Elcrossarna i senaste numret?

Ove 60+

Active member
Trots detta är de allra största skillnaderna ofjädrad och roterande vikt. Vikt i motorn på rörliga delar, och främst ofjädrad vikt i fälgar och gaffelben etc.

Mest effektiva trimmet idag är att köpa lätta fälgar (förutsatt att allt är vasst från start).

Att stoppa motorn i hjulen då faller lite av sig självt. Tyvärr!

:) Kul att diskutera med dig! Du ser bakåt och ser alla svårigheter medan jag ser framåt och möjligheter.

Släng dom konventionella bromsskivorna och bromsa med motorn som i det läget producerar el, ex.vis till kondensatorer. Perfekt vid stadskörning med rödljus och sånt. Om det absolut måste finnas en gammaldags broms så kan man väl ordna ett ok som nyper om drivkällan. Behöver m.a.o. inte bli så väldigt mycket mera ofjädrad vikt. I ramen finns då det som producerar och lagrar el.

Tanken är som Tulipanaros, lätt att säga men.... Asch, konstruktörerna ska ju ha nåt att göra också. Dom kanske skulle vara roade av lite nytänk istället för att hålla på och fila på det gamla som dom gjort i 100 år. :rolleyes:
 

SuperRetard

New member
:) Kul att diskutera med dig! Du ser bakåt och ser alla svårigheter medan jag ser framåt och möjligheter.
Släng dom konventionella bromsskivorna och bromsa med motorn som i det läget producerar el, ex.vis till kondensatorer. Perfekt vid stadskörning med rödljus och sånt. Om det absolut måste finnas en gammaldags broms så kan man väl ordna ett ok som nyper om drivkällan. Behöver m.a.o. inte bli så väldigt mycket mera ofjädrad vikt. I ramen finns då det som producerar och lagrar el.

Tanken är som Tulipanaros, lätt att säga men.... Asch, konstruktörerna ska ju ha nåt att göra också. Dom kanske skulle vara roade av lite nytänk istället för att hålla på och fila på det gamla som dom gjort i 100 år. :rolleyes:

Jag gillar nya idéer, typ Stellans Harrier.. I det här läget ( jag är okunnigt pragmatisk i många fall dock) kändes det som mkt jobb för att få väck kedjedrift bara. Hur man än vänder på det så funkar det ganska bra med dem.

Energiförlusten i en kedjas friktion är (och sjunker med utvecklingen) lägre än förlusten i att få ökad roterande vikt, åtminstone i accelerationsmomentet. Vid konstant fart kan tänkas att du har helt rätt.

Bromsar väger faktiskt inte SÅ mkt, framför inte den roterande massan.


Överkurs för mig nu.. :eek:
 

Ove 60+

Active member
Eftersom diskussionen om el-crosserna går lite åt olika riktningar - tänkte jag att ladda på lite med FIM´s senaste nyhetsbrev om alternativ energi i MC värden..

:) Tackar! Men det kunde vara kul med en artikel eller varför inte en fast spalt i varje nummer som följer utvecklingen på området. Det är ju faktiskt ett hett ämne för vi vet inte hur framtiden ser ut när det gäller bränslen och det är ju ett faktum att en hoj slukar lika mycke soppa som en mindre bil och där är man verkligen igång. Ser ingen anledning att vi hojåkare ska stå förvånade med torr tank nån gång i framtiden.
 

klys

New member
nya bränslen

Jag tycker personligen att det är oerhört intressant vad som händer inom branschen vad gäller detta ämne. Verkar som många tillverkare riktar in sig på att deras produkter ska dra mindre bränsle och flera är ju också inne på alternativet elektricitet. Självklart ska vi belysa vad som händer vad gäller alternativa bränslen och ni kommer att få läsa det i MC-Folket.
 
Top