"Borde gå fartövervaka även motorcyklister"

Axman

New member
Nah, han kommer ju inte med några konkreta förslag. kontentan är: "jag är orolig för mc-cyklisterna, borde gå att göra något, fler poliser på vägarna"
 

roke

New member

Cyborg

New member
Jag tycker hans påstående "Ingen trafikant (gäller också mc-föraren) har någon tidsvinst att göra genom att öka hastigheten i trafiken" är så att säga felaktigt :rolleyes: Om ingen vinner på detta, varför måste ambulanser/poliser/brandkår med blåljus köra så fort om dom inte vinner något på det :confused:

Känns som allmänt svammel men sedan ser jag att han är docent i trafikmedicin, för dessa ska hastigheten vara noll för att dom ska bli nöjda :cool:
 

Smartswede

New member
Känns som allmänt svammel men sedan ser jag att han är docent i trafikmedicin, för dessa ska hastigheten vara noll för att dom ska bli nöjda :cool:

Kan bara hålla med. Mestadels allmänt svammel. Han kanske försöker skaffa sig pluspoäng bland politikerna för få någon högre tjänst? Sitta med i någon fin styrelse? :rolleyes:

Jag hade hellre sett att han skrev om något han vet något om, typ trafikmedicin och specifikt om mc-olyckor. Men men... vanligt inom akademin att man tar sin docent- eller professorstitel och uttalar sig generellt om det mesta som man inte vet något om.

Någon kanske kan maila honom och be om källor på hans påståenden? :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Någon kanske kan maila honom och be om källor på hans påståenden? :)

:) Bjucken - min Senior Advisor och kansliets statstik expert, skickade första mailen redan tidigt på förmiddagen.

Och jag kan väl kopiera in vad jag oxå har reagerad med - så blir det säkert lite mera forum diskussion;

Jag tycker personligen att det är viktigt att ha med övriga bas-fakta:

Självfallet är det en del av motorcyklister som kör väsentligt för fort. Och det är en sak som pressen tycker om – men, man får inte glömma bort att även bland bilister ser vi en tråkig attityd till hastighets överskridelser. På Sveriges MotorCyklister – SMC, har vi önskad att få en exakt bild av problemets omfattning. Vi har därför under 2007 och 2008 på 50 & 70 sträckor med hjälp av Vägverket Konsult haft omfattande hastighets mättningar.
Sträckorna är valde för vi vett att dom är MC intensiva – och det är där att en del av motorcyklisterna gassar! Förvånande var top hastigheterna på 16 av 21 platser satt av bilister!
Undersökningarna och pressrelease finns på; http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=6154

Vi har i Sverige ett stort fokus på ATK, vilket såklart har sina fördelar. Tyvärr, har en del av priset varit att den vanliga synliga och aktiva trafikpolis inte längre är synlig i trafikbilden. Specifikt på landsort, vart den typisk olycka med för hög hastighet ofta förekommer.
Att ha just en synlig trafikpolis ger en mängd fördelar, viktigast efterlevnad av det regelsätt som vi är överens med hastighets gränser. Övrigt slarv som att man inte använder blinkers, eller kör mott stop plikt – som står bak om en stor del av MC olyckorna, får man inte koll på, ej heller en preventiv effekt! Vi ligger alltså lite gran som vi har bäddad!

Mycket viktigt är det i MC samband värd att notera att Null-Visionen inte omfattar MC. I regler och direktiv för infrastrukturen finns MC inte omtalad överhuvudet, ex. VGU (Vägar och Gators Utforming).
Först våren 2009 kom ett skrift om MC Perspektiv till dom som jobbar med väg konstruktion och underhåll. Detta efter SMC i åretal har jobbat för att motorcyklister jämställd plats i transportsystemet.
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/1000%20mil%20väg/Säkrare%20MC%20på%20väg%20exempelsamling%20med%20åtgärdsförslag.pdf

Eftersom man efter 10 år med Null-Visionen fortfarande inte tar hänsyn till en trafikant grupp på 300.000 fordon, har SMC skrivit motorcyklisternas egen rekommendation till myndighets Sverige; MC-VISIONEN.
Denna är självfallet konstruerad så den matcher innehåll och mål i Null-Visionen, men med den store skillnad att olyckan (crashen inte får hända).
http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/rapporter/MC%20Visionen%20sept%2008%20print.pdf
Notera vänligen att motorcyklisterna själva önskar mera polis för att komma åt hastighets problematiken, bland mindre delar av kollektivet.

MC-VISIONEN har haft stor genomslags kraft, och idag jobbas det på en Nationell MC Strategi, som vi förväntar är klar i version 1.0 sent hösten 2009. Det finns dock tydiga utmaningar som att få korrekt besluts underlag bl. a med uppgifter om skadade motorcyklister, som i vanligt fall inte figurerar i vanligt tillgångligt statistisk material.

Jag tycker det är svårt och förstå att man 2009 inte har tagit motorcyklismen in i den allmänna infrastruktur planering och man generaliserar i MC olyckor att hastigheten var för hög!

Hoppas att det fanns lite nytt och intressant i ovanstående..
 

Cyborg

New member
Kan bara hålla med. Mestadels allmänt svammel. Han kanske försöker skaffa sig pluspoäng bland politikerna för få någon högre tjänst? Sitta med i någon fin styrelse? :rolleyes:

Jag hade hellre sett att han skrev om något han vet något om, typ trafikmedicin och specifikt om mc-olyckor. Men men... vanligt inom akademin att man tar sin docent- eller professorstitel och uttalar sig generellt om det mesta som man inte vet något om.

Någon kanske kan maila honom och be om källor på hans påståenden? :)

Hehe kanske siktar på att bli hedersdoktor hos Örebrosuniversitet eller vad det var som Göran Persson blev :D

Jag håller med.
 

Hellman

New member
Heder åt MC-visionen, men...

Felet med VV är enligt mig är att allt de arbetar med och tror på att endast hastigheten dödar. Personligen tycker jag de är fel ute.

Jag tog mitt första körkort 97 och tycker trafiken känns faligare idag än då (förhållandevis kort tidsperiod).Trots att många vägar runt min hemort fått fartkameror de senaste åren (NEJ, jag vägrar att kalla dessa "trafiksäkerhetskameror"!) så anser jag inte trafiksäkerheten har ökat för 5 öre! Vad dessa har ändrat är folks sätt att köra, tokfort emellan och panikbromsa strax framför kameran. Var är säkerheten i detta körsätt?

Farliga situationer jag upplevt i veckan är istället:

Bil jag kör ut efter på landsväg. Bilar kommer fort bakifrån pga att framförvarande accelererar 0-90 på cirkus 30 minuter. Bestämmer mig för att köra om för att slippa nli ihjälklämd mellan bilarna. Kollar backspegel strax efter, då kommer bilen jag kört om upp med ungefär 50 cm avstånd óch ligger där. Jag går ut till höger och vinkar "kör om". Icke. Jag ökar hastigheten lite för att komma på säkert avstånd. Han/hon hänger på på under 5 meters avstånd. Får till slut stanna i parkeringsficka för att släppa förbi puckot.

Hamna bakom 2 husvagnsekipage på kurviga favoritvägen. Går riktigt långsamt, 40-50 på 70-väg. Visst, tänker jag, vägen är krokig med skymd sikt i de flesta kurvor och dom har kanske inte åkt här förr.
Vid första raksträckan släpper den första förbi mig på ett tydligt sätt, jag tackar och försöker köra om ledaren. Det är dock omöjligt, han/hon ligger mitt i vägen, alternativt mer på fel sida än rätt. När jag till slut kör om på välkänd raka utan utfarter är det knappt jag får plats med motorcykeln.
Strax efter möter jag en stor skåpbil som jag signalerar "sänk farten" till. Hoppas han såg det och inte frontade en bil med husvagn på fel sida lite senare.

Kärring körde ut framför mig (och glidare strax bakom som bestämmt knappt behöll ögonen i skallen efter hans inbromsning).
Det knepiga i sig är inte att hon körde rätt ut, utan att hon kom från min högra sida, skulle svänga höger trots att det kommer en bil i min mötande fil. (SAAB 9-5 kombi kanske ska tilläggas). Såg bara hennes nacke så jag får ju anta att hon inte ens titta åt mitt och glidarens håll utan bara tittade åt andra hållet och missade 9-5:an...

Dessa 3 situationer har hänt denna veckan. Var har dessa med för höga hastighet att göra?

VV bör inrikta sig på:
Återkommande syn/hälso/ålder/lämplighetstest.
Rejäla prov på lätt och tung släpvagn.
Omfattande riskutbildning gällande MC, både på A och B kort!
Sluta skjuta laser på folk som kör 97 på 90-väg och istället stanna flera och låta dom blåsa.
Plus en massa mer punkter jag inte kommer ihåg nu...
 

roke

New member
Farliga situationer jag upplevt i veckan är istället:....
Bra beskrivna situationer..

Situation 1: Kunde du kanske undvikit genom att vänta tills det var ordentligt fritt innan du istället körde ut precis efter kärringen och nästan blev klämd eftersom hon inte accelererade som du förväntat dig?
När du körde ut blandade du dig in i/skapade en situation som blev farlig.

Situation 2: Jobbigt läge. För att undvika de farliga och jobbiga omkörningarna och allt strul så kanske du skulle kunna ha stannat och pissa eller ta en cigg eller nåt? Då skulle sniglarna kanske ha hunnit vingla iväg så långt att du slapp se dem igen?

Situation 3: Jobbigt läge. Svårt att värja sig emot folk som bara kastar sig ut utan att se sig för. Tur att du klarade dig.

Jag tror att det bästa knepet för att slippa bli inblandad/råka ut för situationer helt enkelt är att ta det lugnt och inte ha bråttom och hålla avstånd. Lättare sagt än gjort, fråga mig. :)
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Felet med VV är enligt mig är att allt de arbetar med och tror på att endast hastigheten dödar. Personligen tycker jag de är fel ute.
.....

Endast lite kort info..

Hastighet, är ett av många problem vi har runt olyckorna.
Vill endast informera att jag just har kommit in på kansliet efter möte i Styrgruppen för den Nationella MC & Moped Strategi som det jobbas mycket aktivt med.

Jag tror mig att jag kan tala om att VV´s högsta chefer, inte endast har fokus på hastighet. Det är min tydiga uppfattning att vi i stort delar på synepunkter, självfallet vill det komma sitsar vart vi inte är överens. Men, där vart vi ståtr just nu - kännar jag mig väldigt trygg med att vi som otorcyklister kommer få båda en rimlig och naturlig placering i vägmiljön och allt som tillhör.
- Jag kan ha fel - men, jag är optimist och tror på att sund förnuft alltid vinnar - och jag kännar i min frisyr att förändringens vindar bläser friskt ;)
 

Catherine

New member
Endast lite kort info..

Hastighet, är ett av många problem vi har runt olyckorna.
Vill endast informera att jag just har kommit in på kansliet efter möte i Styrgruppen för den Nationella MC & Moped Strategi som det jobbas mycket aktivt med.

Jag tror mig att jag kan tala om att VV´s högsta chefer, inte endast har fokus på hastighet. Det är min tydiga uppfattning att vi i stort delar på synepunkter, självfallet vill det komma sitsar vart vi inte är överens. Men, där vart vi ståtr just nu - kännar jag mig väldigt trygg med att vi som otorcyklister kommer få båda en rimlig och naturlig placering i vägmiljön och allt som tillhör.
- Jag kan ha fel - men, jag är optimist och tror på att sund förnuft alltid vinnar - och jag kännar i min frisyr att förändringens vindar bläser friskt ;)


Låter positivt!

Helena Höök, biträdande projektledare för nationella mc- o mopedstrategin, uttalar sig som följer i senaste numret av "Vägverkstidningen":

"Det finns mycket att göra. Ett område är planeringen av nya vägar. Där är jag övertygad om att vi kommer att ta större hänsyn till mopedister och motorcyklister i framtiden."

Vad detta innebär framgår inte av artikeln, men det låter iaf lovande i mina öron.
 

Diversion

New member
Nu har han skrivit i lokaltidningen Norra Västerbotten. Jag tycker han verkar vara en tomte som enbart är ute efter att väcka opinion mot motorcyklar. Han framställer det som om alla utom vi på MC respekterar fartgränserna. Jag var ute idag och körde för fort. 100 där det var 90 och 120 där det var 110. Jag kan tala om att varenda biljävel körde om mig.
 

Hellman

New member
Bra beskrivna situationer..

Situation 1: Kunde du kanske undvikit genom att vänta tills det var ordentligt fritt innan du istället körde ut precis efter kärringen och nästan blev klämd eftersom hon inte accelererade som du förväntat dig?
När du körde ut blandade du dig in i/skapade en situation som blev farlig.

Situation 2: Jobbigt läge. För att undvika de farliga och jobbiga omkörningarna och allt strul så kanske du skulle kunna ha stannat och pissa eller ta en cigg eller nåt? Då skulle sniglarna kanske ha hunnit vingla iväg så långt att du slapp se dem igen?

Situation 3: Jobbigt läge. Svårt att värja sig emot folk som bara kastar sig ut utan att se sig för. Tur att du klarade dig.

Jag tror att det bästa knepet för att slippa bli inblandad/råka ut för situationer helt enkelt är att ta det lugnt och inte ha bråttom och hålla avstånd. Lättare sagt än gjort, fråga mig. :)


1:an: Visst kunde jag väntat, men bilen som kom bakifrån var långt bort när vi körde ut. Riktigt långt. Jag anser att när man kör ut på landsväg ska man nå 90 km/h så snabbt som möjligt för att förhindra onödiga faror och irritationsfaktorer för bakomvarande.

2:an. Visst kunde jag stannat. Jag röker dock inte längre samt var inte pinkenödig heller :). Dock anser jag att man som trafikant ska kunna ha förmågan att smidigt släppa förbi de som vill om om man nu inte anser sig kunna/vilja köra efter skyltad maxhastighet. Klarar man inte det vet jag inte om man är lämplig i trafiken.

3:an. Visst, folk som kör ut i blindo är ju något man måste vara beredd på, speciellt på MC. Men man blir ju inte mindre förbannad för det. Trodde bra syn var obligatorisk för körkort. Inför synundersökning för körkortsinnehavare är min åsikt.
 

Koljo

New member
Hej!

Mitt bidrag gällande "ATK"...

Polisen har gjort ett studie om ett annat tillvägagångssätt att kontrollera hastighet på fordon av olika slag...MC, kan även där inräknas...

Kanske en "reg-plåt" fram är till grund??

Länk:http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3347

Under punkterna: #1.4 & #7, så ser man i stort hur det fungerar...

Ha en bra dag!
 

Fragglen

New member
De saker som Hellman tar upp som exempel råkar man ut för någon gång varje dag man kör hoj. Tyvärr. Visst blir man förbannad om man skulle bli stoppa för att ha kört 10 km för fort på en 90 väg när det finns andra som kör som krattor och andra som blåser om en i 140.
Varför kan det inte fixas fler ställen där folk kan leka av sig utan att betala en halv månadslön?
I Blekinge finns nog inget ställe för sånt.
 

Hellman

New member
Folk som kör som krattor och blåser förbi dig i 140 tillhör tyvärr ofta samma kategori, den första. Observera ofta, inte alltid.

Jag tror inte riktigt på att "vi har ju ingen bana" snacket stämmer faktiskt. För att göra min långa tes om detta kort så beror det nog på att fartdårar inte kör speciellt bra och är livrädda för att bli förnedrade på banan.

Posörstoltheten kan få en rejäl törn.

Köra fort rakt fram kan vilken idiot som helst göra. Det svåra är att svänga fort och stanna fort. DET krävs ingen idiot för att inse. :rolleyes:

Detta var inte riktat till dig Fragglen!
Själv har jag Kinnekulle ring inom trevligt avstånd, den ska nyttjas flitigt nästa år. Lucky me!
 

flex

New member
De saker som Hellman tar upp som exempel råkar man ut för någon gång varje dag man kör hoj. Tyvärr. Visst blir man förbannad om man skulle bli stoppa för att ha kört 10 km för fort på en 90 väg när det finns andra som kör som krattor och andra som blåser om en i 140.
Varför kan det inte fixas fler ställen där folk kan leka av sig utan att betala en halv månadslön?
I Blekinge finns nog inget ställe för sånt.

Om du blir stoppad för att ha kört 10km över blir säkert han som blåser om i 140km också det. Varför bli förbannad när du kört för fort, ditt eget fel , ta det som en man för f-n o sluta gnälla.
 

Hellman

New member
Om du blir stoppad för att ha kört 10km över blir säkert han som blåser om i 140km också det. Varför bli förbannad när du kört för fort, ditt eget fel , ta det som en man för f-n o sluta gnälla.

Tror nog han skulle göra det, dock får man väl bli förbannad. Han som körde i 140 sticker kanske dock i 240 från polisen? ;)
 
Top