Byta voltregulator på Suzuki Bandit 600

Steinmarkh

New member
Hej!

Bakgrunden till denna tråd är att jag fått besked från verkstad att "voltregulatorn" felar. För att försöka hålla nere kostnaderna vill jag försöka åtgärda detta själv. För att kunna avgöra om jag ska försöka måste jag ju veta hur man gör :) Detta är en spinoff till min tidigare tråd som började komma ifrån ämnet, av den anledningen startar jag en ny tråd.

Nåväl. Verkstaden kan köpa en regulator för 3700 kr, arbete tillkommer såklart. Efter lite efterforskning har jag hittat regulatorer för ca. 1300 inkl. frakt. Jag har bara lyckats hitta en bild, DEN HÄR, men läget är fortfarande mycket oklart för mig.

Sitter regulatorn inuti generatorn? Bilden får mig att tro att den är ovanpå/utanför?
Är den ansluten till kablar osv. måste dessa lödas?

Om den sitter inuti, kan jag inte då istället bara köp en hel generator och byta ut denna? En generator kan jag få tag på för under 500 kr och det känns som mycket mindre svårt jämfört med att skruva upp generatorn.

Inga tvivel om att jag är en riktigt rookie, var beredd på följdfrågor till eventuella svar!
 

Kawasaki

New member
Nu har jag aldrig skruvat i en bandit,men om vi utgår från att du har rätt bild så behöver du bara lossa skruvarna pos 21 för att ta bort kåpa pos 20 och då bör du komma åt voltregulatorn pos 14 den borde bara vara skruvad med 2 skruvar och det borde vara stift/kontakt.

Men du får nog snart svar från någon som gjort den manövern.

Borde det inte gå att få tag i billigare på e Bay om man har art nr: och söker på det?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Generatorn och regulatorn brukar vara två skilda delar. Man bör mäta upp bägge enligt servicehandbok eftersom en trasig generator kan förstöra en fungerande regulator.

Generatorn brukar vara kopplad med tre kablar till regulatorn. Oavsett vilka två av dessa tre man mäter mellan i alla möjliga kombinationer skall det vara samma resistans. Det går även att mäta upp hur många volt dom ger med motorn igång. Sedan går två kablar från regulatorn till batteriet efter att den "gjort sitt jobb" och omvandlat generatorns kanske 60V till för batteriet mer lämpliga c:a 14.7V.

Oftast sitter alla fem kablarna i samma kontakt på regulatorn.

Jag har köpt regulatorer från http://www.electrexworld.co.uk/ till både min R1 och min ZZR 600 med bra resultat.
 

nir_scorpio

New member
För att upprepa mig från "Mycket text!...-tråden": För en Bandit borde du lätt kunna hitta en mekbok från Haynes eller Clymer, t.ex. http://www.amazon.co.uk/Suzuki-GSF6...&qid=1373968109&sr=8-1&keywords=bandit+haynes och http://www.amazon.co.uk/Suzuki-Band...&qid=1373968190&sr=1-1&keywords=bandit+clymer. För reservdelar är http://www.laga.se ett bra ställe att börja på (Obs! deras reg-nummersökning fungerar inte för MC, klicka på knappen för MC i stället).

Regulatorn verkar sitta i generatorn om man får tro nätet: "The voltage regulator is set within the alternator which is positioned underneath the carbs, once you've removed the alternator and it's black cover is got a rouund metal dic on top of the regulator, just a few screws to remove!". Det här kabeldiagrammet antyder också den saken: http://binatani.com/wp-content/uploads/2011/07/1996-Suzuki-GSF600-bandit-wiring-diagram.jpeg
 

Steinmarkh

New member
Nu har jag aldrig skruvat i en bandit,men om vi utgår från att du har rätt bild så behöver du bara lossa skruvarna pos 21 för att ta bort kåpa pos 20 och då bör du komma åt voltregulatorn pos 14 den borde bara vara skruvad med 2 skruvar och det borde vara stift/kontakt.

Men du får nog snart svar från någon som gjort den manövern.

Borde det inte gå att få tag i billigare på e Bay om man har art nr: och söker på det?
Nu sökte jag aldrig med art nr på ebay men om jag sökte i klartext så var det då jag hittade regulatorer för runt 1300 med frakt från Storbritannien. Ska prova att söka med art nr :)

För att upprepa mig från "Mycket text!...-tråden": För en Bandit borde du lätt kunna hitta en mekbok från Haynes eller Clymer, t.ex. http://www.amazon.co.uk/Suzuki-GSF6...&qid=1373968109&sr=8-1&keywords=bandit+haynes och http://www.amazon.co.uk/Suzuki-Band...&qid=1373968190&sr=1-1&keywords=bandit+clymer. För reservdelar är http://www.laga.se ett bra ställe att börja på (Obs! deras reg-nummersökning fungerar inte för MC, klicka på knappen för MC i stället).

Regulatorn verkar sitta i generatorn om man får tro nätet: "The voltage regulator is set within the alternator which is positioned underneath the carbs, once you've removed the alternator and it's black cover is got a rouund metal dic on top of the regulator, just a few screws to remove!". Det här kabeldiagrammet antyder också den saken: http://binatani.com/wp-content/uploads/2011/07/1996-Suzuki-GSF600-bandit-wiring-diagram.jpeg

Just det! Det såg jag, och det var när jag skulle skriva svar till bl.a. dig som jag startade den här tråden istället. En haynes är redan på väg, jag har gjort grejer som jag trott varit för svåra på min bil med hjälp av en sådan, så den blir ett måste för mig!
Tackar för tipsen!
Tredjepart regulator åt Suzuki Bandit 600 för 450:- från Regulatorrectifier.com

Har själv beställt från dem. Funkade bra.

Okej. Nu ser ju inte den där mojängen inte alls ut som de grejer jag har tittat på. Av beskrivningen i länken att döma så är detta ytterligare en mindre beståndsdel som sitter inuti regulatorn? Om det räcker med endast den här delen så kan jag för ungefär samma pris få antingen en sån eller en hel, begagnad generator.
 

SuperRetard

New member
Okej. Nu ser ju inte den där mojängen inte alls ut som de grejer jag har tittat på. Av beskrivningen i länken att döma så är detta ytterligare en mindre beståndsdel som sitter inuti regulatorn? Om det räcker med endast den här delen så kan jag för ungefär samma pris få antingen en sån eller en hel, begagnad generator.

Har du en beskrivning om att regulatorn fysiskt skulle sitta INUTI generatorn, eller är det "systemet" som beskrivs?

Systemmässigt förstår jag om det framstår som att den sitter inne i regulatorn, rent fysiskt låter det jättemärkligt.
 

Steinmarkh

New member
Har du en beskrivning om att regulatorn fysiskt skulle sitta INUTI generatorn, eller är det "systemet" som beskrivs?

Systemmässigt förstår jag om det framstår som att den sitter inne i regulatorn, rent fysiskt låter det jättemärkligt.
Vet inte om jag förstår dig rätt nu men

Det jag enda jag har att utgå ifrån är mekanikern på verkstaden som sa till mig att voltregulatorn felar och att denna sitter på generatorn. Sen frågade jag hur den såg ut och blev visad denna bilden
http://www.cmsnl.com/suzuki-gsf600-1997-sv_model13534/regulator_3250027a00/
För att försöka förstå mer hur den sitter så har jag stött på denna bild
http://www.bike-parts-suz.com/thumbs/s/moto_img/suz_img_7/1000_1000/dp015404.png
Men inte förstått om jag måste skruva upp hela generatorn i beståndsdelar som på bilden eller om regulatorn sitter smidigt ovanpå så att jag slipper röra delarna 9 till 19. Detta har jag frågat för att jag ska kunna avgöra hur svårt det är och om jag kan göra det själv.

Efter detta har jag sökt på voltregulator eller bara regulator och hittat såna som ser ut som på bilden ovan.
Därför blev jag lite förvirrad när denna produkt länkades
http://www.regulatorrectifier.com/c...-GSF600S-GSF-600S-Bandit-Regulator-Repair-Kit
I den länken står det ju "This exceptional voltage regulator is a repair kit for your Suzuki GSF600S GSF 600S Bandit regulator and replaces the internal unit inside Nippon Denso alternators." Därför undrade jag om det här är en ännu mindre del, som inte bara sitter inuti generatorn men till och med inuti regulatorn.

http://www.cmsnl.com/suzuki-gsf600-1997-sv_model13534/partslist/
Om det är rätt modell jag länkar till så har du originalnummret där, bara att söka vidare sedan.

Det ser ut att vara 20 minuters jobb att byta.

Det är rätt, tackar för det. Har redan hittat till den sidan och kunnat leta upp regulatorn där för 209,50 euro, har sedan sökt vidare precis som du säger och hittat ställen där jag kan köpa enstaka regulatorer för ca. 1300 kr inkl. frakt.

Har hört flera gånger att det ser ut att vara 20 minuters enkelt jobb. Är den tidsåtgången beräknad på dig eller mig? Som du förstått är jag helt novis, därav en massa dumma frågor :angel: Därav också frågor om hur det ser ut där den är monterad, om jag måste skruva upp generatorn osv. osv.

Det slog mig nu att jag inte riktigt kanske kan sitta och fråga sånt här över internet, jag får helt enkelt gå och skruva upp saker tills jag kommer åt det jag behöver. Förhoppningsvis faller kanske allt på plats då! Jag får återkomma.
 

Hansi

Skrivit för mycket
20 minuter när man vet vad man gör och har alla verktyg inom räckhåll, två timmar om man mysmekar, läser böcker, mäter sig fram och rotar i verktygslådor :) Spelar ju ingen större roll. Det är iaf inget svårt jobb som kräver specialverktyg osv.
 

Kawasaki

New member
Som jag skrev tidigare så behöver du bara ta loss vissa delar för att komma åt ,du behöver inte skruva den i molekyler.
nu vet jag inte om den sitter oländigt till på mc,n så du får lossa någon x-tra kåpa för att komma åt den.
Du behöver nog inte lossa generatorn från mc,n utan kan göra det på plats?
men bilden du hade länkat till så är det bara kåpan på gaveln som ska lös så ser du regulatorn som man ska byta.

Ta det lungt och se dig för och ta foto före och under du demonterar om du känner dig osäker på hur det sitter ihop så har du facit och slipper tveka då du monterar ihop, om det tar 1,2,3 tim så spelar det ingen roll och så lär du dig känna din hoj.
Skulle tro tiden som Hansi uppskattar är nog ganska bra som nybörjare
 

Steinmarkh

New member
Har skruvat upp skruvarna till själva skyddet eller kåpan (?) till generatorn. Dock så kan jag knappt rubba det för att det är för trångt. De 4 kablarna som passerar vågrätt är så slacka att de kan jag trycka under locket, däremot den lodrätt gående vajern som jag starkt misstänker är kopplingsvajern går inte att rubba och det är den som är i vägen. Jag kan inte dra ut kåpan mer än 2-3 cm innan den tar i och jag kan inte dra den åt något annat håll heller. Hur gör jag nu då?

Hoppas att bifogande av bild fungerar!
View attachment 6318
 

gundj

New member
Du får väl antyda åtminstone i vilken region du bor så kanske någon kan komma förbi och titta på ditt problem.
 

Steinmarkh

New member
Äh det gick bra, hoppas jag. Rev rätt hårt och bände bort kopplingsvajern, generatorkåpan skrapade i både det ena och det andra. Men den kom ur. Sen var regulatorn fäst med tre skruvar och en fjärde fäste en kabel på regulatorn.

Den var mycket mindre än jag föreställt mig.. Känns sjukt om den lilla prylen ska vara orsaken till mina problem med motorcykeln...

Om man köper en komplett generator så borde ju denna del sitta i. Då tror jag att jag köper en generator på ebay för 450 spänn och plockar ut regulatorn.

View attachment 6320View attachment 6321
 

gundj

New member
Grattis! du ser, du kan ju :)
Tänk på att risken du tar med en generator från eBay är att den kanske inte är frisk heller.
Nu vet jag inte hur vanligt problem detta är på din modell, men det borde gå att googla fram.

Lycka till.
 

Steinmarkh

New member
Beträffande bränsleproblemen så har du ett par saker att göra.
1. Töm tanken helt, kolla om det är rost och skit i tanken, gör i så fall så rent du kan, citronsyra hjälper till.
2. Ta ur bränslekranen och dess filter (innan du gör rent i tanken), antagligen är filtret igensatt.
3. Töm förgasarnas flottörhus, det är väl det du gjort, men du ska göra det igen efter tankrengöringen.
4. Köp en flaska STP Injection Cleaner och slå halva flaskan i en full tank och kör så mycket du orkar, sedan gör du om det igen.
Med lite tur har du sparat in en ultraljudstvätt av förgasarna.

1. Har tömt tanken, kollat ner och lyst med ficklampa. Jag tycker det ser hur bra ut som helst, men då är jag osäker på vad jag letar efter. Svårt att ta bilder ner i tanken. Hur gör man annars rent i tanken? Man kommer ju inte direkt ner med handen och kan torka ur med en trasa...
2. Har skruvat ur den, filtren ser ju helnya ut? Ser inte att dessa skulle vara igensatta, väl?
3. Flottörhusen? Njaa jag vet inte, jag har dränerat via skruvarna på undersidan av förgasarna (flottörhusen?).
4. To be continued...

View attachment 6323View attachment 6326View attachment 6325

Passar på och skruvar upp allt jag vågar medan cykeln ändå står. Luftfiltret tycker jag såg fint ut. De löv och skit som är på bilden är innan jag rensat :tummenupp Baksidan var lite gulfärgad i en cirkel på vardera halva. Tändstiften skruvade jag också upp, vet inte exakt vad man ska kolla men de var inte så sotiga, visst de var svarta men det är inget som blir renare efter lite gnugg med T-röd. Elektrodavståndet varierar väldigt tycker jag. Efter koll med bladmått så är avstånden på stift 1-4 0,45 - 0,75 - 0,65 - 0,55 mm. Enligt manual är normalt 0,6-0,7mm. Hur justerar man detta?
View attachment 6327View attachment 6324
 

gundj

New member
1. Har tömt tanken, kollat ner och lyst med ficklampa. Jag tycker det ser hur bra ut som helst, men då är jag osäker på vad jag letar efter. Svårt att ta bilder ner i tanken. Hur gör man annars rent i tanken? Man kommer ju inte direkt ner med handen och kan torka ur med en trasa...
Enklast är att skölja med helt ren bensin, men ser det bra ut så är det nog så också.
2. Har skruvat ur den, filtren ser ju helnya ut? Ser inte att dessa skulle vara igensatta, väl?
Ser bra ut på bilden, då är tanken OK, skönt att veta va :)
3. Flottörhusen? Njaa jag vet inte, jag har dränerat via skruvarna på undersidan av förgasarna (flottörhusen?).
Kan duga så länge, annars sitter flottörhusen ofta med 4 skruv underifrån och en packning mot förgasaren, denna är lätt att ta sönder. Lätt att råka ändra flottörläget också, så vänta med det jobbet lite.
4. To be continued...

View attachment 6323View attachment 6326View attachment 6325

Passar på och skruvar upp allt jag vågar medan cykeln ändå står. Luftfiltret tycker jag såg fint ut. De löv och skit som är på bilden är innan jag rensat :tummenupp Baksidan var lite gulfärgad i en cirkel på vardera halva. Tändstiften skruvade jag också upp, vet inte exakt vad man ska kolla men de var inte så sotiga, visst de var svarta men det är inget som blir renare efter lite gnugg med T-röd. Elektrodavståndet varierar väldigt tycker jag. Efter koll med bladmått så är avstånden på stift 1-4 0,45 - 0,75 - 0,65 - 0,55 mm. Enligt manual är normalt 0,6-0,7mm. Hur justerar man detta?
View attachment 6327View attachment 6324

Se röd text ovan.

Luftfiltret skulle jag byta om jag var i din hjälm, kostar lite men gör stor nytta.

Stiften skulle jag justera upp till 0,7, det gör du enklast med en liten mejsel eller liknande och böjer den krokiga elektroden försiktigt upp, blir det för mycket så knackar man med ett mejselskaft.
 
Top