Det finns en sådär MC fortbildnings grej, som bland annat håller till på Arlanda Test Track (ATT) - jag tror den kallas SMC School?
I alla fall har dom massvis av kurser på ATT, sedan banan byggdes, och kursdeltagarna kör på sporthojer, touringlok och massvis av andra MC modeller. Dom gasser friskt ned av rakan på banan, och alla är jätte nöjde!
En lördag mitt i maj 2012, frågade banägaren om SMC ku´ bjussa på ett uppehåll i kursen på ca. en halvtimme. Saken var nämligen den att det el-spår som SMC tidigare hade sagd OK till att man ku anlägga som test ute på sidan av banan - sku monteres i vägbanan och Infrastrukturministern sku vara med att anlägga - alltså stort pressmöte..
Det var en mörk, regnig och kall lördag förmiddag - vart el-spåret blev monterad.. under pressens och SMC´s vakna öga!
Ett par månader inna hade School personal på SMC´s kansli fått en dragning om detta - och vi sa att det var bättra att vi ku testa att åka på spåret på avlyst område, än Live i trafiken. Vi var så långt att jag tänkte vi hinner fasigen få tag i en el-hoj, eller få byggd en sådan - med en släpp-sko till el-skinnan. **
Detta hade med garanti gett SMC global TV täckning - för en innovation av framtidens färdmedel (anno hösten 2011- nått soim ingen annan hade uppfunnit än!).. Tyvärr visste det sig att släppskon ska ner i spåret och då dog innovationen för MC..
Hursomhelst har vi körd på spåren, påpekat att friktionen nog ku göras bättra - och därutöver nog inte set några större problem i detta. Gissar att kursdeltagare på ATT inte även har noterad spåren.. Jag har sedan dess glömd allt om detta.. (om jag körde flitigt på dessa när det var nytt.)..
Så personligen tar jag dagens melding ganska lugnt.. Jag ser hellre en större prioritet på vanliga bitumen skarv...
http://www.infrastrukturnyheter.se/2012/05/testv-g-f-r-elbilar-byggs-vid-arlanda
View attachment 7228
** Problemet / Utmaningen, blev att släppskon ska ner i spåret och det i sig ku bli en utmaning för en MC. Vi pratade en del om "vingel utrymme som en MC måste ha. Därför la´vi ner alla idéer om ström feed till el-hojer då..
Men, när nu Google kommer med sin autonoma själv körande MC, då kanske pipan för en annan ljud.. (tror dom flesta vett att Google har en patent ansökning på en själv körande MC). Senast idag hörde jag om en annan Google innovation, vart man kan överföra ström trådlöst - dvs du kan t. ex. ladda din mobil om den är nära nog en typ ström-källa. (Om detta är ett löst rykte efter fest i svamp klubben vett jag inte!).. Men, om man nu närmre sig en sådan teknologi, då sku jag tro att allt med el-skinnar i vägen, endast var en plip i trafikmiljön´s evolutions process..