Dekaler ska rädda liv

Lottafia

Member
Jasså, du hör till de där marodörerna som plockar på originalpipan för att klara besiktningen, bara för att byta tillbaka till raka rör igen omedelbart efteråt? :lemon:

Jodå, jag nämnde HD, därför att enligt min uppfattning är det märkets ägare klart överrepresenterade bland bullermarodörerna. Jag är inte mån om att vara politiskt korrekt, utan jag häcklar dem som häcklas bör.

När en mc låter så illa att man hoppar till på grund av ett helvetes oväsen, när den kommer upp jämsides förardörren TROTS att man sett den i backspegeln och borde vara beredd, så är bullret en klar trafikfara. 95% av alla mc hörs ju lyckligtvis knappast alls, alltså blir man ibland överraskad av oväsendet när det är en bulleridiot som kommer.

Jag tittar ju inte så noga i spegeln - och är ganska ointresserad av hojar - att jag identifierar hojmärket i spegeln, det ser jag tids nog senare. Jag nöjer mig med att konstatera att en hoj närmar sig bakifrån och är på väg att köra om. Sen är det ju normalt väldigt avskärmat mot ljud utifrån när man kör en hyfsad bil med ordentlig ljudisolering och isolerglas. Inte en chans att man hör utryckningsfordon heller förrän de är alldeles inpå. Desto djävligare måste alltså de hojar låta, som jag uppfattar att dönar så in i helvete.

Eftersom jag hatar buller kör jag ju själv en gammal BMW med jättelik ljuddämpare - och som följdriktigt går som en viskning; inte mycket bullersammare än en pyspunka...
 
Last edited:

toecutter

New member
Nu drar du förhastade slutsatser igen Lottafia ljuddämparen jag hade på besiktning sitter fortfarande på så lugna dig litet nu:p.
Vart står det att jag skulle tagit bort ljuddämparen?.

Hur gör du när du närmar dig ett vägarbete och de börjar köra med en sån där maskin som bilar sönder sten det låter ju
fasen det med eller?.. Jo du borde vara beredd på det.

Tänk om nån mot förmodan skulle tuta på dig någonstans kör du i diket då för att det till 95% aldrig brukar hända?.

Det är fel av dig att häckla och dra alla HD åkare över samma kam. Det låter inte mycket av dem i den stad jag är i en av de största.

Hör du inte en ambulans för än de är inpå måste du ha en sjuhelvetes väl isolerad bil. Jag har ju bara en sketen V70.

Vem fanken avgör vad det är för märke på hojen i backspegeln.

Jag har dämparen kvar för att jag vill vara i fred men det låter så mesigt att inte ens fotgängare med tillhörande telefon i nyllet reagerar eller bryr sig när man kommer. Inte flyttar på sig man får då tuta för att de står mitt i vägen och gillar varandras jävla FB inlägg. Och tuta det får man väl snart fan för med.

Men det får jag leva med.
 
Last edited:

Petra

Super Moderator
Vem talar jag med för att få tag i några av de här märkena jag skulle vilja ha några på min bil mc?.
Nån skada lär de inte göra.

Hej, alla medlemmar får/har fått hem dekalerna tillsammans med MC-Folket nummer 3.
Nu är jag sen med detta svar, så du har gissningsvis redan fått försändelsen. =)

Om du inte är medlem i SMC - hör av dig via e-post så kan jag skicka ett dekalark till dig... och förstås ett inbetalningskort för medlemskap ;)

petra.holmlund@svmc.se
 

Hampe

Skriver massor!
Denna tråden är så sorglig.

Jag känner så tydliga vibbar: SMCs tydliga ställningstagande för Facebook och mot sitt eget forum.
Det ena är snabbt och lätt att skriva i, och ger omedelbar respons i form av "gilla" och delningar.
Det andra är nämast ett straff att behöva logga i på, skriva och svårt att infoga bilder i också.
Eller hur...?

Det är så det har upplevts under några år - att forumet har fått stå tillbaka, och Facebook hissats.
...och i takt med det har forumet själv positionernas sig ut i marginalen.
Allt färre aktiva som skriver, allt sämre skött med dagar i sträck av nertid som inte ens förklaras på hemsidan, funktioner som faller bort utan att de ansvariga märker eller bryr sig trots påpekanden, rörig presentation av nya inlägg - inget intresse för det gamla mediet "forum" när det finns nya, roliga som ger instant reward.

Men, varför lämna så många bakom sig?
Varför strunta i alla dem som inte vill pressas in i Facebook-konformiteten?
Varför dumpa dem som håller lite på sin integritet?
Varför dissa dem som tycker om ett djupare resonemang? Som vill kunna gå bakåt i historiken och plocka upp en gammal tråd, ett gammalt ämne.
Varför fullständig ge upp kontinuiteten och möjligheten att se mönster?

Nu, nu, nu - det är tidens melodi.
Men, hur mycket man än är fast i nuets malström så måste man inse att allt går igen, ingenting är evigt och det som är ball nu kommer inte att vara det i övermorgon. Det vore huvudlöst att inte använda sig av Facebook och dess möjligheter.
Men, jag tycker det är lika huvudlöst att inte fortsätta använda sig av forumet och dess möjligheter.

Trist att det kommit dithän vi är nu, och jag vill inte ens ta upp själva ämnet i detta inlägget.
Det får bli en ny separat post nedan.


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Något är jävligt fel med denna kampanjen.

Den borde varit välkommen, men verkar på de forum jag frekventerar och från de hojåkare jag träffar IRL väcka mer ilska och irritation än något annat.
Den har hamnat alldeles fel, och det verkar som själva förhistorien till det man vill åstadkomma saknas hos alltför många.

Jag gjorde ett försök att förklara inne på Sporthoj, där diskussion faktiskt fortfarande förekommer, och där man är snabb att sabla ner mycket av det som SMC gör, eller sådant man inte förstår rent allmänt. ...inom 5 millisekunder.

Fan vad ni hugger!

Problemet ligger ju på ett helt annat plan.

I Sverige är det sedan snart 20 år förbjudet att köra trafiksäkerhetskampanjer.
FÖRBJUDET!

Minns ni inte...?
I det gamla svartvita DDR-Sverige så rullade det ständigt olika kampanjer: att man skulle titta åt BÅDA hållen innan man svängde ut på en större väg, man hamrade in att det var svårt att bedöma hastighet på ett fordon som färdades emot en, man repeterade begreppen "accelerationsfält" och " anpassningsträcka " och det pågick en konstant... ..nej, inte "dialog" men i vart fall kommunikation med landets trafikanter.

I alla kanaler!
Ja alltså - TV-kanaler hade vi ju först bara en och sedan två - varav den ena med färg.
Den var röd...

Men, det kommunicerades big time via annonser i dagspress, stortavlor, vid besöket på Svensk Bilprovning och vi hade faktiskt i statsradion - det enda som fanns då på den tiden, speciella radioprogram som riktade sig till trafikanterna på vägarna där musik vävdes ihop med trafikrapporter från vägarna under storhelger och semesterstart - samt trafikpropaganda. Svensken satt som läskpapper i sin VW-bubbla och sög åt sig av välkomponerad information - som var fan så mycket bättre ciselerad än bara "håll hastigheten".

Sedan följde 2,5 decennier av "Trafikmagasinet".
Det var i färg. Herreguuuuud vilka färger det kunde vara...
En pyramidal succé som hade tittarsiffor på uppåt 2,5 miljoner tittare. I Sverige. Per avsnitt!!!

Men, sedan blev det som sagt förbjudet att kommunicera trafikfrågor med allmänheten. Tyvärr.
Riksdagsbeslut?
Nej, en enda man bestämde att det "inte fungarade" att arbeta med information, utan sade att man skall köpa stålrep för pengarna istället. Ni vet vem han var: Mr Noll Vision.

Att under hans regim ens andas om kommunikation var det samma som att degradera sig själv till biträde i en grusgrop vid vägens ände.
Och där är vi fortfarande kvar idag. Trafiksäkerhetskampanjer och kommunikation med trafikanterna är fortfarande helt otänkbart i Sverige - i vart fall runtomkring Trafikverket.

...så, när det för något år sedan faktiskt rullade en BRA kampanj, men med halvhjärtad täckning...




...så var det inte Trafikverket som stod som avsändare - eftersom det är förbjudet, utan TRANSPORTSTYRELSEN - som knappast har det uppdraget egentligen.

Men eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk längre, och knappt ens något Trafikverk heller, så var det väl någon fritänkare som tyckte att något måste göras. Kudos till dig - hoppas du har jobbet kvar...

Men, kampanjer måste rullas ut brett och dessutom repeteras för att ha rätt effekt.
I hela den civiliserade världen så matas trafiksäkerhetsbudskapen ut stort, hårt och effektivt.
Det går bara inte att besöka Tyskland, Österrike eller Schweiz utan att minst tre angelägna budskap följer med hem. Funkar inte? My ass!

Specifikt för oss oskyddade trafikanter så rullar kampanjen "Start seeing motorcycles" (USA) och senare "Think Bike!" (startad i Sydafrika och nu allt mer globalt) sedan decennier.

Initierat från oss motorcyklister, men nu i allt större utsträckning statsfinansierat.
...utom i Sverige, då. Eftersom det är förbjudet.


En sådan här dekal gör knappast någon skillnad. Inte som enskild, stand-alone unit.
Den är däremot ett utmärkt komplement till en stor och bred kampanj att man faktiskt måste ta sig tiden att titta två gånger och dessutom tänka utanför sin egen lilla låda - bilens fyra hörn.
Då kan dekalen inne i bilen bli den där sista lilla viktiga "Remove before flight"-remsan som faktiskt gör skillnad.

Denna dekalen är ett försök att få igång en kampanj i den internationella stilen.
SMC har gjort så mycket man mäktar med nu i ett första steg.
Har ni alldeles missat att man teamat ihop sig med bilistorganisationen Motormännen och freerajdar på deras medlemsutskick som är typ 1,5 gång så stort som SMC-utskicket?

Det vi får i lådan är bara en bonus! Det stora går till bilisterna. Wakey-wakey...?
Trycker man i stor skala är dekalen löjligt billig. Det som kostar fläsk är distributionen - om man inte kan sampacka.

Och, det som verkligen kostar mer än vi kan bära och som rimligen borde falla på staten - om nu inte Tingvall hade förbjudit information; det är reklamspottarna i TV, radiojinglarna, stortavlorna - IMPACTEN!

SMC försöker bryta förbudet och gå utanför Noll Vision.

Om just din ryggmärgsreflex är att slänga dekalerna så är det trist.
Bilister som inte ser sig för är i mina ögon det största problemet vi har, tillsammans med dödsräckena - och båda råkar vara en produkt av just Noll Vision.

Jag tänker spara mina, och lämna över dem lugnt och balanserat en och en till de bilister som försöker döda mig. Med den vanliga takten så bör dom vara slut i god tid innan midsommar...

Något MÅSTE göras, och stat/myndigheter tar inte sitt ansvar.
SMC försöker skapa något nytt. Är det verkligen vi motorcyklister som skall torpedera det?

Detta är inte SMCs officiella förklaring.
Det är min tolkning av något som åtminstone borde ligga i närheten av verkligheten.
Jag postade det inne på SH för att försöka styra upp något som jag tyckte höll på att driva iväg åt fel håll, och på ett orättvist sätt dessutom.

Knappast troligt att de som behöver läsa det klarar att ta åt sig så mycket text på en gång - men jag behövde få ur mig det.
Men var det min uppgift egentligen?

Borde inte manegen varit bättre krattad för lanseringen av en såhär pass viktig kampanj?
Borde inte någon ansträngt sig att lyfta alla till samma nivå, kopplat detta svenska initiativ till allt det som görs utomlands under samma paroll?
Visat att vi på egen hand drar igång något som myndigheter gör i andra länder, eller åtminstone (del)finansierar?
Och framförallt - påpekat att vi i brist på stöd från samhälle och stat behöver ha våra medlemmar med oss för att få ut budskapet.

...istället för att hamna i konflikt med dem?





För att komma tillbaka till den avbildade hojen utan föreskriven belysning.

Okay.

Vi säger att det är så.
Att man verkligen ville nå bägge parter samtidigt. BÅDE kommunicera till bilister att man måste titta efter motorcyklar och samtidigt visa motorcyklister hur dåligt man syns utan ljus påslaget.
Vi säger att det är så.

Då är det tyvärr ändå fel. Det går inte att effektivt kommunicera ut två budskap samtidigt.
Det ena grumlar det andra, och summan blir mellanmjölk. Sur, klumpig mellanmjölk som först inte ens vill lämna kartongen - och sedan förstör det man häller ut den över och stänker ner gåbortskostymen dessutom.

Motorcyklister slår ifrån sig med att "jag har minsann alltid ljuset tänt, och ändå..." och bilisten som nås av budskapet duckar mentalt bakom " ja, har dom inte ens ljuset tänt så kan dom inte räkna med att någon skall se dem".

Pannkaka av alltihop. ...på sur, klumpig mellanmjölk och härskna ägg därtill.
Bara för att man ville för mycket på en och samma gång.
...eller lät en extern fomme ta random bild ur ett arkiv utan att själv upptäcka tabben innan det var för sent.

Välj vilket scenario ni vill - budskapet grumlas likförbannat.



Hampe
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
1 jag har tidigare blivit bett om att inte vara aktiv debatör på forum, eftersom det är medlemmens diskussions forum! Jag deltar i största allmänhet gärna, men inte när medlem inte önskar detta.

2 Ja, vi sku ha haft mera info än vi hade. Vi sku ha haft stake att be medlemmen om att klistra på kompissars bilar eller dom som man träffer i trafiken - ala Hampes ex.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
2 forts. Ja, vi sku även ha visat klistra grejen på sidospeglar. Vi kanske sku ha forklarad i detail strategin med att DET ÄR SMC som tar initativ och tar det ansvar som ingen myndighet gjort. Jag är nu på till möte i United Road Safety Collaboration - och tro mig - man kommer höre och se SMC's THINK BIKE 2000000+ stickers kampanj, Medical Card, att Smc producerar 15.000 frivilliga fortbildningar och vi slusser riskgrupper raka spåret in i sporten och kan en eller annan ny ide. Klisterlapperna fick nått annat att hända osså - kodord: aktiverande pedagogik (det är en annan grej vi har körande med en vis myndighet).. Nu vill steeardessen att jag stänger mobilen
 
Top