BMW F650GS eller Bandit?

Diptera

New member
Hej.

Försöker finna svar på alla forum på en fråga jag har men det är första gången jag skriver här.
Tänkte köpa ny hoj nu under våren och det lutar åt dessa modeller:

(prisklassen 30-40.000)
1. Suzuki 1200 bandit
2. BMW F650GS (1-cyl)
3. Yamaha TDM 850
4. Triumph Tiger 900
5. Suzuki V-strom DL 1000

Men frågan min är:
Vilken av dessa modeller bör jag välja? Har tänkt att ha den till vardagskörning likväl som en längre sträcka (typ dagsetapper på 30 mil). Har fått för mig att dessa är bra och inte alltför tunga. Sen är körställningen viktig, vill undvika ryggont efter bara några mil. Träsmaken får man finna sig i.
Vad tror ni? Fördelar o nackdelar? Nån som har nåt bra tips...
 
Last edited:

Zopilote

New member
Personligen skulle jag försöka få tag på en Triumph Tiger 955i för de pengarna. Kan man bara stå ut med det något udda utseendet är det en väldigt kompetent, bekväm och faktiskt rolig hoj. Möjligheten att kunna svänga in på den lilla grusvägen eller traktorstigen om man vill är värd mycket :)
Du bör däremot vara något mer än tre äpplen hög för att hantera den. Tigern är både hög och relativt tung, så det kan bli jobbigt på de lite mindre stigarna... (Mina 178 cm räckte...precis)
 

HåkanP

New member
Personligen skulle jag försöka få tag på en Triumph Tiger 955i för de pengarna. Kan man bara stå ut med det något udda utseendet är det en väldigt kompetent, bekväm och faktiskt rolig hoj. Möjligheten att kunna svänga in på den lilla grusvägen eller traktorstigen om man vill är värd mycket :)
Du bör däremot vara något mer än tre äpplen hög för att hantera den. Tigern är både hög och relativt tung, så det kan bli jobbigt på de lite mindre stigarna... (Mina 178 cm räckte...precis)

Helt enig. Min bästa och första hoj. Det senare var dock inte särskilt ändamålsenligt. En första hoj är det inte... men vilken grusstänkare, pendlarsoffa och kurvtagare... Tyngden är bara ett problem när du inte kör.

BMW :confused: om du vill ha en anonym hoj som är så perfekt i allt att den blir tråkig och låter som en symaskin så... :(
 

GeCe

New member
Det var en del olika modeller du räknar upp men jag tycker du ska rannsaka dig själv och fundera på hur du tänker använda cykeln. Själv föredrar jag allroundhojar som ger en frihet att välja väg själv oavsett underlag och dit hör de flesta du räknar upp förutom Suzukin och möjligtvis Yamahan som är mer tveksam.
Själv har jag en BMW GS en-stånka för att den är så lätt och smidig och den cykeln har nyligen varit på långtur Europa runt. Duger att skjutsa på och är mycket ekonomisk beträffande bränslekonmi och försäkring och tar liten plats i garaget.Har inte själv gjort men vet folk som åkt två på den lilla BMWn till Norge på semester. Har man inte allt för bråttom och vill hinna med och se sig omkring också så duger nog den lilla BMWn långt.

Men som man alltid ska göra, ut och provkör ordenligt innan du bestämmer dig!

Tillägg:
Om du bestämmer dig för en BMW enstånka se till att du köper en från 2004/3 eller framåt, då de från det året har fått ordning på vissa barnsjukdomar. Går att hitta från under 40 000 tusen.
 
Last edited:

Diptera

New member
Det var en del olika modeller du räknar upp men jag tycker du ska rannsaka dig själv och fundera på hur du tänker använda cykeln. Själv föredrar jag allroundhojar som ger en frihet att välja väg själv oavsett underlag och dit hör de flesta du räknar upp förutom Suzukin och möjligtvis Yamahan som är mer tveksam.
Själv har jag en BMW GS en-stånka för att den är så lätt och smidig och den cykeln har nyligen varit på långtur Europa runt. Duger att skjutsa på och är mycket ekonomisk beträffande bränslekonmi och försäkring och tar liten plats i garaget.Har inte själv gjort men vet folk som åkt två på den lilla BMWn till Norge på semester. Har man inte allt för bråttom och vill hinna med och se sig omkring också så duger nog den lilla BMWn långt.

Men som man alltid ska göra, ut och provkör ordenligt innan du bestämmer dig!

Tillägg:
Om du bestämmer dig för en BMW enstånka se till att du köper en från 2004/3 eller framåt, då de från det året har fått ordning på vissa barnsjukdomar. Går att hitta från under 40 000 tusen.

Tack för svaren ;)
Har kört en BMW F650GS, parallelltwin (800cc) och tyckte den var enormt skön att köra...därav min fundering ang. enstånkaren. Är den seg (37Kw?!) att köra typ känns den som en 125.a eller räcker det till iaf vid omkörningar e.t.c?
 

Diptera

New member
Personligen skulle jag försöka få tag på en Triumph Tiger 955i för de pengarna. Kan man bara stå ut med det något udda utseendet är det en väldigt kompetent, bekväm och faktiskt rolig hoj. Möjligheten att kunna svänga in på den lilla grusvägen eller traktorstigen om man vill är värd mycket :)
Du bör däremot vara något mer än tre äpplen hög för att hantera den. Tigern är både hög och relativt tung, så det kan bli jobbigt på de lite mindre stigarna... (Mina 178 cm räckte...precis)

Är 180cm i strumplästen så då bör den räcka isf ;) men vikten kan ju vara jobbig kanske? Är den som en Varadero i vikt så blir den för tung (har inte kollat upp detta än i skrivandets stund).
Men riktigt sugen på Triumph är jag, men 900:an är inte den nåt att ha? ska man satsa på 955:an isf?
 

HåkanP

New member
Är 180cm i strumplästen så då bör den räcka isf ;) men vikten kan ju vara jobbig kanske? Är den som en Varadero i vikt så blir den för tung (har inte kollat upp detta än i skrivandets stund).
Men riktigt sugen på Triumph är jag, men 900:an är inte den nåt att ha? ska man satsa på 955:an isf?

Jo 900:an är bra men 955i är en rejäl uppdatering med insprutning, så jo bättre är den. Jag tycker att varaderon känns betydligt klumpigare och tyngre, men det finns bara ett sätt att kolla upp. Kör och känn.
 

XT600Z

New member
Tycker att du har glömt bort V-Strom 650
eller DL 650 som modellen heter.
Den är lättare, något lägre än DL1000, bra ljus, riktigt bra sittställning och låg bensinförbrukning.
Lill-Strompan är dessutom bra mycket piggare än BMW's enstånka.
Den gör inte bort sig med packväskor och med ett par TKC80 däck gär det att sprätta lite grusväg oxå :D
De senare modellerna finns dessutom med ABS!
 
Tiger 955 är betydligt nättare än varadero, därmed inte sagt att den är liten och nätt. Känns dock betydligt mindre. Rolig att köra, det lilla jag testat och med en härlig motor.

Tycker du ska prova suzuki bandit. jag provkörde en i somras och måste säga att jag var imponerad av dess hanterbarhet och bekvämlighet. Om inte grusköra är ett måste skulle jag titta närmare på den modellen om jag var du. För mig låg det stora minuset på försäkringen. Minns inte vad den kostade men minns att det var dyrt! Beror ju förstås lite på vem man är och var man bor.
Magnus
 

SuperRetard

New member
Detv tar emot att säga.. Men jag hade valt BMWn. Min gissning är att den erbjuder absolut bäst körbarhet = kul.
 

GeCe

New member
Tack för svaren ;)
Har kört en BMW F650GS, parallelltwin (800cc) och tyckte den var enormt skön att köra...därav min fundering ang. enstånkaren. Är den seg (37Kw?!) att köra typ känns den som en 125.a eller räcker det till iaf vid omkörningar e.t.c?


Upplever den inte som seg tycker tvärtom att det är bra klipp i motorn.

Såg att sign XT600Z rekommenderade dig att kolla Suzukins V-storm 650 och det håller jag med om. Provkör den också för den hojen har fått mycket goda omdömen för att vara smidig och mycket komfortabel med bra kåpa och glas. Och den har absolut bra klipp i motorn det vet jag då en kompis till mig äger en sådan. Men jag har min lilla BMW i första hand för smidigheten som är större hos enstånkan jämfört med den två-cyl. varianten.
 

Diptera

New member
Upplever den inte som seg tycker tvärtom att det är bra klipp i motorn.

Såg att sign XT600Z rekommenderade dig att kolla Suzukins V-storm 650 och det håller jag med om. Provkör den också för den hojen har fått mycket goda omdömen för att vara smidig och mycket komfortabel med bra kåpa och glas. Och den har absolut bra klipp i motorn det vet jag då en kompis till mig äger en sådan. Men jag har min lilla BMW i första hand för smidigheten som är större hos enstånkan jämfört med den två-cyl. varianten.[/QUOT

Ja, nu lutar det åt dessa modeller (V-strom 650/1000, BMW F650 GS el. 1200:an Banditen).
Dock är det ganska svårt att finna teknisk data för Suzuki Bandit. Däremot för V-strom fann jag ...dock lite fel måste det vara. På Wikipedia skrivs det att 650:n väger mer än 1000cc?!?!!

Men tack för svaren...alltid skönt att få in lite mer åsikter ;)
 

TMax500

Member
Har inte så jättemycket att tillföra, förutom att jag har två erfarna/mycket erfarna hojkompisar som nyligen "bytt ned sig" till V-Strom 650 - och är jättenöjda!
Den ena lämnade Aprilia Tuono (1000 cc, 130 hk) och den andra BMW 1150 GS. Självklart får man växla oftare med en 650 än med en som har över 1000 cc, men i övrigt upplever jag att de är minst lika nöjda med den mindre hojen, fast på ett annat sätt (mindre och mindre, den är ju fullvuxen i måtten fast med mindre motor).
Fin motor, ok med effekt, bra körställning, hyggligt väderskydd, bra att använda i vardagen, funkar finfint på längre turer på 50-60 mil om dan (Norge-turer).
 
Last edited:

hamre

Member
Jag körde en V_Strom 650 i två år, en underbar hoj enligt mej. Två personer 100+ med full semesterpackning, inga problem, hänga av större hojar när det börja svänga gick bra det också om man e lagd åt det hållet!
Fullvuxen hoj men ändå smidig i stan. Skulle köpa en igen om jag tröttnar på Trajan!!:D
Nu lider inte jag av kubikhysteri som väldigt många knuttar gör. En hoj med mindre än 1000cc och 100 hästar klassas som moppe enligt merparten här.
 

Gurra72

New member
Kawasaki Versys 650 är samma klass som V-strom 650. I min mening dock mycket roligare och allround. Går att hitta till mycket trevliga priser. Jag har kört V-strom 650, BMW 650GS och Versys och av dessa valde jag Versys som överraskade mig. Den är både roligast och billigast.
 

Diptera

New member
Hmmm...har fastnat för V-strom DL650 nu...och även SV650:n. Men jag läste att SV650:n väger bara 169kg. Inte mycket att hålla sig i när det blir sidodrag från en lastbil väl? Risk för wobbling?! Nån som vet/har en? Är 180cm o väger typ 85kg..är den för liten för mig?
 

Diptera

New member
Kawasaki Versys 650 är samma klass som V-strom 650. I min mening dock mycket roligare och allround. Går att hitta till mycket trevliga priser. Jag har kört V-strom 650, BMW 650GS och Versys och av dessa valde jag Versys som överraskade mig. Den är både roligast och billigast.

Var o tittade på en i höstas men just nu ligger den i en för hög prisklass för mig
 
Top