Byte av ljuddämpare

Kenny

New member
Jag ska byta ljuddämpare/avgassystem på min Kawasaki 1600:a.
Det finns ju katalysator idag som måste bort- det finns också en regulator. Min fråga är hur gör jag med den? Ska den också bort eller kan den sitta kvar?
Hoppas någon kan ta detta i steg så jag gör rätt.
Kenny
 

Tyrannosaurus

New member
Jag ska byta ljuddämpare/avgassystem på min Kawasaki 1600:a.
Det finns ju katalysator idag som måste bort- det finns också en regulator. Min fråga är hur gör jag med den? Ska den också bort eller kan den sitta kvar?
Hoppas någon kan ta detta i steg så jag gör rätt.
Regulator? Det är den som styr laddningen. Jag gissar att du menar Lambdasonden, och då är svaret ja. Något lär behöva ändras med ett motstånd eller nåt beroende på hur det ser ut på din hoj. För om du bara plockar bort den så kan sprutet få spelet.

Jag skiter i decibellen (loud pipes save lifes) och miljön lär knappast påverkas (då ska man isf konvertera till vätgasdrift) däremot håller jag nästan med Räven på ett sätt för jag fattar inte hela grejen.
Folk köper en slö och tung fiskebåt som säger "plupp-plupp-plupp-plupp" sen ska det trimmas och bänkas och bytas avgasystem hej vilt så det låter "plopp-plopp-plopp-plopp" istället (det kanske är ballare, jag vet inte).

Ok, jag kan ha full förståelse för dom som gillar glidare, men glidare behöver inte trimmas och allt detta "plopp-plopp:anden" är mest bara jobbit på t.ex. en hojträff speciellt då alla låter likadant.
Vill man däremot ha en vass hoj föreslår att köpa en sporthoj istället. Gillar man inte den typen av hoj kan man köpa en PowerCruiser typ Yamaha V-Max, Triumph Rocket III, Suzuki Madura, Honda Magna eller Valkyire eller en BossHoss och man vill vara värst.
Det är helt enkelt så att vill man ha pulver och att det inte ska flyga isär så måste man ha fler cylindrar för det spelar ingen roll hur mycket man än smiskar en gris så kommer det alltid att fortsätta vara en gris, men en smiskad gris :D

Däremot fattar jag fullt ut dom som hänger på en massa krom, lull-lull, häftig lack och allt möjligt på en glidare. Det är som ett amerikanskt dollargrin, ingen förväntar sig att dom går fort, dom ska vara snygga att se på när dom pyser runt på stan. Motsatsen i bilvärlden är t.ex. en vässad Chevrolet Challenger där det både låter och händer saker. Men en kromad gungande dollarjänkare som låter som en raket, eller snarare en väldigt slö raket för närmast tankarna till en "raggarboa".
En glidare ska gå tyst, en raket får gärna låta men då ska det låta vasst och gå som en raket också. En original- eller nästan originalmotoriserad Volvo 244 utan ljuddämpare är inte ballt oavsett hur mycket man har lackat, kromat och hängt på dyra fälgar. Vill man få folk att vända på huvudet för ljudet så får man börja med att slänga ur B23:an oavsett om det är en V-Twin och lyfta i en 6:a eller 8:a.

Efter den här slaktningen kommer jag väl nästan bli lynchad ute på träffarna i sommar ;) Men jag var bara tvungen, kunde inte hålla mig :eek:
 

Rubbe

New member
Folk köper en slö och tung fiskebåt som säger "plupp-plupp-plupp-plupp" sen ska det trimmas och bänkas och bytas avgasystem hej vilt så det låter "plopp-plopp-plopp-plopp" istället (det kanske är ballare, jag vet inte).

Gosse, du vet verkligen inte vad du pratar om alltså? :D
Slö?
Jag kan säga dig att jag har en större och starkare motor än vad du nånsin får i din Sabre, så vad menar du egentligen? Varför ska vi inte låta mest när vi har största och starkaste motorn?

Skulle jag bänka min och lägga till lite trim skulle jag lätt kunna komma upp i 100 bhp, och i kombination med vridet på över 125 NM är det bye bye Sabre... :cool:

Så att en glidare skulle vara/måste vara slö var det värsta jag hört! :p

Själv kan jag inte alls förstå hur man vill åka omkring på en plastraket med fartresurser som överstiger nästan maxhastigheten på svenska vägar gånger tre, men inte kritiserar jag er för det. Ni får hållas hur mycket ni vill så länge ni inte klotar in i mig. ;)
 

Raven

New member
Glidare heter det, en sån där otymplig sak ska gå sakta å lugnt. Bra är ju om den är tyst oxå, så den inte skrämmer skiten ur folk å fä utmed sin färd. Att kompensera med ett jäkla oljud roar väl ingen ?:eek:
 

hamre

Member
Gosse, du vet verkligen inte vad du pratar om alltså? :D
Slö?
Jag kan säga dig att jag har en större och starkare motor än vad du nånsin får i din Sabre, så vad menar du egentligen? Varför ska vi inte låta mest när vi har största och starkaste motorn?

Skulle jag bänka min och lägga till lite trim skulle jag lätt kunna komma upp i 100 bhp, och i kombination med vridet på över 125 NM är det bye bye Sabre... :cool:

Så att en glidare skulle vara/måste vara slö var det värsta jag hört! :p

Själv kan jag inte alls förstå hur man vill åka omkring på en plastraket med fartresurser som överstiger nästan maxhastigheten på svenska vägar gånger tre, men inte kritiserar jag er för det. Ni får hållas hur mycket ni vill så länge ni inte klotar in i mig. ;)

Har väl ingen betydelse om du har en stor häftig motor om det bara går att köra rakt fram. :eek:
 

Rubbe

New member
Har väl ingen betydelse om du har en stor häftig motor om det bara går att köra rakt fram. :eek:

Om de bara gick att köra rakt fram skulle vi nog ha rätt höga försäkringspremier av uppenbar anledning, så det argumentet behöver ju inte ens bemötas innan det redan fallit.
 

hamre

Member
Om de bara gick att köra rakt fram skulle vi nog ha rätt höga försäkringspremier av uppenbar anledning, så det argumentet behöver ju inte ens bemötas innan det redan fallit.

Det är ju ingen ide att snacka med en som inte begriper "ironi"
 

Rubbe

New member
Det är ju ingen ide att snacka med en som inte begriper "ironi"

Ironi betecknar det att en person säger en sak, men egentligen menar en annan, raka motsatsen.

..om det var ironi så betyder det alltså att du anser att custom-hojar är riktigt bra på att ta svängar, vilket också är en aning fel. De tar kurvor minst så bra som det krävs för att köra på vanliga vägar i normal fart.

Vill du ha ett försök till så kanske det blir rätt snart (vad det nu är du försöker förmedla och konstruktivt bidra till ämnet med)? ;)
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag ska byta ljuddämpare/avgassystem på min Kawasaki 1600:a.
Det finns ju katalysator idag som måste bort- det finns också en regulator. Min fråga är hur gör jag med den? Ska den också bort eller kan den sitta kvar?
Hoppas någon kan ta detta i steg så jag gör rätt.
Kenny

Regulator? Det är den som styr laddningen. Jag gissar att du menar Lambdasonden, och då är svaret ja. Något lär behöva ändras med ett motstånd eller nåt beroende på hur det ser ut på din hoj. För om du bara plockar bort den så kan sprutet få spelet.

För att nu vara sansad och försöka knipa igen om uttalandena kring de där dumheterna att försöka få en stackars kromsläde att väsnas värre än den går, så....

Bästa sättet att lösa ditt problem är att montera lambdasonden i ditt nya system även om det inte finns någon katalysator där. Då får insprutningselekroniken en vettig insignal och styr som den skall.
 

Tyrannosaurus

New member
Slö?
Jag kan säga dig att jag har en större och starkare motor än vad du nånsin får i din Sabre, så vad menar du egentligen? Varför ska vi inte låta mest när vi har största och starkaste motorn?
Ja din motor är förvisso större i om man räknar kolvarnas storlek, tyngd, hur långt dom måste röra sig och speciellt omfång. Men det säger inte så mycket, en Scania 144 har också stor motor och massor av vrid, med det betyder inte att den är speciellt snabb. Där är det däremot inget fiskebåtsputter utan den låter ganska grymt, speciellt när turbon visslande varvar ner mellan växlingarna.

Skulle jag bänka min och lägga till lite trim skulle jag lätt kunna komma upp i 100 bhp, och i kombination med vridet på över 125 NM är det bye bye Sabre... :cool:
Jag kan lova dig att det är många som har försökt och lika många som har misslyckats oavsett antal cubic inch, även en av de få tvåcylindriga PowerCruisers nämligen HD V-Rod har också fått smörj.

Nu är Sabre inte någon rödljusracer, utan detta gäller främst Magna-folk i Staterna som har haft väldigt kul med diverse V-Twinnar även om inte dito ägarna har tyckt att det var lika kul att bli rastade av en 20 gammal hoj :D

Förvisso vet jag att glidare kan skynkla asfalt i pulstakt upp till kanske 90 men då har jag knappt lagt i 2:an än. Å andra sidan kör jag inte på det sättet, utan jag stoppar i 6:an i 120-130 om jag kört lungt vilket motsvarar 4000 rpm och därifrån lever jag på vrid upp till 10.000 rpm om det behövs. Behöver jag mer pulver klickar jag ner ett eller två spett.

Så att en glidare skulle vara/måste vara slö var det värsta jag hört! :p
Hehe :D Varför ska man nöja sig med en halv motor när man kan få två cylindrar till för samma (eller lägre) pris? ;)

Själv kan jag inte alls förstå hur man vill åka omkring på en plastraket med fartresurser som överstiger nästan maxhastigheten på svenska vägar gånger tre, men inte kritiserar jag er för det. Ni får hållas hur mycket ni vill så länge ni inte klotar in i mig. ;)
Sabren är ganska långt ifrån en plastraket även om jag har hängt dit en "hytt", men det är för att jag har gjort den till en high speed tourer.

Men jag körde en äkta plastraket av rang (Honda CBR1000RR) på Anderstorp så sent som förra året. Det var hysteriskt roligt och på långrakan när man ligger på 4:an i 200+ och ger på så tror man att man kör på 1:an. Satan var det går! En tvåcylnidrig blypråm lär inte ens komma i närheten av den prestandan trots en nästan dubbelt så stor motor och tre gånger så stor i omfång ;)

Men jag skulle aldrig köpa en racehoj med lyse även om jag gillar utseendet och pulvret men jag klarar inte den fällknivsliknande körställningen.
Min melodi är däremot att ligga i motorvägsfart + moms+ och ha massor med pulver kvar. Sen brukar jag iofs försöka unvika motorvägar, men det är en annan sak.
----

Ett litet tillägg som Räven påpekade även om jag inte vet vem det var adresserat till "Glidare heter det".

Kanske Hamre som i sin signatur säger "CUSTOM NEJ TACK".

Jag säger "custom ja tack". Min hoj är custom d.v.s. ej original, ombyggd, modifierad - customiserad. Att kalla en originalglidare för custom är fel, det heter just GLIDARE - glidare nej tack :p

Bästa sättet att lösa ditt problem är att montera lambdasonden i ditt nya system även om det inte finns någon katalysator där. Då får insprutningselekroniken en vettig insignal och styr som den skall.
Det är inte säkert att det hjälper, på vissa hojar sitter den två lambdasonder på varsin sida av katten (mjau :D ). Plockar man då bort katten så blir värdena ändå fel.
 
Last edited:

Marie

Banned
Hehe :D Varför ska man nöja sig med en halv motor när man kan få två cylindrar till för samma (eller lägre) pris? ;)

Bättre kan det knappast sägas... :D


Min melodi är däremot att ligga i motorvägsfart + moms+ och ha massor med pulver kvar. Sen brukar jag iofs försöka unvika motorvägar, men det är en annan sak.

Och ännu mera min melodi när jag vill åka mellan hemmet och 'stugan' i sydligaste Österrike utan att övernatta längs vägen, fast då vill det gärna till Autobahn på åtminstone en del av sträckan, så att det kan rulla i 200+ en bra stund...
 
Last edited:

Kenny

New member
Oj

Du milde skapare vilket liv det blev...........Hade jag anat detta så skulle jag absolut inte ha skrivit nåt.
Men jag är i varje fall glad att jag har nåt man kan kalla motorcykel till skillnad från alla riskokare.
 

Rubbe

New member
Du milde skapare vilket liv det blev...........Hade jag anat detta så skulle jag absolut inte ha skrivit nåt.
Men jag är i varje fall glad att jag har nåt man kan kalla motorcykel till skillnad från alla riskokare.

Vi customåkare utsätts ofta för samma häxjakt av övriga hojåkare på samma sätt som hojåkare i allmänhet utsätts för av bilister. Man tycker ju att de borde lära sig av sin egen situation, men det krävs väl lite för mycket insikt för det än vad vissa klarar av. Tyvärr.
Stå på dig, du är inte ensam!
peace.gif
 
Top