Ekerspänning

witecat

New member
Hej!
Jag har en BMW F650ST med ekrar.
Mekar rätt mycket själv. Jag vill gärna kolla att ekerspänningen är ok, har någon tips om hur man gör?
Hälsning
witecat

OH-

Member
Det är väldigt svårt att sätta något slags mått på hur spända ekrarna ska vara, det kanske är bra om man kan jämföra med andra hojar. Tryck ihop närliggande ekrar och känn hur "svikten" är. Varken för spänt eller för slakt är bra.

Däremot är det enkelt att kolla att alla ekrar på ett hjul (1) är ungefär lika spända, slå på ekrarna med något verktyg och lyssna. Snurra hjulet och håll något nära fälgen så ser du om det kastar (görs allra bäst utan däck).

Skaffa en bra ekernyckel, annars är du chanslös. Tänk på att alla justeringar påverkar hur fälgen kastar. Smaken är olika men jag personligen är nöjd om orundheten håller sig inom en mm och sidokastet inom 2.
Om (eller snarare när) ekrarna är fastärgade, ge dom nåt dygn med rostlösare med MoS2 eller grafit och hjälp till med lite värme. Även trilskande ekrar blir lättare att tas med utan däck och slang. Ta av nippeln helt och lägg på anti-kärvmedel, bra för framtiden.

(1) Egentligen: alla ekrarna på ena sidan av ett hjul. Oftast är det ju olika ekerlängd p g a bromsskiva eller drivning.

Lycka till!

redtop

New member
En metod är att knäppa på ekrarna och stämma dem som en sträng på t ex en fiol. Funkar finfint på trampcyklar, men kanske är svårare på MC pga kortare ekrar och högre spänning.

Googla lite på internet på "spokes" och "tension" så hittar du säkert ett par doktorsavhandlingar i ämnet.

//RedTop

Esquire

New member
men kanske är svårare på MC pga kortare ekrar och högre spänning.
Det är därför man kan göra som OH- skrev: att man slår på ekrarna med ett verktyg och lyssnar på hur det låter.

Eller just "slå" kanske är lite fel ord. Man ska alltså inte tar fram en slägga och banka tills man blir blå i ansiktet. Snarare så kan man ta en skruvmejsel eller något och knacka på ekrarna lite med.

Ekerspänning handlar mycket om känsla. Man drar "lagomt" hårt och tills man får rätt ton.

pellekaeck

New member
Tack, alla, jag tror jag har fått till det :)

Vid ekerjustering så utgår man från tex ventilen,spänner upp första ekern,därefter var tredje eker,alltså hoppa över två ekrar,på så vis fördelar man spänningen på höger/vänster sida och inner/yttereker.så i regel har man justerat alla ekrar på tre varv.Bara att ha rätt känsla eller en stämgaffel i c-dur,så löser det sej.Lycka till.

witecat

New member
Tack, pellekaeck
det var ett bra tips. Men jag har hunnit byta cykel, nu kör jag en underbar R1200R utan ekrar :D

Så det bekymret har jag inte längre.
Nu får man kolla för hack o sprickor istället när det råkar gå vildare till