Kan bidra med lite utlandserfarenheter - och kontrasten till Sverige.
Jag bor i Wien och kör båge här sedan förra sommaren. Att österrikare egentligen inte ska ha körkort hör inte till topic (de kör som italienare men med den värsta mentaliteten att "jag har rätt och du ska ge vika" oavsett hur fel de har), men vad gäller topic är de faktiskt mycket, mycket bättre.
Alla som har två hjul förväntas nästan kila mellan bilarna fram till rödljus och i köer. Även om man inte tar sig ända fram till rödljuset utan blir tvungen att stanna några bilar ifrån är det inga problem alls.
Detsamma upplevde jag de gånger jag kört genom Tyskland, vilket jag gjort tre gånger på väg till/från Sverige, samt vid andra resor. Vid Autobahn-stau är det filkryssning som gäller, och bilarna gör sitt bästa för att bereda plats. Även vägrenskörning, lagligt där eller ej, är praxis vid dessa tillfällen. För motorcyklar.
I Tjeckien, när jag åkte för att titta på MotoGP, blev jag såklart ståendes i en massiv kö in till Autodromen. Då hörde jag en vissling, och en MC-polis eskorterade mig genom bilköerna fram till hojparkeringen
Visst, lite speciellt tillfälle, men ändå!
Döm om min förvåning således när jag började närma mig Stockholm senaste gången. Folk kör som dårar, ligger kvar i motorvägens ytterfil i 115 för att köra om sex-sju bilar (medans man på autobahn naturligtvis går in och släpper förbi den som kommer bakom), och liknande - just detta beteende var betydligt bättre söderut. Redan i Småland verkade det som om man här är van vid att köra neråt kontinenten. Kommer någon som kör fortare (även om det är olagliga hastigheter), ger man denne plats att köra förbi. Den mest naturliga sak i världen. Inte däruppe.. Ok, lite off topic..
I alla fall, jag vågade därför aldrig prova på att glida fram i köer och rödljus i Stockholm, för jag var rädd för det som någon skrev om dörrar som flyger upp och liknande. Tydligen träder något slags medborgargardeskänsla in i folk när det gäller såna här saker norr om Småland. Jag såg inte direkt nån annan som gjorde det heller, men det var bara som kortast i centrum iofs, så det kan ha undgått mig. Fildelning är en annan sak - där hinner de ju knappt med om trafiken har den minsta fart, så det var bara att åka på.
Men svenskar (framför allt norröver) har massor att lära av hur man kan köra vid köbildning, eller bara vid mycket trafik. Framför allt att förstå att det inte är på någons bekostnad man tar sig fram så med hoj.
Vad gäller lagligheten.. tja, spontant tror jag att filkryssning i stan inte är formellt olagligt så som jag förstår regeln (undantag heldraget etc), där du väl får köra om i den fil du ligger. Och bara den mest underpresterande trafikpolis som behöver fylla böteskvoten klipper väl någon i vägrenen om det är kraftig köbildning och stillastående. Men visst, lagligt är det väl egentligen inte.