Motormannen
New member
Hur står sig t.ex en BMW R1100RT mot en Honda ST1300 i driftkostnader så som skatt, försäkring samt service- och reparationskostnader? Någon som kan komma med en fingervisning?
En sanning med vissa reservationer. Då de flesta servicar är tidsbundna också, så blir skillnaden föga om man t. ex kör 500 mil per år, mellan serviceintervall 600 mil eller 1 gång per år resp 1000mil eller 1 gång per år. Du åker på att göra service varje år i vilket fall som....Tänk på att jämföra serviceintervallerna också om du nu ska göra läxan. Det är milkostnaden som är relevant, inte storleken på fakturan.
En sanning med vissa reservationer. Då de flesta servicar är tidsbundna också, så blir skillnaden föga om man t. ex kör 500 mil per år, mellan serviceintervall 600 mil eller 1 gång per år resp 1000mil eller 1 gång per år. Du åker på att göra service varje år i vilket fall som....
Dock skulle jag , om jag vore dig , välja BMW då den är vesäntligt mycket mer stadig än "Pannan". Den har ju ett konstruktionsfel , sk "Aligator tail" som Honda inte har fått till . Vet ju att Polisen i vissa distrikt har ställt undan sina då den anses trafikfarlig i högre hastigheter.
// Johan
Har hört att det felet blev åtgärdat efter årsmodell 2002?
BMW har service intervaller på 1000 mil .
Hondan´s 600 mil. (Lösligt lite för en touringhoj)
// Johan
Vad jäkla synd det där med wobblingen! Hojen tilltalar mig väldigt mycket men klart man inte vill ha något som är trafikfarligt!
Blir kanske en bumse då istället!
Jag säger bara trams.Har kört st 1300 med tanten bakpå i mellan 150-160 km/h och den hojen är outstanding kan jag lova dig.Mitt råd till dig är-Ut och testa själv och bilda dig en egen uppfattning.BMW i all ära men pannans mjuka fina motorgång är svår att slå.
Vad jäkla synd det där med wobblingen! Hojen tilltalar mig väldigt mycket men klart man inte vill ha något som är trafikfarligt!
Blir kanske en bumse då istället!
Enligt min erfarenhet ska man inte heller tala om "wobbling" i detta fallet, det är snarare fråga om en slags "ålning".
Det är också så att ålningen inte kommer plötsligt, utan den börjar svagt för att sedan öka (beroende på vindförhållanden).
Jag har en undran angående "Pannan".
Har ST1100 samma instabilitetsproblem som ST1300?