biltemas nya mc produkter

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Ni som var på mcmässan, vad tyckte Ni om biltemas nya mcprodukter?

Själv blev jag glad över att de har börjat sälja topbox, värmehandtag,mcklocka, packrulle, toppväska.

Hoppas att de pressa ner priser ordentligt hos konkurrenterna :)

Hälsningar,

Amir

Marie

Banned
Men håller Biltema sin vanliga (låga) kvalitet så är de ändå inget alternativ. Det är en mycket liten del av Biltemas sortiment som jag ens överväger att använda på min bil, mest en del "sällananvändningsverktyg". Reservdelar och komponenter från Biltema existerar helt enkelt inte i min värld. Har jag råd att köpa en kvalitetsbil (eller kvalitetshoj) så byter jag inte bort den bit för bit med undermåliga piratgrejor. Att försöka spara några tior på delar som direkt påverkar säkerhet, driftsäkerhet eller livslängd tycker jag är enbart korkat.
Jag har lärt mig läxan att det i längden är mycket dyrt att handla billigt.

P-O Noren

New member
Vad gäller deras mc-grejer så inhandlas dessa på fabriker som gör linjer åt många av dom stora tillverkarna. För det pris dom har är det enastående bra vill jag säga. Ni skulle bli förvånade om ni visste hur mycket av grejerna som kostar tusenlappar hos dom stora namnen, tillverkas för någon hundring i kina.

Sen spelar det väl ingen roll om en tankväska går sönder mot förmodan. Hjälm och ryggskydd är testade ordentligt, skulle inte tveka att köpa dessa om jag hade behovet. Men det vore roligt med ett oberoende test av hjälmen.

Vad gäller deras skor så kan jag tycka att dom saknar skydd för ankeln, säkert sköna men nog vill jag ha skydd för min vrist.

H

honda cbf 500

Guest
man kan tycka vad man vill om deras produkter men onekligen kommer de att pressa priserna neråt hoppas jag. Till exempel har ju deras mcöverdrag och handskar har fått bra kritik i mctidningar.

P-O Noren

New member
Jag har använt deras mc-överdrag i 4 år nu, det är skitigt men inte ett hål någonstans.

Handskarna funkar tydligen jättebra, en kompis är helnöjd. Själv har jag långa fingrar så dom passade inte. Jag tror att det enklaste är att testa och känna efter själv. Har köpt jättedyra handskar som släppt i sömmarna efter ett tag. Tror vi får ompröva gamla sanningar om att "man får vad man betalar för". Dagens globaliserade marknad med tillverkning gör att du får kolla mer på hur grejerna är tillverkade än var någonstans och hur mycket dom kostar.

Finns det kedjor och handlare som anser att det inte är rimligt med påslag på flera hundra procent från inköp till försäljning borde vi köpare stå i kö om att uppmuntra detta...

Dessa frågor handlar alltid om tro och känsla, snarare än oberoende tester. Historiken på ett företag gäller ju inte heller så bra som måttstock, japanska bilar var ju bara skit. Idag köper du ju japanskt för kvalitet, tyska bilar är ju bara skit jämfört med Toyota och Mazda om du kollar på kvalitet.

P-O Noren

New member
Tittar du på deras hjälmar blir det ännu mer intressant:
Dom uppfyller ECE 22:05, gjorda i glasfiber med innerskal av EPS. samt har en för mitt huvud jätteskön inredning. Dubbel D-spänne, tack för det!:D

Kollar man på finishen så är det samma som för dom dyra hjälmarna jag har tittat på, ligger inte i lika fin kartong. Men för 599kr så accepterar jag det.

Om man kan stå ut med att inte ha upplevelsen av en försäljare som förklarar hur viktigt det är med hjälmen med väl inövade fraser som
...huvudet är det viktigaste du har...
...inte prutar du väl på skyddet av din hjärna...
...det här är bästa hjälmen du kan köpa...
... rossi kör med en sådan här...

Ja, då tycker jag biltema hjälmen slår ut alla andra.
Sätt er ner och försök förstå de olika testlabben och metoderna. Kolla på testresultaten och ni inser hur små skillnaderna är ibland. Priset är INGEN måttstock på hur bra hjälmen är, det är testresultaten. Skulle inköpsansvariga på biltema vara sämre på att bedöma testresultaten än vanlige medelförsäljaren på mc-affären om hörnet?

Och det där med vad proffsen kör med i GP... hehehehe :D
skulle man betala dom samma som dom får av Arai och Shoei osv. skulle dom köra biltemahjälmar. Men då skulle dom inte kosta 599 längre...
fattar inte att folk är så naiva att dom går på det knepet.

jan-olovj

Active member
Jag har testat med att prova Biltemas offroadhjälm, passar jättebra men jag får inte på mina glasögon när hjälmen sitter där, testar nog nästa storlek nästa gång för en sådan hjälm bör vara svalare när det är varmt med bibehållet skydd.

STP-69

New member
Det kan vara bra grejor fast det är billigt

Jag träffade på en hojåkare i sommras som hade köpt en tankväska på LIDL för 200kr, Exakt samma väska hans kompis köpt hos en mc-handlare för 800.

Man kan ju hoppas att Biltema inte tummar på säkerheten för oss som åker hoj.

MickeE

New member
Tittar du på deras hjälmar blir det ännu mer intressant:
Dom uppfyller ECE 22:05, gjorda i glasfiber med innerskal av EPS. samt har en för mitt huvud jätteskön inredning. Dubbel D-spänne, tack för det!:D

Kollar man på finishen så är det samma som för dom dyra hjälmarna jag har tittat på, ligger inte i lika fin kartong. Men för 599kr så accepterar jag det.

Om man kan stå ut med att inte ha upplevelsen av en försäljare som förklarar hur viktigt det är med hjälmen med väl inövade fraser som
...huvudet är det viktigaste du har...
...inte prutar du väl på skyddet av din hjärna...
...det här är bästa hjälmen du kan köpa...
... rossi kör med en sådan här...

Ja, då tycker jag biltema hjälmen slår ut alla andra.
Sätt er ner och försök förstå de olika testlabben och metoderna. Kolla på testresultaten och ni inser hur små skillnaderna är ibland. Priset är INGEN måttstock på hur bra hjälmen är, det är testresultaten. Skulle inköpsansvariga på biltema vara sämre på att bedöma testresultaten än vanlige medelförsäljaren på mc-affären om hörnet?

Och det där med vad proffsen kör med i GP... hehehehe :D
skulle man betala dom samma som dom får av Arai och Shoei osv. skulle dom köra biltemahjälmar. Men då skulle dom inte kosta 599 längre...
fattar inte att folk är så naiva att dom går på det knepet.

Intressant inlägg :)

Är det någon som har några länkar att delge som visar tester av Biltemas hjälmar samt gärna annan utrustning så vore jag mycket tacksam.

Ska investera i en ny hjälm i år och har satt taket på tre ribbor. Kan jag få en lika säker hjälm för en sexhundring så finns det ju marginal kvar att investera i i PC+bänk samt ett bluetooth headset som jag trånat efter så länge...

P-O Noren

New member
Problemet med hjälmarna och tester är att det finns olika testmetoder och för att förvärra ännu mer så finns det olika bedömningar på hur hårt skalet skall vara kontra hur mycket krafter inredningen skall dämpa.

Rent fysiskt/medicinskt är det rätt så begränsat hur mycket krafter en hjärna och kroppen kan ta. Så om hjälmens ytterskal pallar för en smäll motsvarande bergvägg i 90km/h är egentligen inte relevant. Du klarar det inte. Så om man då begränsar frågeställningen till att hjälmar som klarar testkraven enligt ECE 22:05 ligger inom överlevnadsfönstret för de smällar din kropp kan ta blir nästa fråga:
Hur mycket krafter skall inredningen dämpa?
Här är testerna olika utformade, vissa testmetoder sätter större värde än andra på denna punkten. Men realistiskt, spelar det någon roll om hjälmens ytterskal tar smällarna om din hjärna har förvandlats till mos eftersom inredningen inte dämpade smällen? Många utländska experter menar att de hellre ser utveckling mot bra inredningar än hårdare ytterskal.

Kontentan blir hru du än vrider och vänder på allt att du får inte alltid bättre skydd för att du lägger mer pengar. Däremot oftast snyggare målning och kanske möjlighet att köpa till mer häftiga spegelvisir.

Det är väldigt svårt att som kund/köpare få en inblick i testmetoderna. Men hjälmförsäljning är "big business", så här finns det många lobbyorganisationer och "tankesmedjor" som ska hjälpa oss att förstå att det är bara hjälmar som kostar + 3.000 kr som man kan överleva i.

Läs följande för att förstå skillnaden mallan usa europa
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm

Här kan du följa SHARP-test, syns tydligt att priset inte ger ledtrådar om placering inom testet. Går även att söka på hjälmar här...
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...jun1208-sharp-motorcycle-helmet-test-results/

Själva sökmotorn:
http://sharp.direct.gov.uk/

En av artiklarna som jag själv har funderat mycketr över. Läs noggrannt, gärna 2 ggr
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

1

Last edited:

der Anders

New member
inte en chans att jag skulle ha råd med en 3000 kronors hjälm om jag tappade min hjälm (vilket jag har gjort). för mig är biltemas saker ibland det enda realistiska alternativet.
i slutändan är man dessutom som konsument ganska utlämnad till diverse märkningar man ofta inte har någon aning om vad de betyder...

om man inte frågar någon i detta forum förstås. jag upphör aldrig att häpna över de dokument som vissa deltagare på den här sidan kan gräva fram på internet.

Taurus0504

New member
Tips

inte en chans att jag skulle ha råd med en 3000 kronors hjälm om jag tappade min hjälm (vilket jag har gjort). för mig är biltemas saker ibland det enda realistiska alternativet.

Hej!

Kolla om du har, eller kan lägga till, "oturs/drulle"-försäkring i din hemförsäkring.
Det hjälpte mig när jag tappade min hjälm.

// Taurus

MickeE

New member
Var inne på Biltema idag och klämde på hjälmen...

Hjälmen satt mycket bra på min skalle och såg rätt anonym ut vilket jag tycker bäst om, inte en massa färgplotter med andra ord.

Tyvärr så var det väldigt bökigt att knäppa fast visiret efter att jag lossat det under min grundliga undersökning. Fick även känslan av att plastbitarna som håller fast visiret kommer gå sönder efter inte allt för många visirbyten. Exemplaret jag tittade på hade även en ca 5 cm lång spricka på baksidan vilket med största sannolikhet beror på att någon kund tappat den på golvet.

Det jag såg gjorde att jag fick lite dåliga vibbar av den. Den är garanterat säkrare vid en vurpa än Nolan N42 hjälmen jag har idag, men jag tror nog jag kikar runt ett tag till innan jag bestämmer mig...

Tack för alla länkar och tips :)

Jojye

New member
Det är skillnad på en hjälm för 300:- och en för 5 000:-

Jag äger själv 5st. hjälmar varav 2 st är i prisklass 5 000:-
Gissa vilka hjälmar som brusar minst, sitter bekvämast, och är lättast?

Ta dessutom en koll här

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/hjälmar_web.pdf

Placebo kanske? Tycker min 2000kr hjälm sitter bäst av alla mina hjälmar och den kan man dessutom nu köpa för ynka 1000kr tror inte den sitter hälften så bra nu som när jag köpte den RRP pris.

Frank S

New member
Har suttit och bläddrat i senaste MC-Folket. Handsktesten är intressant. Biltemas sporthanske med så lågt pris kan ju inte få så bra värden...:rolleyes:

Last edited:

Kraftfull

New member
Nu blir det lite sidospår, men jag köpte ett ryggskydd på Lidl för något år sedan. Jag fick en del intressanta kommentarer om hur intelligent jag (inte) kunde vara som köpte ett ryggskydd i en lågprisaffär - till råga på allt en livsmedelsaffär..!

Ryggskyddet har sedan visat sig vara i tester av bl a MC-folket och Bike i det övre skiktet. Bl a kom det trea i Bikes test. Minns jag inte fel piskade det bl a Dainese.

Billigt behöver inte vara skit, däremot bör man - precis som när man köper dyrt - granska produkten med kritiska ögon innan köp.

Roberth

New member

En ganska intetsägande artikel... Snygga bilder kanske.

Hur skall man tolka frågan "Vill du krocka i en Fiat eller en Hummer?" till valet av hjälm? En stor och tung hjälm?

Den som kan något om tillverkningsindustrin inser snart också att det är dyrare tillverka en hjälm som bara är stark på de ställen provningen utföres. Fler moment och förberedelser i produktionen så att säga. Skall jag då välja en billig hjälm?

Jag har inga svar.

Last edited: