Dekaler ska rädda liv

smcrobot

New member
Varje år omkommer mellan 50-100 cyklister, mopedister och MC-förare. Ett vanligt skäl är kollision med motorfordon och orsaken bakom olyckorna är ofta bristande uppmärksamhet, från båda håll. Tillsammans med Motormännen gör SMC, en stor satsning för att påminna andra trafikanter om att uppmärksamma oskyddade trafikanter. I en gemensam kampanj #ThinkBikes delar SMC och Motormännen ut två miljone...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Dekaler-ska-radda-liv/

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
O - säkerheten främst

Fina dekaler, men....

.. ska vi i fortsättningen inte använda halvljus på våra motorcyklar?

Djävligt dåligt bildval!!

:mad: gör om gör rätt :mad:

Lottafia

Member
Det där verkade då väldigt svårbegripligt.
Fyrkantthinkbikes???
Vad i kattsingen är det för ett motorcykelmärke man gör reklam för?

Och som xj900s skriver, motorcyklister som kör utan ljus?
Jag vill nästan säga som barnbarnen: "sylla sälv".

TMax500

Member
Seså, lugn och fin nu. :) :)

xj900s: Det är kanske ett dåligt val att välja ett foto med en hoj utan halvljus. Eller också är det bra för att hojen därmed syns ännu mindre och budskapet förstärks, "se oss på mc".
Tolkningen är fri.

Lottafia: Fyrkanten kallas hash tag. Fråga barnbarnen, de kan nog förklara! ;)
Eller läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Taggning#Fyrkantstagg

Lottafia

Member
Lottafia: Fyrkanten kallas hash tag. Fråga barnbarnen, de kan nog förklara! ;)
Eller läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Taggning#Fyrkantstagg

Inte sa den länken mig så mycket, men sysslar barnbarnen med hash så skall de förbaske mig få med mig att göra <grrrr>

Då var ju fyrkanten förklarad(?), men den andra delen, det där thinkbikes då? Jag fattar inte ett smack av det heller...

Det är ju kanske något om nån hink med te i, eller en hink med T-sprit?

Inte för att jag kan förstå hur en hink med vare sig T-sprit eller te skulle kunna höja säkerheten för oss som kör motorcykel?

Och den sista delen, bikes? Bi förstår jag, det är ju sådana där steklar som producerar honung - och som man helst skall försöka undvika att få in i hjälmen, men kes????

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hur gick tankarna bakom att använda just en nedsläckt motorcykel i denna Oh! så angelägna kampanj?
...eller var det en extern byrå som fick uppdraget? Alltså inga tankar alls?

Hampe

Edit:
@ Lottafia

"ThinkBike" eller "-bikes" eller "-bikers" är det internationella uppropet för att uppmärksamma motorcyklar och andra tvåhjulingar i trafiken, och det har rullat stora kampanjer i olika delar av världen i många, många år.

Det finns mycket att tjäna på att samlas under samma slogan, även om man kanske missar någon enstaka som sätter sig på tvären när det kommer svenska budskap på utrikiska.

motorbike-sticker-440x.jpg

https://www.google.se/search?q=thin...7turLAhXJpnIKHU-lASUQ_AUIBigB&dpr=1.1#imgrc=_

H

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
smc on facebook skrev:
Nu kan kanske man kan förstå att det inte är enkelt att få till en fin bild med gröna träd bil och MC såhär års uppe i Borlänge. Och det kanske inte är så enkelt att hitta en bra bild i arkivet! Man kan också mistänka att dom luras däruppe på SMC!! Vid att visa en bild en av en MC utan ljuse, fick vi plötsligt till en MC diskussion om vikten av att synas själv vid att kolla att man själv har ljuset på! Det är en sådan typ av omvända pedagogik - som jag ofta doserar fritt av överför myndigheter och övriga beslutsfattare i MC frågor - vilket brukar vara ganska populärt.. Med vänlig hälsning, Jesper SMC:s kansli..

Det här forumet är mindre viktigt att svara i..

Maria Nordqvist

Super Moderator
Informationen lades ut på vår hemsida och ett pressmeddelande skickades ut från SMC och Motormännen. Från hemsidan länkades sedan nyheten till Forumet, Twitter och Facebook. På Facebook har ett inlägg setts av 58 499 personer och delats 621 gånger. Det andra inlägget har setts av 24 576 personer och delats 208 gånger. På Facebook ställs frågor i en större omfattning än på Forumet och Twitter.

Vår ambition är att svara i den mån det behövs så snabbt som möjligt i alla forum där medlemmar ställer frågor.

SMC är ingenting utan sina medlemmar. Det hoppas jag alla vet. Det finns inget krav att SMC:s medlemmar ska ha Facebook. Däremot sprids nyheter från vår hemsida enormt snabbt och brett via FB.

gundj

New member
Det är säkert jättebra tänkt.
Men är det inte de som inte har MC som skall tänka på oss?
Då borde väl dekalen vara illröd och sättas utanpå våra fordon så andra ser och tänker.
Som det är nu ser jag ingen anledning att använda dekalen.

Petra

Super Moderator
Tanken med bilden är (ursäkta ordvalet i detta sammanhang) lysande.

Det är mycket medvetet val att ha en motorcykel utan lyse, längst ner i ena hörnet av backspegeln.

Det vi vill åstadkomma är inte bara att skylla allt på andra trafikanter. Vi vill påminna både motorcyklister och bilister om att synbarhet är och uppmärksamhet är viktigt. Vi motorcyklister måste hjälpa till att göra oss mer synliga och andra trafikanter måste bli bättre på att titta efter oss.

Det finns ytterligare en fördel att ibland använda bilder som upprör, berör och väcker känslor som gör att folk interagerar. Vi bjuder gärna på att en del tycker att vi är dumma i huvudet när vi valt den bilden - för vi vet att budskapet sannolikt inte skulle ha nåtts av lika många om vi varit helt "politiskt korrekta" och valt en bild där motorcykeln varit väldigt synlig i backspegeln och med lyset påslaget.

Jag har inte pratat ihop mig med Motormännens kampanjfolk om just bildval, men jag blev lite full i skratt när jag såg deras bild till deras kampanj - en cyklist med keps bak och fram.

För några år sedan lade vi upp en bild med en felskrivning. På en bild stod det "I sommar dödas 15 motorcyklister av en bilförare".
Den gången var det ett misstag. Det var väldigt pinsamt när vi såg felet... en rackarns bilförare som om och om igen kör på motorcyklister.
Men, innan vi hann byta bild såg vi vilken fantastisk spridning själva budskapet fick tack vara det här felet. Vi hade aldrig tidigare haft så många kommentarer, delningar och visningar av något i sociala medier - så avvaktade vi en vecka med att lägga upp en ny bild med rätt skrivning.

Ja, vi fick även då höra "gör om - gör rätt" och vi blev kallade idioter och inkompetenta ... men det var det värt! Om någon av alla bilister (el andra trafikanter) som tack vare den enorma spridningen, såg budskapet och agerade bättre i trafiken, kanske till och med undvek att köra på en motorcyklist, ja då är jag den första att bjuda på att bli kallad vad tusan ni nu vill kalla mig... pucko?

Angående att svara här och på Facebook.
Det här är medlemmarna diskussionsforum.
Precis som Maria skriver här ovan. Givetvis går vi kanslipersonal in och svarar på frågor här, likväl som i andra sociala medier, i mån av tid, men om man har frågor som man säkert vill få svar på från SMC:s kansli - då ska man maila eller ringa till kansliet.

Kör klokt!

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det är säkert jättebra tänkt.
Men är det inte de som inte har MC som skall tänka på oss?
Då borde väl dekalen vara illröd och sättas utanpå våra fordon så andra ser och tänker.
Som det är nu ser jag ingen anledning att använda dekalen.

Skickas ut till 185,000 medlemmar, så då borde Motormännen ha typ 115' - 120,000 medlemmar, och vi på SMC 65' - 70,000 medlemmar
Tror väl inte att så särskilt många M-medlemmarna kommer att klistra upp dekalen i bilen, men lite uppmärksamhet ger det allt just när det dimper ner i brevlådan.

Jag tänker spara min och räcka över den personligen till årets första bilförare som verkligen anstränger sig att ha ihjäl mig...
"A gift that keeps on giving..."

Själv är jag inte nöjd med bilden på den mörklagda hojen, men det är bara att trösta sig med det gamla vanliga:

1741224_orig.jpg

Det kunde varit värre. :very_drunk:

H

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag beklagar djupt att jag har skrivit på Facebook utan att skriva här först!
Det finns en risk att det kan hända igen! Och om barnen röker hash, kommer taggarna fram på pappa!
-- skämt åsido --

Själv, törs jag lova att jag under morgon dagen STOLT kommer docera om hur vi på SMC använder AKTIVERANDE PEDAGOGIK även på Facebook och andra medier, vid att jaga motorcyklisterna ut i arga diskussioner om vikten av att t. ex. ljuset är på, så dom syns. Jag kanske rent av ska kopiera några ilskna inlägg att ha med..

Själv tycker jag kanske att MC´n på bilden i fråga kör lite for fort, kan det verkligen vara sant??

Annars kan man självfallet ha olika åsikter och agera på olika sätt i olika frågor. T. ex. har en engelsk MC organisation gått i öppen konflikt med en trampcyklist organisation. Jag är säker på att ingen av dessa två kommer göra några framsteg med varandra eller överför myndigheterna vart man driver fällas frågor som t. ex. bra förutsägbar friktion, inga mothåll eller stolpar i vägen man köra in i, etc..!!

SMC valde att göra fällas front tillsammans med bilisterna (flera av oss är faktisk asså bilister ibland), vi valde att vara kompisar med bilisterna som vi har varit i ett flertal år. Nu gör vi det tydligt och ger i princip samma budskap - det kan ju inte bli bättra än så! Vi har Cykelfrämjandet med oss också!
Vem vett om inte Åkerinäringen kommer med på vagnen, eller vagnarna, och jag skulle inte bli förvånad om flera organisationer hakar på..

När har du senast set en trafiksäkerhets kampanj från myndighets Sverige, eller någon annan aktör som sökt att samla trafikanterna!

Nu är det SMC tar initiativet och gör nått. SMC är inte Fort Knox (med massvis av guld) vi är en ideell organisation som finansieras av medlemsavgifter, varken mera eller mindre!

Och jag nog tycker vi har kommit mycket längre än en billig liten gul klistra lapp - vi samlar trafikanternas organisationer och sprider vänliga viktiga budskap och det är en bra början och det ger SMC stuns vid förhandlingsbordet hos myndighets Sverige..

Petra

Super Moderator
Äsch då,

Själv, törs jag lova att jag under morgon dagen STOLT kommer docera om hur vi på SMC använder AKTIVERANDE PEDAGOGIK även på Facebook och andra medier, vid att jaga motorcyklisterna ut i arga diskussioner om vikten av att t. ex. ljuset är på, så dom syns. Jag kanske rent av ska kopiera några ilskna inlägg att ha med...

Nu måste vi få veta... Var är det och för vem ska du ska du "docera" om SMC:s sätt att få motorcyklister att reagera, tänka till, agera och sprida viktiga budskap vidare till andra motorcyklister och övriga trafikanter?

Det är lite intressant att veta om det kanske är några "viktiga" personer som du ska träffa. Typ, om det är någon som kanske till och med borde vara den som står för fiolerna och betalar uppmärksamhetskampanjer, såsom till exempel Department for Transport i England. Men, så är det väl inte?! För det SMC gör är väl bara att trycka upp några ynka klisterdekaler som ingen kommer att använda, och sen nöjer vi oss med det.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Regeringskansliet' - jag ber att få återkomma!

(Nb - tala inte högt om detta för dom vett inte om detta borta på Facebook)

toecutter

New member
Hur stor nytta kommer de häringa märkena att göra då?.

Fanns det inte några liknade märken det stod se oss på eller liknade för en 15 - 20 sedan?. Gjorde de någon nytta?.
Jag minns att jag satte upp märken på lämpliga ställen där bilar stannade.
Det bästa skulle vara om våra hojar fick låta mer än en punktering på ett däck.
Hör man något men inte ser det börjar man genast se sig om.

Last edited:

Lottafia

Member
Det bästa skulle vara om våra hojar fick låta mer än en punktering på ett däck.

*Det* gör ju knappast någon nytta.

Dels sprids oljudet företrädesvis bakåt från hojen, "bullersprutorna" mynnar ju bakåt, dels gör även hastigheten sitt till för att minska spridningen framåt. Min erfarenhet som bilist är att HD med olagligt rensade avgassystem hör jag inte i bilen när de närmar sig bakifrån, jag hör dem först där de är uppe i höjd med förardörren och då blir ljudet ofta så chockartat att risken att jag i förskräckelsen vinglar till inte är obefintlig. Däremot hör jag sedan helvetesoväsendet tills hojen försvinner som en prick i fjärran.

Och framifrån kommande hojar hör jag sällan förrän i mötesögonblicket.

I båda fallen kommer bullrets eventuella varseblivningsförhöjande effekt först när det redan skulle varit försent, om jag inte redan långt tidigare *sett* hojen.

Du kanske skulle rikta dina rensade avgasrör framåt? :p

I övrigt så skadar bara detta okynnesoväsen vårt anseende bland allmänheten, dessutom helt utan någon som helst nytta...

Last edited:

Smurfen

Airhead Traveller
Jesper, Maria, Petra och alla andra på kansliet samt naturligtvis styrelsen och alla ideella krafter som jobbar ute i distrikten - Tack för ert arbete och engagemang. Keep up the good work.

SMC som organisation har väl mer än 50 års erfarenhet av att sättet att arbeta och driva kampanjer t ex fungerar ganska bra:wink:.

Jag har respekt, nä jag ändrar det till acceptans (åtminstone än så länge...), för att andra individer har egna åsikter och kanske inte håller med mig eller stödjer SMCs metoder, men frågan är väl vad man ska tycka om de medlemmar som till exempel valde att inte stödja uppropet mot 30-punktslistan.
Och varför i h...ete är vi bara 70k medlemmar?

Jag är inne och läser på forumet nästan varje dag, hemsidan kanske en gång i veckan och det funkar bra för mig. Är inte nån FB-gubbe men har heller inte haft anledning att hetsa upp mig över att nån som har FB kanske fått nån nyhet eller info flera dagar före mig. Vill man ha all info först så får man väl också se till att sitta längst fram i salongen.

Jag stödjer i alla fall arbetet. Skulle jag komma på nåt bättre så lovar jag att meddela mina åsikter/förslag.

Det enda som jag är lite missnöjd med är att jag inte får vara registrerad som enskild medlem och erlägga den högre avgiften trots att jag är med i flera andra anslutna klubbar. Jag har ringt och pratat med medlemsservice om det 3-4 år i rad och varje gång så sägs att det är ordnat nu. Jag antar att jag får lära mig leva med det.

Ride On,

För mig är det fredag kväll :very_drunk:

Bild%20006-M.jpg

Bild%20064-M.jpg

Nä, bilderna är inte från idag.

toecutter

New member
Lottafia jag har inga rensade avgasrör de var nöjda på besiktningen:p. Vem har nämnt HD jo du gör det pekar du ut en viss märkes grupp som sämre än andra?.
Ok jag tycker mig höra en motorcykel bättre i förväg när jag kör bil om mc låter (lite) mer. Du har ju din åsikt. Jag har min och så lär det förbli. Om det är så att du blir rädd av själva ljudet har du då verkligen använt bilens backspeglar det är ju först när man blir överraskad som man kan bli rädd eller chockad?. Och att det (kan) låta om en mc som närmar sig i backspegeln vet ju du.

Vad tror du om nyttan med märkena då Lottafia?.

Rikta ditt utblås framåt istället jag nöjer mig med att ha mitt bakåt:).

Vem talar jag med för att få tag i några av de här märkena jag skulle vilja ha några på min bil mc?.
Nån skada lär de inte göra.

Last edited: