Det här med vägrenskörning vid kö...

Bansaie

New member
Jag var i London förra året och konstaterade då vad smidigt det måste vara med hoj där. "Alla" bilister höll åt sidan i sina filer så det var hur lätt som helst för hoj och skoter-åkare att glida fram mellan bilarna till stopplinjen vid rödljusen.

Jag kunde också konstatera att det var nästan på samma sätt i Wien jag var där i jobbet för ett par veckor sen.

Detta vore nått för svenska trafikanter att ta efter, men dessa städer har en större andel 2-hjulingar än Sverige generellt så bilisterna är väl mer vana kan jag tänka dessutom har vi ju jantelagen här så det lär väl aldrig hända.
 

tiger

New member
När jag startade den här tråden för en månad sen trodde jag att jag skulle få mycket mera åsikter, fördömmanden, kanske fördummanden och lite hur man själv resonerar om vägrenskörning kontra 'fildelning'.

Nu när jag pendlat i en månad har jag själv utvecklat eller snarare adopterat hur andra MC förare kör.

I den täta morgontrafiken är det fortfarande den högra vägrenen jag föredrar.
Jag håller med om att det kräver av mig att jag är mer observant på att bilister inte förväntar sig att jag finns där, men jag anser att det är att föredra framför att köra mellanbilarna OM inte trafiken står helt still, då fildelar jag gärna.

Jag har ännu inte sett i den här tråden eller någon annan (har letat) att någon blivit bötfälld för att köra i bussfil, vägren eller fildelat och förhoppningsvis är det ytterst sällsynt.

Själv kör jag efter grundprincipen att göra det utan att reta bilisterna och medveten om att jag klarar mig längre om jag inte litar på någon annan än mig själv.
Jag tycker generellt att samspelet mellan MC och bil fungerar rätt bra i sthlms-trafiken i rusningstrafiken. Det går rätt bra att ta plats som MC och förvånansvärt många bilister har koll, men självklart inte alla.

Jag ser också en del MC som benar på för allt vad tygen håller i vägrenar eller i någon form av hysterisk slalom mellan filerna och jag tycker det är lite synd eftersom det kan förstöra för oss som försöker ta sig fram så smidigt som möjligt och vill kunna fortsätta att göra det.

Jag har lärt mig av andra att när man kommer fram till ett rödljus så glider man förbi den bil som står längst fram, kör över stopplinjen och tar visuell plats framför. Det är bra för då utsätter man sig inte för mycket för att vissa bilister har lite tunnelseende. Inger verkar heller reta sig, i alla fall inte så det syns och hörs, men undantaget för den gången jag ställde mig framför en bil och det slog om just i det ögonblicket - och jag fick motorstopp. Den gången stod jag inte så högt i kurs, även om det handlade om några få sekunder.

/putte



För mig kostade det 800,- att köra på vägrenen och att köra mellan
bilarna är inte heller tillåtet.

Att köra förbi den första bilen vid ett rödljus, och passera stopplinjen, är lika
med en rödljuskörning.
 

Triumph int

New member
"För mig kostade det 800,- att köra på vägrenen och att köra mellan
bilarna är inte heller tillåtet.
"

Körde du utanför heldragen linje?

"Att köra förbi den första bilen vid ett rödljus, och passera stopplinjen, är lika
med en rödljuskörning.
"

Förklara gärna, för att passera stopplinjen vid rött är ju en rödljuskörning.

Sakta i stan,:) snabbt på landet.:cool:
 

tiger

New member
"För mig kostade det 800,- att köra på vägrenen och att köra mellan
bilarna är inte heller tillåtet.
"

Körde du utanför heldragen linje?

"Att köra förbi den första bilen vid ett rödljus, och passera stopplinjen, är lika
med en rödljuskörning.
"

Förklara gärna, för att passera stopplinjen vid rött är ju en rödljuskörning.

Sakta i stan,:) snabbt på landet.:cool:

Ja, jag körde utanför heldraget men det hade blivit böter ändå.

"Förklara gärna, för att passera stopplinjen vid rött är ju en rödljuskörning."
Vad ska jag förklara?
 

Triumph int

New member
Hej Tiger

Jag hade inte läst sista raderna i 1:a inlägget.

Jag har inte sett att nån åker över linjen och ställer sig framför,
är det vanligt?
 

puttepj

New member
Puttepj gör visst det.:)

Jo jag gör det och är långtifrån ensam, men det må vara ett Stockholmsfenomen.
Du ser det i var och varannan korsning i rusningstrafiken, att någon hoj glider förbi köerna och viker in så mycket framför att 'man visar sig'. I praktiken betyder det i 9 av 10 fall att du rullat över stopplinjen en bit.

/putte
 

Carnivore

New member
Personligen så glider jag fram i köerna och ställer mig jämte första bilen, jag är ändå vid nästa rödljus när bilen jag stod bredvid börjar röra på sig.
Däremot aldrig ALDRIG över spärrlinjen, det är heligt och kostar massa pengar.

Samma gäller vägrenen, det är heldraget och därför har vi inget där att göra. Sen är det ju i vägrenen som det ligger en massa skrot och skräp så det är ju lite av en självbevarelsedrift att inte köra där o få punka.

Däremot kan jag inte påstå att jag lyder lagen jämt, har väl kört i några bussfiler som vi inte är tillåtna i, men det känns som buse-light.
 

Triumph int

New member
Jag står också mellan filerna och har
alltid varit före bilarna efter typ 1 meter.

Så varför åka över linjen och riskerar böter?
 

SuperRetard

New member
Jag står också mellan filerna och har
alltid varit före bilarna efter typ 1 meter.

Så varför åka över linjen och riskerar böter?

Jag kör nog alltid över linjen när så krävs. Har aldrig fått böter so far. Står farbror blå där får man väl snällt köa då.

Slår jag ut en bot på alla ggr jag ställt mig längst fram så var det värt det. Hellre det än att riskera att missa lite i starten (för tom jag skulle kunna missa) och bli överkörd av nån grinig gubbe som prompt ska gasa för att "visa" att man trängt sig!
 

Iszoloscope

New member
Kör en skoter till jobbet och när jag ska ta mig förbi köer så händer det att någon svenne tutar,även försök till blockering. En gammal gubbe hyttade med näven och skrek jävla ungjävel. (Är 33 år..) Bror Duktig skrek vid ett rödljus att jag hade får dåligt avstånd. Är rätt säker på att han blev förbannad av att jag körde om honom lätt och smidigt.
Jag har kört både bil och mc sedan jag var 18 och har aldrig sett eller hört något sådant vidrigt betende som när jag började pendla med skoter till och från jobbet. Buset i trafiken är inte ungdomar på skotrar utan det är fanimig alla svenssonjävlar!
 

TrollUnge

New member
Jag var i London förra året och konstaterade då vad smidigt det måste vara med hoj där. "Alla" bilister höll åt sidan i sina filer så det var hur lätt som helst för hoj och skoter-åkare att glida fram mellan bilarna till stopplinjen vid rödljusen.

Ja va i London förra veckan & konstaterade atte verkade riktit smidit & köra 2-hjuligt där. Först vart ja helt förskräckt när hojarna utan minsta tvekan eller knappt avslag på gasen gav sig in imellan alla möjliga fordon & balanserade på linjen mellan 2 körfält. Tills ja insåg att alla faktist verkade ha koll på hojarna & gav dem plats :eek:
Vore det inte för vänstertrafiken sku kanske t.om jag kunna köra i Londontrafiken :p jag e annars en sån som snällt ställer mig längst bak i kön & väntar på min tur me hojen, hur lätt ja än kan ta mig fram, för jag litar inte på bilister i sverige :( Hela trafiken verkade mer harmonisk i London, även om den är fruktansvärt stressad så verkar folk mycke schysstare.

sorry, trådkapning:rolleyes:
 

janric

New member
Rasism eller obetänksamhet?

Kör en skoter till jobbet och när jag ska ta mig förbi köer så händer det att någon svenne tutar,även försök till blockering. En gammal gubbe hyttade med näven och skrek jävla ungjävel. (Är 33 år..) Bror Duktig skrek vid ett rödljus att jag hade får dåligt avstånd. Är rätt säker på att han blev förbannad av att jag körde om honom lätt och smidigt.
Jag har kört både bil och mc sedan jag var 18 och har aldrig sett eller hört något sådant vidrigt betende som när jag började pendla med skoter till och från jobbet. Buset i trafiken är inte ungdomar på skotrar utan det är fanimig alla svenssonjävlar!

Om föraren i bilen har ett efternamn som inte är särskilt svenskt t.ex. Schneider, Obama eller Tse-Tung blir det bättre då?:confused:
 

janric

New member
Trafikförordningen ...

.. är en utmärkt läsning för de som är intresserade av trafikregler.

Betr vägrenskörning finns regler i 3 kap § 12, sista stycket - kort: Mc får inte åka där mer än tillfälligt för att "underlätta framkomligheten för annan trafik".

Omkörning till höger 3 kap § 7, sista stycket - "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
OBS! HÖGST 70 km/tim. Notera att detta omfattar körbanan, inte vägrenen.
 

kurvalskaren

New member
Vägrensköring

Tänkte här berätta om mina upplevelser från E4:an söderut vid Hagaparken i Stockholm idag den 20 sept. Vill säga att jag praktiserat ganska mycket vägrenskörning i rusningstrafik, alltid i måttliga farter och det har gått bra. Håller med om att det oftast är mindre osäkert än att åka mellan bilarna som ju är mer tillåtet under vissa förutsättningar. Huromhelst rullade det på i hyfsad fart, men sedan började köerna och blev stillastående. Knicksade mig då från ytter till innerfilen som sedan viker av mot Solna. Eftersom jag skulle rakt söderut fortsatte jag i vägrenen istället och såg plötsligt blåljus i backspeglarna!! MC-polis som kom ifatt och vinkade in mig. Fick mig en rejäl utskällning och det blev inte bättre av att han läste på körkortet att jag var född 1958!! Vi var jämnåriga visade det sig. Han började tala om vårdslöshet i trafik och åtal vilket jag inte riktigt höll med om men valde att knipa käft i detta läge. Hade inte kört i olaglig hastighet eller kryssat mellan filerna i hög fart. Det som tror jag retat upp honom extra var att jag överskridit ett spärrfält, dvs där filer ansluter till varandra. Så det var detta som jag fick böter på tillslut, 1500 kr i baken. Jag såg sedan en annan MC-polis som stod och lurpassade på ett annat ställe så det var ute och hårdkollade kändes det som. Min lärdom av detta blir att börja kryssa mellan bilarna igen vilket blir mer tröttande och farligt samt att åtminstone undvika spärrfälten. Surt känns det, eftersom fördelen med MC är att det går att komma fram lättare i den alltmer hopplösa Stockholmstrafiken.
 

puttepj

New member
Vilken tråkig upplevelse kurvalskaren. Jag hör själv till dem som mycket frekvent kör i väggrenen så jag känner igen mig ordentligt i vad du skriver. Även jag överskrider diverse markeringar vid på och avfarter, delningar osv när jag kör sagda väggrenar.
Visst det är en kalkylerad risk, att man åker dit eftersom det vi gör inte är legalt och i alla fall i mitt fall, är jag medveten om det också, lik förbannat är det riktigt sura pengar att betala.

Jag sparar minst en timme varje dag jag kör hoj från södra sidan av Stockholm till norr och har klarat mig, peppar peppar, så jag får väl se bötespengarna som intjänade, åtminstone tills jag fått min första bot.

Men lite mer obehagligt att köra ett tag framöver, blir det i alla fall.

/putte
 

druid

New member
Jag personligen gillar inte att köra i väggrenen.
Det är ofta skitigt och halt där ute samt ett väldigt bra sätt att fixa sig en punktering
(allt vasst hamnar där ute tillslut verkar det som). Om det går så åker jag hellre mellan bilarna.

Sedan när det gäller det lagliga så verkar det helt klart som att det är mer ok att åka
mellan bilarna (till vänster om den högra bilen dvs) än vad det är att köra i väggrenen.
Att du får böter om du åker genom spärrområden kan inte komma som en direkt överraskning.
 

puttepj

New member
Jag personligen gillar inte att köra i väggrenen.
Det är ofta skitigt och halt där ute samt ett väldigt bra sätt att fixa sig en punktering
(allt vasst hamnar där ute tillslut verkar det som). Om det går så åker jag hellre mellan bilarna.

Sedan när det gäller det lagliga så verkar det helt klart som att det är mer ok att åka
mellan bilarna (till vänster om den högra bilen dvs) än vad det är att köra i väggrenen.
Att du får böter om du åker genom spärrområden kan inte komma som en direkt överraskning.

Jag säger inte emot dig. Det ligger mycket skräp i väggrenen och man får definitivt anpassa sig därefter.

Trafiksituationen runt infarterna i Stockholm liknar inget annat i Sverige och det varken kan eller skall användas som försvar för att man kör väggren, men har man upplevt det duger det i alla fall som förklaring.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag kör medvetet i bussfilen på E4 från Fruängen till Essingeleden, väggrenen på Essingeleden tills den upphör och resten av sträckan till avfart Tranebergs bro mellan bilarna vilket jag vill påstå känns betydligt osäkrare. MEN jag är fullt medveten om risken att jag blir bötfälld och därmed har jag bara mig själv att skylla.

Väggrenskörning har diskuterats en hel del i det här forumet och om jag inte minns fel, en hel del i den här tråden också... och jag konstaterar att förståelsen och acceptansen är generellt låg. Det köper jag för det finns ingen anledning att gå diskussion om vad om är rätt eller fel.

Men om man som jag har ca 45 km enkelresa och lätt sparar en timmes restid varje dag, dag efter dag, vecka efter vecka, då är det lätt att hänga på det stora antalet hojar som kör i väggrenen, för just på de här sträckorna är det extremt utbrett.

Jag är en försiktig general när jag kör hoj, jag tänker mig in i bilisternas reaktioner och dess brist på koll i många fall, inte minst i högerspegeln. Så för min del handlar det om att åka i lugnt, riktigt lugnt tempo i väggrenen, för det är inte farten som gör att man kapar en timme, det handlar om att behålla rullen och få lite flyt i körandet.

/putte
 

Pisken

New member
Jobbigt när man smyger emellan bilarna är dom surkukade asen som gliiider lite sakta och tränger (läs prejjar) när man kommer tuffandes , konstigt nog har många av dom en Taxi skylt på taket(eller en telefon i örat , men då är det omedvetet men likförbannat farligt) ... fasen av alla bilister borde dom bli glada över att det är en bil mindre på essingeleden som tar plats.

En god vän till mig fick en bildörr uppslagen av en avundsjuk bilist , hann tvärnita med någon cm tillgodo , hadde han fått den på sig i sidan och ramlat ut i körfältet brevid så kunde det blivit en rejäl vurpa.

Kör själv mellan bilar på "leden" alternativt väggrenen (där den finns på ledfan) då det käns betydligt säkrare å tuffa fram där ... men till alla "kryssare" ... kryssa lungt ... lita fanimej ALDRIG på bilisterna oavsett hur långsamt det går.

Tack och lov så kanske spaden kommer i marken och dom börjar bygga förbifarten snart...bara sisådär 20 år försent
 
Last edited:

Cawwa

New member
Ja en del verkar ha noll förståelse för mc. Vi konkurerar inte om samma platser i kön, några sekunder senare är vi borta och vi kan stå bredvid bilarna i kön.
När jag började åka för 4 år sedan var jag mycket försiktig och följde med trafiken, aldrig att jag körde mellan bilarna. Med tiden och med att jag kände mig säkrare så började jag köra om i filen och blev överaskad av att en bil fullständigt prejjade mig så jag fick göra en kraftig undanmanöver. När jag berättade detta på jobbet så kom det fram hur de mer erfarna gjort i liknande situationer. En av dom sparkade helt enkelt på deras backspegel så den vek sig, en annan låg kvar bredvid bilen och slog knytnäven i taket. Ja historierna var många och hälften kanske var sant men så långt har jag aldrig gått. Jag kan tappa lite på backspegeln med ett finger kanske.

Nu har jag tillbringat en månad i Frankrike-Spanien-Schweiz och Tyskland. En helt annan kultur!! De visar helt underbar respekt och förståelse för motorcyklister och ger så gott som alltid plats.
Efter denna resa tar jag för mig rejält och använder fildelning, glida fram till första bil vid rödljus, kör på vägren och även lite på spärrområden. Har inte sett någon polis ännu så inga böter ännu.

Jag känner full sympati för er körning i Stockholmsområdet och tycker det är närmast patetiskt av polisen bötfälla sådant som underlättar för andra trafikanter också. Far man fram på sånt sätt i höga farter dock så är böterna synnerligen befogade tycker jag.
 
Top