Däck byte?

46and2

New member
Hej!

Jag är relativt nybliven mc förare och har en fråga angående däckbyte.
Mc:n jag köpte har ett bra bakdäck men framdäcket e kasst. Ska man då bara byta framdäcket och i så fall till samma modell som innan, eller kan man köpa ett helt annat framdäck trots att bakdäcket sitter kvar?
 

Marie

Banned
Jag skulle då svarat precis tvärtom. Jag skulle vara MYCKET försiktig med att blanda däck av olika modell på hojen. När jag skall skifta modell på däcken så blir det på båda hjulen samtidigt.

Normalt sett är jag snålare än en smålänning, men det får bli ett icke-utslitet däck i sopbingen hellre än att få däck som inte är samstämda.

Jag är faktiskt synnerligen ovillig att blanda däck även på bilen.
 

sporTlovER

New member
Jag har blandat hejvilt, tar bakdäcket slut, så nytt bakdäck, och viceversa är i princip ALDRIG de tar slut samtidigt, jag pressar min hoj ganska hårt på bandagar, och det går alldeles ypperligt, så blanda på du.:) MAN KASTAR INTE NYA DÄCK, vår hobby är relativt dyr ändå, men visst vill man vara försiktig och man tror på hjärnspöken, själv har jag blandat mellan michelin, dunlop, pirelli, maxxis, mezeler, conti och har slitit ner däcken som sitter på tills det är slut, jag har ALDRIG trots provecerande upplevt de få gånger jag haft samma däck på att hojen går bättre, att den beter sig konstigt eller att den får extra kast eller sladdar mer pga detta och tro mig jag provar ut mina däck....
 
Last edited:

Triumph int

New member
Det måste vara samma typ av däck fram och bak.

Samma sak gäller på bilen också.

Lite extremt men du kan nog tänka dig hur hojen skulle
uppföra sig med ett crossdäck och ett sportdäck på.

Prata med en däckhandlare som kan mc-däck.
 

Catherine

New member
Däckens rundning och material skiljer sig åt. När man köper fram- och bakdäck av samma sort så vet man att de är anpassade efter varandra. Har man olika däck så kan hojens uppträdande påverkas. Åtminstone är det den här informationen jag har fått när jag ställt samma fråga.
- Sen hur stor skillnad det gör i praktiken, det har jag ingen aning om, men jag har gått på det och håller mig till samma märke om jag inte byter båda däcken.
 

46and2

New member
Oj det var delade meningar. Tack för alla svar!

Blir nog att byta båda däcken så det känns safe!
 

dalis

New member
Jag tror att det viktigaste är att det sitter samma typ av stomme (diagonal/radial) bak som fram sen kan man diskutera om man kan ha olika märke på däcken
 

Triumph int

New member
Nej samma stomme räcker inte.

Det finns sportdäck och touringdäck dom är inte så lika som man tror.

Samma typ av däck betyder att har du ett touringdäck bak
så måste du sätta på ett touringdäck fram också.

Enklast är att se vilket däck som sitter bak och köpa det framdäck som hör till.
 
J

Janner

Guest
Ålder på däck

Jag vill kasta in en kommentar här också.

Även om ditt bakdäck ser fräscht ut så kolla gärna hur gammalt det är.

En massa bra info här.

Min rekommendation är att köpa samma typ av däck bak och fram eftersom du är ganska ny på hoj. Med tiden som du blir vanare förare kommer du kunna "kompensera" för olikheter och ändringar på ett enklare sätt.

Kör och njut!
 

Chriz

New member
Nej samma stomme räcker inte.

Det finns sportdäck och touringdäck dom är inte så lika som man tror.

Samma typ av däck betyder att har du ett touringdäck bak
så måste du sätta på ett touringdäck fram också.

Enklast är att se vilket däck som sitter bak och köpa det framdäck som hör till.

Precis så, att ha ett däck fram som tar en evighet på sig att bli varmt, medans bakdäcket överhettat för länge sen blir inte skoj i längden....

Jag körde förresten på Avon (någonting) fram och Michelin Pilot road II bak, det blev onödigt spännande så fort d kom litet vatten på vägen, framdäcket var Aquafobt någe fruktansvärt:(
 

SuperRetard

New member
Jag kör som Sportlover också mkt bana och pressar hyfsat hårt. Även jag har blandat hej vilt. Just nu kör jag Pirelli Diablo fram, och Dunlop Qualifier RR bak.. Det håller för att köra Åsen under 1.19 med GOOOOD marginal iaf, och ska du åka gata ska du aldrig närma dig såna tempon iaf.

Frågan är mer hur hojen påverkas av profil och såna saker. Men de flesta däck anpassade för din hoj ser ganska lika ut, oavsett tillverkare. Sen kan ett va bättre än ett annat, och visst kan du märka skillnad mellan 2 olika. Men att hojen ska bli okörbar i sansade tempon för att du mixar fabrikat???? Tanka för de pengarna istället och ha kul.

I mitt fall kör jag på ett framdäck av en modell som jag tidigare dömt ut bakdäcket för att det inte höll belastningen på bana. Och det bör jag byta för att undvika släpp.. Och som det är nu så tänker jag faktiskt på att inte stressa framhjulet alltför hårt med broms in i kurva och liknande då jag vet att det blir överhettat snabbt.

Min erfarenhet från mig själv och andra är att om du behöver ställa frågan, så går det så långsamt att du inte behöver ställa frågan. Get it?
 
Mitt svar blir att det inte finns någonting överhuvudtaget som hindrar att man kör med däck av olika fabrikat och modell fram och bak. Inget säger att köregenskaperna nödvändigtvis blir sämre bara för att däcken inte är av samma modell - även om oddsen förstås är goda att däcken funkar bra tillsammans om de är av samma modell.

MEN det är viktigt att däcken har liknande egenskaper. Om båda däcken t.ex har jämförbart grepp på torr varm asfalt men det ena har sämre grepp på våt kall asfalt så är det inte någon kul kombination på gata. Kunskapen om vilka däck som har vilka egenskaper läser den som är intresserad sig till på några timmar genom att plöja färska däcktester i tidningar och på nätet.
Jag sticker dessutom ut hakan litet och påstår att den som gör det har förutsättningar att lära sig mer om däcken än en genomsnittlig däckhandlare, vars fackkunskaper ofta övervärderas. Däckhandlaren har oftast (generalisering, visst) bara något eller några däckfabrikat i sitt ordinarie sortiment, och har (ny generalisering) sällan några djupare kunskaper om däck av andra fabrikat. Eller (generalisering) kanske ens om de fabrikat han säljer själv. Faktum är att det ofta är svårt att få mer ingående information ens av däcktillverkaren själv. Jag har försökt, flera gånger. Enda möjligheten att som konsument ta del av utförliga egenskaper, i både absolut och jämförande perspektiv, är genom de stora tidningarnas däcktester.
(Om man inte har råtur och råkar fråga en av de få däckhandlare som faktiskt har koll. ;) )
 

Herr Fuggle

New member
Kan bara hålla med Sportlover, Hund och Hallandsexpressen. Det har inte någon betydelse om du inte kör som en galning på landsväg eller kör hårt på bana.

Fru Fuggle köpte en motorcykel där dess förr ägare, en dam, hade Bridgestone fram och Dunlop bak. Nu när bakdäcket är slut blir det naturligtvis ett Metzeler Z6 som ersätter! Är jag orolig? Inte det minsta. Hon har varit på både storbana och go-kartbana utan att få släpp. Förre ägaren klarade sig också utan problem. Men är man ett klantarsle kan man naturligtvis skylla på däcken om man går omkull och har man överskott på pengar kan man naturligtvis också byta däck som inte är slut...

Kan man laga däck? Där höjer vi nivån...
http://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ
 
Nu när bakdäcket är slut blir det naturligtvis ett Metzeler Z6 som ersätter!
Litet OT, men... är ni helt säkra på att det skall bli Z6? Jag och frun har kört Z6 på båda hojarna sedan det däcket kom ut (Z4 innan dess), men sedan förra säsongen sitter det Pilot Road 2 på båda. Skillnaden i uppträdande är märkbar, åt det positiva hållet, och hojarna är bl.a. mer lätthanterade i kurvor. Motorrad beskriver det i senaste testen - julinumret, nr 7 - som att hojen lättare (än med andra moderna sporttouringdäck) "faller in i kurvorna" och vi upplever inte det som negativt alls. Dessutom visar den testen, som jag har rätt stort förtroende för, att PR2 har väsentligt bättre våtgrepp än Z6 samt bättre livslängd. Det stämmer med mina egna intryck också. Totalt sammanvägt placerar Motorrad PR2 på delad förstaplats av sju däck, och Z6 näst sist.

Bara för att röra om litet i tankarna. :)

Däcken som testades var
Michelin Pilot Road 2
Pirelli Angel ST
Bridgestone BT 023
Continental Road Attack 2
Dunlop Roadsmart
Metzeler Roadtec Z6 Interact
Avon Storm 2 Ultra
 
Last edited:

eha

New member
Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road 2 sägs i tester ha likvärdiga våtegenskaper. Min erfarenhet av att ha gått från PL2 till Roadsmart är att det inte alls stämmer för slitna däck. Ju längre slitaget gått desto slirigare har Roadsmarten varit där PL2 inte alls haft några problem att hålla fäste. Jag körde slut på en uppsättning PL2 under hösten förra året och hade inga släpp mer än vid lövhalka. Jag kör alltså i alla väder bara morgonfrosten släppt. Bakdäcket gav upp (pyspunka) sista körbara dagen 7 dec.. 1300 mil hade det gått.

Roadsmarten är 2/3-slitet (har gått hela 1500 mil) men har nu klara problem i pölar och mer ihållande regn. Så pass mycket att man får planera (om) spårvalet inför kurva. Det behövdes aldrig med PL2. Trots väta och den under hösten tilltagande kylan i vägbanan. Snart dags för höstbyte till det kyligare vädrets bästa däck PL2 men i vår när värmen stigit för högt för PL2 (överhettar lätt) blir det nya Continental Road Attack 2 eller Pirelli Angel ST som provas för mig. Om jag ska gå efter Motorradtestet. Roadsmart har lång livslängd - i övrigt har det inte gett PL2 någon match öht.

Kul erfarenhet att med halvslitet Roadsmart sladda runt på regnig bana och känna på hur det är att ligga tätt på gränsen. Nyttigt. Tendenser sedan till överhettning när banan temporärt torkade upp i spåret. Men det är ju ett touringdäck - med kraftigt avtagande våtegenskaper när det slits.

PL2 på bana är å andra sidan ohållbart annat än i lugna gruppen. Det överhettar omedelbart om man pressar det. Å andra sidan rundar man lätt av däcket på en KNIX-kväll om man har kört det platt på vägar med för lite kurvor.
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Litet OT, men... är ni helt säkra på att det skall bli Z6? Jag och frun har kört Z6 på båda hojarna sedan det däcket kom ut (Z4 innan dess), men sedan förra säsongen sitter det Pilot Road 2 på båda. Skillnaden i uppträdande är märkbar, åt det positiva hållet, och hojarna är bl.a. mer lätthanterade i kurvor. Motorrad beskriver det i senaste testen - julinumret, nr 7 - som att hojen lättare (än med andra moderna sporttouringdäck) "faller in i kurvorna" och vi upplever inte det som negativt alls. Dessutom visar den testen, som jag har rätt stort förtroende för, att PR2 har väsentligt bättre våtgrepp än Z6 samt bättre livslängd. Det stämmer med mina egna intryck också. Totalt sammanvägt placerar Motorrad PR2 på delad förstaplats av sju däck, och Z6 näst sist.

Bara för att röra om litet i tankarna. :)

Däcken som testades var
Michelin Pilot Road 2
Pirelli Angel ST
Bridgestone BT 023
Continental Road Attack 2
Dunlop Roadsmart
Metzeler Roadtec Z6 Interact
Avon Storm 2 Ultra

Visserligen utanför ämnet, MEN, nu sitter det ett begagnat Pilot Road bak! Fick punktering i utlandet och det var för stora skador för en "svamplagning" i däcket. Dyrt, och det fanns inget val utan bara ta det däck som fanns...
Tendenser till sidvagnsdäcksprofil på raka vägar genom Skåne men rundade till sig när det blev krokigare. Z6 klarar mer rakt och fästet räcker som sagt till även på bana om jag inte satsar för hårt. Med passagerare och semesterpackning kan jag inte säga att PR var märkbart bättre. Men 180 svänger normalt bättre än det 190 som satt men samtidigt är det som sagt begagnat om än fortfarande rundat och inte så slitet.
Frågan kan ju också ställas varför någon väljer att byta ett nästan nytt däck? JMen det är en annan fråga.
Jag är ändå nöjd. Det kunde blivit en vurpa men nu får jag prova ett annat däck än jag tänkt...
 
Top