Det är väldigt svårt att sätta något slags mått på hur spända ekrarna ska vara, det kanske är bra om man kan jämföra med andra hojar. Tryck ihop närliggande ekrar och känn hur "svikten" är. Varken för spänt eller för slakt är bra.
Däremot är det enkelt att kolla att alla ekrar på ett hjul (1) är ungefär lika spända, slå på ekrarna med något verktyg och lyssna. Snurra hjulet och håll något nära fälgen så ser du om det kastar (görs allra bäst utan däck).
Skaffa en bra ekernyckel, annars är du chanslös. Tänk på att alla justeringar påverkar hur fälgen kastar. Smaken är olika men jag personligen är nöjd om orundheten håller sig inom en mm och sidokastet inom 2.
Om (eller snarare när) ekrarna är fastärgade, ge dom nåt dygn med rostlösare med MoS2 eller grafit och hjälp till med lite värme. Även trilskande ekrar blir lättare att tas med utan däck och slang. Ta av nippeln helt och lägg på anti-kärvmedel, bra för framtiden.
(1) Egentligen: alla ekrarna på ena sidan av ett hjul. Oftast är det ju olika ekerlängd p g a bromsskiva eller drivning.
Lycka till!