Elschema Tiger 800

Kawasaki

New member
Någon som vet var jag ska hittta ett schema, har haft hittat på nätet och jag har sparat det men nu hittar jag det inte, troligtvis har jag slängt det i skräpkorgen av misstag.

Eller om någon har kopplat in med relä värmehandtag "oxford" så att dom bryter på nyckel.
Glömde på dom så jag blev utan ström fast det står att elektroniken ska slå av dom om spänningen sjunker till 11volt
Sökte vid säkringarna men där ligger det 12 konstant det finns ju kontaktstycke under tanken för orginal men där behövs väl hela kabelsatsen.

Går med en testlampa att sticka hål på kabelhöljena för att söka men vill undvika det.
 

Bansaie

New member
Har tyvärr inget elschema men jag kan nämna ett tips jag fick på den tiden jag hade en TransAlp som jag monterade värmehandtag på och hade samma problem som du.
Jag fick tipset att ta elen från bromsljuskontakten vid styret. Ligger konstant spänning på där när tändningen är på och den bryts när du stänger av. Det enda du behöver dubbelkolla är att ev. säkring klarar den ökade lasten när du slår på värmen
 

jan-olovj

New member
Koppla så här, ta sröm ( plus) från batteriet via en säkring till reläet, från reläet till dina värmehandtag. Spolen på reläet koppla det från bakljuset, för jag antar att det alltid lyser när tändningen är på. Enkelt, använd inte för klena kablar så du riskerar överbelastning du kan även passa på att montera ett eluttag till GPS eller vad du vill.
 

JoHu

New member
Jag har meckat dit oxfords handtagsvärmare på min Triumph 800 xc.
"Original uttaget" för strömförsörjning finns under tanken.
Den har tre kablar en jord och en "styrström" från halvljusrelät och en "matarström" från främre säkringsbox säkring nr 4.
Anslöt på original anslutning när jag verifierat att det var rätt kontktstycke genom att klippa bort kontakten och anslöt ett relä som styrning.
Relät kan man fästa med fördel bakom kylarens täckplast på vänster sida.
Biltema relä passar perfekt till uppgiften.
 

Kawasaki

New member
Koppla så här, ta sröm ( plus) från batteriet via en säkring till reläet, från reläet till dina värmehandtag. Spolen på reläet koppla det från bakljuset, för jag antar att det alltid lyser när tändningen är på. Enkelt, använd inte för klena kablar så du riskerar överbelastning du kan även passa på att montera ett eluttag till GPS eller vad du vill.

Det var så jag tänkte göra,och tänkte om någon visste vad för färg det är på kabeln för att slippa sticka hål på kabelhöljena för att testa vilken det är då kabelstammen är lindad, och koppla det under sadeln och gå in på kabeln där, men jag får skruva isär baklyset och se vad för färg det är på den vid lyset.
 

Kawasaki

New member
Jag har meckat dit oxfords handtagsvärmare på min Triumph 800 xc.
"Original uttaget" för strömförsörjning finns under tanken.
Den har tre kablar en jord och en "styrström" från halvljusrelät och en "matarström" från främre säkringsbox säkring nr 4.
Anslöt på original anslutning när jag verifierat att det var rätt kontktstycke genom att klippa bort kontakten och anslöt ett relä som styrning.
Relät kan man fästa med fördel bakom kylarens täckplast på vänster sida.
Biltema relä passar perfekt till uppgiften.


Har sett lite på ditt tips och kontaktstyckena finns ju där redan man behöver inte klippa nåt, har fått tag i stift så nu ska jag koppla det på det sättet och får snabbkontakt, och så slipper man sticka hål på kablarna för att söka ström.
 

Heimdall

SMC Värmland
Jag var lite lat och beställde en kabel med rätt plugg härifrån.
Men när jag sedan installerade sätesvärme fick jag behov av 12v växlat över tändningen iaf så då tog jag styrströmmen till ett 12v relä från blankningspluggen till larmet. Det finns både + och - 12v i de stiften.
 

Kawasaki

New member
Har kopplat det ikväll och det funkar perfekt svart=jord lila= + på tändning och ett relä om någon mera ska koppla h-värmare.
 
Top