Vad det gäller storbana och glidare så handlade resonemanget om att glidare får ut mer på en gocartbana än på storbana, eftersom farten på gocartbana passar hojtypen bättre. Dvs. man tyckte att glidarna tar i med fotpinnar och avgasrör alldeles för tidigt och därför inte kan hålla acceptabel (?!) fart på kursen.
Jag trodde att sånt hade med körteknik att göra?
Aahh, vad tråkigt att höra..
Det stämmer väl att man med de största custom och customtouringhojarna inte håller 200 km/h ner i svackan upp mot Eje's på Gelleråsen, eller strax under 200 km/h in under bron på Kinnekulle Ring
MEN vi har under åren sett åtskilliga potenta literhojar av senaste snitt som kör så sakta att de måste medstyra för att kunna svänga..
Någon gång ibland har vi också sett custommaskiner, sporttouringmaskiner, "vanliga" standardmotorcyklar som har kört på riktigt, riktigt ordentligt
- "Så var går då gränsen vilka motorcyklar som jag ska tillåta på just min kurs ??"
Några av de skönaste minnena är när vi lärde "några customhojsåkare" att ta ner farten lite extra inför kurvan
.
Lite extra = alltså MER än vad föraren egentligen tycker behövs !!
Vad händer då med svängradien ??
Jo !! Vips kunde de såklart svänga runt mycket snävare. Därmed kunde de också flytta fram sina svängpunkter, till och med lägga på lite snabbstyrning, osv..
Jaaa - vips så var de runt kurvan, och kunde öppna sina trottlar max och låta alla 1800 kubik tala !! Dessutom UTAN ATT SKRAPA I NÅGOT ELLER NÄSTAN HAMNA UTE I GRÄSET (eller både och..) !!!
Då gäller det dessutom att ligga på rätt växel med en supersport 600 eller till och med en 1000 kubikare om man vill hänga på !!!!
SKIT-KUL på bana - eller ökade marginaler i trafiken - - > Välj själv !!!
Precis som du skriver, så handlar det till viss del om körteknik, men framförallt om att sudda ut vi och ni, de och dom
..och åter igen (för hundrade gången) - hur ska jag någonsin kunna välja vem som får gå och vem som inte får gå kurs ??
Micke
SMC Väst / "sporthojsgruppen"