"Borde gå fartövervaka även motorcyklister"

Fragglen

New member
Om du blir stoppad för att ha kört 10km över blir säkert han som blåser om i 140km också det. Varför bli förbannad när du kört för fort, ditt eget fel , ta det som en man för f-n o sluta gnälla.
Man blir idiotomkörd ganska ofta på motorvägar pga att folk ska hinna förbi innan det blir enfiligt. Jag håller för det mesta hastigheten eftersom jag jobbar som chaffis och är rädd om kortet men det finns tillfällen som nämnts innan då man inte bålstirrar på mätaren. Kör man däremot som en blå så gör man inte det av misstag. Förstår du skillnaden?
 

flex

New member
Man blir idiotomkörd ganska ofta på motorvägar pga att folk ska hinna förbi innan det blir enfiligt. Jag håller för det mesta hastigheten eftersom jag jobbar som chaffis och är rädd om kortet men det finns tillfällen som nämnts innan då man inte bålstirrar på mätaren. Kör man däremot som en blå så gör man inte det av misstag. Förstår du skillnaden?

Klart att jag gör, har haft körkort i 30 år och fått 1 fortkö böter pga missad skylt, kör jag bil använder jag alltid farthållaren, i rätt hastighet. När jag kör mcn gör jag det för känslan skull inte farten. När man kommit upp den hastighet som gäller hållar man den ,tror inte hö hand eller fot har eget liv o ökar farten utan du märker det ,eller.:rolleyes:
 

jan-olovj

Active member
Klart att jag gör, har haft körkort i 30 år och fått 1 fortkö böter pga missad skylt, kör jag bil använder jag alltid farthållaren, i rätt hastighet. När jag kör mcn gör jag det för känslan skull inte farten. När man kommit upp den hastighet som gäller hållar man den ,tror inte hö hand eller fot har eget liv o ökar farten utan du märker det ,eller.:rolleyes:

Farthållaren är bra anars skulle jag bara öka fareten tills jag blir varse att jag kör för fort , bilkörning är så jä..a tråkigt så att jag vill bara komma fram till målet.
 

Marie

Banned
Denna förbaskade hastighetshysteri.....

... som de svenska myndigheterna ägnar sig åt. Nollvisionen innebär ju per automatik hastighetsgräns 0 km/h.
Jag envisas med att hävda att Sverige idag har en alltför hög trafiksäkerhet. Det vore fullt rimligt med att det stryker med lite fler varje år, men sådant är det ju tabu att säga högt. Åsiktsfrihet?

Ännu så länge finns ju åtminstone ett andningshål kvar i Europa, där man kan låta en riktig bil eller mc sträcka ut en aning emellanåt:

http://www.youtube.com/watch?v=dpb5gh7ha38
 
Last edited:

flex

New member
... som de svenska myndigheterna ägnar sig åt. Nollvisionen innebär ju per automatik hastighetsgräns 0 km/h.
Jag envisas med att hävda att Sverige idag har en allför hög trafiksäkerhet. Det vore fullt rimligt med att det stryker med lite fler varje år, men sådant är det ju tabu att säga högt. Åsiktsfrihet?

Ännu så länge finns ju åtminstone ett andningshål kvar i Europa, där man kan låta en riktig bil eller mc sträcka ut en aning emellanåt:

http://www.youtube.com/watch?v=dpb5gh7ha38

Jo autobahn är ju jättebra, 254 bilar i seriekrock 3mil lång olycksträcka, tror knappast att du skulle vara i mitten någonstans med din mc.
 

Marie

Banned
Klart att jag gör, har haft körkort i 30 år och fått 1 fortkö böter pga missad skylt, kör jag bil använder jag alltid farthållaren, i rätt hastighet. När jag kör mcn gör jag det för känslan skull inte farten. När man kommit upp den hastighet som gäller hållar man den ,tror inte hö hand eller fot har eget liv o ökar farten utan du märker det ,eller.:rolleyes:

Tja, många bilar har en "automatisk fart" där man känner att de trivs allra bäst. På en välbyggd vagn kan den ofta ligga mycket långt över de idiotiska svenska hastighetsgränserna, min kärra trivs bäst vid motorvarvtal på c:a 4000 rpm och då flyttar den på sig en aning..... Att köra långsammare än så kräver ständig och uppmärksam passning, eller en trafikmiljö där man kan använda farthållaren. Och skall man prata bränsleekonomi så är den bäst vid 130 km/h, saktare så visar bränsleförbrukningsförbrukningsmätaren mer....:mad:

Likadant så trivs min BMW K100RS allra bäst vid c:a 160-170 km/h. Då samspelar aerodynamiken runt föraren och motorkaraktären så att körningen blir absolut vilsammast.
 

Marie

Banned
Jo autobahn är ju jättebra, 254 bilar i seriekrock 3mil lång olycksträcka, tror knappast att du skulle vara i mitten någonstans med din mc.

Tja, det är väl en risk som man med glädje tar?
Än sen?
Jag kör ganska många gånger Sverige-Österrike med bil eller mc, och Autobahn möjliggör att man tar den transporten på en dag. Att behöva övernatta i onödan finns inte på kartan.
Jag har haft körkort i 35 år och sådär 1 miljon km (varav 10% på mc), peppar, peppar.....
 
Last edited:

Marie

Banned
Precis såna som du som svärtar ner allt vad trafikvett heter.Hur fan skulle det se ut om alla tänker som du.

En gladare, smidigare och snabbare trafik;)

Pessimisten och optimisten har lika ofta rätt, men optimisten har roligare....
För den delen är risken försumbar, alla mina fordon är välsignade så det kan rimligen knappast hända nånting.:cool:
 
Last edited:

Fragglen

New member
Klart att jag gör, har haft körkort i 30 år och fått 1 fortkö böter pga missad skylt, kör jag bil använder jag alltid farthållaren, i rätt hastighet. När jag kör mcn gör jag det för känslan skull inte farten. När man kommit upp den hastighet som gäller hållar man den ,tror inte hö hand eller fot har eget liv o ökar farten utan du märker det ,eller.:rolleyes:
Konstigt att du missade en skylt!
Tog du det som en man?
 

flex

New member
Konstigt att du missade en skylt!
Tog du det som en man?

Jag hade inget val ,var ju mitt fel o lngen annans, trodde där var 70 men där var 50 kostade 600 kr(1984).Misstag kan alla göra men att köra i 160-170 är inget misstag utan idioti.Man riskerar inte bara sitt eget liv utan också andras.
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag hade inget val ,var ju mitt fel o lngen annans, trodde där var 70 men där var 50 kostade 600 kr(1984).Misstag kan alla göra men att köra i 160-170 är inget misstag utan idioti.Man riskerar inte bara sitt eget liv utan också andras.

Och?
Vi skall ju alla dö nångång och av nånting, det är det enda i livet som är garanterat, så än sen....?

Jag håller inte 160-170 på svenskt vägnät, det är jag alltför rädd om körkortet för (och "Knegare Svensson" är knappast beredd på fordon i hög fart efter decennier av fördummande detaljstyrda hastighetsgränser), men på Autobahn kan det gärna få rulla i bra över 200 (med både bil och mc) där så är tillåtet.

Med mc är riktigt hög fart sannolikt mycket bättre än låg, för då riskerar man ju knappast att bli liggande svårt skadad utan dör snabbt på fläcken.....

Jag vidhåller att det tyska systemet / 50 i stan - 100 på landsväg och fri fart på Autobahn kompletterat med detaljstyrning där det verkligen är befogat / är det enda rimliga och rätta.
 
Last edited:

flex

New member
Och?
Vi skall ju alla dö nångång och av nånting, det är det enda i livet som är garanterat, så än sen....?

Jag håller inte 160-170 på svenskt vägnät, det är jag alltför rädd om körkortet för, men på Autobahn kan det gärna få rulla i bra över 200 (med både bil och mc) där så är tillåtet.

Det kan du ju säga till anhöriga som fått en i familjen osyldigt dödad i trafiken. Jävligt syniskt o ego.
 

Marie

Banned
Det kan du ju säga till anhöriga som fått en i familjen osyldigt dödad i trafiken.

Jag tror inte att de skulle vara dumma nog att hävda att vederbörande annars skulle levt i evigheters evighet. Nån realism måsta man väl ändå ha. I perspektiv av evigheten är några år hit eller dit sak samma.

Dessutom är det ytterligt få "oskyldigt dödade" i trafiken (utom bland motorcyklister såklart :p) Att det sker dödsfall är ett naturligt pris för ett smidigt fungerande transportsystem.
"När man hyvlar faller det spån" som 1900-talets störste massmördare lär ha sagt....
 
Last edited:

esso

New member
Jag tror inte att de skulle vara dumma nog att hävda att vederbörande annars skulle levt i evigheters evighet. Nån realism måsta man väl ändå ha. I perspektiv av evigheten är några år hit eller dit sak samma.


Men är det inte bättre för de som vill leka och köra alldeles för fort kör på en bana istället och kör av sig det mesta av fartbegäret där, då slipper de ju riskera andra oskyldiga onödigt lidande. Men det är de nog alldeles för fega för;)
Själv så kör jag sportbil blandannat och kör av mej fartbegäret på bana istället för "stôllakörning" på allmän väg

/esso
 

Marie

Banned
Men är det inte bättre för de som vill leka och köra alldeles för fort kör på en bana istället och kör av sig det mesta av fartbegäret där, då slipper de ju riskera andra oskyldiga onödigt lidande. Men det är de nog alldeles för fega för;)
Själv så kör jag sportbil blandannat och kör av mej fartbegäret på bana istället för "stôllakörning" på allmän väg

/esso

Men på banan förflyttar du dig knappast någonstans alls, definitivt inte mellan Sverige och Österrike. Fullständiigt meningslöst slöseri med tid och pengar alltså. Jag talar om transporter, och inte om lek på banor.
 

esso

New member
Men på banan förflyttar du dig knappast någonstans alls, definitivt inte mellan Sverige och Österrike. Fullständiigt meningslöst slöseri med tid och pengar alltså. Jag talar om transporter, och inte om lek på banor.


Jo men nu mena jag inte transporter på autoban och liknande. Det är väldigt många som "leker" av sig på korta sträckor strax utanför en stad eller liknande. En lämplig väg som passar bra för fortkörning och där händer ju de flesta olyckorna. Och då handlar det ju inte att förflytta sej mellan två punkter utan att bara köra så fort som möjligt. Men jag kanske har fel....förlåt isåfall:confused:
 

Marie

Banned
Jo men nu mena jag inte transporter på autoban och liknande. Det är väldigt många som "leker" av sig på korta sträckor strax utanför en stad eller liknande. En lämplig väg som passar bra för fortkörning och där händer ju de flesta olyckorna. Och då handlar det ju inte att förflytta sej mellan två punkter utan att bara köra så fort som möjligt. Men jag kanske har fel....förlåt isåfall:confused:

Vi talar uppenbarligen om äpplen och päron....;)
För mig finns inte sådan slöserikörning på kartan ens, det har jag ingen tid till.
Jag kör hoj för att det är ett billigare och ofta smidigare transportalternativ till bilen. T.ex. kommer man oftast smidigt förbi en ev. Stau på Autobahn med en hoj, medan man får stå länge och väl och puttra med bilen. Då är det endast ekonomin som får mig att välja hoj.

Nöjeskör jag någon enstaka gång, så går det definitivt inte fort, utan då vill jag se mig omkring, och jag väljer i så fall minst lika gärna bilen för den högre komfortens skull.
 
Last edited:
Top