Ja att klämma sig förbi på enkelfil är lika korkat som att köra på bakhjulet i trafiken. Båda tilltagen skitar ner oss alla i allmänhetens ögon.
Du måste skämta kraftigt?!
Jag förstår annars varför du anser mitträcken och 2+1-vägar är besvärliga och känns farliga - "klämma sig förbi mellan räcket och väglusen". Sällan läser man i sådana fall erkännanden av så korkade trafikbrott. Trafikbrott som skall ge som stöd för att man tycker att det är fel på vägstandard.
Nästan det samma vad gäller din tålmodighet att dröja bakom det du kallar för väglöss. Är väglöss sådana som håller laglig hastighet?
Är vi medlemmar i samma organisation? SMC som skall verka för ökad trafiksäkerhet bland motorcyklister genom påverkan och utbildning?
Försämrar framkomligheten? Hur då? Att du inte får köra så obegränsat fort du vill? Baah!
Så länge jag kör om på vänster sida om väglusen är väl inte just omkörningen ett trafikbrott?
Laglig hastighet? Menar du de där löjligt låga siffrorna på runda skyltar? Det är ju bara Tingdahls förvirrade önskedrömmar! Gudskelov brukar de stå på båda sidor av vägen och då summerar jag dem.
Teoretiskt sett förstår jag resonemanget att cyklister har svårt för 2:1 vägar, men oftast är det våra större vägar som fått detta, där borde cyklister inte vara oavsett 2:1 eller vanlig väg.
När det gäller norrland blir det svårt för där kan vägen vara enda möjligheten att färdas på, möjligt att det inte finns några alternativ alls. Möjligtvis kan man invända mot sinnesbilden att norrlänningen cyklar mycket.
Jag tror fortfarande att du behagar driva med oss andra på denna tråd. Men vid risk för att andra tror på att du har rätt och menar allvar måste jag få korrigera dina påståenden.
Trafikförordningens §§ 32-33 säger att omkörning får ske endast om det kan ske utan fara och då du har tillräckligt avstånd i sidled.
När blir det då farligt? På detta forum och flera andra där företrädesvis motorcyklister uttrycker sina åsikter har man under alla de år mitträcken funnits läst metrar av kritik och åsikter om hur farligt det är med mitträcken, inte minst vajerrdito. I dessa fall inbillar jag mig att man menar att det farliga uppstår redan när man färdas själv utan konkurrens om utrymmet i körfältet. Man anser med andra ord att det är farligt redan vid färd UTAN omkörning. I ditt fall tycker du att det är helt okej att, uppenbarligen om dina ord är allvarliga, göra omkörning där andra knappt vågar köra singel.
Vad är då tillräckligt avstånd i sidled? Tja, kör du om på en trettonmetersväg samtidigt som du får möte åker du dit om polisen ser det. Utrymmet anses för litet.
Risken finns att utrymmet i ett singelkörfält på en 2+1-väg med en bredd på 3,25 plus 75 cm vägren där du "tränger" dig förbi också anses för litet. Det får väl prövas i domstol. Jag önskar dig lycka till om du vill få det prövat. Träng dig på du. Händer en olycka blir det defintivt prövat.
Kom bara ihåg en sak - motorcyklister är mjuka, räcken är hårda och vassa.
Till sist - vem fan är Tingdahl?
Gör denne likadant igen kör jag om så fort det blir tvåfil igen, oftast vansinnig och ibland med gester....
Är du så stessad att du inte kan ta det lungt vid sådarna situationer så är det bättre att låta bilen eller MCn stå, ta bussen. Vi som vistas i trafiken måste kunna respektera att vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt förutom ren krypkörning vilket antagligen är på pin kiv eller helt olämplig i trafiken. Det fins nybörjare gamla eller bara försiktiga.
.................... vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt ..............................
Är du så stessad att du inte kan ta det lungt vid sådarna situationer så är det bättre att låta bilen eller MCn stå, ta bussen. Vi som vistas i trafiken måste kunna respektera att vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt förutom ren krypkörning vilket antagligen är på pin kiv eller helt olämplig i trafiken. Det fins nybörjare gamla eller bara försiktiga.
Vill påstå att det inte alls handlar om stress. Jag kör bil med farthållare. ställer den på 90 km/tim (GPS-fart). Då jag kommer ifatt en bil vid enfiligt får jag således sänka alt. stänga av farthållaren. När det sedan blir tvåfiligt drar bilen framför iväg, jag återgår till korrekt fart med farthållaren. När jag sedan kommer ifatt samma bil igen vid enfiligt blir jag allvarligt talat tvärsur! Ibland är det t.o.m så att det BROMSAS ner när det blir enfiligt. Kan man inte hålla lagstadgad hastighet har man inte på vägen att göra! Vi behöver inte rädda trafikanter på vägarna!!
Att säga att jag ska ta bussen är vilse.. Jag körde ca 5000-5500 mil i fjol i jobbet och privat. Vill påstå att jag ser mkt dumt på vägarna och att jag har gott samvete i princip varje dag när jag parkerar. de som är rädda där ute kan (bör) ta bussen
/Andreas
ord!Vad har tant Agda för val hon har inte konsruerat vägarna, hon betalar sin vägskatt som vi, hon kan inte hjälpa att hon blivit gammal är hon i övrigt klar i huvudet och klarar trafiken i 60 så får hon väll göra det vi får lugna oss. Får vi leva så blir vi också gamla, och kanske vilja köra till kyrkogården för att sätta blommor på gravarna tex.
Vad har tant Agda för val hon har inte konsruerat vägarna, hon betalar sin vägskatt som vi, hon kan inte hjälpa att hon blivit gammal är hon i övrigt klar i huvudet och klarar trafiken i 60 så får hon väll göra det vi får lugna oss. Får vi leva så blir vi också gamla, och kanske vilja köra till kyrkogården för att sätta blommor på gravarna tex.
Obs, jag har inget emot tant Agda och har inte skyllt på henne, poängen var vägarna inte är konstruerade för att hantera våra olika förutsättningar. Tant Agda är välkommen på vägen, men när hon kör 60 där det är 90 vill jag gärna ha möjligheten att köra om henne.
Blir du vansinnig så inte kan du säga att det är lämligt.