ned till den sk 'Slingerbulten' (257:an), tag höger och fortsätt hela vägen fram till nästa T-korsning, höger och vidare fram till Café Rosenhill (hojfik), höger ut på 225:an (leder mot S-tälje) i ca 2 km, tag vänster/skyltat mot Skanssundet = 16 km gokartbanan. Färjan går xx.25/xx.55.

På/över Mörkö - stabil transport fram till 'Utflyktsvägen' (ga. Rixettan), tag vänster och håll styvt ned till Vagnhärad. Sväng in på Stationsvägen (väg 219) och kör genom Vagnhärad, följ dock inte väg 219 ned mot Nyköping - du tar en annan/roligare väg dit...
Fortsätt rakt fram/förbi 219-avfarten, passerar bl a förbi/bakom rastplatsen Sillekrog (du har nu E4:an TV om dig), forts.. och kör under E4:an... tag sedan av vänster mot Lästringe (efter uppförsbacken) och vidare ut i spenaten fram till nästa T-korsning, höger skyltat mot Tystberga... Nästa T-korsning (utanf Tystberga), ta vänster skyltat Björksund 8 och ut över/genom den sörmländska myllan... Finally trillar du ut på väg 219, höger och raka spåret ned till Nyköping.

Tråckla dig genom Nyköping och ut på 53:an mot Oxelösund, efter ca 3 km, av höger skyltat Nävekvarn, fortsätt... förbi golfbanan tag sedan av höger (efter ca 4 km) skyltat Enstaberga 12, rulla på i ca 8 km, nästa T-korsning vänster skyltat Nävekvarn 13... ny skylt Nävekvarn 11 följ den och kör hela vägen in/genom Nävekvarn = sketabra! Straxt innan hamnen, följ skyltarna 'Utflyktsvägen'/Kvarsebo... hela vägen fram till Kvarsebo = en asfalterad kostig! I Kvarsebo, följ 'Utflyktsvägen' och vidare skyltning mot Norrköping... (hela vägen från Nävekvarn - Norrköping löper 'längs med' Bråviken)

Godspeed - Mange
http://mc.beronius.eu
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kul - det är den ultimative frihet att bara dra iväg själv på hojen!

För min del känns det bäst om man bara har sagt att jag kanske kommer förbi!
Då har jag nämligen möjligheten att välja en annan rutt, utan någon kan bli arga! Det kan ju vara så att vägen svänga och det var lockande att åka där. Eller det regnade ditt jag egentligen hade tänkt att åka - och sen var det sol åt andra hållet!

Packning är en vetenskap, och ska man inte på en stillställning som kräver smoking och dylikt, då blir det enklare..
På bilden har jag packat för flera dagars roligheter; toiletgrejor, liggunderlag (uppblåsbart, jag har blivit gammal och komfortabel), sovsäck (fast ibland sover jag bara i MC kläderna), extra rena strömpar, t-shirts och kalsonger, en varm fleece tröja, regnställ och extra handskar.. Och sen glömde jag uppladdare till mobilen..

Med detta kit kan jag bo på hotell om det är regnande kallt, eller jag kan sova i diket vid sjön eller på campingen - Jag kan gå på krogen, eller nått annat..

Snart är det vår, värma och jag ska i väg igen.. bara att köra...
 

Ove 60+

Active member
Är ungefär den vägen jag tänker mej, lite norrut först och runda Vänern. Tar gärna tips på fina vägar. :) Sala, hmm... Silvergruva... *antecknar*

Lite norr och sen runt och inte grus ännu.... OK! Du kan få några bra hållpunkter så att du slipper köra på onödigt stora vägar. Sala till Kopparberg har jag redan nämnt Hällefors ligger bra i linje och sedan ner till Filipstad -> mot Karlstad några km. Vid Brattfors kan man sticka nordväst mot Sunnemo och sedan vidare till Munkfors och över till östra sidan Frykensjöarna som man sedan följer till Kil. Edsvalla står på tur och vidare till Vålberg där rätta vägen går västerut mot Skruvstad, Malsjö, Borgvik, Nysäter, Svanskog, Laxarby och Tissleskog. En viktig punkt för där börjar vägen mot Håverud, den kallas även Brudfjällsvägen och bara MÅSTE köras om man är i dom trakterna. Från Håverud mot Skållerud där det fanns ett vandrarhem som var bra sist jag var där utom att frukostäggen serverades glödheta och stenhårda. :p Ut mot Mellerud där man så fort som bara går tar sig över 45;an och kör till dom fina vägarna tar slut och man måste upp på 45;an igen. Sen är det brett och jävligt med trafik och andra trafikfaror som vajerräck och elände, så ta det försiktigt fram till Trollhättan!

Den lilla skissen är ganska rakt på men med en massa kurvor och jag tror inte att det finns några grussträckor och om det finns så är dom inte långa. Det tar några dagar och man kan egentligen grotta ner sig i vägsystemet hur länge som helst på vissa ställen.

Österut mot Jönköping finns det också ett fantastiskt vägsystem men det klarar du lätt på en dag.
 

Kawasaki

New member
Ett litet tips om du åker förbi Sala och är sugen på mat så åk till Måns Ols värdshus.
dagens är riktigt gott och man kan välja buffe på 3 rätter och inte särskilt dyrt heller och miljön runt värdshuset är trevligt med en brygga man kan äta på ut från kajen.
Ha bara fräscha däck då du åker så ska det inte vara nåt problem.

Som du är inne på att inte ha bokat upp nåt som du måste vara framme vid i tid utan ta det lite som det kommer, man kanske åker förbi nåt ställe som man tycker är intressant och vill kika lite. Åkte förbi dalarna/värmland i sommras och stannade till på Mårbacka "Selmas" gård var riktigt intressant.

Använder själv en liten gasolbrännare som man kan vika ihop armarna så det blir minimalt som man skruvar fast på engångs butan behållare finns på bla. Biltema m,m
minsta behållaren räcker långt och ett litet kärl som man kan laga allt i.
Det man gjorde i början var att man packade oftast för mycket med sig, om det blir smutsigt/svettiga kläder så ha inga dyra som man kan slänga och finns t-shirt /strumpor som man kan köpa efter vägen om man behöver det.

Trevlig resa och ta det som det blir.
 

Kawasaki

New member
Ett litet tips om du åker förbi Sala och är sugen på mat så åk till Måns Ols värdshus.
dagens är riktigt gott och man kan välja buffe på 3 rätter och inte särskilt dyrt heller och miljön runt värdshuset är trevligt med en brygga man kan äta på ut från kajen om det är fint väder.
Ha bara fräscha däck då du åker så ska det inte vara nåt problem.

Som du är inne på att inte ha bokat upp nåt som du måste vara framme vid i tid utan ta det lite som det kommer, man kanske åker förbi nåt ställe som man tycker är intressant och vill kika lite. Åkte förbi dalarna/värmland i sommras och stannade till på Mårbacka "Selmas" gård var riktigt intressant.

Använder själv en liten gasolbrännare som man kan vika ihop armarna så det blir minimalt som man skruvar fast på engångs butan behållare finns på bla. Biltema m,m
minsta behållaren räcker långt och ett litet kärl som man kan laga allt i.
Det man gjorde i början var att man packade oftast för mycket med sig, om det blir smutsigt/svettiga kläder så ha inga dyra som man kan slänga och finns t-shirt /strumpor som man kan köpa efter vägen om man behöver det.

Trevlig resa och ta det som det blir.
 

Kawasaki

New member
Ett litet tips om du åker förbi Sala och är sugen på mat så åk till Måns Ols värdshus.
dagens är riktigt gott och man kan välja buffe på 3 rätter och inte särskilt dyrt heller och miljön runt värdshuset är trevligt med en brygga man kan äta på ut från kajen om det är fint väder.
Ha bara fräscha däck då du åker så ska det inte vara nåt problem.

Hur långt man ska åka är lite hur van man är men borde gå 30-40 mil per dag, åker själv ca 60-80 mil/dag på en tiger 800 men jag åker ca 1000 mil per säsong

Som du är inne på att inte ha bokat upp nåt som du måste vara framme vid i tid utan ta det lite som det kommer, man kanske åker förbi nåt ställe som man tycker är intressant och vill kika lite. Åkte förbi dalarna/värmland i sommras och stannade till på Mårbacka "Selmas" gård var riktigt intressant.

Använder själv en liten gasolbrännare som man kan vika ihop armarna så det blir minimalt som man skruvar fast på engångs butan behållare finns på bla. Biltema m,m
minsta behållaren räcker långt och ett litet kärl som man kan laga allt i.
Det man gjorde i början var att man packade oftast för mycket med sig, om det blir smutsigt/svettiga kläder så ha inga dyra som man kan slänga och finns t-shirt /strumpor som man kan köpa efter vägen om man behöver det.

Trevlig resa och ta det som det blir.
 

Skye

Kör Mycket!
Liten varning om den trebenta biltema gasolbrännaren.. Mycket värme som den alstrar går till spillo och försvinner om inte brännare står i exakt lä, vilket kan ta flera timmar att hitta. Därför då bättre att satsa på en brännare som är kopplingsbar med övriga köket för några hundralappar till eftersom ändå köket behövs. Intersport säljer men går alltid att hitta på prisjakt sajter. Dock kan frakten ibland överskrida själva varans värde men det har blivit bättre på senare år.

Så ska det ändå köpas gasolkök, köp riktiga grejor på en gång som trangia's system. Färdigt system och gasen köps på Biltema som ökar med 10 kr per år och burk

http://www.outnorth.se/trangia/27-1-ul-med-gasol

http://www.outnorth.se/trangia/27-3-ul-med-gasol
 
Last edited:

Hoke

New member
Det är just pga detta som man använder lösa vindskydd till dylika kök, se bilden för det aktuella köket samt http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...l--och-stormkok/Vindskydd-for-gasolkok-37652/
Primus och Trangia har liknande varianter i form av typ tjock aluminiumfolie.

Tidigare hade de flesta expeditioner "Multifuel"-kök just med motsvarande konstruktion och löst vindskydd, så den lösningen fungerar uppenbarligen väl.
Personligen föredrar jag dock Trangiats praktiska konstruktion i övrigt med allt i ett stabilt paket så att säga, viktskillnaden är inte enorm heller(om man inte jagar enskilda gram).

Liten varning om den trebenta biltema gasolbrännaren.. Mycket värme som den alstrar går till spillo och försvinner om inte brännare står i exakt lä, vilket kan ta flera timmar att hitta. Därför då bättre att satsa på en brännare som är kopplingsbar med övriga köket för några hundralappar till eftersom ändå köket behövs. Intersport säljer men går alltid att hitta på prisjakt sajter. Dock kan frakten ibland överskrida själva varans värde men det har blivit bättre på senare år.
 

Skye

Kör Mycket!
Även ekonomiskt och packa allt i ett med funktion. Allt är med även en stadig fot.. :D
 

Tell

New member
Härligt! Många fina tips här. Följde beskrivningen ner till Norrköping på eniro. Den vägen verkar fantastisk. :) Tror dock inte jag tar den just denna resa men sparar för nån dag eller helg då jag känner för en längre tur. :)
Tack för tips och synpunkter. Har lite att tänka på iallafall. :)
 

Yxan

Member
Sorry om jag går ngt off topic (bland alla kastrulltips)!

Well, från Kvarsebo - om du istället ska styra hemmåt (under en daxfärd), följ då huvudvägen genom byn/förbi skolan, ignorera avtagsvägen (vänster skyltat Norrköping 39/Ö Husby 11), utan fortsätt rakt fram hela vägen upp till Jönåker = svänger jääälit nice!

Klipp direkt över 'Rixettan', sedan under E4:an hela vägen upp till Stigtomta. Straxt efter att du kommit in i Stigtomta, tag vänster in på Bärbovägen, fortsätt över Rv.52, mot slutet av Bärbov/den långa rakan delar sig vägen, håll höger mot Täckhammars Bro 8 och du kommer att garva ihjäl dig - sjukt bra slingerbult!

Framme vid Rv.53, tag vänster i ca 500 m, sedan första höger skyltat Erikslund 1, fortsätt förbi o fram till Rössbol/Hedvigslund, tag höger fortsätt hela vägen fram till nästa T-korsning, tag vänster ut på Runtunavägen, passera avtagsvägen/vänster Lid 6 och vid nästa delning håll höger mot Runtuna 3 och hela vägen in till Runtuna där Lv.223 väntar.

Dra vänster på 223:an och 'en bit' innan Björnlunda, straxt efter Axala, håll in höger mot Gnesta 9 = en smutt liten bult! Du kommer fram till den västra ytterdelen av Gnesta, kör rakt fram genom rondellen (över Rv.57) och in på 'huvudgatan'/Västra-Östra Storgatan genom hela Gnesta. En bit efter Gnesta Kurre och nedförsbacken... in vänster på Visbohammarsv (skyltat Visbohammar 1) o frammåt över fältet, när vägen delar sig håll vänster skyltat Sundbyn 3 - kör upp till/genom Sundbyn, när vägen delar på sig, håll höger skyltat Nykvarn 20 = ånyo en förbenat skojsig bult på ca 1 mil!

Efter den roliga milen, T-korsning och skyltat Nykvarn 8, håll vänster in mot Nykvarn och fram till 'Mariefred-Strängnäsvägen' (MälarenRunt-vägen) för vidare transport österut via Södertälje upp till V-tuna...

Ride safe, Mange
 
Top