Cyklister och 2+1-vägar

roke

New member
Har inte läst länkarna, men provar att svara ändå.

2+1 vägar är väl motortrafikleder som klassas snäppet under motorvägar?
Innan vissa vägar blev 2+1 var det ofta breda vägrenar där. Breda vägrenar där man kunde vingla med moped eller cykel. Nu är de flesta 2+1 vägar utan vägrenar och därmed inte alls lämpliga för cyklister.
Det kanske är lite förargligt, om man cyklade eller åkte moppe, att vissa vägsträckor försvunnit (om man nu tidigare gillade att cykla på vägrenar som gränsade till starkt trafikerad körbana)

Rätt uppfattat?
Eller?
 

jan-olovj

Active member
Har inte läst länkarna, men provar att svara ändå.

2+1 vägar är väl motortrafikleder som klassas snäppet under motorvägar?
Innan vissa vägar blev 2+1 var det ofta breda vägrenar där. Breda vägrenar där man kunde vingla med moped eller cykel. Nu är de flesta 2+1 vägar utan vägrenar och därmed inte alls lämpliga för cyklister.
Det kanske är lite förargligt, om man cyklade eller åkte moppe, att vissa vägsträckor försvunnit (om man nu tidigare gillade att cykla på vägrenar som gränsade till starkt trafikerad körbana)

Rätt uppfattat?
Eller?

Som jag uppfattat det hela så skall motortrafikleder ha planfria korsningar och det har inte 2-1vägar utan VV har endast omdisponerat gällande bredd med ett räcke mellan körriktningarna.
 

Chauffören

New member
Många 2+1 vägar är vanliga "allmänna" vägar, som inte är så allmänna längre. Livsfarliga för cyklister med ca 0,75 m remsa att hålla sig på. Hur kul är det med en långtradare några dec utanför armbågen? Traktorer, moppar av olika slag inklusive 4-hjuliga billiknande EU-moppar.
Åtskilliga gånger, nu senast för en vecka sen såg jag två cykelturister med full packning ta sig fram på en sådan. Ännu ett exempel på Vägverkets vansinniga politik, och NTFs, Motors m fl ivriga applåderande till företeelsen.
 

raz

New member
Jag förstår inte alls iden med att bygga alternativa cykelvägar. Cyklisterna använder ju i regel inte cykelvägarna, hur väl skyltade de än är och även om de går helt parallellt med den vanliga vägen. En vacker dag ska jag stoppa en cyklist och helt vänligt fråga varför, för jag förstår det inte.

Har jag missuppfattat begreppet eller betyder inte skylten påbjuden cykelbana att man SKALL använda den om man cyklar? Dvs att det är förbjudet att åka på en vanlig väg som går parallellt?

Nä, förbjud trampcyklar. De är ju livsfarliga ;)
 

perjul

Yamaha XT660R
>stoppa en cyklist och helt vänligt fråga varför, för jag förstår det inte.

Du ska få ett snabbt svar av en fd cyklist:

Om du ligger i mellan 30-50 km/h på din lvg-cykel är cykelbanan livsfarlig, både för dig och omgivningen. Du har barnvagnar, inlines-åkare, grupper av gående, pensionärer, hundägare med 10 m långa koppel, långsamma cyklister som vinglar över hela cykelbanan, barn, lagningar i asfalten, brunnslock och allehand andra faror som gör det direkt olämpligt att cykla där. Dessutom bryts ofta cykelbanan av avfarts-/påfartsvägar, vilka medför farliga korsningar av vägar där bilister sällan visar hänsyn gentemot cyklister. När man cyklar på vägbanan agerar man som, och uppfattas som ett fordon bland andra, dvs trafikreglerna gäller och fungerar (oftast). Cykelbana = anarki.

Att sen vardagscyklister beter sig som svin i trafiken är en annan diskussion...
 
Last edited:
B

becklestone

Guest
Problemet i svenska trafiksäkerhetsarbetet är, att arbetet bedrivs hos vägverket och andra organisationer av ideologer (säkerhetstalibaner), som har tappat helhetssynen, med ändå driver fram sin position med hänsynslöst brutalitet.

Generellt är det riktigt, att vägar med skiljade körriktningar dvs. motorvägar) är säkrast. Men det är omöjligt att ersätta samtliga vägar med motorvägar.

Eftersom det är omöjligt, överför säkerhetsfanatikerna sina ideer med separerade körfälten på vanliga vägar. Här börjar feltänkandet.

Bilar, motorcyklar i sig är sporobundna trafikmedel, och däför finns krockrisk överallt, där man t.e. inte separera körfälten eller förhindra avåkningar. När man separera körfälten, blir det påkörningar på separatören. Det ligger i naturen.

Vill man ha fler spårbundna trafikmedel, då borde man inte sätta upp mitträcken, utan bygga järnvägar och spårvägar, i stället för att förse
körfälten med vajeräcken eller räfflor på sidorna och inte lämna plats för andra trafikanter än bilar.

När man förverkliga den här ideolgien, då glömmer man undan samtliga
andra synpunkter som bilder ett bra säkerhetsarbete:

1). Inga hinder på eller i närheten av vägen

Det finns goda 70vägar, som blev 70vägar, eftersom en bergkant står nära körbanan. Ett avstånd av en, två meter anses som farligt.

Men en vajeräcke, som står bara 30 cm ifrån körfält mitt på vägen är mycket farligare. Ändå får man köra 100 eller 110 km/h på sådana vägar. Vägverket anser den situation däremot som trafiksäkrare! Och säkrare är det inte.


2). Separera långsamma trafikanter från de, som kör fortare

Tidigare breda riksvägar kunde användas av alla slags trafikanter. Lågsammere personer höll sig till den breda högerremsan. Omkörningar kunde genomföras på fler ställen än i dag, om trafiken tillät detta.

Långsam trafik var avskilt från fortare trafiken, men på 2+1-vägar pressas samtliga trafikanter ihop på mest samma körfältet.



Att HPV Sweden i sitt brev till infrastrukturministern hänvisar till den smala vägrenen, tycker jag är felaktig. Eftersom det handlar inte om körfält eller körbana, utan en vägren och borde inte användas till trampcykling, moppeåkning eller promenad.

Även om man är långsam, då behövs säkerhetsavstand till vägkanten
(i bilden är den plåträcken) och övriga trafiken. Bra avstånd är 80 cm till 1 meter. Och detta uppnår en cyklist bara, när han använder vägbanan, dvs kör i mitten.

För litet säkerhetsavstånd, det gäller även vänstra körfältet på sträckor med två banor. Vänstra körfältet brukar vara avsmalat ganska kraftigt.

Vägmiljön ska dessutom utformas, att den är användningsäker och inte tillför skador, om en trafikant på någon aledning kommer att köra av körfältet.

Vajreräcken präsenterar hela motsatsen: De river upp bilar, river upp lastbilarnas dieseltankar med dieselutsläpp som följd. Vajeräcken är en trafikfara i sig.

Själv känner jag mig rädd, när jag kör på vajeräcksvägar. Därför undviker jag sådana sträckor eller sänker hastigheten.

Vajeräckens frangångar i trafikmiljön berodde mest på vägverkets
säkerhetsargumentationer. Men sedan sidoräcken ersätts med farligare
vajreräcken i normala trafikmiljön, är det klart, att pengarfrågan
driver, inte säkerhetsfrågor.

EU krav på sidoräcken är, att dem klarar 13,5 ton vikt vid påkörning.
Vägverkets vajeräcken klarar bara 1,5 ton. En tung lastbil kör bara
över den. Vajeräcken ger ingen säkerhet och borde avskaffas.

Tanken med 2+1-vägarna i sig är inte så dåligt, men i andra länder
som Frankrike har man visat, att man inte har tappat helhetssynen,
bygger säkra vägar utan vajreräcken.

I andra länder satsar man dessutom oxo mycket på att får bort cykeltrafik och bygger cykelvägar parallet vägar, även riksvägar. Jag pendlade under många år B6an mellan Bremen och Hannover (12 mil). Där och på andra ställen fanns redan för 30 åren ordentliga cykelvägar bredvid riksvägen.

Men här lägger man pengar på omläggningen av tillfarter mm vid ombyggandet
till 2+1-vägar. Allt gäller bilar. Det är helt felaktigt.
 

Olsson

New member
Jag cyklar en del på morsans Monark, en damcykel. Jag kommer i och för sig oftast bara upp i farter omkring 25–30 km/t. Men jag cyklar på vägar bland bilar. Det händer då och då att bilister tutar eller vevar ned rutan och klagar. Men att överhuvud taget behöva förklara varför köra på icke cykelbana är obegripligt för mig. De bilister som klagar kan ta och fingra sig någonstans – för jag kör var fan jag vill.

(å gud så skönt att få detta sagt)
 
Last edited:

janric

New member
Cyklistproblematik

Varför diskuteras detta på SMC's forum. Har inte vi andra problem bland motorcyklismen? T.ex. stollar på mc som skiter i trafikregler?

På motortrafikled får man inte cykla. På 2+1-väg bör man inte cykla. Det finns andra och mycket bättre vägar för cyklister.

Har inte, vid en skummande läsning av inläggen på denna tråd, läst något som tar upp den väsentligt höjda trafiksäkerheten som 2+1-vägar medfört.

Är minskat antal olyckor på dessa vägar något som man skall bortse från hos SMC-medlemmar av något slags tvång? Är det ett medlemskrav att inte bry sig om detta faktum?
 
Last edited:

janric

New member
Hur det är i andra länder.

Problemet i svenska trafiksäkerhetsarbetet är, att arbetet bedrivs hos vägverket och andra organisationer av ideologer (säkerhetstalibaner), som har tappat helhetssynen, med ändå driver fram sin position med hänsynslöst brutalitet.

Generellt är det riktigt, att vägar med skiljade körriktningar dvs. motorvägar) är säkrast. Men det är omöjligt att ersätta samtliga vägar med motorvägar.

Eftersom det är omöjligt, överför säkerhetsfanatikerna sina ideer med separerade körfälten på vanliga vägar. Här börjar feltänkandet.

Bilar, motorcyklar i sig är sporobundna trafikmedel, och däför finns krockrisk överallt, där man t.e. inte separera körfälten eller förhindra avåkningar. När man separera körfälten, blir det påkörningar på separatören. Det ligger i naturen.

Vill man ha fler spårbundna trafikmedel, då borde man inte sätta upp mitträcken, utan bygga järnvägar och spårvägar, i stället för att förse
körfälten med vajeräcken eller räfflor på sidorna och inte lämna plats för andra trafikanter än bilar.

När man förverkliga den här ideolgien, då glömmer man undan samtliga
andra synpunkter som bilder ett bra säkerhetsarbete:

1). Inga hinder på eller i närheten av vägen

Det finns goda 70vägar, som blev 70vägar, eftersom en bergkant står nära körbanan. Ett avstånd av en, två meter anses som farligt.

Men en vajeräcke, som står bara 30 cm ifrån körfält mitt på vägen är mycket farligare. Ändå får man köra 100 eller 110 km/h på sådana vägar. Vägverket anser den situation däremot som trafiksäkrare! Och säkrare är det inte.


2). Separera långsamma trafikanter från de, som kör fortare

Tidigare breda riksvägar kunde användas av alla slags trafikanter. Lågsammere personer höll sig till den breda högerremsan. Omkörningar kunde genomföras på fler ställen än i dag, om trafiken tillät detta.

Långsam trafik var avskilt från fortare trafiken, men på 2+1-vägar pressas samtliga trafikanter ihop på mest samma körfältet.



Att HPV Sweden i sitt brev till infrastrukturministern hänvisar till den smala vägrenen, tycker jag är felaktig. Eftersom det handlar inte om körfält eller körbana, utan en vägren och borde inte användas till trampcykling, moppeåkning eller promenad.

Även om man är långsam, då behövs säkerhetsavstand till vägkanten
(i bilden är den plåträcken) och övriga trafiken. Bra avstånd är 80 cm till 1 meter. Och detta uppnår en cyklist bara, när han använder vägbanan, dvs kör i mitten.

För litet säkerhetsavstånd, det gäller även vänstra körfältet på sträckor med två banor. Vänstra körfältet brukar vara avsmalat ganska kraftigt.

Vägmiljön ska dessutom utformas, att den är användningsäker och inte tillför skador, om en trafikant på någon aledning kommer att köra av körfältet.

Vajreräcken präsenterar hela motsatsen: De river upp bilar, river upp lastbilarnas dieseltankar med dieselutsläpp som följd. Vajeräcken är en trafikfara i sig.

Själv känner jag mig rädd, när jag kör på vajeräcksvägar. Därför undviker jag sådana sträckor eller sänker hastigheten.

Vajeräckens frangångar i trafikmiljön berodde mest på vägverkets
säkerhetsargumentationer. Men sedan sidoräcken ersätts med farligare
vajreräcken i normala trafikmiljön, är det klart, att pengarfrågan
driver, inte säkerhetsfrågor.

EU krav på sidoräcken är, att dem klarar 13,5 ton vikt vid påkörning.
Vägverkets vajeräcken klarar bara 1,5 ton. En tung lastbil kör bara
över den. Vajeräcken ger ingen säkerhet och borde avskaffas.

Tanken med 2+1-vägarna i sig är inte så dåligt, men i andra länder
som Frankrike har man visat, att man inte har tappat helhetssynen,
bygger säkra vägar utan vajreräcken.

I andra länder satsar man dessutom oxo mycket på att får bort cykeltrafik och bygger cykelvägar parallet vägar, även riksvägar. Jag pendlade under många år B6an mellan Bremen och Hannover (12 mil). Där och på andra ställen fanns redan för 30 åren ordentliga cykelvägar bredvid riksvägen.

Men här lägger man pengar på omläggningen av tillfarter mm vid ombyggandet
till 2+1-vägar. Allt gäller bilar. Det är helt felaktigt.

Du gör en jämförelse med Tyskland och Frankrike kring denna fråga. Intressant.

Räcken i Frankrike - kan man ju konstatera varierar kraftigt i standard och utförande. Allt från fina räcken med en kombination av impregnerat virke i och stålbalk i yttersvängar (låg avbärare saknas tyvärr) till knähöga stenmurar invid flera hundra meter djupa raviner. Det saknas t.o.m. ibland räcken på väääldigt behövliga ställen.
Cykelvägar i Tyskland - går det överhuvudtaget att jämföra väg- och trafikförhållanden mellan Sverige och Tyskland med avseende på invånarantal, biltäthet, storlek och antal tätorter, ekonomiska förutsättningar etc? Inte, anser jag.

Vad som styr var man bygger cykelväg eller annan väg har givetvis ekonomiska skäl i grunden. Inte minst samhällsekonomiska sådana. Inte bara rent pengaräknande utan också ur aspekterna liv, hälsa, samhällsutvecklande m.m. Varför skulle då inte den statliga eller de kommunala vägplanerarna ha dessa skäl som grund undrar jag?

Cykelvägar skall finnas där de behövs, inte för att någon nån gång eventuellt kanske skulle kunna tänka sig att behöva cykla just där.

Och du - 2+1-vägar har minskat olyckorna på de tidigare så "breda och fina mötesvägarna".
 

Marie

Banned
Är minskat antal olyckor på dessa vägar något som man skall bortse från hos SMC-medlemmar av något slags tvång? Är det ett medlemskrav att inte bry sig om detta faktum?

Javisst!

Om det stryker med en eller annan korkad bilist mer eller mindre är väl knappast något som jag som motorcyklist behöver bekymra mig om!

(Jag kör med samma resonemang som de flesta bilister verkar göra från sin sida...)
 

janric

New member
Okeeej.

Javisst!

Om det stryker med en eller annan korkad bilist mer eller mindre är väl knappast något som jag som motorcyklist behöver bekymra mig om!

(Jag kör med samma resonemang som de flesta bilister verkar göra från sin sida...)

Raljant svar utgår jag ifrån. Synd annars om denne bilist tillika råkar vara SMC-medlem.
 
B

becklestone

Guest
Du gör en jämförelse med Tyskland och Frankrike kring denna fråga. Intressant.

Räcken i Frankrike - kan man ju konstatera varierar kraftigt i standard och utförande. Allt från fina räcken med en kombination av impregnerat virke i och stålbalk i yttersvängar (låg avbärare saknas tyvärr) till knähöga stenmurar invid flera hundra meter djupa raviner. Det saknas t.o.m. ibland räcken på väääldigt behövliga ställen.
Cykelvägar i Tyskland - går det överhuvudtaget att jämföra väg- och trafikförhållanden mellan Sverige och Tyskland med avseende på invånarantal, biltäthet, storlek och antal tätorter, ekonomiska förutsättningar etc? Inte, anser jag.

Vad som styr var man bygger cykelväg eller annan väg har givetvis ekonomiska skäl i grunden. Inte minst samhällsekonomiska sådana. Inte bara rent pengaräknande utan också ur aspekterna liv, hälsa, samhällsutvecklande m.m. Varför skulle då inte den statliga eller de kommunala vägplanerarna ha dessa skäl som grund undrar jag?

Cykelvägar skall finnas där de behövs, inte för att någon nån gång eventuellt kanske skulle kunna tänka sig att behöva cykla just där.

Och du - 2+1-vägar har minskat olyckorna på de tidigare så "breda och fina mötesvägarna".

2+1-väg i Frankrike:

P7270058_600.jpg
 

Marie

Banned
Den som är dum nog att åka/köra bil borde antingen inte vara smc-medlem eller får minsann skylla sig själv.... :rolleyes:;)

De få gånger jag kör bil tycker jag också att 2+1vägar är ett djävulens påfund. De försämrar framkomligheten ordentligt. Tänk så många omkörningstillfällen som går åt skogen, och man måste ligga och masa bakom väglöss tills man kommer till 2-delen. Kör man bil med tillräcklig motoreffekt behöver man väldigt korta sträckor för omkörning. Säkerhetsaspekten ger jag jämfört med irritationsmomentet /snitthastighetsförlusten/ (liksom vid mc-körning) alltid höge fan i....
För den delen är 2+1 till mindre hinder när man kör mc. Då kan man nästan alltid klämma sig förbi mellan väglusen och mitträcket.....
Skyddsänglarna och Guds hand skyddar mig, det förlitar jag mig tryggt på. :cool:
 
Last edited:

janric

New member
Klämma sig mellan ...

Den som är dum nog att åka/köra bil borde antingen inte vara smc-medlem eller får minsann skylla sig själv.... :rolleyes:;)

De få gånger jag kör bil tycker jag också att 2+1vägar är ett djävulens påfund. De försämrar framkomligheten ordentligt. Tänk så många omkörningstillfällen som går åt skogen, och man måste ligga och masa bakom väglöss tills man kommer till 2-delen. Kör man bil med tillräcklig motoreffekt behöver man väldigt korta sträckor för omkörning. Säkerhetsaspekten ger jag jämfört med irritationsmomentet /snitthastighetsförlusten/ (liksom vid mc-körning) alltid höge fan i....
För den delen är 2+1 till mindre hinder när man kör mc. Då kan man nästan alltid klämma sig förbi mellan väglusen och mitträcket.....
Skyddsänglarna och Guds hand skyddar mig, det förlitar jag mig tryggt på. :cool:

Du måste skämta kraftigt?!
Jag förstår annars varför du anser mitträcken och 2+1-vägar är besvärliga och känns farliga - "klämma sig förbi mellan räcket och väglusen". Sällan läser man i sådana fall erkännanden av så korkade trafikbrott. Trafikbrott som skall ge som stöd för att man tycker att det är fel på vägstandard.
Nästan det samma vad gäller din tålmodighet att dröja bakom det du kallar för väglöss. Är väglöss sådana som håller laglig hastighet?

Är vi medlemmar i samma organisation? SMC som skall verka för ökad trafiksäkerhet bland motorcyklister genom påverkan och utbildning?

Försämrar framkomligheten? Hur då? Att du inte får köra så obegränsat fort du vill? Baah!
 
Top