Bullra mindre, rädda våra banåkningsmöjligheter!

Robbie

New member
Jag har börjat störa mig mer och mer på de som låter riktigt högt med sitt fordon. T.ex. när man lyckats få grabben att sova och sen dånar nån förbi 300m bort med ett ej gat-legalt system. Känns som att det kan vara från nästan vilken hojtyp som helst. Och det gäller ju en hel del bilar också ska ju tilläggas.

Finns ju oftast lite olika alternativ när man ska köpa ett system, om man nu vill lägga de pengarna. Vore ju bra om inte valet föll på det mest högljudda.

Om det är frågan om ren racing så är det ju mer förståeligt om man vill jaga kilon och hk.

Visst får man ofta en bättre motorkaraktär med mappning och mer öppet system...men dom flesta motorer nu har ju fin och mjuk bränsletillförsel och effektkurva. Personligen tycker jag det luktar väl mycket fåfänga (eller om det är brist på hänsyn) om man måste ha det mest öppna systemen för gatkörning och kurser.

Skulle vara extremt tråkigt om restriktionerna för aktivitet på banorna blev ännu hårdare.

/Robert
 

SuperRetard

New member
:confused: Förstår för min del inte varför ljudet ska vara av någon som helst positiv betydelse för att man ska få ut något av hojandet.

Själv upplever jag bara avgasljud som störande oavsett om jag sitter på cykeln eller om det är någon annan som kör. Att sitta och köra en längre sträcka med ihållande oljud i nacken blir skitjobbigt och jag får en intensiv lust att köra ner skiten i något myrhål så det blir tyst. Det räcker med det ljud som kommer från mekaniken för att jag ska veta hur hojen mår och fungerar, precis som när man kör en välisolerad bil. För min den kunde en realistisk bullergräns gärna ligga vid 95 dB. :cool:


Nu var det det här med att förstå att alla inte är som du.

Du skriver: "Att sitta och köra en längre sträcka med ihållande oljud i nacken blir skitjobbigt och jag får en intensiv lust att köra ner skiten i något myrhål så det blir tyst."


I min värld är det det skitjobbigt att köra en längre sträcka överhvudtaget och jag får en intensiv lust att stoppa en tändsticka i tanken, ta en taxi hem och aldrig åka hoj mer.

Hade jag då haft sibyllakomplex och varit posör så hade jag självklart haft mullerburkar på.
 

påK-en

New member
Nu var det det här med att förstå att alla inte är som du.

Du skriver: "Att sitta och köra en längre sträcka med ihållande oljud i nacken blir skitjobbigt och jag får en intensiv lust att köra ner skiten i något myrhål så det blir tyst."


I min värld är det det skitjobbigt att köra en längre sträcka överhvudtaget och jag får en intensiv lust att stoppa en tändsticka i tanken, ta en taxi hem och aldrig åka hoj mer.

Hade jag då haft sibyllakomplex och varit posör så hade jag självklart haft mullerburkar på.

Det oljud som stör mig som åkare och får mig att stoppa in öronproppar är vindbruset, det egna avgasljudet har jag aldrig upplevt som störande när jag åkt. Däremot är det inte speciellt skoj att åka iväg en morron, med grannar som kanske sover, om man har "bullerburkar".
 

Tessan67

New member
Det oljud som stör mig som åkare och får mig att stoppa in öronproppar är vindbruset, det egna avgasljudet har jag aldrig upplevt som störande när jag åkt. Däremot är det inte speciellt skoj att åka iväg en morron, med grannar som kanske sover, om man har "bullerburkar".

Bara en liten tanke...

Vissa gillar havet som brusar..
Vissa gillar svalor som häckar...
Jag gillar MC som mullrar....:)
 

Pandan

New member
Bara en liten tanke...

Vissa gillar havet som brusar..
Vissa gillar svalor som häckar...
Jag gillar MC som mullrar....:)

Även om man gillar muller, har man inte rätt att störa andra, det kallas för att visa respekt, något som många verkar vara i total avsaknad av
 

SGM

Moderator
Även om man gillar muller, har man inte rätt att störa andra, det kallas för att visa respekt, något som många verkar vara i total avsaknad av

Vari ligger skillnaden när grannarna kör gräsklipparrace tidigt på helgerna? Men det är ok, gräset måste ju klippas..
 

Tessan67

New member
Även om man gillar muller, har man inte rätt att störa andra, det kallas för att visa respekt, något som många verkar vara i total avsaknad av

Naturligtvis ska man visa respekt, men en motorcykel låter oavsett vad man har för dämpning. En del låter lite och en del låter lite mer. En del människor kommer alltid att klaga på motorcyklar hur tysta vi än får de att bli. Får vi ner ljudnivån ex. 5 db så är det jättebra på pappret att vi har gjort något för att minska bullernivån på våra fordon. Men tyvärr finns det fortfarande de som tycker det låter när de sitter och dricker sitt kaffe och njuter av tystnaden. De hör inte skillnaden mellan 85 och 90 db när de inte vill höra..
Jag hör både motorcyklar och lastbilar och gräsklippare när jag försöker njuta av tystnaden ibland, men det får man ta eftersom vi lever i ett samhälle där tekniken utvecklas. Det är inte häst och vagn längre. Inom ett par år kanske det har kommit något som tar bort allt ljud på alla våra fordon. vem vet? ... men skulle detta hända vill jag nog inte köra motorcykel på våra fina vägar längre eftersom risken för att krocka med djur blir större om de inte hör när vi kommer.
Jag vill också tillägga ett medhåll att jag är inte jätteförtjust i att bli väckt kl 05,00 på morgonen av att någon drar på, men de flesta försöker nog köra så respektfullt de kan. (hoppas vi):)
 

Ove 60+

Active member
Nu var det det här med att förstå att alla inte är som du.

:) Visst förstår jag att alla inte är som jag för då vore det ingen som körde odämpat. Dessutom är det väl tur att vi är olika ---- en del av oss, men inte sä många, gillar buller. :rolleyes:
 

lime

Skriver inte
:) Visst förstår jag att alla inte är som jag för då vore det ingen som körde odämpat. Dessutom är det väl tur att vi är olika ---- en del av oss, men inte sä många, gillar buller. :rolleyes:

Nä, jag vågar lova att INGEN gillar buller. Om jag ställer mig och blåser saxofon (som är ett instrument jag inte behärskar för övrigt) i närheten av någon som arbetar så kommer personen nog att klassa det som buller. Om jag skulle spela samma truddelutt (förutsatt att jag då lärt mig spela) på en konsert så skulle troligtvis samma människa tycka att det är mysigt ljud.

Så vad man klassar som "buller" är olika. Själv har jag t.ex. just nu ett hysteriskt irriterande buller i min arbetsmiljö. Det är en luftkonditionering som har en liten skada i en lagerbana och därför producerar ett buller på låg ljudstyrka men fruktansvärt jobbig frekvens. "Buller" har därför, enligt min högst personliga åsikt, inget att göra med ljudstyrka.

Att vi motorcyklister låter för jävla mycket är dock något som inte går att värja sig emot. Det gör vi. Och ju mer bränsle vi gör av med, ju mer låter vi. När vi sedan tycker att det gör väll inget om vi låter 103 dB(A) som är högsta lagliga enligt boken mot 95 dB(A) som är nivån på många banor så missar vi en liten sak. Nämligen hur ljud fungerar. 7 dB(A) ökning ljudstyrka är en fördubbling av ljudet. Inte 8,5% mer. Ironiskt nog ser inte de som vill att vi låter 88 dB(A) heller sambandet med att vi halverar ljudet och inte "bara sänker det med 8%".
 

påK-en

New member
Vari ligger skillnaden när grannarna kör gräsklipparrace tidigt på helgerna? Men det är ok, gräset måste ju klippas..

Är inte heller Ok tycker jag, hänsyn bör visas oavsett om det gäller hoj, klippare eller nåt annat. Man kan inte försvara ett dåligt beteende genom att hänvisa till ett annat (fast egentligen så hör det inte till trådens ämne).
 
Last edited:

Kjell-Anders

New member
Definitionsmässigt brukar buller beskrivas som oönskade ljud. Det spelar ingen roll om jag gillar en viss sorts musik om min granne spelar den på högsta volym mitt i natten när jag behöver sova. Så även om någon tycker att hans hoj låter underbart vackert är det ändå buller den alstrar om det är på fel plats och vid fel tillfälle.

Våra motorbanor är tyvärr ofta "fel plats". Då spelar det ingen roll om vi tycker att de som bor i närheten får skylla sig själva, utan det är samhälleliga förvaltningsrättsliga regler som styr.
Vi skjuter oss själva i foten om vi inte kan anpassa oss efter dessa regler, och naturligtvis söka få dem ändrade om vi finner dem orimliga. Men tills dess är vi den svagare parten.

Själv sätter jag gärna in db-killer i min förhållandevis tysta hoj eller packar om ljuddämparna för att sänka ljudnivån ännu mer om det behövs. Det är det värt, bara jag får fortsätta köra på bana.
 

SGM

Moderator
Våra motorbanor är tyvärr ofta "fel plats". Då spelar det ingen roll om vi tycker att de som bor i närheten får skylla sig själva, utan det är samhälleliga förvaltningsrättsliga regler som styr.
Vi skjuter oss själva i foten om vi inte kan anpassa oss efter dessa regler, och naturligtvis söka få dem ändrade om vi finner dem orimliga. Men tills dess är vi den svagare parten.

Själv sätter jag gärna in db-killer i min förhållandevis tysta hoj eller packar om ljuddämparna för att sänka ljudnivån ännu mer om det behövs. Det är det värt, bara jag får fortsätta köra på bana.

Jag tror vi tänker samma-lika, men jag har bitter erfarenhet från liknande saker från tidigare aktiviteter, oavsett om vi åker med standardsystem, så låter det fortfarande för mycket om man frågar grannar till verksamheten.

Det kommer förbli så tills det är helt tyst, för så fungerar det, har en svensk satt sig på tvären (se grannsämjan...) så är det rökt, och man behöver inte vara cyniskt lagd som en annan för att inse det heller.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, trots enbart standardsystem i söndags på Sviestad så lät det onekligen en hel del ändå, och jag tyckte skillnaden mot träffar där man tillämpar 95 dB vid förbipassering (där min tämligen mullrande 1098 klarar sig, trots full mutter) var tämligen försumbar.

Vi kan sticka huvudet i sanden hur mycket vi vill, faktum kvarstår, skall de som klagar bli nöjda bör det nog förbli helt tyst.

/B.itter

P.S. Jag har originalsystem på nya banhojen, så jag är ingen bullertaliban, om någon nu tror det (enbart med duccen, men sådant är livet med italiensk twin ;) ).
 
Last edited:

Pisken

New member
Finns väll el hojjar nu med vettig prestanda .... tystare än så blir det inte , om nått/några år så kommer dom vara överkomliga i pris åxå

frågan är hur många av ban åkarna är beredda att byta hoj till en el dito , med samma (eller troligen bättre) prestanda ?
 

Pandan

New member
Vari ligger skillnaden när grannarna kör gräsklipparrace tidigt på helgerna? Men det är ok, gräset måste ju klippas..

Helt fel det är inte respekt att klippa gräset tidigt på helgerna, själv slutar jag klippa om grannen ska sitta ute och äta, för att fortsätta när dom ätit färdigt.
Det är att visa respekt.
 

BennyC

New member
Helsystem och slipons i all ära men det tillverkas ju ett antal hojar som inte klarar sig standard......
Tillbehörs system kan man göra tystare enkelt, genom att modifiera db killers, packa om etc men alla de med S1000RR, R6, Duccar etc etc som inte ens på 80% gas kommer förbi en DB mätare utan att klara sig vad ska dom göra?
Bästa sättet att dämpa en S100RR är att köpa ett slipon och i princip direkt packa om den och modifiera DB killern då kommer man få ner ljudet, otroligt tråkigt när man köper en orginal hoj att man direkt ska behöva lägga flera tusen till för att kunna köra den som det är tänkt på våra banor.....
Detta skyller jag inte på våra ban krav utan på tillverkarna, dom ska och borde klara att göra tystare system, jag vet eftersom jag i flera år hjälpt just dessa företag att utveckla ljuddämpare och dämparmaterial men antingen finns inte viljan eller är det bara så att dom länder med hårdast krav inte är tillräckligt stora marknader för att modifiera hojarna?
 

zettan

New member
Förstår inte varför inte samma gräns gäller på banan som på besiktningen?
Klarar man besiktningen borde man får köra på banan.
 

SuperRetard

New member
Definitionsmässigt brukar buller beskrivas som oönskade ljud. Det spelar ingen roll om jag gillar en viss sorts musik om min granne spelar den på högsta volym mitt i natten när jag behöver sova. Så även om någon tycker att hans hoj låter underbart vackert är det ändå buller den alstrar om det är på fel plats och vid fel tillfälle.

Våra motorbanor är tyvärr ofta "fel plats". Då spelar det ingen roll om vi tycker att de som bor i närheten får skylla sig själva, utan det är samhälleliga förvaltningsrättsliga regler som styr.
Vi skjuter oss själva i foten om vi inte kan anpassa oss efter dessa regler, och naturligtvis söka få dem ändrade om vi finner dem orimliga. Men tills dess är vi den svagare parten.

Själv sätter jag gärna in db-killer i min förhållandevis tysta hoj eller packar om ljuddämparna för att sänka ljudnivån ännu mer om det behövs. Det är det värt, bara jag får fortsätta köra på bana.


Definitionsmässigt... '

Så kan problemet beskrivas medelst samhällsekonomisk lönsamhetskalkyl (cost benefit-analys). Problemet med CBA:s är att det är svårt att mäta åsiktsintensitet. Har vi 10 nej och 9 ja, så blir det nej. Även om de 10 nej knappt bryr sig, och de 9 ja brinner för saken med sina själar som insats.

För de som inte förstår poängen med detta, så är ovan exakt den typ av underlag som ligger till grund för de för vår del negativa beslut so,m fattas av landets politiker. Även om man i verkligheten faktiskt tar hänsyn till intensitet men ur ett tidsperspektiv (och alltså inte intensitets- eller hurgärnavivillnågot).

Vad som händer då är att 20 boende lider varje gång det är aktivitet på banan. Medan de 20 som kör (samtidigt) bara får nytta när det är deras "tur". Enormt sällan mao. Lägger man sen in övriga miljökostnader, drift av banan och vårdkostnader för ett antal olyuckor varje år så är det inte konstigt att besluten sågar oss.


..........................................................

Hur kan jag säga så?

Därför att motorsport blivit en farmarhobby på riktigt. Vi har inga sponsorer, ingen publik och inga internationella stjärnor. När jag säger till folk att jag "kör motorcykel på bana, som roadracing". Så står de flesta som frågetecken. Först vid "tänk dig formel 1, fast på 2 hjul", så förstår gemene man.

Fotboll kostar sverige enorma summor varje år i miljö, bevakning, skadegörelse, sjukvård och mkt annat. Med skillnaden att allt detta (enligt politikerna) kan vägas upp av NYTTAN för de som gillar att se på fotboll.

Vi behöver skapa ett större intresse för svensk motorsport, och RR i synnerhet. Med en växande publik och fler intressenter så höjs vår röst gentemot alla gnälliga grannar. Hur tror ni det är att bo i Råsunda i Solna under ett Derby?


Så nej, det vi behöver göra är inte att vika oss gång efter gång. Det vi behöver göra är att mobilisera oss och skapa en opinion som uppskattar, förstår och KÄNNER TILL RR och motorsport överlag!
 
Top