Slö?
Jag kan säga dig att jag har en större och starkare motor än vad du nånsin får i din Sabre, så vad menar du egentligen? Varför ska vi inte låta mest när vi har största och starkaste motorn?
Ja din motor är förvisso större i om man räknar kolvarnas storlek, tyngd, hur långt dom måste röra sig och speciellt omfång. Men det säger inte så mycket, en Scania 144 har också stor motor och massor av vrid, med det betyder inte att den är speciellt snabb. Där är det däremot inget fiskebåtsputter utan den låter ganska grymt, speciellt när turbon visslande varvar ner mellan växlingarna.
Skulle jag bänka min och lägga till lite trim skulle jag lätt kunna komma upp i 100 bhp, och i kombination med vridet på över 125 NM är det bye bye Sabre...
Jag kan lova dig att det är många som har försökt och lika många som har misslyckats oavsett antal cubic inch, även en av de få tvåcylindriga PowerCruisers nämligen HD V-Rod har också fått smörj.
Nu är Sabre inte någon rödljusracer, utan detta gäller främst Magna-folk i Staterna som har haft väldigt kul med diverse V-Twinnar även om inte dito ägarna har tyckt att det var lika kul att bli rastade av en 20 gammal hoj
Förvisso vet jag att glidare kan skynkla asfalt i pulstakt upp till kanske 90 men då har jag knappt lagt i 2:an än. Å andra sidan kör jag inte på det sättet, utan jag stoppar i 6:an i 120-130 om jag kört lungt vilket motsvarar 4000 rpm och därifrån lever jag på vrid upp till 10.000 rpm om det behövs. Behöver jag mer pulver klickar jag ner ett eller två spett.
Så att en glidare skulle vara/måste vara slö var det värsta jag hört!
Hehe

Varför ska man nöja sig med en halv motor när man kan få två cylindrar till för samma (eller lägre) pris?
Själv kan jag inte alls förstå hur man vill åka omkring på en plastraket med fartresurser som överstiger nästan maxhastigheten på svenska vägar gånger tre, men inte kritiserar jag er för det. Ni får hållas hur mycket ni vill så länge ni inte klotar in i mig.
Sabren är ganska långt ifrån en plastraket även om jag har hängt dit en "hytt", men det är för att jag har gjort den till en high speed tourer.
Men jag körde en äkta plastraket av rang (Honda CBR1000RR) på Anderstorp så sent som förra året. Det var hysteriskt roligt och på långrakan när man ligger på 4:an i 200+ och ger på så tror man att man kör på 1:an. Satan var det går! En tvåcylnidrig blypråm lär inte ens komma i närheten av den prestandan trots en nästan dubbelt så stor motor och tre gånger så stor i omfång
Men jag skulle aldrig köpa en racehoj med lyse även om jag gillar utseendet och pulvret men jag klarar inte den fällknivsliknande körställningen.
Min melodi är däremot att ligga i motorvägsfart + moms+ och ha massor med pulver kvar. Sen brukar jag iofs försöka unvika motorvägar, men det är en annan sak.
----
Ett litet tillägg som Räven påpekade även om jag inte vet vem det var adresserat till
"Glidare heter det".
Kanske Hamre som i sin signatur säger
"CUSTOM NEJ TACK".
Jag säger "custom ja tack". Min hoj är custom d.v.s. ej original, ombyggd, modifierad - customiserad. Att kalla en originalglidare för custom är fel, det heter just GLIDARE - glidare nej tack
Bästa sättet att lösa ditt problem är att montera lambdasonden i ditt nya system även om det inte finns någon katalysator där. Då får insprutningselekroniken en vettig insignal och styr som den skall.
Det är inte säkert att det hjälper, på vissa hojar sitter den två lambdasonder på varsin sida av katten (mjau

). Plockar man då bort katten så blir värdena ändå fel.