Dyrare körkort, fler körkortslösa förare

Hampe

Skriver massor!
Bra pressmeddelande!
Hoppas vi får en bråkdel av det genomslag Trafikverket fick på sin kommuniké i morse.

H
 

Hampe

Skriver massor!
Nä, men det visar att den "handlingskraft" myndigheterna vill uppvisa riskerar att driva utvecklingen åt helt fel håll.
Ge fan i att klåfingrigt införa nya regler och planlöst stifta nya lagar - se istället till att dom som vi redan har är rimliga och efterlevs så kanske vi bygger oss ett bättre samhälle.


H
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Som Dansk, får jag tveklöst beundra den journalistiska stärkt ironiserande felskrivning, i trådens "headline"
 

Petra

Super Moderator
Åååh nej... Suck! Det här kommer jag att få höra ofta. ;P
Jag skyller på att det skickades från mobilen.
;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Skye

Kör Mycket!
Ett bra initiativ och jag fattar innebörden trots att jag läser obyråkratiskt..

Välkomnar lättare körkortsregler och har sagt det förr även om den här tråden handlar om de tunga motorcyklarna.

Med dagens köer i morgon och kvällsrusning vore det väl bättre om folk kunde ta en liten skoter till jobbet. I det byråkratiska Sverige innebär det idag att jag om jag ska kunna köra denna skoter får kosta på mig en ca 30000 för ett kort.
I Italien, Grekland osv räcker det med ett B-kort..

Jaja, vi får vara glada om vi får snusa.
 

gundj

New member
Tyvärr så är ju lagar och bestämmelser till för oss som är hyfsat laglydiga och skötsamma i övrigt.
Packet bryr sig inte.
Så en kraftigare utrensning bland småligisterna och tjuvarna vore effektivare. Lås in dom så är en hel del vunnet.

Beträffande kostnaderna för körkort så kan man ju börja med att slopa alla stödåtgärder som är införda för att körskolorna skall överleva.
Riskutbildningar som kostar stora belopp och för B-kort den förhatliga handledarutbildningen.
 

påK-en

New member
Är det dags att gå tillbaka till "mc-kort på köpet" när man tar kort för bil?
Enligt trafikverkets djupstudie av dödsolyckor med mc så är kategorin kort på köpet klart underrepresenterade i statistiken i förhållande till körsträcka.
Statistik brukar ju framhållas som viktig.
 
Last edited:

påK-en

New member
Ja det är ju det jag hävdat länge.

Eller kanske man skulle få A-kort i 65-årspresent?
Det kanske skulle bli lönsamt i form av minskade pensionsutgifter? ;)

Vaddå??
Enligt samma källa så är det väldigt få 65-år och däröver representerade i statistiken. :angel:
 

Herr Fuggle

New member
Är det dags att gå tillbaka till "mc-kort på köpet" när man tar kort för bil?
Enligt trafikverkets djupstudie av dödsolyckor med mc så är kategorin kort på köpet klart underrepresenterade i statistiken i förhållande till körsträcka.
Statistik brukar ju framhållas som viktig.

Ett lysande exempel på statistik! :tummenupp

Jag läste en undersökning för länge sedan som visade att ambulansförare som fick utbildning var mer olycksbenägna efter utbildning.
 

DearHunter

New member
Det finns en till aspekt på detta. Färre och färre, procentuellt sett, tar körkort i unga år. Vi får med detta en växande grupp som dels inte kan trafikreglerna, och bla cyklar därefter, samt vänjer sig att inte ha bil/mc och naturligtvis inte medverkar till att främja bilismen/mc-åkandet som ett samverkande transportmedel. Dvs vår grupp får mindre och mindre inflytande vilket på sikt innebär att vi inte längre kommer att ses som en gigantisk väljargrupp... :(
 

Hojkul!

New member
"Trådkapning"
Precis, DearHunter.
Om nu samhället ska vara uppbyggt på motorfordon (och så verkar det ska vara) så måste man ju ställa sig frågan varför inte trafikkunskap ingår som ett av grundskolans ämnen?! (Eller gör det kanske det nuförtiden. Det var länge sedan jag var elev i grundskolan)

Exakt det du skriver om att man "cyklar därefter", gäller även för gångtrafikanter. Varför promenerar så många människor på höger sida i färdriktningen? Så länge jag kan minnas och längre än så, har det alltid varit vänstertrafik för gångtrafikanter. Oberoende om det handlar om gångbanor, trottoarer, vägar eller kombinerade gång- och cykelbanor (med eller utan skiljelinje). Och JA det finns många skäl att gå på vänster sida. Tänk nu till lite innan du börjar be mig motivera.
Ju fler som inte följer den enkla regeln "gå på vänster sida, cykla på höger sida", desto fler blir än mer förvirrade och snart vet ingen någonting om vilka regler som gäller... Som det är nu alltså :/
 

Marie

Banned
Jag minns faktiskt en tid då man fick ganska ordentlig trafikundervisning i skolan. Dels höll "fröken" en hel del lektioner, dels anordnades det tävlingar där det ingick att cykla korrekt i trafik och kunna trafikregler (tog mig till länsfinal) och dels kom polisen en gång per år och höll lektion.

Det vore nog dags att återuppliva detta.
 

DearHunter

New member
@Hojkul: Är enig med dig i att ett sådant viktigt ämne som trafikkunskap ska finnas med på schemat i grundskolan och gymnasiet.
Trafikkunskap med efterföljande trafikvett ska göras tillgänglig för alla, inte bara dom som har resurser att ta körkort och vistas i trafiken. När man fördummar medborgaren så kommer man att bygga ännu högre skyddsmurar runt "hen".
När man drar sitt strå till stacken så är det en rättighet att stå på egna ben och åka dit man själv vill för egen kraft och vilja. Inte vad en politisk ideologi erbjuder - Det är vad jag kallar frihet ;)
 
Last edited:

DearHunter

New member
Är det dags att gå tillbaka till "mc-kort på köpet" när man tar kort för bil?
Enligt trafikverkets djupstudie av dödsolyckor med mc så är kategorin kort på köpet klart underrepresenterade i statistiken i förhållande till körsträcka.
Statistik brukar ju framhållas som viktig.

Förvånar mig inte. Dessa damer och herrar har vistats ute i trafiken LÄNGE bakom en ratt :tomte: och har skaffat sig trafikvett och rutin (oftast). Dessutom så skyndar man långsamt hem till gubben/kärringen ;) . Själva framförandet av en mc....ja, med sunt förnuft kommer man långt utan att ha övat krypkörning 70% av tiden. Det är trafikvettet och rutinen i trafiken som är viktigast, att kunna läsa av.... Däremot om 20 åringar skulle få mc-kort i Happy meal så skulle jag dra öronen åt mig betydligt mer!
 

påK-en

New member
Förvånar mig inte. Dessa damer och herrar har vistats ute i trafiken LÄNGE bakom en ratt :tomte: och har skaffat sig trafikvett och rutin (oftast). Dessutom så skyndar man långsamt hem till gubben/kärringen ;) . Själva framförandet av en mc....ja, med sunt förnuft kommer man långt utan att ha övat krypkörning 70% av tiden. Det är trafikvettet och rutinen i trafiken som är viktigast, att kunna läsa av.... Däremot om 20 åringar skulle få mc-kort i Happy meal så skulle jag dra öronen åt mig betydligt mer!

Nej nu har du passerat gränsen, du använder sunt förnuft och läser inte statistiken som den står skriven.
 

Hagbard

New member
"Trådkapning"

Varför promenerar så många människor på höger sida i färdriktningen? Så länge jag kan minnas och längre än så, har det alltid varit vänstertrafik för gångtrafikanter. Oberoende om det handlar om gångbanor, trottoarer, vägar eller kombinerade gång- och cykelbanor (med eller utan skiljelinje). Och JA det finns många skäl att gå på vänster sida. Tänk nu till lite innan du börjar be mig motivera.
Ju fler som inte följer den enkla regeln "gå på vänster sida, cykla på höger sida", desto fler blir än mer förvirrade och snart vet ingen någonting om vilka regler som gäller... Som det är nu alltså :/

Det har aldrig varit vänstertrafik för gående!

På en väg utan gångbana så går man på vänster sida för att inte få trafiken i ryggen.
Jag går till höger på trottoar för att även där slippa få trafik närmast ryggen. För gående finns ingen lag eller regel för höger eller vänstertrafik vad jag vet.
 
Top