Byta voltregulator på Suzuki Bandit 600

gundj

New member
Så här... http://www.youtube.com/watch?v=lk70oyUEftY

Notera att han säger att man kan använda "feeler gauge" eller bladmått som det heter på Svedalska.
Skruvmejsel...njaaa. :confused: ..vet inte...men bryt inte sönder nåt

Vet inte vilken bild av skruvmejsel du fick i huvudet :very_drunk:

Jag är rädd om mina bladmått och använder inte dessa till att bryta och bända med.
Däremot är en liten instrumentmejsel utmärkt att föra in mellan mittelektroden och sidoelektroden, fasningen på mejseln gör det enkelt att öka spelet.
Eller så köper man verktyg avsedda för uppgiften.
 

JoHu

New member
Vet inte vilken bild av skruvmejsel du fick i huvudet :very_drunk:

Jag är rädd om mina bladmått och använder inte dessa till att bryta och bända med.
Däremot är en liten instrumentmejsel utmärkt att föra in mellan mittelektroden och sidoelektroden, fasningen på mejseln gör det enkelt att öka spelet.
Eller så köper man verktyg avsedda för uppgiften.

Nja inte en bild...men jag har sett hur personer med verktygsovana kan fara fram och lyckas ha sönder det mesta.
Bara ren generell försiktighets åtgärd då man inte vet/känner till mottagarnas erfarenhet/kunskaps nivå.
 
Last edited:

Steinmarkh

New member
Hittade den här bilden på hur dom bör se ut vid olika tillstånd på stiften, dina är nog lite sotigare än vad dom ska vara tyder på inte riktigt bra förbränning ,men så kanske den inte är körd riktigt varm sista tiden då den inte gått riktigt som den ska och då kan dom bli lite sotiga.
http://www.ngk.com.au/spark-plugs/technical-information/operating-temperature

Aha! Tack! Senast den kördes gick den skit så det är stor sannolikhet att det är därför. Är dessa tändstift sabbade nu eller kommer de "självrengöras" när de går upp i temperatur sen?

För övrigt så väntar jag på en komplett, begagnad generator i "good working order" nu. Den kostade 15 pund och frakten 28 pund :tummenupp men totalt så är det ändå under halva priset för billigaste jag hittat i Sverige.

Förresten. Angående tändstift, finns dessa i olika storlekar, gängor, funktioner eller är specifika för MC? Eller kan jag köpa stift på typ mekonomen?
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Angående tändstift, finns dessa i olika storlekar, gängor, funktioner eller är specifika för MC? Eller kan jag köpa stift på typ mekonomen?

Det finns mängder av olika tändstift men här, http://www.ngk.se/docs/Rek_MC_Moped_1.1.pdf, finns en rekommendationstabell där du kan hitta stift till din hoj (NGK CR9EK eller CR9EIX, elektrodavstånd 0.7mm).

På NGKs "E-Learning-sidor", http://www.ngk.de/elearning/?fileLanguage=swe, kan du också få lite hjälp att diagnosticera skicket på dina nuvarande stift. Välj "Tändstift" i menyn högst upp och bläddra ner till "Diagnos" (liknande den info du hade från NGKs Australienska sajt).

För att hitta ev. alternativa stift kanske den här sajten, http://www.letatändstift.se, kan vara till hjälp.

(Jag har ingen koppling till NGK och jag kan inte säga något om deras produkter jämfört med andras - NGK råkade bara vara den första sajt med relevant information som jag landade på...)
 
Last edited:

Steinmarkh

New member
Hur går det?

H

Åt helvete.

Köpte en generator, tog den regulatorn och skruvade i den. Har sen kört två gånger på ca. 2-3 mil styck. Idag skulle jag hälsa på en vän som bor ungefär 8 mil ifrån. Körde dit utan problem, gick som en klocka. Är där tre timmar, när jag ska åka så startar den inte. Elstarten fungerar men batteriet dräneras ju mer och mer så jag vill inte försöka för länge. Rullstartar den och kör iväg. Går som en klocka tills jag har en mil kvar. Då blir den orkeslös, reagerar inte på gas och dör när hastigheten är så låg att man måste frikoppla för att växla ner. Den startar sedan inte. Provar med öppet tanklock men det hjälper inte.

MEN. När jag vrider bränslekranen till läge PRI så startar den och den varvar fint och låter perfekt. Vrider tillbaka kranen och börjar köra. Kommer väl 2-3 kilometer och historien upprepar sig. Provar återigen som ett litet test att starta med kranen i läge ON - inget händer. Sätter kranen i PRI - den startar. Kör iväg med detta läge och kommer ända hem.

Hade inte en tanke på att det skulle vara något relaterat till detta men när jag stannade en kort stund på hemvägen så kände jag en illaluktande stank, som nåt ruttet, lite åt äggfis-hållet (inget skämt :p) tänkte inte mer på det. Men varje gång jag stannade kände jag lukten och även när jag kommit hem och klivit av så luktade det runt motorcykeln. Känns fånigt om det har nåt med saken att göra men jag måste nämna det ändå så får nån annan säga om det är nåt konstigt.

Så. Bör jag kolla luftningen av tanken? Känner mig handikappad, men hur gör man det?
 

Kawasaki

New member
Aha, du har nåt med bränslet. Då man har kranen i läge PRI så är den i reserv läge (tvingar den i öppet läge)den får alltså inte det bränsle den behöver i on läget=normal.
fel på själva kranen eller sitter det vacumslangar som styr den on of i normalläget? spricka i slangen eller att den hoppat loss.
På en Kawasaki som jag hade så är det vacum från motorn som styr öppnar & stänger kranen i normalläget.

Lukten du känner kanske är något som har hamnat på motorn (damm, råttskit m,m?) då den stått ett längre tag och nu då motorn blir varm så ger det från sig lukt.
 

Hampe

Skriver massor!
Den sura lukten kommer från ett batteri där en eller flera av cellerna sulfaterat av en eller annan anledning.
Det kan bero på att batteriet överladdas med för hög spänning just nu, det kan också vara resultatet av att batteriet tidgare laddats med för hög spänning och/eller kokat torrt. Ren och skär djupurladdning kan också vara svaret.

Chansen att batteriet skall "laga sig självt" är inte stor, men det krävs absolut en omgång med en konditionerande laddare - sk "intelligent laddare" typ CTEK för att veta om batteriet kommer att kunna användas mer.

Varför blir batteriet varmt vid laddning?
En trolig orsak till att batteriet blir varmt, är att batteriet har
stått urladdat och därmed sulfaterat delvis. Prova att ladda
batteriet med låg ström (Ampere) under två till tre dygn.
OBS! Detta måste ske göras under kontrollerade förhållanden
med rätt typ av laddare så att batteriet inte torkar ut
eller blir för varmt. Vid laddning av sulfaterat batteri
så kan en oangenäm lukt av ruttna ägg förekomma tills
sulfateringen eventuellt försvinner. Om inte batteriet
fungerar efter laddningen så får du byta batteri.

http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf



Hampe
 

Steinmarkh

New member
Den sura lukten kommer från ett batteri där en eller flera av cellerna sulfaterat av en eller annan anledning.
Det kan bero på att batteriet överladdas med för hög spänning just nu, det kan också vara resultatet av att batteriet tidgare laddats med för hög spänning och/eller kokat torrt. Ren och skär djupurladdning kan också vara svaret.

Chansen att batteriet skall "laga sig självt" är inte stor, men det krävs absolut en omgång med en konditionerande laddare - sk "intelligent laddare" typ CTEK för att veta om batteriet kommer att kunna användas mer.

http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf

Hampe

Intressant.

Efter att motorcykeln varit på verkstad (samma tillfälle som i första inlägget) så konstaterades att batteriet gått på för hög spänning och batteriet hade svällt så som beskrivs i din länkade pdf-fil. Dock så byttes batteriet vid det tillfället. Det som sitter i cykeln nu är bara nån månad och har körts vid typ tre tillfällen, totalt kanske 15 mil.

Som man kan fundera fram så verkar det inte som regulatorn var det enda felande, bör jag prova att byta hela generatorn då? Har ju en liggande. Eller kan elen lika gärna fela på andra ställen? Om vi nu fortfarande misstänker elfel över huvud taget?
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Har du säkerställt att den nya regulatorn ger ström inom rätt värden så skall det vara lugnt.

Har du kört med kombinationen nytt batteri och felande regulator så kan du mycket väl ha knäckt även det nya batteriet, även om det bara rullat kort sträcka. Troligen bara att byta batteri igen.

Är batteriet jämngammalt med den nya regulatorn så är det hela lite mer mystiskt.

Jag fortsätter att hävda att överladdningen och tjyvstoppen inte direkt har med varandra att göra, och det verkar som Kawasaki är inne på en sådan linje med: har du dåligt med undertryck för att öppna vacumkranarna så kan det vara något så enkelt som att någon som plockat av tanken inte återanslutit slangarna ordentligt, eller att slangarna torkat lite och har småsprickor här och var.


H
 

roffe_s

Active member
För att till syvende och sist avsluta Dina funderingar kring laddningen bör Du mäta upp och verifiera vilken laddström Du har och batteriets kondition. Anslut multimeter (inställd på likström - spänning) till batteriets poler och mät följande:
1 - Spänning med nyckeln av
2 - Spänning med nyckeln påslagen
3 - Spänning när Du trycker på startknappen för att starta.
4 - Spänning med hojen igång och varvtalet på ca 3-4 kRPM

Då vet vi i alla fall att den delen fungerar som den ska.

Med all sannolikhet härstammar Ditt kvarvarande problem med bränslekranen till vacuum-styrningen (var det i alla fall på min f d RF900) eller att något membran inne i själva kranen kärvar. Däremot blir jag lite förvånad när jag tittar på sprängskissen (Du hade en Bandit 600 -97), där det ser ut som om att det är två nivårör - ett för huvudläget och ett för reserven? Är det så det ser ut på Din hoj skruvar Du loss bränslekranen från tanken och blåser rent/rengör. Är det vacuum följer Du Hampes och Kawasakis råd - dubbelchecka slangarnas kondition och skick. Dessutom skulle jag utan minsta tvekan spraya lite 5-56 i anslutningen för vacuumslangen och suga/blåsa försiktigt, för att säkerställa att det fungerar som det ska.
 
Last edited:

Steinmarkh

New member
För att till syvende och sist avsluta Dina funderingar kring laddningen bör Du mäta upp och verifiera vilken laddström Du har och batteriets kondition. Anslut multimeter (inställd på likström - spänning) till batteriets poler och mät följande:
1 - Spänning med nyckeln av
2 - Spänning med nyckeln påslagen
3 - Spänning när Du trycker på startknappen för att starta.
4 - Spänning med hojen igång och varvtalet på ca 3-4 kRPM

Då vet vi i alla fall att den delen fungerar som den ska.

Med all sannolikhet härstammar Ditt kvarvarande problem med bränslekranen till vacuum-styrningen (var det i alla fall på min f d RF900) eller att något membran inne i själva kranen kärvar. Däremot blir jag lite förvånad när jag tittar på sprängskissen (Du hade en Bandit 600 -97), där det ser ut som om att det är två nivårör - ett för huvudläget och ett för reserven? Är det så det ser ut på Din hoj skruvar Du loss bränslekranen från tanken och blåser rent/rengör. Är det vacuum följer Du Hampes och Kawasakis råd - dubbelchecka slangarnas kondition och skick. Dessutom skulle jag utan minsta tvekan spraya lite 5-56 i anslutningen för vacuumslangen och suga/blåsa försiktigt, för att säkerställa att det fungerar som det ska.

Multimeter är på G, ska få låna en imorgon så jag kommer mäta då. Tog ur kranen förut för att se hur filtrena såg ut, och ja den ser ut som i den länkade sprängskissen.
 

Kawasaki

New member
På länken till kranen visst är den väl vaccum styrd?,kolla så att slangen sitter på ordentligt kläm på den och leta efter torrsprickor allra helst byt den till en fräsch,gummit föråldras.

Ev. fel i membranet i kranen så att den orkar inte öppna tillräckligt som ska då motorn går.
Och mät volten som dom andra föreslagit så ska nog den börja fungera som den ska.
 

Bob Sweden

New member
Kranen är vacuumstyrd.
Det sitter ett membran i den som inte har sett dagens ljus sedan det monterades i fabriken 1996-7.
Sedan dess har det badat i bensin av olika kvalitet, de senaste 4-5 åren med tillsats av det utmärkta lösningsmedlet Etanol.
Sjuka även på gräsklippare med membranförgasare att membranen stelnar till redan efter ett par år.

Om jag vore du:
1: Kolla allt med spänning enligt tidigare tips.

2: Kör resten av säsongen på PRI(ME) läge, då är kranen mekaniskt öppen.
Kom bara ihåg att hålla koll på mätarställningen så du inte kör bränsletorrt...
Och stäng helst kranen när hojen står (längre tid än vid korvkiosken), risk att flöda förgasarna annars.

Om allt funkar resten av säsongen (vilket innebär att du identifierat felet) köper du ett membran och lite fräsch vacuumslang och bekantar dig med hur det ser ut när du lyft av tanken.
Men det gör du ju som tidigast till vintern, fortfarande återstår det ju en 6-7 månader av hojsäsongen och inte vill du väl skruva NU... ;-)


Lycka till!

/B
 

Steinmarkh

New member
Hej hopp!

Skulle mäta batteriet. Den hade stått från i söndags och skulle mäta i torsdags. Började med att mäta med tändningen av, därefter med tändningen på. Skulle mäta när man trycker på startknappen och startar - då knäpper det bara till i närheten av batteriet och från motorn låter det bara "wweeeoowww weoooww" oerhört trögt läte. Motorn går inte runt.

Tänkte att batteriet laddat ur, varför vet jag inte. Laddade det över natten med en laddare ämnad för MC-batterier, provade igen morgonen efter. Det gav 13,5 med tändningen av, och typ 11,5 med tädningen på. Motorn går fortfarande inte runt.

Tänkte om förgasarna flödat och att det var därför (läste på wikipedia att motorn kan ha svårt att gå runt då). Laddade batteriet på nytt (laddaren underhållsladdar om batteriet är fulladdat) så jag tömde dem och provade igen men det är ingen skillnad, motorn går inte runt. Mätaren visar ungefär samma, 13,5 utan tändning, 11,5 med tändning och typ 5 vid startförsök.

Så... är batteriet sabbat? Det var knappt en månad gammalt och har fungerat felfritt ända tills nu. Släpper snart en tändsticka i tanken.
 

Hampe

Skriver massor!
Oh yes - batteriet sabbat.
Har du kvittot kvar och ett rymligt samvete så kan du ju försöka byta batteriet. I vart fall Biltema är så vana vid att deras batterier kommer tillbaka i stora antal, så dom brukar inte jobba sig med att ställa några frågor mer än "pengarna tillbaka eller ny vara?"

Men, innan du steker ännu ett batteri så måste du ta reda på vilka spänningar ditt batteri utsätts för!
Om det som du beskriver tar emot laddning, håller spänningen obelastat men "svimmar" när du kräver kraft ur det så skulle jag tippa på sulfaterade plattor - kanske på grund av batteriet "kokat torrt", det vill säga exponerat blyplattorna och skadat dem.
Normalt sett så är dagens batterier "slutna" eller rent av gelbaserade, men eftersom du känt doft så är chansen stor att ditt batteri kokat bort en del av batterivätskan.

Jag skulle kontrollera elektrolytnivån i batteriet. Är den under "low"-markeringen och plattorna har varit blottlagda så är batteriet kass, men bör kunna användas i diagnossyfte

* fyll på avjoniserat vatten (eller hellre färdig elektrolyt om du har tillgång till det) till rätt nivå

* starta hojen med hjälp av startkablar och ett vanligt, laddat bilbatteri - helst inte monterat i / kopplat till bil.

* ta INTE bort kablarna till hjälpbatteriet så länge du kör motorcykelns motor. Detta beroende på att det skadade batteriet troligen inte själv längre kan hantera laddningsströmmen från generatorn, oavsett vad den ger. Du får se det som att vrida på vattnet i en slang som har en kink någonstans. Batteriet utgör "kinken" och när trycket byggs upp i slangen så kommer något hitom batteriet att "brista". Oftast laddningsregulatorn. Igen...

* mät spänningen över batteriets poler, först på tomgång, sedan på förhöjd tomgång och till sist med lite mer varv.
Du skall inte någon gång registrera volttal över 14,4 - sticker volttalet upp över detta så har du regulatorproblem.
Däremot så skall du kunna se skillnad i spänning mellan avstängd -> tomgång -> förhöjd tomgång -> varvning.
Gör du inte det lär du ha problem med antingen regulator eller generatorn i sig.

* Om allt däremot verkar okay i detta läget kan du koppla bort hjälpbatteriet och montera mytt MC-batteri för fortsatt felsökande.


Lycka till!



Hampe
 

Steinmarkh

New member
Oh yes - batteriet sabbat.

Njaa, batteriet bytte de på suzuki-verkstan efter att den varit på besök där, så jag kan nog inte skylla på batteriet och få ett nytt. Det är ett sånt där underhållsfritt batteri så jag kan väl inte kontrollera och fylla på batterivatten?

Det enda bilbatteriet jag har tillgång till är det som sitter i min bil, kan jag lyfta ur det då eftersom det helst inte skulle vara kopplat till bilen?
 

Hampe

Skriver massor!
Det enda bilbatteriet jag har tillgång till är det som sitter i min bil, kan jag lyfta ur det då eftersom det helst inte skulle vara kopplat till bilen?

Det funkar. Du behöver inte ens plocka ut det rent fysiskt, men se till att bryta bilens krets genom att lossa minst en av bilbatteriets poler från eh... ...batteriet.

Den normala rekommendationen när man skall starta frisk men urladdad hoj genom startkablar från bil är att starta hojen med bilens motor avstängd. Den strömmen brukar räcka fuller väl, och man minskar möjligen risken för att knäcka ett litet batteri med för mycket kräm på en gång.

När jag nu säger att du skall frikoppla bilens elsystem från bilens batteri så är det för att du skall gardera dig mot att en eventuell strömspik från en möjligen defekt laddningsregulator på hojen inte skall skada ömtålig elektronik på bilen.
See?

Sedan gäller det att hålla koll på plus och minus samt vakta så inte stora klumpiga klämmor smätter loss från taniga MC-batteripoler, går i gods och bränner ner hela huset, men det fixar du! Go! Go! GO!!!



H
 

Red Bandit

New member
Hej alla Banditfans !

Hittade just in på denna tråd.
Elfel är alltid mystiska, och bränsleproblem kan vara svåra att hitta orsak till.

Om det kan vara till hjälp så går det att hitta service manualer till Gsf 600 och många fler hos http://www.carlsalter.com

Hoppas det löser sej. Du har en fin hoj.

Niklas
 
Top