Det är ingen fara.
Men jag är seriös när jag tror att en 10år gammal sporthäck(jag kunde ha sagt GSXR1000 också) mycket väl kan tänkas stanna på kortare sträcka än en MOTO-GP-cykel från 2009.
...
Eftersom jag nu inte har de aktuella chassiemåtten på en gp-hoj spekulerar jag givetvis. Men jag grundar dem på goda kunskaper inom mekaniken. De har inte svikit mig tidigare. Det skulle vara kul att veta på riktigt.
Roberth
Jag är med i ditt resonemang, om att vikten spelar roll, för att inte tala om låg tyngdpunkt och det faktum att föraren utgör en del av att tungdpunkten blir högre belägen.
Men samtidigt tror jag vi måste ha missat något när det gäller vikten. Jag menar det är andra faktorer förutom just bara det. Om vi kollar på MCN's data-blad igen så ser vi att Triumph har de två mest ytterligheterna på sina hojar, dvs Speed Triple '06 som bromsar på kortast sträcka och Scambler som bromsar på längst sträcka.
Dessa två hojar väger ung. lika mycket, så vikten spelar inte en avgörande roll. När det sen gäller chassie så går vi bet igen. Då MCN inte har de måtten i sitt blad.
Men på Triumphs hemsida hittar vi lite data:
Scrambler har en hjulbas på 1500mm och sitthöjd på 825mm. 2kolvs ok mot en 310mm skiva. Bromssträcka: 148,6 fot
Triplen har en kortare hjulbas på 1429mm och sitthöjt på 815mm. 4kolvs ok mot dubbla 320mm skivor. Bromssträcka: 104,8 fot
Med detta exempel ser vi en motsats till ditt argument. Speed triplen har kortare hjulbas men bättre bromsar och bromsar betydligt bättre, även fast den procentuellt är en högre motorcykel.
Detta kan ju förstås förklaras av att Scramblern har så utomordentligt dåliga bromsar att den inte är jämförbar. Vi byter den mot Daytona 675 istället!
Daytona 675 har en hjulbas på 1395mm (något kortare än Triplen) och en sitthöjd på 825mm och 4 kolvsok mot dubbla 308mm skivor. Bromssträcka: 124,5 fot.
Här stämmer dina argument, även om bromsskivorna är något mindre.
Vad visar då detta?
Jag menar att man inte helt kan basera resonemanget på hjulbas, lågtyngdpunkt och bromsarnas kvalitet. Det finns mer att beakta så som däck och allt var chassie geometri heter, för att nämna några.
Sen är ju en annan sak den, att Moto-GP hojjarna vill ju inte bromsa för att stanna, utan bromsa för att svänga. Vilket gör diskussionen om de stannar snabbare än en R1:a ovesentlig egentligen!