Cyklister och 2+1-vägar

jan-olovj

Active member
Ja att klämma sig förbi på enkelfil är lika korkat som att köra på bakhjulet i trafiken. Båda tilltagen skitar ner oss alla i allmänhetens ögon.
 

Marie

Banned
Du måste skämta kraftigt?!
Jag förstår annars varför du anser mitträcken och 2+1-vägar är besvärliga och känns farliga - "klämma sig förbi mellan räcket och väglusen". Sällan läser man i sådana fall erkännanden av så korkade trafikbrott. Trafikbrott som skall ge som stöd för att man tycker att det är fel på vägstandard.
Nästan det samma vad gäller din tålmodighet att dröja bakom det du kallar för väglöss. Är väglöss sådana som håller laglig hastighet?

Är vi medlemmar i samma organisation? SMC som skall verka för ökad trafiksäkerhet bland motorcyklister genom påverkan och utbildning?

Försämrar framkomligheten? Hur då? Att du inte får köra så obegränsat fort du vill? Baah!

Så länge jag kör om på vänster sida om väglusen är väl inte just omkörningen ett trafikbrott?

Laglig hastighet? Menar du de där löjligt låga siffrorna på runda skyltar? Det är ju bara Tingdahls förvirrade önskedrömmar! Gudskelov brukar de stå på båda sidor av vägen och då summerar jag dem. :D
 

Katarina

Helt okej
Man får köra om men man måste hålla sig i samma körfält utan att korsa linjen till vänster om bilen. Och det är inte lika lätt för bilister befinner sig olika till höger/vänster i körfältet samt att de har olika breda bilar.

Ang cyklar i cykelbanor, de ska hålla sig till höger, räknas som fordon fast skattebefriat sådant och fotgängare till vänster. I dag går de flesta fotgängare på höger sida och helst på vägen bland bilar och bussar. Ingen har ögon i nacken så de kan inte upptäcka faror i form av vinglande bilar, cyklar, breda bussar som får möte med en annan bred buss. Gärna går man på bredden också.
 

P-O Noren

New member
Teoretiskt sett förstår jag resonemanget att cyklister har svårt för 2:1 vägar, men oftast är det våra större vägar som fått detta, där borde cyklister inte vara oavsett 2:1 eller vanlig väg.

När det gäller norrland blir det svårt för där kan vägen vara enda möjligheten att färdas på, möjligt att det inte finns några alternativ alls. Möjligtvis kan man invända mot sinnesbilden att norrlänningen cyklar mycket.
 

janric

New member
Allvar elle?

Så länge jag kör om på vänster sida om väglusen är väl inte just omkörningen ett trafikbrott?

Laglig hastighet? Menar du de där löjligt låga siffrorna på runda skyltar? Det är ju bara Tingdahls förvirrade önskedrömmar! Gudskelov brukar de stå på båda sidor av vägen och då summerar jag dem. :D

Jag tror fortfarande att du behagar driva med oss andra på denna tråd. Men vid risk för att andra tror på att du har rätt och menar allvar måste jag få korrigera dina påståenden.

Trafikförordningens §§ 32-33 säger att omkörning får ske endast om det kan ske utan fara och då du har tillräckligt avstånd i sidled.

När blir det då farligt? På detta forum och flera andra där företrädesvis motorcyklister uttrycker sina åsikter har man under alla de år mitträcken funnits läst metrar av kritik och åsikter om hur farligt det är med mitträcken, inte minst vajerrdito. I dessa fall inbillar jag mig att man menar att det farliga uppstår redan när man färdas själv utan konkurrens om utrymmet i körfältet. Man anser med andra ord att det är farligt redan vid färd UTAN omkörning. I ditt fall tycker du att det är helt okej att, uppenbarligen om dina ord är allvarliga, göra omkörning där andra knappt vågar köra singel.

Vad är då tillräckligt avstånd i sidled? Tja, kör du om på en trettonmetersväg samtidigt som du får möte åker du dit om polisen ser det. Utrymmet anses för litet.
Risken finns att utrymmet i ett singelkörfält på en 2+1-väg med en bredd på 3,25 plus 75 cm vägren där du "tränger" dig förbi också anses för litet. Det får väl prövas i domstol. Jag önskar dig lycka till om du vill få det prövat. Träng dig på du. Händer en olycka blir det defintivt prövat.
Kom bara ihåg en sak - motorcyklister är mjuka, räcken är hårda och vassa.

Till sist - vem fan är Tingdahl?:confused:
 

janric

New member
Vägar i Norrland

Teoretiskt sett förstår jag resonemanget att cyklister har svårt för 2:1 vägar, men oftast är det våra större vägar som fått detta, där borde cyklister inte vara oavsett 2:1 eller vanlig väg.

När det gäller norrland blir det svårt för där kan vägen vara enda möjligheten att färdas på, möjligt att det inte finns några alternativ alls. Möjligtvis kan man invända mot sinnesbilden att norrlänningen cyklar mycket.

Många 2+1-vägar norr om Dalälven finns det - inte. Och få är det som behöver cykla på dom.
 

rsv_ante

New member
Jag tror fortfarande att du behagar driva med oss andra på denna tråd. Men vid risk för att andra tror på att du har rätt och menar allvar måste jag få korrigera dina påståenden.

Trafikförordningens §§ 32-33 säger att omkörning får ske endast om det kan ske utan fara och då du har tillräckligt avstånd i sidled.

När blir det då farligt? På detta forum och flera andra där företrädesvis motorcyklister uttrycker sina åsikter har man under alla de år mitträcken funnits läst metrar av kritik och åsikter om hur farligt det är med mitträcken, inte minst vajerrdito. I dessa fall inbillar jag mig att man menar att det farliga uppstår redan när man färdas själv utan konkurrens om utrymmet i körfältet. Man anser med andra ord att det är farligt redan vid färd UTAN omkörning. I ditt fall tycker du att det är helt okej att, uppenbarligen om dina ord är allvarliga, göra omkörning där andra knappt vågar köra singel.

Vad är då tillräckligt avstånd i sidled? Tja, kör du om på en trettonmetersväg samtidigt som du får möte åker du dit om polisen ser det. Utrymmet anses för litet.
Risken finns att utrymmet i ett singelkörfält på en 2+1-väg med en bredd på 3,25 plus 75 cm vägren där du "tränger" dig förbi också anses för litet. Det får väl prövas i domstol. Jag önskar dig lycka till om du vill få det prövat. Träng dig på du. Händer en olycka blir det defintivt prövat.
Kom bara ihåg en sak - motorcyklister är mjuka, räcken är hårda och vassa.

Till sist - vem fan är Tingdahl?:confused:

För första gången håller jag med Marie till stor del.

Nu är detta egentligen helt utanför trådens ämne men jag kan inte hålla mej, kanske borde det få vara en egen tråd).


Det finns aldeles för många som inte håller hastihgeten när det blir enfiligt. När det sedan blir tvåfil igen ökar hatigheten igen för att sedan åter minska vid enfil.. Någon skrev tidigare i tråden att denne saktar ner när det blir enfiligt för att det blir trångt, tycker man det ska man GE FAN i att vistas på dessa vägar!! Är man rädd ska man stanna hemma! Jag kör inte mkt MC på vägen, men om jag gör det och kommer ifatt en "väglus" då kör jag om vare sej det är wire eller inte (jag kör även om vid heldraget om "lusen" befinner sej där, dock utan att korsa linjen). När detta händer och jag kör bil, får jag snällt vänta till tvåfil, om framförvarande ökar brukar jag inte köra om vid första tvåfilen då framförvarande kanske bara tappat farten lite. Gör denne likadant igen kör jag om så fort det blir tvåfil igen, oftast vansinnig och ibland med gester....
 

jan-olovj

Active member
Gör denne likadant igen kör jag om så fort det blir tvåfil igen, oftast vansinnig och ibland med gester....

Är du så stessad att du inte kan ta det lungt vid sådarna situationer så är det bättre att låta bilen eller MCn stå, ta bussen. Vi som vistas i trafiken måste kunna respektera att vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt förutom ren krypkörning vilket antagligen är på pin kiv eller helt olämplig i trafiken. Det fins nybörjare gamla eller bara försiktiga.
 

rsv_ante

New member
Är du så stessad att du inte kan ta det lungt vid sådarna situationer så är det bättre att låta bilen eller MCn stå, ta bussen. Vi som vistas i trafiken måste kunna respektera att vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt förutom ren krypkörning vilket antagligen är på pin kiv eller helt olämplig i trafiken. Det fins nybörjare gamla eller bara försiktiga.

Vill påstå att det inte alls handlar om stress. Jag kör bil med farthållare. ställer den på 90 km/tim (GPS-fart). Då jag kommer ifatt en bil vid enfiligt får jag således sänka alt. stänga av farthållaren. När det sedan blir tvåfiligt drar bilen framför iväg, jag återgår till korrekt fart med farthållaren. När jag sedan kommer ifatt samma bil igen vid enfiligt blir jag allvarligt talat tvärsur! Ibland är det t.o.m så att det BROMSAS ner när det blir enfiligt. Kan man inte hålla lagstadgad hastighet har man inte på vägen att göra! Vi behöver inte rädda trafikanter på vägarna!!

Att säga att jag ska ta bussen är vilse.. Jag körde ca 5000-5500 mil i fjol i jobbet och privat. Vill påstå att jag ser mkt dumt på vägarna och att jag har gott samvete i princip varje dag när jag parkerar. de som är rädda där ute kan (bör) ta bussen


/Andreas
 
Last edited:

OH-

Member
.................... vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt ..............................

Och hur skall det gå till när det dels byggs mer och mer wirebegränsad enfilig väg och dels att det tydligen inte längre och i Sverige ses som ett anständighetskrav att underlätta omkörning?

Jag respekterar dom långsamma, är själv långsam ibland, men då skall det oxå finnas respekt för att det finns folk som har andra förutsättningar. Samt gärna lite uppmärksamhet.
 

Catherine

New member
Är du så stessad att du inte kan ta det lungt vid sådarna situationer så är det bättre att låta bilen eller MCn stå, ta bussen. Vi som vistas i trafiken måste kunna respektera att vi alla inte är lika utan måste kumma få köra i sin egen takt förutom ren krypkörning vilket antagligen är på pin kiv eller helt olämplig i trafiken. Det fins nybörjare gamla eller bara försiktiga.

Problemet är väl att det blir tant Agda som kör 60 på 90-vägen som avgör hur vi alla ska köra (på den enfiliga delen). Känns inte rätt i min värld iaf.
 

jan-olovj

Active member
Vad har tant Agda för val hon har inte konsruerat vägarna, hon betalar sin vägskatt som vi, hon kan inte hjälpa att hon blivit gammal är hon i övrigt klar i huvudet och klarar trafiken i 60 så får hon väll göra det vi får lugna oss. Får vi leva så blir vi också gamla, och kanske vilja köra till kyrkogården för att sätta blommor på gravarna tex.
 

jan-olovj

Active member
Vill påstå att det inte alls handlar om stress. Jag kör bil med farthållare. ställer den på 90 km/tim (GPS-fart). Då jag kommer ifatt en bil vid enfiligt får jag således sänka alt. stänga av farthållaren. När det sedan blir tvåfiligt drar bilen framför iväg, jag återgår till korrekt fart med farthållaren. När jag sedan kommer ifatt samma bil igen vid enfiligt blir jag allvarligt talat tvärsur! Ibland är det t.o.m så att det BROMSAS ner när det blir enfiligt. Kan man inte hålla lagstadgad hastighet har man inte på vägen att göra! Vi behöver inte rädda trafikanter på vägarna!!

Att säga att jag ska ta bussen är vilse.. Jag körde ca 5000-5500 mil i fjol i jobbet och privat. Vill påstå att jag ser mkt dumt på vägarna och att jag har gott samvete i princip varje dag när jag parkerar. de som är rädda där ute kan (bör) ta bussen


/Andreas

Blir du vansinnig så inte kan du säga att det är lämligt.
 

roke

New member
Vad har tant Agda för val hon har inte konsruerat vägarna, hon betalar sin vägskatt som vi, hon kan inte hjälpa att hon blivit gammal är hon i övrigt klar i huvudet och klarar trafiken i 60 så får hon väll göra det vi får lugna oss. Får vi leva så blir vi också gamla, och kanske vilja köra till kyrkogården för att sätta blommor på gravarna tex.
ord!
 

Catherine

New member
Vad har tant Agda för val hon har inte konsruerat vägarna, hon betalar sin vägskatt som vi, hon kan inte hjälpa att hon blivit gammal är hon i övrigt klar i huvudet och klarar trafiken i 60 så får hon väll göra det vi får lugna oss. Får vi leva så blir vi också gamla, och kanske vilja köra till kyrkogården för att sätta blommor på gravarna tex.

Obs, jag har inget emot tant Agda och har inte skyllt på henne, poängen var vägarna inte är konstruerade för att hantera våra olika förutsättningar. Tant Agda är välkommen på vägen, men när hon kör 60 där det är 90 vill jag gärna ha möjligheten att köra om henne.
 
B

becklestone

Guest
Obs, jag har inget emot tant Agda och har inte skyllt på henne, poängen var vägarna inte är konstruerade för att hantera våra olika förutsättningar. Tant Agda är välkommen på vägen, men när hon kör 60 där det är 90 vill jag gärna ha möjligheten att köra om henne.

Det behövs inte vara tant Agda, utan Traktor-Tommy med sina dubbla backdäcken, som kör med 40 eller 25.
 

roke

New member
Jag gillar inte heller 2+1 vägar.
Det blir ofta ryckigt tempo tycker jag.
Med mc undviker jag helst om det går 2+1 vägar. Dels för att de är tråkiga och dels för att det är äkliga vajerräcken på sidorna.
 

rsv_ante

New member
Blir du vansinnig så inte kan du säga att det är lämligt.

Precis.. Det är inte alls lämpligt att köra så. Då syftar jag inte på mej, utan givetvis på den som inte kan hålla konstant fart. Om vi nu tar tant Agda, som håller 60 km/t så är det inte hon som är problemet, hon håller förmodligen 60 jämnt över, inte 95-100 på tvåfil 80-85 på enfil..

Men det är ju inte det här tråden handlar om. Vi kan ta detta någon annan stans

/Andreas
 

jan-olovj

Active member
Som tråden gäller, inte heller jag gillar dessa 2-1vägar efter som långsam trafik kommer i klämm. Vi är fortarande ett land med mycket jordbruk med traktorer som följd ute på vägarna, det är bilar med släp och det är ju som bekant 80 som gäller, cykister har inte överallt någon annan väg som passar.
Avfarter utan avkörningsfil vilket inte är trevligt när det kommer en kö i 100 knyck, då gäller det att blinka tidigt och bromsa så att bakomvarande obsarverar mig. Jag har flera gånger när jag kommer på hojen vid en sådan avfart blivit upphunnen av en bil som tutar ilsket och vill att jag skall flytta mig, när folk svänger av under stress så skär många kurvan med en massa grus mitt i korsningen, och de är inte kul.
 
Top