Däckmärkning

Kawasaki

New member
Kollade in däck till min mc och kollade på michelin anakee och såg två versioner av samma ,vad betyder
det då? anakee 2& anakee c mönster och övrig dimension och hastighets index samma men skiljer på 2 &C
C= förstärkta däck som på personbilsdäck?

Hampe

Skriver massor!
Kollade in däck till min mc och kollade på michelin anakee och såg två versioner av samma ,vad betyder
det då? anakee 2& anakee c mönster och övrig dimension och hastighets index samma men skiljer på 2 &C
C= förstärkta däck som på personbilsdäck?

Det är riktigt att "C" på bilsidan i praktiken innebär förstärkta däck för lätta lastbilar och släp - snäppet över 'reinforced', men bokstaven är en simpel förkortning för 'commercial' som även innefattar förstärkta däcksidor mot vårdslös hantering i distributionstrafik.

Något motsvarande finns inte för mcdäck - "load index" är det enda som reglerar den biten hos oss.
Hastighetsklassificeringen brukar däremot skrivas ut med enkel bokstav, men jag hoppas sannerligen inte att det är det vi ser här. 'C' som speed index torde motsvara typ 'tomtesteg' eller så...

Släng upp hela beteckningen på däcksidan här, så skall vi nog dechiffrera det.
Vi, eller Tom. Som vet vad han snackar om... :)

Hampe

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Michelin själva verkar inte vilja kännas vid något Anakee "C".
Var på nätet har du hittat den beteckningen? Finns en del näthandlare som inte har så bra kläm på vad dom säljer för något, eller hur dom presenterar sina varor.

Lägg gärna upp en länk så vi ser hur det ser ut och får lite sammanhang.

H

Kawasaki

New member
Är nästan hundra på att det var på däckonline som jag såg det (ca 2 mån sedan),men då jag nu kollar så finns det bara en version så det är nog som du gissar att tryckfelsnisse hade varit i farten då jag kollade och dom har rättat till det nu.

Tom@work

New member
Hej.

Jag har försökt kolla med Michelin nu men inte fått svar ännu.
Vet att det finns en variant av Anakee som heter C.
Men detta är den gamla Anakee-modellen, den som kom först.
Så även om det skulle finnas i lager, så är det ju definitivt mer än 3 år gammalt vid detta laget

Michelin har inga beteckningar på Anakee 2 eller Anakee 3,(vad jag vet) så då anser dem att det inte finns ett behov av förstärkta däck till Adveture-modellerna.