Elspår mitt i gatan

Hampe

Skriver massor!
Lite OT kanske, men hur fungerar detta i en kö?

Bob Swedens utklipp, punkt 3: "Om ett fordon skulle stanna kommer elektriciteten ej att slås på det avsnittet. Detta kan ske genom att fordonens hastighet beräknas och endast om hastigheten överstiger en under gräns kommer strömmen att slås på.

Man får se fordonen i detta systemet som battridrivna, inte direktströmsdrivna.
Det är alltså tänkt att dom skall drivas av det egna batteripacket som finns ombord, och detta laddas i sin tur från skenan i vägen.

Men det verkar som Elways själva inser att detta bara kan byggas på riktigt bra och raka vägar - tänk E4 och E6 inom Sverige i första hand.
Det lämnar en himla massa Sverige oelektrifierat, så i vart fall under en lååång övergångsperiod så kommer det att krävas en ombordmonterard förbränningsmotor dessutom - en hybridbil alltså, för att verkligen komma någonstans.

Intresant förövrigt att man riktar sige mot bilar, lastbilar och alla möjliga sorts trafikanter - men MC har man inte tänkt sig skall kunna kopplas upp mot nätet i detta systemet...?


Nä, jag tror inte på det.




H
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det finns en sådär MC fortbildnings grej, som bland annat håller till på Arlanda Test Track (ATT) - jag tror den kallas SMC School?

I alla fall har dom massvis av kurser på ATT, sedan banan byggdes, och kursdeltagarna kör på sporthojer, touringlok och massvis av andra MC modeller. Dom gasser friskt ned av rakan på banan, och alla är jätte nöjde!

En lördag mitt i maj 2012, frågade banägaren om SMC ku´ bjussa på ett uppehåll i kursen på ca. en halvtimme. Saken var nämligen den att det el-spår som SMC tidigare hade sagd OK till att man ku anlägga som test ute på sidan av banan - sku monteres i vägbanan och Infrastrukturministern sku vara med att anlägga - alltså stort pressmöte..

Det var en mörk, regnig och kall lördag förmiddag - vart el-spåret blev monterad.. under pressens och SMC´s vakna öga!

Ett par månader inna hade School personal på SMC´s kansli fått en dragning om detta - och vi sa att det var bättra att vi ku testa att åka på spåret på avlyst område, än Live i trafiken. Vi var så långt att jag tänkte vi hinner fasigen få tag i en el-hoj, eller få byggd en sådan - med en släpp-sko till el-skinnan. **
Detta hade med garanti gett SMC global TV täckning - för en innovation av framtidens färdmedel (anno hösten 2011- nått soim ingen annan hade uppfunnit än!).. Tyvärr visste det sig att släppskon ska ner i spåret och då dog innovationen för MC..

Hursomhelst har vi körd på spåren, påpekat att friktionen nog ku göras bättra - och därutöver nog inte set några större problem i detta. Gissar att kursdeltagare på ATT inte även har noterad spåren.. Jag har sedan dess glömd allt om detta.. (om jag körde flitigt på dessa när det var nytt.)..

Så personligen tar jag dagens melding ganska lugnt.. Jag ser hellre en större prioritet på vanliga bitumen skarv...



http://www.infrastrukturnyheter.se/2012/05/testv-g-f-r-elbilar-byggs-vid-arlanda

View attachment 7228

** Problemet / Utmaningen, blev att släppskon ska ner i spåret och det i sig ku bli en utmaning för en MC. Vi pratade en del om "vingel utrymme som en MC måste ha. Därför la´vi ner alla idéer om ström feed till el-hojer då..

Men, när nu Google kommer med sin autonoma själv körande MC, då kanske pipan för en annan ljud.. (tror dom flesta vett att Google har en patent ansökning på en själv körande MC). Senast idag hörde jag om en annan Google innovation, vart man kan överföra ström trådlöst - dvs du kan t. ex. ladda din mobil om den är nära nog en typ ström-källa. (Om detta är ett löst rykte efter fest i svamp klubben vett jag inte!).. Men, om man nu närmre sig en sådan teknologi, då sku jag tro att allt med el-skinnar i vägen, endast var en plip i trafikmiljön´s evolutions process..
 
Last edited:

Bansaie

New member
... Senast idag hörde jag om en annan Google innovation, vart man kan överföra ström trådlöst - dvs du kan t. ex. ladda din mobil om den är nära nog en typ ström-källa. (Om detta är ett löst rykte efter fest i svamp klubben vett jag inte!).. Men, om man nu närmre sig en sådan teknologi, då sku jag tro att allt med el-skinnar i vägen, endast var en plip i trafikmiljön´s evolutions process..
Lösningen heter magnetisk resonans och kan överföra kraft trådlöst över förhållandevis långa avstånd och är f.ö. inte en Google-innovation även om de kanske kommersialiserar den.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3822046.ece
 
Last edited:

swischmc

New member
Galne Dansken: Då är detta med elskena i vägbanan inte ett problem? Jag förutsätter att skenan inte ligger lika illa på ATT som den verkar göra på bilden i artikel. Har SMC gjort tester (t.o.m på kurser) och ingen har klagat så borde det inte vara något problem i trafiken. Skönt att SMC är lite inblandat. Hoppas att vi får vara med och utvärdera också.
Tack för svar!
 

Hampe

Skriver massor!
Skulle du fråga mig så är det inget problem för jag anser idéen dödfödd, och att den inte kommer att kunna realiseras.

Men annars kan man lugnt säga att "ungefär samma friktion som asfalten" inte räcker speciellt långt.
"Ungefär samma friktion som asfalten" under alla förhållanden?
Nederbörd, plötsligt fallande temperaturer, solvärmd asfalt kontra luftavkyld stålskena när solen går ner tidig vår eller sen höst och den fuktiga luften bara letar efter en plats att kondenseras på?

Självklart skulle det funka utmärkt den dagen man har media på plats och skall visa upp det hela. Precis lika självklart går det åt fanders så fort förhållanden hamnar lite utanför det optimala - och lika självklart är det vi motorcyklister som får sota för det. Som vanligt.




Hampe
 

Pricken

New member
Jag deltog i seminariedagar i Göteborg om energieffektiv fordonsforskning. Bl a var detta ett hett ämne och Trafikverket var där och berättade om sin innovationsupphandling där tre provsträckor ska byggas i Sverige.
Om det här blir verklighet eller inte återstår väl att se, kostnaden är väl det största hindret. Ca 10 Mkr/km tror man det handlar om men då är inte energibolagens kostnader för ny infrastruktur inräknad, eller drift. För el är ju inte gratis. Så det var många intressanta diskussioner i ämnet.
 

Hampe

Skriver massor!
Intressant sammanställning av olika projekt som är igång nu:
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=57776


I Göteborg skall hjulet dessutom återuppfinnas. Igen! På nytt!! ...och en gång till dessutom.

Volvo ska i samverkan med Trafikverket bygga en elväg i Göteborg, där bussar i linjetrafik ska kunna laddas genom att ta upp energi från vägbanan samtidigt som de rullar. Testvägen blir 300 – 500 meter lång. Vinsten blir en tystare och mer klimatsmart kollektivtrafik.

I Göteborg. Som redan har spårvagnstrafik med luftledningar fixt färdigt!

Kolla gärna illustrationen i artikeln, och hoj blicken lite granna:
Volvo-laddhybrid.jpg


Ha ha ha!
Det är 50 år sedan man rustade av trådbussarna i Göteborg

m635.jpg

Bildcredit: Trafiknostalgiskaforlaget www.trafiknostalgiska.se via omvagen www.gamlamasthugget.se

...men nu ar det induktiv laddning som ar grejen. Håhåjaja.




Hampe
 

Bob Sweden

New member
Någon som minns det här?

http://elways.se/
View attachment 8339

eRoadArlanda är tydligen namnet på försöksanläggningen.

https://eroadarlanda.com
Märkligt nog har inga nyheter presenterats på den sidan sedan invigningen 2018-05-15.



Hur har det gått med det hela egentligen?
View attachment 8340

Spännande, berätta mer!


Snabbspolning till 2020-02-15 när jag i annat ärende var i närheten av Arlanda.

En sak som nämnts tidigare i tråden är friktion, jag undrar hur det gick med den saken?
View attachment 8341
Aha, inte så bra alltså...

Spåren ligger där dom ligger, även om dom inte ligger exakt där dom en gång placerades...
View attachment 8342


Verkar finnas en del fukt (och annat) nere i spåret.
View attachment 8343
Förvånande? Nej, inte ett enda dugg faktiskt...


Sammanfattningen blir väl ungefär så här:
Jag investerar mina pengar på annat håll, tackar som frågar.
För här känns det som om det kommit grus i maskineriet...

View attachment 8344
 
Last edited:

Andi

New member
Skena i metall OVANPÅ asfalten, Jättebilligt att underhålla och montera, supersmart system som imponerar tekniskt. -Men på riktigt?!?
https://www.youtube.com/watch?v=1giZU0GYPds&feature=emb_logo
Finns på test i en bussfil i Lund (eller möjligen fanns)
20 sek in visar de minsann att det funkar fint även med MC... skulle vilja se honom göra en inbromsning i trafik en regnig dag *suck*

Detta är verkligen något som SMC borde hålla ett öga på.
 
Top