"Borde gå fartövervaka även motorcyklister"

flex

New member
Jag tror inte att de skulle vara dumma nog att hävda att vederbörande annars skulle levt i evigheters evighet. Nån realism måsta man väl ändå ha. I perspektiv av evigheten är några år hit eller dit sak samma.

Dessutom är det ytterligt få "oskyldigt dödade" i trafiken (utom bland motorcyklister såklart :p) Att det sker dödsfall är ett naturligt pris för ett smidigt fungerande transportsystem.
"När man hyvlar faller det spån" som 1900-talets störste massmördare lär ha sagt....

Hur fan kan du säga"ytterst få oskyldiga", i alla olyckor som inte är singel finns där väl oskyldiga offer, de flesta olyckor är mötesolyckor o där är väl fordon på rätt sida oskyldigt, tänk till innan du öppnar mun(eller skriver):mad:
 

Marie

Banned
Hur fan kan du säga"ytterst få oskyldiga", i alla olyckor som inte är singel finns där väl oskyldiga offer, de flesta olyckor är mötesolyckor o där är väl fordon på rätt sida oskyldigt, tänk till innan du öppnar mun(eller skriver):mad:

Den som ger sig ut på vägarna tar en medveten risk, och är alltså knappast helt oskyldig. Ofta kunde rätt manöver från denne förändrat utfallet, men där återigen hindrar våra överbeskyddande myndigheter oss från att agera med diverse räcken både till höger och vänster. Trots ofta förekommande avsaknad av räcken är det mycket få fordon som kör utför stup på alpvägar.
 

esso

New member
Vi talar uppenbarligen om äpplen och päron....;)
För mig finns inte sådan slöserikörning på kartan ens, det har jag ingen tid till.
Jag kör hoj för att det är ett billigare och ofta smidigare transportalternativ till bilen. T.ex. kommer man oftast smidigt förbi en ev. Stau på Autobahn med en hoj, medan man får stå länge och väl och puttra med bilen.


Jo visst kan jag hålla med om att det går snabbare med en hoj än med bil, och köra fort på autobahn och liknade är väl en sak. Men sen finns det ju de som har som nöje att bara köra fort på en kort sträcka på allmän väg bara för nöjets skull...vore det inte bättre att de körde på bana istället?
Det måste du väl hålla med om:confused:
De flesta singelolyckor som händer med superhojar är nog inte de som är ute och kör långa transportsträckor utan det är mest de som kör för att köra in en sekund på en viss vägsträcka. Men som du säger så är det väl inte samma sak vi talar om. Men körning på bana är nog nyttigt för många...och kul:D
Sen om du ser det som slöseri det får stå för dig;)
 

Marie

Banned
Jo visst kan jag hålla med om att det går snabbare med en hoj än med bil, och köra fort på autobahn och liknade är väl en sak. Men sen finns det ju de som har som nöje att bara köra fort på en kort sträcka på allmän väg bara för nöjets skull...vore det inte bättre att de körde på bana istället?
Det måste du väl hålla med om:confused:

Amen!
 

Hellman

New member
Men på banan förflyttar du dig knappast någonstans alls, definitivt inte mellan Sverige och Österrike. Fullständiigt meningslöst slöseri med tid och pengar alltså. Jag talar om transporter, och inte om lek på banor.

Marie, du måste ha i åtanke att 99% av oss kör MC för nöjets skull. Du kanske tycker att "lek" på banor är trams, jag och många andra tycker det är fantastiskt kul och lärorikt samt ett ypperligt tillfälle att "köra av sig".
Personligen tycker jag att bil/buss/tåg/flyg är ett bättre sätt att flytta sig mellan punkt a till b. Men vi är alla olika.

Sedan angående hastighetsfixeringen i Sverige kan jag till viss mån hålla med dig, även om jag tycker dina åsikter är lite väl extrema.
 

Marie

Banned
Personligen tycker jag att bil/buss/tåg/flyg är ett bättre sätt att flytta sig mellan punkt a till b.

Bil? Tja, tidsmässigt är det i stort sett ingen skillnad mot mc om Autobahn är staufri. Med stau kan skillnaden bli några timmar till bilens nackdel och det är ganska kritiskt när man talar om restider på runt 18 timmar för då kan det av säkerhetsskäl behövas en övernattning oplanerat.
Kostnaden däremot blir åtskilligt högre. Rejält mera bränsle och högre bro-/färjeavgifter.

Buss? Har du hört talas om någon busslinje Vejbystrand-Obervellach? Inte jag heller. Dessutom är man utan transportmedel när man kommit fram, vilket inte är någon hit när man befinner sig på "bonnalandet".

Tåg? Jovars, i kombination med buss är det möjligt, men det tar åtskilliga timmar mer än bil eller mc. Och vad det kostar skall vi bara inte tala om. Och så är det precis som med bussen, man saknar transportmedel på bestämmelseorten.

Flyg? Jodå, med ett nästan oräkneligt antal byten och kombinerat med buss o/e tåg. Restiden kan i bästa fall hamna i närheten av bil/mc men torde behöva kombineras med en hotellövernattning. Kostnad? Astronomisk, och liksom i fallen buss och tåg så fattas transportmedel när man är framme.
 

Hellman

New member
Men alla resor går inte mellan Vejbystrand-Obervellach. Jag tänker inte tvinga upp dig på bussen så ta det lugnt. ;)

Stau vet jag inte vad det är då jag inte talar tyska men jag gissar är det är kö? Visst, då förstår jag att en MC är smidigare. Precis som den är ledsammare i spöregn och skitväder.

Ekonomiskt mellan bil och MC lämnar jag därhän. Dock har mina bilar alltid kostat mindre än MC:n. Speciellt MC-däck är ju extremt mycket dyrare per mil.
 

Marie

Banned
Men alla resor går inte mellan Vejbystrand-Obervellach. Jag tänker inte tvinga upp dig på bussen så ta det lugnt. ;)
Nej men den absolut största mängden mil jag kör varje år finns på den sträckan. Jag "arbetar" ju inte, och sedan jag slutade med politiken så finns det inga "korta dagliga resor", bara nån gång per vecka till mataffären.

Stau vet jag inte vad det är då jag inte talar tyska men jag gissar är det är kö? Visst, då förstår jag att en MC är smidigare. Precis som den är ledsammare i spöregn och skitväder.
Din gissade översättning duger bra. Och har man bara bra kläder så funkar mc:n även i skitväder. Har haft spöregn 80 mil av sträckan en gång, och det gick bra det också.

Ekonomiskt mellan bil och MC lämnar jag därhän. Dock har mina bilar alltid kostat mindre än MC:n. Speciellt MC-däck är ju extremt mycket dyrare per mil.
Beror kanske lite på vilken bil resp. mc man kör, förstås... 80-talsdimensioner av mc-däck med hockeypucksgummi kostar inte sååå mycket per mil, men soppan är ändå den tunga posten. På bilen skall det sitta (och sitter) 235/60 VR 16 och de är inte direkt gratis de heller.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vi lyfter en lite halvt urspårad tråd från 2009! och knyter an med en aktuell insändare i AMS som tar upp den eviga orättvisan:

http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20150518/kameraskap-och-motorcyklar

Tänk att det skapar sådan irritation att de stelopererade plåtpoliserna inte biter på just oss.
Snubben som skrev brevet berättar till och med hur han själv bär sig åt för att slippa böter - men skall ändå skriva en insändare över hur orättvist systemet är.

Undrar om han inser att det totala paradigmskifte som behövs i rättssyn och lagstiftning för att göra honom nöjd innebär att han själv också blir lagförd i och med ändringen...?


Vad jag vill ha sagt?
Frågan lever. Folk retar sig. Allmänheten tror att vi blåser förbi varenda stolpe i överljudshastighet.
Vi måste hela tiden arbeta med frågan - på alla plan, för att upplysa och förklara hur det egentligen ligger till.





Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Nordqvist - kan du ha ett scan av artikeln - kanske även undersökningen artikeln refererar till - kan vara bra att ha inför mötet på torsdag!
 
Top