Jag personligen gillar inte att köra i väggrenen.
Det är ofta skitigt och halt där ute samt ett väldigt bra sätt att fixa sig en punktering
(allt vasst hamnar där ute tillslut verkar det som). Om det går så åker jag hellre mellan bilarna.
Sedan när det gäller det lagliga så verkar det helt klart som att det är mer ok att åka
mellan bilarna (till vänster om den högra bilen dvs) än vad det är att köra i väggrenen.
Att du får böter om du åker genom spärrområden kan inte komma som en direkt överraskning.
Jag säger inte emot dig. Det ligger mycket skräp i väggrenen och man får definitivt anpassa sig därefter.
Trafiksituationen runt infarterna i Stockholm liknar inget annat i Sverige och det varken kan eller skall användas som försvar för att man kör väggren, men har man upplevt det duger det i alla fall som förklaring.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag kör medvetet i bussfilen på E4 från Fruängen till Essingeleden, väggrenen på Essingeleden tills den upphör och resten av sträckan till avfart Tranebergs bro mellan bilarna vilket jag vill påstå känns betydligt osäkrare. MEN jag är fullt medveten om risken att jag blir bötfälld och därmed har jag bara mig själv att skylla.
Väggrenskörning har diskuterats en hel del i det här forumet och om jag inte minns fel, en hel del i den här tråden också... och jag konstaterar att förståelsen och acceptansen är generellt låg. Det köper jag för det finns ingen anledning att gå diskussion om vad om är rätt eller fel.
Men om man som jag har ca 45 km enkelresa och lätt sparar en timmes restid varje dag, dag efter dag, vecka efter vecka, då är det lätt att hänga på det stora antalet hojar som kör i väggrenen, för just på de här sträckorna är det extremt utbrett.
Jag är en försiktig general när jag kör hoj, jag tänker mig in i bilisternas reaktioner och dess brist på koll i många fall, inte minst i högerspegeln. Så för min del handlar det om att åka i lugnt, riktigt lugnt tempo i väggrenen, för det är inte farten som gör att man kapar en timme, det handlar om att behålla rullen och få lite flyt i körandet.
/putte