BKK kontra CSS i artiklar

Blåflagg

New member
Läste sista numret av MC-Folket och funderade, efter att läst om den förste svenska CSS instruktören, om att det är nog tredje artikeln på kort tid som handlar om just CSS.

Antalet artiklar om våra egna kurser är lågt, om det överhuvudtaget varit någon i år (i MC-Folket) :(

Kanske jag ser det lite annorlunda än övriga då man är insyltad i just BKK :rolleyes: körningar men lite mer fokus på våra kurser hade kanske hjälp till att fånga upp fler än sporthojsåkarna (de kommer ändå) Alla "vanliga" hojåkare hänger kanske inte på sporthoj.com?

Eller är jag helt ute o cyklar :confused:
 

Lotek

#82 Superbike
Om du inväntar nästa nummer av MC-Folket får du nog "vanlig" BKK så att det räcker...Fast tyvärr var det väl som vanligt rätt få ickesporthojsåkare med.
Vad som glatt mig under sommaren var ett par tappra själar på Dubbeldagarna på Knutstorp som körde runt på något helt annat än sporthoj. Det såg dessutom tveklöst ut som om de hade roligt.
Var de andra ickesporthojsåkarna håller hus det vet jag inte, men de tycks sällan vara på BKK. Men en liten tröst är väl att de är i större mängd på avrostningarna än sporthojarna. Så ganska många får nog iaf lite utbildning under året, om än inte tillräckligt.
 

Ducatista

New member
En artikel om en ickesporthojsåkare som kör BKK och som publiceras på våren när kursdagarna släpps hade säkert gett resultat. Problemet är nog snarare att nyhetsvärdet inte är speciellt högt.

Visst, MC-Folket är en medlemstidning, men allt som distrikten skall göra hänvisas till Distriktspalten eller Klubbnytt. Ett strategiskt fördelaktigt reportage är nog att önska för mycket :(
 

Petra

Super Moderator
Vi har faktiskt haft en hel del artiklar om avrostningar, customkurser, tjejkurser, gruskurser, BKK, SHK, mm, mm. Men, jag håller med er. Vi borde nog göra ännu mer grejer om icke-sporthojar på kurser, både BKK, avrostningar och annat, framförallt på våren. Jag tar med mej era synpunkter till nästa redaxmöte.:)

I kommande nummer blir det fyra sidor från BKK på Kemora. En sida om ett par som kör Bumse 1200 GS (, en sida om fyra killar som körde kurs för första gången och ett par sidor om kursen i allmänhet. (Hm, artikeln är inte layoutad och klar ännu, så det kan bli viss förändring)
 

Blåflagg

New member
Bättring

En artikel om en ickesporthojsåkare som kör BKK och som publiceras på våren när kursdagarna släpps hade säkert gett resultat. Problemet är nog snarare att nyhetsvärdet inte är speciellt högt.

Visst, MC-Folket är en medlemstidning, men allt som distrikten skall göra hänvisas till Distriktspalten eller Klubbnytt. Ett strategiskt fördelaktigt reportage är nog att önska för mycket :(

Efter lite insideinformation så verkar det som ett "fett" reportage om BKK på Knudan den 10/8 är att vänta :D Kanske för att höjdarna kommer för att kolla på Sveriges bästa kurs :p
 

Petra

Super Moderator
Efter lite insideinformation så verkar det som ett "fett" reportage om BKK på Knudan den 10/8 är att vänta :D Kanske för att höjdarna kommer för att kolla på Sveriges bästa kurs :p


Jupp, det stämmer bra det. Ni får besök på er fina bana och nog tror jag att jag såg Klysen packa ner både hojkläder, block och kamera.:)
 

swischmc

New member
Vad bra att mc-folket tar upp just icke-sporthojar som går på kurser. Det är många sporthojar på BKK... Fick höra i Kemora att det inte var lönt för glidare att köra storbana, de skulle hålla sig på gocartbana eftersom det inte gick att köra så fort i svängarna med glidare!!!

Kör inte glidare själv, men jag tycker att både storbane- coh gocart-BKK är mycket givande och lärorikt. Varför då utesluta vissa grupper redan från början?! Som jag skrivit i en annan tråd håller jag inte alls med om att SMC bara är till för "gamla uvar med touringlok". Snarare är det mest sporthojsfolk jag träffa på kurser och annat.

Lyft därför gärna fram olika sorters hojar/förare i artiklarna. SMC's kurser måste inte bara vara öppna för alla, utan även kännas välkomnande för alla.
 

roffe_s

Active member
Så rätt Du har och så fel den eller de som "fastslog den sanningen" hade! Gocartbanekörning är mycket bra även för glidare vad det gäller teknikträning, men faktum är att storbanekurserna oftast ger en mer realistisk bild av kurvtagning i hastigheter liknande vårt vägnät.

Så det ena får och ska inte utesluta det andra, i alla fall inte i min bok och enligt min åsikt.

Efter att i sommar ha kört kurs med både HD:s och japanska glidare har vi hittat mycket marginaler, bl a genom att jobba en hel del med körställning, bromsning etc, marginaler som är bra att känna till och känna sig bekväm med ute i trafiken.

Visst finns det en fysisk skillnad vad gäller möjlig kurvhastighet mellan olika hojtyper, men jag ser inte att det generellt påverkar övningshastigheten i t. ex. lugn grupp.

Att SH-folket är i majoritet på utbildningarna kan bero på intresse och den satsning mot målgruppen som medvetet pågått under ett antal år. Men i ärlighetens namn tycker jag även att vi hittar förare som via märkesklubbar etc upptäckt värdet av fortbildning via utbildning på bana, t. ex HD och BMW-klubbarna. Jag tror och hoppas personligen att vi kommer att se en stark förändring och utveckling åt det hållet under kommande år:)

Din sammanfattning är lysande, viktigast är att i olika forum och media profilera utbildningarna mot målgrupperna. Sporthojsåkarna på ett sätt, touring-folket på ett annat och glidaråkarna på ett sätt som passar och attraherar dom. Att vi sedan må anpassa delar av utbildningarna för att nå bästa resultat är väl ett angenämt bekymmer?

... Fick höra i Kemora att det inte var lönt för glidare att köra storbana, de skulle hålla sig på gocartbana eftersom det inte gick att köra så fort i svängarna med glidare!!!

...Som jag skrivit i en annan tråd håller jag inte alls med om att SMC bara är till för "gamla uvar med touringlok". Snarare är det mest sporthojsfolk jag träffa på kurser och annat...
 

micke.r

New member
Fick höra i Kemora att det inte var lönt för glidare att köra storbana, de skulle hålla sig på gocartbana eftersom det inte gick att köra så fort i svängarna med glidare!!!

Vem säger nå't så urbota dumt :eek:

Går det att utveckla sammanhanget något ??

/ Micke
 

micke.r

New member
Vi har faktiskt haft en hel del artiklar om avrostningar, customkurser, tjejkurser, gruskurser, BKK, SHK, mm, mm. Men, jag håller med er. Vi borde nog göra ännu mer grejer om icke-sporthojar på kurser, både BKK, avrostningar och annat, framförallt på våren. Jag tar med mej era synpunkter till nästa redaxmöte.:)

Som delansvarig för sporthojsutbildning/BKK på distriktsnivå så ser jag självklart gärna ännu fler artiklar om våra kurser, skräddarsydda och med olika vinklingar, för att locka ännu fler deltagare..

DOCK så tror jag att tidningen de senaste åren kanske, för den "kritiske", istället innehåller alldeles för mycket om SMC School. Jag kan höra dessa tongångar bland hojkollegor som inte kommer att komma till våra kurser, hur mycket jag än tjatar..

De slår ihop intrycket av allt, oavsett om det är däckstest, provkörning av ny mc, spännande repotage om nya världsnyheter, SMC school, "körtips"... och förknippar det med i första hand sporthojar men i förlängningen också sporthojskurser.

Det saknas nog, ur DERAS synvinkel, snarare repotage om touringhojar, touringturer, lugna sköna kvällsturer och fikakvällar med klubben osv osv..


Själv tycker jag att tidningen är ganska komplett. Jag skulle möjligtvis vilja ha ännu fler reseskildringar och olika människors personliga upplevelser (inom alla områden) samt att de artiklar som redan finns om möjligt går ännu lite djupare om det de handlar om eller skräddarsys ännu mer om det handlar om att väcka intresse eller locka..

/ Micke
 

swischmc

New member
Vad det gäller storbana och glidare så handlade resonemanget om att glidare får ut mer på en gocartbana än på storbana, eftersom farten på gocartbana passar hojtypen bättre. Dvs. man tyckte att glidarna tar i med fotpinnar och avgasrör alldeles för tidigt och därför inte kan hålla acceptabel (?!) fart på kursen.
Jag trodde att sånt hade med körteknik att göra?


Själv har jag senaste tiden upptäckt hur man lättast får med sig alla möjliga sorters hojåkare på kurs:
1. gå en kul kurs själv
2. kom hem och skin med hela ansiktet, leende från öra till öra :D
3. berätta om den fantastiska kursen
4. visa hur man anmäler sig... :)

Jag tror att SMC ska satsa på mer fler-dagars-kurser, typ Kemora. Gärna på fler ställen i landet. Vad jag hör så är dessa kurser mer intressanta än endagarskurserna.
 

micke.r

New member
Vad det gäller storbana och glidare så handlade resonemanget om att glidare får ut mer på en gocartbana än på storbana, eftersom farten på gocartbana passar hojtypen bättre. Dvs. man tyckte att glidarna tar i med fotpinnar och avgasrör alldeles för tidigt och därför inte kan hålla acceptabel (?!) fart på kursen.
Jag trodde att sånt hade med körteknik att göra?

Aahh, vad tråkigt att höra..:mad:

Det stämmer väl att man med de största custom och customtouringhojarna inte håller 200 km/h ner i svackan upp mot Eje's på Gelleråsen, eller strax under 200 km/h in under bron på Kinnekulle Ring :eek:

MEN vi har under åren sett åtskilliga potenta literhojar av senaste snitt som kör så sakta att de måste medstyra för att kunna svänga..

Någon gång ibland har vi också sett custommaskiner, sporttouringmaskiner, "vanliga" standardmotorcyklar som har kört på riktigt, riktigt ordentligt :)

- "Så var går då gränsen vilka motorcyklar som jag ska tillåta på just min kurs ??"


Några av de skönaste minnena är när vi lärde "några customhojsåkare" att ta ner farten lite extra inför kurvan :cool: .
Lite extra = alltså MER än vad föraren egentligen tycker behövs !!

Vad händer då med svängradien ??
Jo !! Vips kunde de såklart svänga runt mycket snävare. Därmed kunde de också flytta fram sina svängpunkter, till och med lägga på lite snabbstyrning, osv.. :eek:

Jaaa - vips så var de runt kurvan, och kunde öppna sina trottlar max och låta alla 1800 kubik tala !! Dessutom UTAN ATT SKRAPA I NÅGOT ELLER NÄSTAN HAMNA UTE I GRÄSET (eller både och..) !!!

Då gäller det dessutom att ligga på rätt växel med en supersport 600 eller till och med en 1000 kubikare om man vill hänga på !!!!



SKIT-KUL på bana - eller ökade marginaler i trafiken - - > Välj själv !!!



Precis som du skriver, så handlar det till viss del om körteknik, men framförallt om att sudda ut vi och ni, de och dom :cool:

..och åter igen (för hundrade gången) - hur ska jag någonsin kunna välja vem som får gå och vem som inte får gå kurs ??



Micke

SMC Väst / "sporthojsgruppen" ;)
 
Last edited:

HåkanP

New member
Har själv ingen sh men varit på tre kurser och känner nog inte att vi i väst är så himla marginaliserade även om vi alltid är i minoritet på körningarna. Nu har jag bara kört på kinnekulle, så den kanske är speciell. Upplever nog också att BKK har fler icke sporthojar än SHK kurser (utifrån mitt stora underlagsmaterial :))

Kanske namnsystemet ändå fungerar, fast vill jag åka med SMC Väst så får jag pallra mig till en SHK även i framtiden, eller vad säger du micke.:rolleyes:
 

Thundercat

New member
Kanske namnsystemet ändå fungerar, fast vill jag åka med SMC Väst så får jag pallra mig till en SHK även i framtiden, eller vad säger du micke.:rolleyes:

Som vi nämnt i tidigare trådar i år: 2010 kommer vi att bli tydligare och mer definierade från SMC Väst sida. Då kommer du att kunna köra en BKK:). Sedan kommer vi att ha SHK som verkligen är riktade mot just sporthojar och förare som har en sportig körstil.
I våran marknadsföring för 2010 kommer vi att visa detta på ett mycket klart sätt.
 

Blåflagg

New member
Artiklar

Nu vänta vi med spänning på artikel i MC-Folket iom att Klysen var på Knutstorp och intervjuade, skrev, fotograferade och körde kursen den 10/8. Tror nog att det blev en hel del intervjuer med "glidarfolk" :)

Visst var kursen bra Klysen ;) !!!

För att locka "glidarna" så behövs det föredöme och där tycker jag att vi i Skåne är på rätt väg då vi har flera instruktörer som kör just glidare och förhoppningsvis fler som är på ingång. Fler damer som framför allt deltagare men även som kan vara instruktörer är nästa mål.
 

klys

New member
tack som attan!

Absolut! Helt suverän kurs. Glada deltagare, kompetenta instruktörer och ett bra kringarrangemang. Sen ber jag att få tacka samtliga för att jag fick vara med på 10-års jubileet. Det var riktigt trevligt. Och det är inte ofta man är ute och knallar sent en kväll runt en roadracingbana....
Och visst blir det artikel i tidningen.
 

HåkanP

New member
Som vi nämnt i tidigare trådar i år: 2010 kommer vi att bli tydligare och mer definierade från SMC Väst sida. Då kommer du att kunna köra en BKK:). Sedan kommer vi att ha SHK som verkligen är riktade mot just sporthojar och förare som har en sportig körstil.
I våran marknadsföring för 2010 kommer vi att visa detta på ett mycket klart sätt.

Det jag skrev var med ironi :) Är nog lite kluven inför din info. Vet inte om jag är såå himla glad över en mer renodlad uppdelning. Mellan "vi och dom". Man behöver inte ha en sporthoj för att köra fort. Min gamla tiger har kört om mången sporthoj.

Ja ja det blir nog bra hur som...
 

#46

New member
Fick höra i Kemora att det inte var lönt för glidare att köra storbana, de skulle hålla sig på gocartbana eftersom det inte gick att köra så fort i svängarna med glidare!!!
.

Som träningsledare för Kemorakursen så skulle jag vilja veta om en instruktör sagt detta då det var urbota dumt sagt!:mad:

Denne person behöver då ej jobba på mina kurser nå mer!!

Per
 
Top