Elspår mitt i gatan

swischmc

New member
Jag hittade ingen tråd om detta, ber om ursäkt om jag letat för dåligt.

http://www.dn.se/ekonomi/miljovanlig-elvag-testas-mellan-arlanda-och-rosersberg/

På den bild som finns med i artikeln ser det fullständigt vettlöst ut. Uppfräst och sedan en metallyta, bara tanken på lite regn eller en miss i kurvtagningen får mig att rysa. Det här är inte trafiksäkert för mc:ister, cyklister, bilister med smala däck och andra som befinner sig på vägen och kan tänkas utnyttja mitten av vägbanan.

Kan SMC göra något för att förhindra/förbättra detta? För oss motorcyklister är det livsfarligt med metallspår mitt i vägbanan!
 

challe

Member
Vintertid när det saltbemängda snöslasket rinner ner i strömskenorna lär det bli roligt med kortslutningar och svår korrosion. Nä, det här projektet kommer nog av sig. Istället för att hitta på nya lösningar, varför inte överföra fler tunga transporter till det redan existerande elektriska transportsystemet som sedan länge är i drift?
 

swischmc

New member
Vi får hoppas att du har rätt.
Jag undrar hur tekniken är tänkt att fungera? Ska det vara ström i skenan, eller ska lastbilen själv på något sätt alstra strömmen och sedan jorda mot skenan?
 

Hampe

Skriver massor!
Lite drygt 10 år sedan som som strålningssverige gick alldeles bananas över att vissa bilar hade sitt batteri i skuffen och sina förbrukare framtill.
Folk skulle dö direCkt i cancer bara dom vred på startnyckeln eftersom det gick en elkabel i bilen, och ingen hade ju heller tänkt på baaarnen.

http://www.aftonbladet.se/bil/article10260992.ab

Nu är induktionsstrålning nog att driva en hel bil och rent av lastbil plötsligt "miljövänligt"
Bara att gränsla skenan and ride the bull.

The times they are a-changing...





Hampe
 

Bob Sweden

New member
Jag hittade ingen tråd om detta, ber om ursäkt om jag letat för dåligt.

http://www.dn.se/ekonomi/miljovanlig-elvag-testas-mellan-arlanda-och-rosersberg/

På den bild som finns med i artikeln ser det fullständigt vettlöst ut. Uppfräst och sedan en metallyta, bara tanken på lite regn eller en miss i kurvtagningen får mig att rysa. Det här är inte trafiksäkert för mc:ister, cyklister, bilister med smala däck och andra som befinner sig på vägen och kan tänkas utnyttja mitten av vägbanan.

Kan SMC göra något för att förhindra/förbättra detta? För oss motorcyklister är det livsfarligt med metallspår mitt i vägbanan!

Plåtremsor i vägbanan, tssss, sicket trams, nymodigheter i stil med hjulet, elektricitet och ångmaskinen.
Ett förbud är självklart nödvändigt!
Eller........ ;)

View attachment 7225
 

Hampe

Skriver massor!
Meh!
Du menar att Göteborgs kaosartade trafikmiljö skall exporteras och bli norm för övriga landet...?

"Du är väkommen till Gö-tte-borrrg" kan alltså sjungas var man är någonstans om några år? Kul!


Nej, vägar med släpande pickup mot en i dagen liggande, strömförande skena är en skitkass idé på alla vis.
Skall en sådan metallskena slingra sig fram i idealspåret på landsvägen i framtiden så lär vi sakna tiden när vi gnydde över lite grus på vägen.

Projektet lär hur som helst sluta strax efter att det påbörjats - det lär våra nattaktiva metallåtervinningsentreprenörer fixa lätt som en plätt.


H

Edit:
Induktionsöverföring från nedgrävd ledning och kontaktlös transmission av kraft till mottagande fordon däremot, det tror jag mer på. Spännande så nackhåren reser sig!
...å så länge man bara snackar om mikrotesla så kan det väl inte vara så himla farligt...?
 
Last edited:

swischmc

New member
Hampe, jag är inte så haj på teknik, förstår att du är ironisk, men vad menar du? Är ledningen strömförande (så kan det väl knappast vara) eller är det själva fordonet eller är det något som händer mellan fordon och skena?

Jag vet att det finns järnvägsspår i lite här och var och det fungerar ju hyfsat i städer där hastigheten är (relativt) låg. Vägen de testar på nu är en 70-väg och önskan finns att testa på E4. Tittar man på hur mycket de fräst upp och hur bred metallen ser ut att vara så tror jag att järnvägsrälsen är en droppe i havet i jämförelse.
 

Bansaie

New member
Vintertid när det saltbemängda snöslasket rinner ner i strömskenorna lär det bli roligt med kortslutningar och svår korrosion. Nä, det här projektet kommer nog av sig. Istället för att hitta på nya lösningar, varför inte överföra fler tunga transporter till det redan existerande elektriska transportsystemet som sedan länge är i drift?
Du menar det där transportsättet som har 50år av eftersatt underhåll, där fordonen spårar ur och den strömförande ledningen ramlar ner titt som tätt?
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe, jag är inte så haj på teknik, förstår att du är ironisk, men vad menar du? Är ledningen strömförande (så kan det väl knappast vara) eller är det själva fordonet eller är det något som händer mellan fordon och skena?

Jag vet att det finns järnvägsspår i lite här och var och det fungerar ju hyfsat i städer där hastigheten är (relativt) låg. Vägen de testar på nu är en 70-väg och önskan finns att testa på E4. Tittar man på hur mycket de fräst upp och hur bred metallen ser ut att vara så tror jag att järnvägsrälsen är en droppe i havet i jämförelse.





Japp, skenan är strömförande, och lär dessutom ha både en plus- och en minuspol för att fungera.

Så här skriver DN i artikeln:

Elvägen fungerar ungefär på samma sätt som en bilbana som barn leker med. Lastbilarna får sin ström genom ett litet spår i marken som är strömförande.

Som en bilbana alltså, eller en uppochnerpåvänd trådbuss. Inget direkt nyskapande, alltså.
Eller om man hellre vill: som ett tunnelbanetåg. Dom matas underifrån genom strömskenor. Sådana man dör av om man kliver fel på...

På sin hemsida www.elways.se berättar dom mer om vad som är så unikt med just deras sätt att föra över strömmen.
Upplägget fodrar i vilket fall som helst schakt mitt i körbanan med kontaktyta i ledande material för att något skall hända - och det lär det göra, för oss motorcyklister...

"Konduktiv" överföring som det talas om här fodrar kontakt, medans Induktiv överföring jobbar lite mer "intuitivt" genom att en mottagare plockar upp energin i det strålande kraftfältet från en stömledare och återvandlar det till användbar energi i fordonet.
Ingen direkt kontakt med induktiv överföring alltså, men en del andra problem att tackla...

Vulgärt uttryckt kan man säga att historiskt handlar om man skall dö direCkt när man har otur och träffar bägge ledarna på en gång, eller på sikt i cancer genom det (påstått farliga) elektromagnetiska spänningsfältet som omger alla ledare. Strömledare, alltså.

Ironisk, moi...? Klarare nu?



Hampe


Edit!

Ha, dom har en FAQ-sida, där första frågan är:


Vanliga frågor
Är det inte farligt för motorcyklar och cyklar med spår i vägen?
Spårens bredd är så valt att till och med tävlingscyklar kan passera längs dem utan att fastna. Vad gäller motorcyklar är spårets ovansida så utformad att friktionen är ungefär densamma som asfalten varför risken för att halka ej ökar för en cykel eller motorcykel.


http://elways.se/vanliga-fragor/
 
Last edited:

swischmc

New member
Så, det är absolut inte farligt för tävlingscyklister och motorcyklister. Fast det är skitfarligt om man går omkull och råkar få mc/cykel att träffa både plus och minuspol? Som om själva frästa spåret och den breda metallremsan inte är ett problem nog. Undrar vilka tävlingscyklister som vill cykla där, speciellt i kurvor...

Vore intressant att höra hur SMC står i detta. Har vi fått vara med i utveckling och eventuell utvärdering? Har SMC en officiell ståndpunkt?
 

Bob Sweden

New member
Så, det är absolut inte farligt för tävlingscyklister och motorcyklister. Fast det är skitfarligt om man går omkull och råkar få mc/cykel att träffa både plus och minuspol? Som om själva frästa spåret och den breda metallremsan inte är ett problem nog. Undrar vilka tävlingscyklister som vill cykla där, speciellt i kurvor...

Vore intressant att höra hur SMC står i detta. Har vi fått vara med i utveckling och eventuell utvärdering? Har SMC en officiell ståndpunkt?

Efter att ha kollat vidare lite på www.elways.se så hitar jag inget mer om hur man tänkt sig det där med "friktions-problematiken".
Däremot finns en del skrivet om elsäkerhet, vilka spänningar vi talar om är dock höljt i dunkel, likaså om vi talar om lik eller växelspänning.

View attachment 7226
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Så, det är absolut inte farligt för tävlingscyklister och motorcyklister. Fast det är skitfarligt om man går omkull och råkar få mc/cykel att träffa både plus och minuspol? Som om själva frästa spåret och den breda metallremsan inte är ett problem nog. Undrar vilka tävlingscyklister som vill cykla där, speciellt i kurvor...

Vore intressant att höra hur SMC står i detta. Har vi fått vara med i utveckling och eventuell utvärdering? Har SMC en officiell ståndpunkt?

SMC har ingen ståndpunkt i exakt denna fråga. Men självklart ska ingen installation eller åtgärd på vägen genomföras som medför en ökad olycksrisk för någon trafikantgrupp, som till exempel de som kör tvåhjuliga motorfordon. Alla vet att detta trots allt sker, t ex ifråga om räcken. Det finns ju även motorcyklar och mopeder som drivs av el.
 

swischmc

New member
Lite OT kanske, men hur fungerar detta i en kö?

Bob Swedens utklipp, punkt 3: "Om ett fordon skulle stanna kommer elektriciteten ej att slås på det avsnittet. Detta kan ske genom att fordonens hastighet beräknas och endast om hastigheten överstiger en under gräns kommer strömmen att slås på.
 

challe

Member
Beprövad teknologi...?
Men det är väl inte framtidsmässigt? Vi måste ju tänka framåt för att få loss forskningsbidrag.

H

Man kan väl kanske få forskningsbidrag för forskning på nya material i kontaktledning och strömavtagare. Kanske också forskning på hur eldrift kan kombineras med dieseldrift för stora fordon. Själva konceptet behövs väl knappast forskas på. Tänk hur många fler mil elektrisk persontransport vi hade kunnat få om man köpt trådbuss istället för svindyra snabbspårvägar i storstaden.
 

challe

Member
Du menar det där transportsättet som har 50år av eftersatt underhåll, där fordonen spårar ur och den strömförande ledningen ramlar ner titt som tätt?

Just precis. ;-)

Jag hade en baktanke att man med ökade transporter skulle kunna få bättre finansering just för underhåll av spår och ledningar. Som du noterat är det enormt behov av det.
 

Hampe

Skriver massor!
Appappapp! Inte mer trafik på spåren snälla rara.

Det är så tjockt det kan bli - operatörerna slåss om de attraktiva tåglägena och folk hinner inte ut på spåret för att underhålla. Som synes...
Att belägga biltrafiken med "trängselavgift" är ett rent hån när tågen står och trampar varandra på hälarna för att få komma ut o köra.


Hampe
 
Top