Dyrare körkort, fler körkortslösa förare

Hojkul!

New member
Kanske kan någon moderator flytta dessa inlägg om trafikregler till en ny tråd, benämnd t.ex. "Trafikregler för gående/cyklister", el. liknande.
-

Hagbard

Du motsäger dig själv, som jag ser det; "Det har aldrig varit vänstertrafik för gående!" Och i nästa mening säger du att man ska gå på vänster sida på en väg... (?)

Du har helt rätt, det finns ingen "lag" som säger att man måste/ska gå på vänster sida på en trottoar eller kombinerad gång/cykelbana etc. Däremot står det i Vägtrafikförordningen, precis som du säger, att man ska hålla till vänster då man promenerar på en väg. Undantaget om man går i en s.k. "procession", dvs. flera människor, då ska man helt plötsligt hålla till höger av någon anledning (?!). Mycket märkligt.

Det är intressant med MOTIVERINGEN du själv anger; nämligen att "slippa få trafik närmast ryggen". Det du menar är att den som promenerar vill kunna SE vad/vem/vilket fordon som denne möter, för att enkelt kunna ta ett steg åt sidan OM en incident är på väg att inträffa. Absolut, jag håller helt med dig, för vem tusan vill riskera att bli påkörd bakifrån av ett fordon (vare sig det är en cykel, moped, inlinesåkare, personbil, lastbil...) genom att promenera på höger sida av en väg. Ingen, aldrig, säger jag.
(Och jag förstår att du hellre går på höger sida på en trottoar för att slippa komma närmast fordonstrafiken på vägbanan. Någonstans kanske vi kan försöka tänka oss att fordonsförare på vägbanan sällan eller aldrig faktiskt kör på någon uppe på en trottoar. Men det beteendet skapar en osäkerhet för vilken sida man ska/bör promenera på vid alla andra situationer. Osäkerhet bidrar till fler incidenter och därmed skapas problem. Jag försöker själv att "styra över" människor som går på fel sida, genom att alltid hålla till vänster när jag promenerar.)

Som vi alla vet är en vana väldigt svår att bryta/ändra för de allra flesta människor. Gäller även i trafiken. Dvs. den som en gång börjat promenera på höger sida på en trottoar etc. kommer i fortsättningen att göra det även på en väg. Och för den som tänkt lite längre inser vad detta innebär för den som är cyklist, bilist, MC-förare osv.; Jag som kör på höger sida av en väg/cykelbana etc. kan omöjligt veta vad den gående framför mig på höger sida har för avsikter! Rätt som det är går vederbörande rakt ut i gatan utan att ens vrida på huvudet, pratandes i sin mobil, eller med pluggarna med musik i öronen etc. Mamman/pappan med barnvagnen (och hunden i löst koppel) som vinglar omkring på höger sida är inte trafiksäkert.
(Minns tyvärr den oerhört tragiska olyckan NV om Umeå för några år sedan då just detta scenario förekom, och mormodern och barnet omkom efter att ha blivit påkörda bakifrån av en personbil...)

Om vi tittar på de kombinerade gång- och cykelbanorna så ser vi att det är mycket märkliga "regler" som verkar gälla där; ena delen är avsedd för cyklister och den andra för gående. Och det är synnerligen självklart bland cyklisterna att de håller sig på höger sida inom sitt "körfält". Men för de gående är det inte alls självklart att hålla till vänster - de går nämligen på höger sida... och vilken risksituation får vi då? Jo att de gående befinns närmast cyklisterna, vilket kan vara riktigt obehagligt. Mitt förslag är att istället för en (1) målad "mittlinje", målas två (2) streck och därmed skapa 3 fält, där "körfältet" i mitten är till för cyklister och högertrafik och de övriga fälten till höger och vänster är avsedda för gående. Självklart med vänstertrafik.

Nästa underliga sak är detta med kombinerade övergångsställen med cykelöverfarter. Där ska cyklisterna (om man kommer från ena hållet alltså) plötsligt svänga över till vänster sida (!) för att passera enligt de vita markeringarna (eller snarare avsaknad av dem) på körbanan, och gångtrafikanterna gå över till höger sida för att göra detsamma! Är det så vi skapar säkerhet för gångare och cyklister? Fullkomligt obegripligt.

Jag menar alltså att vi bör hålla till vänster i färdriktningen när vi promenerar i trafikmiljö, vare sig det är på väg, trottoar, gång/cykelbana, eller var vi nu tar oss fram till fots.
 

Hagbard

New member
Kanske kan någon moderator flytta dessa inlägg om trafikregler till en ny tråd, benämnd t.ex. "Trafikregler för gående/cyklister", el. liknande.
-

Hagbard

Du motsäger dig själv, som jag ser det; "Det har aldrig varit vänstertrafik för gående!" Och i nästa mening säger du att man ska gå på vänster sida på en väg..."utan trottoar glömde du visst" (?).

På väg utan trottoar är gående på varsin sida av vägen, jag har inte motsagt mig själv!

Möter jag ändå en gående på väg "utan" trottoar så håller jag till höger där med!

Det viktigaste är ändå att visa hänsyn till andra oavsett situation.

Slut från mig..Petter.
 

Hojkul!

New member
Ska du citera någons inlägg tycker jag inte att du ska redigera det först och därefter citera, som du precis gjorde här ovan. Jag skrev inte "utan trottoar glömde du visst" - det har du själv lagt till.

"På väg utan trottoar är gående på varsin sida av vägen, jag har inte motsagt mig själv!"
Jag förstår inte vad du menar; Vad ÄR gående i det du skriver? Har något ord försvunnit i din text?

"Möter jag ändå en gående på väg "utan" trottoar så håller jag till höger där med!"
Vilken sida av vägen går du då på? Är det vänster sida du går på bör du upplysa vederbörande som du möter om att den/de går på fel sida av vägen.
Är det höger sida du går på så bör du själv byta sida... ;-)

"Det viktigaste är ändå att visa hänsyn till andra oavsett situation."
Ja visst - det håller jag helt med dig om. Och tänk så många färre risksituationer det skulle uppkomma, om vi följer samma regler - eller hur? Jag lägger hellre min uppmärksamhet på annat i trafiken än på de som inte tänker och inte följer reglerna.
 

GS1000E

New member
Ang A-kort i 65-årspresent?

Om man ser till medelåldern på dagens mc-förare kan man tro att detta redan är en etablerad rutin.:D
 
Last edited:

GS1000E

New member
Ett bra initiativ och jag fattar innebörden trots att jag läser obyråkratiskt..

Välkomnar lättare körkortsregler och har sagt det förr även om den här tråden handlar om de tunga motorcyklarna.

Med dagens köer i morgon och kvällsrusning vore det väl bättre om folk kunde ta en liten skoter till jobbet. I det byråkratiska Sverige innebär det idag att jag om jag ska kunna köra denna skoter får kosta på mig en ca 30000 för ett kort.
I Italien, Grekland osv räcker det med ett B-kort..

Jaja, vi får vara glada om vi får snusa.

Den nuvarande situationen kan ändras i två enkla steg.
1. Sverige går ur gubbklubben EU
2. Gå tillbaka till den ordning som gällde före 1975.
 

DearHunter

New member
Nja.... Snarare tvärsom... ;)
Det är vi själva i Sverige som har bestämt att det är rocket science att tex låta ICA sälja vin och att köra bil, skoter och mc. För att inte prata om att ta tag i lössen på våra vägar. Dom kan ju bli kränkta!

Däremot är det helt ok att skicka 19 - 20 åringar ut i krig och ha ihjäl människor i FNs tjänst ;)..
 

Jennerfors

New member
Hej. Helt ny här och ganska ny i mc svängen. Jag får börja med att säga att jag inte har läst tråden till 100%. Läste pressmeddelandet och kan bara säga att jag håller med.

Tycker det finns väldigt många och konstiga fel med dessa regler. Förstår inte riktigt felet med de gamla. Jag är idag 22 år och har nästan tagit kortet. Jag får då behörighet A2 och sen när jag är 24 så måste jag köra upp igen för behörighet A. Att man ska ha mc vana för att få köra tung mc tycker jag är bra att det då krävs 2 år med A2. Något som jag dock inte förstår är åldersgränsen. Varför finns den över huvud taget? Visst kan det ha med mognad att göra och så men tycker ändå att det är konstigt vad är det som säger att man helt plötsligt vid 24 år är så mycket mer mogen än vid 22 eller 26? Med de nya reglerna så kan en 20 åring få behörighet A och då ha kört mc från 18 års åldern och en 24 åring kan ta det direkt utan att veta särskilt mycket.

Eftersom detta även är en försäkringsdel forumet så tycker jag att man borde kanske ta med det i diskussionen. För mig som tillhör den överrepresenterade skara människor i olycksstatistiken så är det nästan helt omöjligt att försäkra fordon på mig. Det är äckligt dyrt. Detta tycker jag även man borde ta med i diskussionen eftersom det mest troligt kan leda till att fler och fler unga kör oförsäkrat vilket är nästan lika dumt som att köra utan körkort. Här hade jag hellre sett att om man är under 24-25 och är vållande till olyckan så får man en högre självrisk. Och på det visset inte höjer premien för alla i den åldersgruppen.

Ser nu att inlägget blev kanske lite långt och rörigt med det får jag be om ursäkt för. Är lite smått irriterad :p
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
24 beslutades av EU-parlamentet och ministerrådet. på initiativ av EU-kommissionen. SMC och alla andra europeiska MC-organisationer försökte ändra på detta utan att lyckas. Varför det blev just 24 år - det vet ingen idag.
 
Top