janric
New member
2+1-väg = säkrare väg
INGEN - på denna tråd verkar ha uppmärksammat det faktum att säkerheten på aktuell vägtyp har är betydligt högre i jämförelse med de traditionella trettonmetersvägar som 2+1-vägarna ersätter. Trots läskiga mitträcken av vajertyp. Jag nämner E4 Gävle-Axmartavlan som bästa exempel.
Någon, eller några, har som främsta invändning att de inte kan köra i just den hastighet de själva tycker är mest passande.
Någon hindras av traktorer och andra långsamtgående fordon. Tja, hur ofta då?
Strax utanför Alingsås finns en sträcka på E20 där 2+1-väg hade räddat nära tio människoliv de senaste tio åren, däribland en hel familj. Ingen motorcyklist. Den som tycker att dessa människoliv är mindre värda än möjligheten att få köra om eller köra så fort man önskar må meddela detta. Dessvärre har markägare inte medgivit för Vägverket att bygga om vägen på denna sträcka. Staten tvingas där "tvinga sig fram" för åtkomst av mark etc. genom långdragna vägutredningsprocesser o.s.v.
Att långsamtgående fordon skulle vara ett stort problem uppfattar jag som humbug. På de sträckor där det finns stora behov av att framföra t.ex. jordbruksredskap byggs parallella enskilda vägar. Ofta som ersättning för de utfarter som stängs - av trafiksäkerhetsskäl. Och hur ofta behöver bonden i övrigt köra långa sträckor med traktor etc. på landsvägen? En gång om året, när säden skall tömmas?
2+1-vägen är, som jag ser det, ett mycket bra sätt när man med relativt låg kostnad, små markintrång, liten inverkan på naturmiljön och goda gehör hos markägarna vill öka trafiksäkerheten på en tidigare 13-metersväg. Visst finns nackdelar men dessa övervägs vida av säkerhetsaspekten.
INGEN - på denna tråd verkar ha uppmärksammat det faktum att säkerheten på aktuell vägtyp har är betydligt högre i jämförelse med de traditionella trettonmetersvägar som 2+1-vägarna ersätter. Trots läskiga mitträcken av vajertyp. Jag nämner E4 Gävle-Axmartavlan som bästa exempel.
Någon, eller några, har som främsta invändning att de inte kan köra i just den hastighet de själva tycker är mest passande.
Någon hindras av traktorer och andra långsamtgående fordon. Tja, hur ofta då?
Strax utanför Alingsås finns en sträcka på E20 där 2+1-väg hade räddat nära tio människoliv de senaste tio åren, däribland en hel familj. Ingen motorcyklist. Den som tycker att dessa människoliv är mindre värda än möjligheten att få köra om eller köra så fort man önskar må meddela detta. Dessvärre har markägare inte medgivit för Vägverket att bygga om vägen på denna sträcka. Staten tvingas där "tvinga sig fram" för åtkomst av mark etc. genom långdragna vägutredningsprocesser o.s.v.
Att långsamtgående fordon skulle vara ett stort problem uppfattar jag som humbug. På de sträckor där det finns stora behov av att framföra t.ex. jordbruksredskap byggs parallella enskilda vägar. Ofta som ersättning för de utfarter som stängs - av trafiksäkerhetsskäl. Och hur ofta behöver bonden i övrigt köra långa sträckor med traktor etc. på landsvägen? En gång om året, när säden skall tömmas?
2+1-vägen är, som jag ser det, ett mycket bra sätt när man med relativt låg kostnad, små markintrång, liten inverkan på naturmiljön och goda gehör hos markägarna vill öka trafiksäkerheten på en tidigare 13-metersväg. Visst finns nackdelar men dessa övervägs vida av säkerhetsaspekten.
Last edited: