Ej utlämnad servicebok av säljare

JHkillen

New member
Köpte min motorcykel i våras av en känd återförsäljare och när jag hämtade den så saknades serviceboken. Inga problem lovade försäljaren, den kommer, ska bara ringa till förra ägaren så kommer han in med den. Försäljaren garanterade att min nyköpta cykel var fullt servad med mera, det viste han..
Dum som jag var tog jag med hojen där ifrån och väntade på ett telefonsamtal om boken...
Inget samtal kom och jag åkte till butiken för att fråga vad som stod på.
Jo det var så att förra ägaren hade lite svårt att hitta boken men den va på G. Nu har hela sommaren gått och efter många telefonsamtal och turer till affären så har jag ej fått boken ännu. Nu har jag sagt åt ägaren att sista September ska jag ha boken annars får han tillbaka hojen.

Han vill att jag byter mot en annan men jag har ej hittat någon hos honom jag vill ha när jag var dit sist.
Om jag nu ej får boken sista September, vilket jag ej tror, har jag rätt att reklamera köpet pga ej levererad servicebok, är en 07 jag köpt så värde minskningen borde vara ganska stor utan bok?
Hur gör man om man ska reklamera ett köp?
Någon som kan tippsa hur man går tillväga så skulle det uppskattas.
/JH
 

Kawasaki

New member
Reklamation?

Hej.

Tråkigt att höra att det strular för dig, visst har serviceboken betydelse om du vill byta hoj i framtiden och garantier honda har väl 5 års garantier, det är viktigt att du har serviceboken om det skulle bli något fel på den som är garanti relaterat, troligtvis få du stå för det själv om du inte kan bevisa att det är gjort service på den ,men troligtvis är det gjort servicarna på den.

Om du vet var servicen är gjord så bör ju det vara sparat papper på det där? kanske general agenten har fått in registreringar på servicear.

Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun dom ska kunna hjälpa dig
hur du ska göra.

Hoppas det löser sig för dig.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Svårt att säga om du har rätt att häva köpet enligt lagen. Troligtvis inte då inte själva motorcykeln är behäftad med något allvarligt fel. Dessutom kommer antagligen MC-handlaren kunna dra av värdeminskningen på hojen då du kört en sommar. Kan bli en beräkning du inte håller med om.

På något sätt låter det som om handlaren erbjuder mer än lagen kräver i situationen. Det kan vara möjligt att eftersom du tar hojen trots att du fortfarande inte fått instruktionsbok så har du accepterat detta. Allt skall helst vara skriftligt i dagens samhälle. Visst gäller muntliga överenskommelser, men hur ska du kunna bevisa det?
 

swischmc

New member
Vad jag förstår så skriver aktoriserade (hur stavas det??) Hondaverkstäder in servicen även på någon sida på nätet. Det ska alltså gå att få ut alla service-ar som är gjorda genom att gå till din återförsäljare eller serviceställe.

När jag glömt att lämna med servicehäftet kan jag komma tillbaka senare och få det ifyllt. Kanske är det för att man ska kunna serva på olika ställen i landet? Vad vet jag... ett tips är det i alla fall att kolla med Honda. På så vis får du möjlighet att visa att hojen är servad som den ska, och det borde ju underlätta vid en försäljning samt hålla uppe priset.
Lycka till!
 

Efoo

New member
går det inte att dom skriver ut en ny bok till dig? Alla service bord gå att skriva in efterhand i den ny boken om den finns på data.
 

-ah

New member
Hej.

*snip*

Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun dom ska kunna hjälpa dig
hur du ska göra.

Hoppas det löser sig för dig.

Jag kan ha fel, men har för mig att vid fordonsköp gäller - givetvis - andra regler. Det kan vara branchorganisationen som ska hålla medlemmarna i örat.

Fast det vet nog konsumentvägledaren....
 

tersan

New member
Jag kan ha fel, men har för mig att vid fordonsköp gäller - givetvis - andra regler. Det kan vara branchorganisationen som ska hålla medlemmarna i örat.

Fast det vet nog konsumentvägledaren....


Konsumentköplagen gäller givetvis även vid fordonsköp.

Att en utlovad servicebok inte levereras med en såpass ny hoj skulle jag aldrig acceptera...

Börja med att skriftligen påtala felet och kräva avhjälpande.
 

P-O Noren

New member
Konsumentköplagen gäller givetvis även vid fordonsköp.

Att en utlovad servicebok inte levereras med en såpass ny hoj skulle jag aldrig acceptera...

Börja med att skriftligen påtala felet och kräva avhjälpande.

Jag är inte juridiskt skolad, men såhär tolkar jag situationen:

Det är möjligtvis paragraf 16 som kan åberopas. Men det förutsätter att man har papper på att servicebok skall ingå samt hur den skall vara innehållsmässigt.

Kan du bevisa att den skulle ingå?
Har du pappersbevis eller erkännanden i form av e-post från handlaren?
Vad händer om handlaren helt plötsligt vänder i frågan och börjar hävda att du var medveten om att serviceboken inte ingick?

Har han medgivit att han skall försöka få fram en eventuell servicebok, eller har han lovat att den finns och ingår?

Tyvärr brukar säljare och företag vara rätt så slipade på dessa punkter och frågan om serviceböcker torde inte vara nytt under solen, om de har varit med ett tag. Ta reda på hur stora chanser du har att vinna en process genom att visa upp all dokumentation och korrespondens för en advokat.
Blir det en tvist brukar ofta hemförsäkringen ha rättshjälp, kolla om det är värt det den vägen. Driva processer är dyrt, jag har själv fått ge mig bara för att det har varit dyrt, inte för att jag i sak har haft fel juridiskt.

Personligen så anser jag att man ska välja sina bataljer, gå inte in i en lång och seg strid om du inte har något sånär goda chanser att vinna. Anlita advokat om du är tveksam.



Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
 

tersan

New member
Jag är inte juridiskt skolad, men...

Jag är juridiskt skolad... ;)

TS bör formellt reklamera avsaknaden av servicebok till säljaren. Vägrar han avhjälpa felet (finns ju lite olika varianter på lösning...) så får man gå vidare. Även där finns olika varianter beroende på vad som sagts och sägs i ärendet.

Att saknad servicebok är ett fel finns det många avgöranden som styrker.

Behöver TS mer handfast hjälp så är Konsumentvägledaren ofta en bra början.
 

-ah

New member
Konsumentköplagen gäller givetvis även vid fordonsköp.

Att en utlovad servicebok inte levereras med en såpass ny hoj skulle jag aldrig acceptera...

Börja med att skriftligen påtala felet och kräva avhjälpande.

Jag menade inte att Konsumentköpslagen skulle vara satt ur funktion, utan att proceduren skiljer sig mot övriga konsumentvaror.
Men nu verkar advokaterna tagit över, så frid sprider sig i mitt sinne. :D
 

JHkillen

New member
Lite att fundera över

nu hur jag ska gå vidare i detta.
Tack för era tipps och råd.
Kommer vänta till sista September för att sedan tvinga till mig ett möte med ägaren, då han tills nu ej lyckats ringa upp mig en gång, för att höra hur han tänker lösa skiten.
Vägrar att hålla på och leta uppgifter på servicar med mera när jag lagt ut runt 90 000kr hos han på cykel o utrustning, kalla mig tjurskallig men någon jäkla service till sina kunder ska en stor handlare ha.

Och som svar på fråga om jag har några skrifliga bevis: ja, ett handskrivet brev när dom skickade extranycklar som saknades där han dom skriver att boken är på gång.


Tråkigt allt detta när jag är riktigt nöjd med min CBF 1000.

Tack alla.. /JH
 

LCF

New member
Du kan ju ta kontakt med förste ägaren själv så får du reda på om handlaren ljuger eller inte.
 
Top