En kortare roadtrip. Vad tänka på?

Hojkul!

New member
Varför vill du inte ha en rygga? Kan lova att en lagom stor sådan slukar en hel del av din packning! Och om remmarna är för korta för att ryggans botten ska nå ner till dynan (alltså vilar ryggan på dynan och du slipper få belastningen på axlarna) kan du alltid spänna fast sovsäcken under ryggan så kan ryggan stå på den :tummenupp
 

Tell

New member
Varför vill du inte ha en rygga? Kan lova att en lagom stor sådan slukar en hel del av din packning! Och om remmarna är för korta för att ryggans botten ska nå ner till dynan (alltså vilar ryggan på dynan och du slipper få belastningen på axlarna) kan du alltid spänna fast sovsäcken under ryggan så kan ryggan stå på den :tummenupp

Det är sant iofs, men kan tänka mej att vid en eventuell närkoll av asfalten så kan det kanske bli jobbigt med en klump på ryggen. Kör hellre utan. :)
 

Ove 60+

Active member
Det är sant iofs, men kan tänka mej att vid en eventuell närkoll av asfalten så kan det kanske bli jobbigt med en klump på ryggen. Kör hellre utan. :)

:tummenupp Rätt! Dessutom har ryggsäck, om den är större än en vårta, en tendens att lägga sig i styrningen genom att fånga vind när man minst vill det och den är i vägen och är tung om man vill stå och köra. Bättre att ha grejerna fast på hojen. :wink:
 

John Smith

New member
Först och främst. Du är helt rätt ute. Gör det bara!

Sen är det det här med tälta. För egen del tycker jag att det förhöjer upplevelsen. Men. Det måste vara grejer som funkar.
Tält - finns för dryga tusenlappen och uppåt. Det måste palla regn och får heller inte väga för mycket.
Sovsäck - man ska inte frysa. Det finns billiga sommarsäckar som är just billiga. Lägg på några hundra så slipper du frysa. Kolla komfort och extremtemp på säckens märkning. Saknas det ska Du inte ha den säcken. Tänk på att kvinnor ska ha varmare säckar.
Liggunderlag - det är det absolut viktigaste för att sova ordentligt och för att inte frysa. Glöm luftmadrass, det ger ingen isolering mot markkylan. Det finns vanliga billiga 1-centimeters och de funkar, även om de tar plats och kanske inte de komfortablaste. Vill Du ha lite mer komfort, finns det tjockare. 5 cm är minimum, allt över det är bra. Gärna med fiberfill i.
Själv var jag idiot redan som ung. Skaffade tält redan till tredje hojsemestern men aldrig något liggunderlag. Obegripligt nog frös jag inte. Så visst går det utan, men det är inget jag skulle klara mig utan idag.
Kolla efter liggunderlag och sovsäck på Alewalds och Naturkompaniet eller liknande butiker så ser Du vad som är BRA. Sen kan Du handla hos dem eller på XXL, Stadium eller var Du vill. Allt efter budget. Tänk på att ett bra liggunderlag exempelvis Exped Synmat håller hur länge som helst och kan fungera som gästsäng hemma.

Fördelen med tältplatser är att man träffar andra hojåkare där. Ensliga sjöar är vackra, men det kan bli lite ensamt om man åker solo. Slutligen, jag tror att alla som är negativa till tältning har dåliga minnen av kass utrustning och att man då inte förstod vad som gjorde skillnaden.

Lycka till nu, det går säkert bra. Glöm för fan inte myggmedel och håll tältet stängt när det skymmer så att de inte kommer in.


Hälsar Capt. Gonzo
 

Virago Irene

New member
Mina råd:
Köper du nytt: köp litet och lätt och sådant som du kan "knô ner" hur som helst och i vilken väska som helst. Det gäller oavsett om det är kläder&skor, kedjespray eller tandborste du köper.
Ta med dig plastpåsar till packningen om det regnar.
Ta alltid en paus när du är trött (såklart, kan tyckas, men ibland vill jag bara HEM, då måste jag säga till mig själv).
I övrigt så saknade jag en icke-digital karta när jag körde fel i Småland en gång, och det tog en stund att feppla rätt med guggels kart-app på mobilen.
 
Top