Det här med effekt

Ingela Andersso

New member
:) Har köpt en gammal Daytona (-98) som fortfarande är strypt till 59 kw. Det står även på reg.beviset att cykeln är nedstrypt via insprutningssystemet.

:mad: detta godtar inte försäkringsbolaget som hävdar att de utgår ifrån effekten från tillverkaren alltså 95 kw och dessutom ber de mig ta kontakt med transportstyrelsen så att de kan åtgärda felet på reg.beviset!!!

:confused: men reg.beviset är ju inte fel. cykeln är strypt. Jag har ingen som helst plan på att ändra på det, jag är nöjd med den som den är. :eek:

Cykeln är 11 år gammal, jag är så gott som 40.

Jag blir inte klok på det här.

Kawasaki

New member
regbevis

Hej.

Då det står i regbeviset att den är strypt så är den om reggad och godkänd
vid en besiktning, då borde inte försäkr bolaget ifrågasätta effekten?
Är den nyligen omreggad eller har den varit det hela tiden.
verkar som om dom är ute efter en högre premie?

Kolla runt med andra bolag och begär in offert på försäkringen, dom kanske
till och med är billigare.

Berätta gärna om du kommer fram till en lösning med dom

Jåke

New member
Försäkringsbolag bryr sig inte huruvida den är strypt eller inte, är det inte en mellanklasshoj får du betala samma premie som ostrypt. De kallar det ursprungseffekt. Skäl finns såklart till detta, men så funkar det. Vet tyvärr inte om nåt enda bolag forfarande går på strypning.

FB är ute efter att maximera vinsten som alla andra företag.

Last edited:

Cyborg

New member
Plocka ut strypningen, besiktiga och njut förtusan :cool: Försäkringsbolagen försäkrar på effekt men ändå inte så det finns ingen mening att ha den strypt.

Smartswede

New member
Skälet försäkringsbolagen inte försäkrar på vad som står i VV register är att det var väldigt vanligt med det där stod en lägre effekt än den faktiska. Ungefär som det är vanligt med en del kör obegränsad hojj på mellankort som är mellanreggad. Så skälet det är svårt strypa sin hojj för få billigare premie är att det missbrukats.