Det här med vägrenskörning vid kö...

puttepj

New member
Jag gissade att vägrenskörning skulle vara ett väl debatterat ämne i det här forumet men jag hittar inte så mycket när jag söker, trots allt.

Kanske beror det på att det är ett storstadsfenomen, Kanske beror det på att det är något man mest funderar på när man är ny förare...

Hur som helst, det här är mina funderingar:
Så vitt jag förstår är det inte tillåtet med vägrenskörning och att ligga och kryssa mellan bilar mellan filerna är i princip inte tillåtet men hamnar ändå i en gråzon (räknar med att få mothugg..).

Eftersom jag jobbpendlar i Stockholmstrafiken och merparten av resan handlar mycket tät och näst intill stillastående - till totalt stillastående trafik, så blir ju en del av 'nyttan' med att köra en plastskoter, just att man tar sig förbi.

Mina första jobbpendlingar, tog jag det mycket försiktigt och jag fogade mig i köerna nästintill som en bilförare. Samtidigt ser jag hur andra hojar gör och det tog inte så lång tid innan jag började ta efter.

När trafiken stannar upp helt på motorvägen glider jag gärna ut i vägrenen och rullar i blygsam fart och med mycket fokus på vad som händer runt omkring mig. Jag föredrar det jämfört med att köra slalom mellan backspeglar, framför allt om köerna rör på sig, ryckvis.

Som bilist upplever jag nog också hojar som kör i vägrenen som mindre 'störande' än när de passerar mellan bilarna med någon enstaka centimeter till godo.

Jag har aldrig sett en hoj som stannats av en polis efter en vägrenskörning så jag vet inte hur pass stor risk för böter det egentligen handlar om.

Något jag också 'adopterat' ganska fort, är att rulla förbi köer vid rödljus och rulla in framför den första bilen. Det här var något som jag aldrig funderade över innan jag köpte hojen, men insåg att det ökar smidigheten och framkomligheten och inte minst restiden till och från jobbet. Gör man det snyggt ser till att man syns och kommer iväg utan att vara i vägen känns det mer som lite blygsam civil olydnad än ett rent lagbrott (vilket det självkart ändå är).

Summa summarum så tummar jag och många med mig på trafikreglerna mer eller mindre konstant. Själv ser jag mig normalt sett som en ganska skötsam och laglig person. Jag är också mycket medveten om att mitt sätt att ta mig fram i rusningstrafiken inte är helt rumsren och är därför mycket försiktig och observant.
Jag ser också det hela mycket från bilistens sida så jag undviker så mycket som möjligt att 'busköra' (om man nu överhuvud taget klarar att busköra med min lilla cykel) skrämmas eller överraska.

Det skulle vara intressant att höra era åsikter och tankar om vad som är rätt eller fel (kanske inte enligt lagboken), inte minst från er som dagligen åker i tät storstadstrafik.

/putte
 

SuperRetard

New member
Något jag också 'adopterat' ganska fort, är att rulla förbi köer vid rödljus och rulla in framför den första bilen...
...Gör man det snyggt ser till att man syns och kommer iväg utan att vara i vägen känns det mer som lite blygsam civil olydnad än ett rent lagbrott (vilket det självkart ändå är).

/putte

Varför är det "självklart" olagligt?

Som jag ser det är själva transporten fram till "längstframikön" en helt vanlig omkörning, inget olagligt med det. Avstånden må vara korta, men med stillastående trafik kan ingen hänvisa till varken 1, eller 3-sekundersregler.

-------------

Att bilister blir arga över det är ren avundsjuka. De sitter och lider i sina sosselådor, och då ska du också göra det. Fy och skäms på den som ser till att det blir en bil mindre i kön, och dessutom vinner ännu mer på det själv!

Samma sak gäller om att köra mellan filerna. Det är så länge du håller dig i rätt körfält en helt vanlig omkörning, samma regler gäller oavsett om det är 1 eller 4 körfält på vägen du kör på. Gråzonen kommer då du med 99% sannolikhet kommer att vara till vänster om bilen till, och ibland över strecket så att du är till höger om bilen till vänster, för då blir det omkörning på insidan! Paragraf-rideri så det smäller om det!
 

Axman

New member
Det är så vitt som jag läst mig till om detta ämnet helt ok att köra om på det sättet. Dvs köra mellan bilar osv vid köbildning.

Det du inte får är att köra över heldragen linje. Vilket gör att du inte alltid får köra ut på väggrenen. Dessutom så är det heldraget mellan filerna när det är rödljus och därmed så kan det bli jobbigt att hålla sig till reglerna där.

För mig som har en custom med brett dragbarstyre så hamnar jag ju i en lite annan situation än dig, så jag brukar inte klämma mig före via väggrenen annat än i undantagsfall och vid rödljus så undviker jag att ta mig ända längst fram. Men att köra mellan filerna gör man ju. =)
 

-ah

New member
Det är lite olika det där.
Här hemma har jag upplevd att bli avsiktligt spärrad av för att inte kunna komma fram. Men då är det Malmö-trafiken jag har i minnet, och här gäller "ingen jävel över bron" som tumregel i alla lägen. Men därutöver är det knappast ett problem med stillastående köer här i djupa södern.
I Danmark skulle jag inte ens försöka, för där kör man som i Skåne. Läs Malmö.
Italienerna, som ser på bilkörning på ett mycket nytert sätt, bereder vanligen plats för motorcyklister i stillastående köer både på motorväg och i stadstrafik, och mitt intryck är att ingen Polizia Stradale någonsin skulle få för sig att stoppa en hoj som tar sig fram varken på vägren eller mellan köer. Tillåtet eller inte.
I Tyskland är det definitivt förbjudet att tillämpa sättet på Autobahn, vilket inte hindrar någon att göra det. Men där tror jag inte att man ska göra det rakt fram för en Polizist, och definitivt inte om trafiken rullar på, om än nog så långsamt.
Och som kuriosa, eftersom det diskuteras mycket på amerikanska fora; "lane splitting" är förbjudet i de allra flesta amerikanska staterna - utom Californien och någon enstaka till.
 

puttepj

New member
Det är lite olika det där.
Här hemma har jag upplevd att bli avsiktligt spärrad av för att inte kunna komma fram. Men då är det Malmö-trafiken jag har i minnet, och här gäller "ingen jävel över bron" som tumregel i alla lägen. Men därutöver är det knappast ett problem med stillastående köer här i djupa södern.
I Danmark skulle jag inte ens försöka, för där kör man som i Skåne. Läs Malmö.
Italienerna, som ser på bilkörning på ett mycket nytert sätt, bereder vanligen plats för motorcyklister i stillastående köer både på motorväg och i stadstrafik, och mitt intryck är att ingen Polizia Stradale någonsin skulle få för sig att stoppa en hoj som tar sig fram varken på vägren eller mellan köer. Tillåtet eller inte.
I Tyskland är det definitivt förbjudet att tillämpa sättet på Autobahn, vilket inte hindrar någon att göra det. Men där tror jag inte att man ska göra det rakt fram för en Polizist, och definitivt inte om trafiken rullar på, om än nog så långsamt.
Och som kuriosa, eftersom det diskuteras mycket på amerikanska fora; "lane splitting" är förbjudet i de allra flesta amerikanska staterna - utom Californien och någon enstaka till.

Rätt kul att läsa din beskrivning. Jag tillbringar någon vecka i Skåne nästan varje sommar, just för att jag gillar närheten till kontinenten även om jag nog föredrar Helsingborg framför Malmö.
Skillnaden mellan befolkningen i Helsingborg och Malmö är av någon anledning rätt stor, eller så drivs jag av någon förutfattad mening. I Malmö är man lite mer fyrkantig, svårflörtad och överlägsen jämfört med HBG trots de få milen.
Men även om det defintivt är oerhört generaliserat och dåligt underbyggt påstående, så nog märks närheten till Danmark..

Sen för ordningens skull är det bäst att tillägga att jag som infödd 08 inte anser att hemmavid är bäst. Skulle jag förutsättningslöst börja om mitt liv vete f..n om jag inte skulle bosätta mig i Skåne.

Nu blev det mycket off topics så det är bäst att tillägga att jag aldrig kör hoj i Skåne.

/putte
 

Juh@

New member
Enkelt - aldrig köra om till höger

Det är tillåtet med "lanesplitting", dvs köra mella filerna så länge du håller dig till vänster om den bil du kör om och inte går över i filen till vänster om dig.

Om du vinglar över i vänsterfilen så gör du enligt lagen en omkörning på höger sida om bilen vilket är olagligt.

Det är lagligt att göra på det här sättet men i praktiken så är det väl svårt att helt tiden hålla sig i rätt fil. Så de flesta (inklusive jag) bryter mot lagen då man kör mellan filerna.

Jag tror att omkörning på väggrenen till vänster (vid filkörning) kan accepteras enligt lagen. Men det är bara en gissning
 
Last edited:

OH-

Member
..................

Om du vinglar över i vänsterfilen så gör du enligt lagen en omkörning på höger sida om bilen vilket är olagligt.

....................

Gäller bara där hastighetsgränsen är över 70 km/h. Antagligen en av sveriges minst kända trafikregler.
 

-ah

New member
Rätt kul att läsa din beskrivning. Jag tillbringar någon vecka i Skåne nästan varje sommar, just för att jag gillar närheten till kontinenten även om jag nog föredrar Helsingborg framför Malmö.
Skillnaden mellan befolkningen i Helsingborg och Malmö är av någon anledning rätt stor, eller så drivs jag av någon förutfattad mening. I Malmö är man lite mer fyrkantig, svårflörtad och överlägsen jämfört med HBG trots de få milen.
Men även om det defintivt är oerhört generaliserat och dåligt underbyggt påstående, så nog märks närheten till Danmark..

Sen för ordningens skull är det bäst att tillägga att jag som infödd 08 inte anser att hemmavid är bäst. Skulle jag förutsättningslöst börja om mitt liv vete f..n om jag inte skulle bosätta mig i Skåne.

Nu blev det mycket off topics så det är bäst att tillägga att jag aldrig kör hoj i Skåne.

/putte

Självklart generaliserar jag. Men;

Efter 20 år i Stockholmstrafiken, följd av 20 år i den sydskånske, 5-7000 mil om året, dom senaste 10 åren även 1000 mil årligen i dansk trafik, tycker jag mig ha ett visst stöd för mina generaliseringar.
Dom senaste två åren har jag kunnat ersätta 95% av bilkörningen med 2 mil på trampcykel varje dag tvärs genom Malmö, som har ett förnämligt, men förvisso uselt underhållet, cykelvägsnät.
Det har dock inte på något sätt ändrat min inställning till det Malmöitiska trafikbeteendet. Snarare tvärsom.
Motorcykel kör jag endast i stan för att ta mig ur densamma! ;)

Helsingborg? Var ligger det, för övrigt? :D
 

Juh@

New member
Gäller bara där hastighetsgränsen är över 70 km/h. Antagligen en av sveriges minst kända trafikregler.

Du får inte kör om i samma fil på höger sida oavsett hastighet. Däremot får du ligga i högerfil och köra om en annan i vänsterfil.

Det jag syftar på är att om du ligger i höger fil och kör om en bil i samma fil som du och du gör det på vänster sida den bilen är det lagligt även om du har en bil till vänster om dig i vänsterfilen.

Om du däremot går över i vänsterfilen i omkörningsögonblicket räknas det som att du har kört om bilen i vänsterfilen på höger sida vilket är olagligt oavsett hastighetsbegränsning.
 

swischmc

New member
Jag förstår inte. Är det ok att köra i vägrenen eller inte? Jag får inte köra över heldraget, så i praktiken är det förbjudet att köra till vägrenen, men om jag redan är där så är det ok? Trots att jag passerar bilarna på höger sida?

Kjellcop, kan du inte reda ut det här. Vad är tillåtet och var är förbjudet?
Vad är "ok" för hojåkare?

Jag undviker att köra mellan filerna, just för att det finns bilister som gärna stänger till vägen när man kommer. Vägrenen är mycket behagligare att åka på, men kräver total uppmärksamhet. Ingen förväntar sig en annan trafikant där. Ibland kör jag förbi köerna vid rödljus, men bara om det verkligen finns plats. Det där trixandet som bla. mc-buden håller på med fixar jag inte...

När bryter jag mot lagen? I alla situationerna?
 

puttepj

New member
Jag förstår inte. Är det ok att köra i vägrenen eller inte? Jag får inte köra över heldraget, så i praktiken är det förbjudet att köra till vägrenen, men om jag redan är där så är det ok? Trots att jag passerar bilarna på höger sida?

Kjellcop, kan du inte reda ut det här. Vad är tillåtet och var är förbjudet?
Vad är "ok" för hojåkare?

Jag undviker att köra mellan filerna, just för att det finns bilister som gärna stänger till vägen när man kommer. Vägrenen är mycket behagligare att åka på, men kräver total uppmärksamhet. Ingen förväntar sig en annan trafikant där. Ibland kör jag förbi köerna vid rödljus, men bara om det verkligen finns plats. Det där trixandet som bla. mc-buden håller på med fixar jag inte...

När bryter jag mot lagen? I alla situationerna?

Jag tror inte svaret kan bli annat än att det inte är fullt legalt att köra i någon vägren annat än att undvika fara, t.ex. om man rullar med punktering. Lika väl så kan det knappast vara fullt legalt att kryssa fram mellan bilar i köer. Sen kan man säkert diskutera hårklyverier om tolkningar o.s.v.
Iofs skulle det var rätt intressant att förstå exakt vad som gäller enligt regelboken.

När jag startade den här tråden, var jag egentligen inte ute efter att få reda på vad lagen säger - även om det är långt ifrån ointressant. Vad jag var ute efter var mer hur 'massan' i SMC-forumet ser på vad som är rumsrent eller inte, företrädesvis av dem som regelmässigt hamnar i tät storstadstrafik.

Missförstå mig rätt - jag och troligtvis många med mig, lär sig vad som faktisk gäller och kanske väljer att anpassa sig en del efter det (det är ju inget självändamål i att göra fel).

Jag är lite intresserad av erfarenheter av om någon eller hur många som ev blivit stoppade, tillrättavisade, bötfällda osv. och inte minst om någon råkat ut för någon konflikt med andra trafikanter, försäkringsbolag etc...

Jag ser ju att jag är långt ifrån ensam om att nyttja hojen för att ta mig fram i trafiken och även om det beteendet säkert ökat en del de sista åren, så är ju fenomenet inte något nytt.

Så ni som är berörda.. vad har ni för erfarenheter, förutom vad lagen säger?

swischmc - du uttryckte dig bra och sammanfattade min egen magkänsla om vägrensbiten. Jag ligger gärna i den högra vägrenen, just för att det känns säkrare för mig och för övriga trafikanter. Jag tror inte att jag kan hävda att det är rätt inför en polis, möjligtvis kan jag hävda någon form av logik.. Men precis som du skriver, gör jag det också med alla sensorer på max eftersom jag vet att jag faktiskt kör om på höger sida och i ett utrymme av vägen där det inte förväntas köra några fordon... Sen skall jag tillägga att jag håller mycket moderat fart och kör så pass långsamt och försiktigt att jag får hålla koll bakåt att jag inte samlar på mig ett gäng hojar.

Jag vill inte vara en buse och om jag ändå är det skall det vara typ 'buse light'. Är däremot generella erfarenheter att sannolikheten är låg att man blir bötfälld eller lagförd på annat sätt, att det generellt inte skapar olyckstillbud etc. kan till och med jag som annars till vardags sällan medvetet bryter mot satta regler och lagar, kommer jag nog att fortsätta i samma stil jag redan gör, tills förutsättningarna ändras.

/putte
 

OH-

Member
Du får inte kör om i samma fil på höger sida oavsett hastighet. Däremot får du ligga i högerfil och köra om en annan i vänsterfil.

Det jag syftar på är att om du ligger i höger fil och kör om en bil i samma fil som du och du gör det på vänster sida den bilen är det lagligt även om du har en bil till vänster om dig i vänsterfilen.

Om du däremot går över i vänsterfilen i omkörningsögonblicket räknas det som att du har kört om bilen i vänsterfilen på höger sida vilket är olagligt oavsett hastighetsbegränsning.

Du har mestadels rätt. Det finns ett undantag gällande omkörning på höger sida men det har ju inte med hastigheten att göra utan handlar om att komma förbi ett vänstersvängande fordon.

Förutom dina påpekanden så skulle en sur polis kunna haspla ur sig följande:

"9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning."
 

rednax

New member
undrar hur många bilförare som verkligen kollar om det kommer någon på vägrenen innan dom av ngn anledning svänger ut där.....? Känns klart bättre att fildela.
 

Triumph int

New member
Beror på

Hej på er

Det beror på hur vägen ser ut om det är "möjligt" att åka förbi köer.

Om det är stopp på motorväg och kön är nån km, då åker alla som kan förbi.

Jag pendlade med mc för många år sedan från söder till norr i Stockholm.

Då jag körde Nynäsvägen in mot Sthlm så var det fram till tunneln under södermalm relativt lätt att åka förbi.
Mitt i tunneln smalnade den av och där gick det bara att köra förbi om bilisterna släppte förbi mig, vissa svängde åt sidan andra täppte till.

Som jag upplever saken är att om jag visar hänsyn när jag "tränger" mig förbi så går det bättre.

Sen kanske det beror på det trevliga ljudet från tre cylindrar.
 

SuperRetard

New member
Hej på er
Som jag upplever saken är att om jag visar hänsyn när jag "tränger" mig förbi så går det bättre.

Sen kanske det beror på det trevliga ljudet från tre cylindrar.


Att bjuda på musiken från ett par-tre högkompskolvar ÄR hänsynsfullt och generöst hur man än vänder på det :D!
 

puttepj

New member
När jag startade den här tråden för en månad sen trodde jag att jag skulle få mycket mera åsikter, fördömmanden, kanske fördummanden och lite hur man själv resonerar om vägrenskörning kontra 'fildelning'.

Nu när jag pendlat i en månad har jag själv utvecklat eller snarare adopterat hur andra MC förare kör.

I den täta morgontrafiken är det fortfarande den högra vägrenen jag föredrar.
Jag håller med om att det kräver av mig att jag är mer observant på att bilister inte förväntar sig att jag finns där, men jag anser att det är att föredra framför att köra mellanbilarna OM inte trafiken står helt still, då fildelar jag gärna.

Jag har ännu inte sett i den här tråden eller någon annan (har letat) att någon blivit bötfälld för att köra i bussfil, vägren eller fildelat och förhoppningsvis är det ytterst sällsynt.

Själv kör jag efter grundprincipen att göra det utan att reta bilisterna och medveten om att jag klarar mig längre om jag inte litar på någon annan än mig själv.
Jag tycker generellt att samspelet mellan MC och bil fungerar rätt bra i sthlms-trafiken i rusningstrafiken. Det går rätt bra att ta plats som MC och förvånansvärt många bilister har koll, men självklart inte alla.

Jag ser också en del MC som benar på för allt vad tygen håller i vägrenar eller i någon form av hysterisk slalom mellan filerna och jag tycker det är lite synd eftersom det kan förstöra för oss som försöker ta sig fram så smidigt som möjligt och vill kunna fortsätta att göra det.

Jag har lärt mig av andra att när man kommer fram till ett rödljus så glider man förbi den bil som står längst fram, kör över stopplinjen och tar visuell plats framför. Det är bra för då utsätter man sig inte för mycket för att vissa bilister har lite tunnelseende. Inger verkar heller reta sig, i alla fall inte så det syns och hörs, men undantaget för den gången jag ställde mig framför en bil och det slog om just i det ögonblicket - och jag fick motorstopp. Den gången stod jag inte så högt i kurs, även om det handlade om några få sekunder.

/putte
 

Triumph int

New member
Ljudet avgör

Många blir väldigt sura då en sporthoj drar förbi med lite för mycket gas,
det är att tänka på för alla som bullrar (glidare med två avloppsrör).

Jag har märkt att många tittar nyfiket då jag belastar motorn så att det låter så lite som det går,
att inte belasta motorn hårt ger ju mycket lägre ljud.

Så jag låter trippeln varva upp sakta upp till 5-6k, och då låter den helt otroligt bra.

Med lite rutin så vet man ju var man kan dra på lite mer.
 

SuperRetard

New member
Många blir väldigt sura då en sporthoj drar förbi med lite för mycket gas,
det är att tänka på för alla som bullrar (glidare med två avloppsrör).

Jag har märkt att många tittar nyfiket då jag belastar motorn så att det låter så lite som det går,
att inte belasta motorn hårt ger ju mycket lägre ljud.

Så jag låter trippeln varva upp sakta upp till 5-6k, och då låter den helt otroligt bra.

Med lite rutin så vet man ju var man kan dra på lite mer.

Tacka vettja V-twin på avslag.. Eldkanon i rumpan och härligt skrammelimuller :D..


"Loud pipes saves lives"

/ Moppefukkokollektivet
 
Top