Billigast möjliga hoj??

SuperRetard

New member
Tänkte tanken att köpa en moppe för att ha istället för cykel, så slog det mig att man kanske kan få en hoj för ungefär samma pengar.

Krav:

- Ej stöldbegärlig
- Gärna offroad (året-runt åka)
- Billig
- Billig
- Driftsäker
- Billig
- Gärna storlekmässigt liten så att den kan gå in i cykelförrådet


Tips?
 
H

honda cbf 500

Guest
Honda cb 125 t, yamaha sr 250 special. Dessa är dock ej offroad hojar.
 

V Saarela

New member
Med tanke på försäkringskostnaden så finns det ju ingen anledning att köpa en moppe om man har mc-kort.
Jag betalar 4700:- för mopeden och 1100:- för scootern. En 125:a fyrtktare är ännu billigare.(summorna där bara för jämförelse, andra premier gäller nog för dig)

Om du är sugen på en 125:a, så är mitt heta tips XR125L årsmodell typ 04. Dina kriterier fylls upp till fullo.
Scootertips: Innova 125. 17 tums hjul. Ett par grovmönstrade moppedäck och några bildubb hos din lokala däckgubbe.
 

anders_69

New member
På skoj gjorde jag slagning på blocket idag, hojar i skåne billigast först. Inget körbart under 5 lakan. Mellan 5 och 10kkr fanns ett gäng 125:eek:r samt några GS(X) 400/450/500, nån CB250/CB400N/CB650, nån Z500...

Borde inte en valfri 250 eller 400 vara tillräckligt lätt för att funka även på vintern? På med dubbade däck och Feltemas styrmuffar så är det ingen annan som vill ha den heller :)

/Anders
 

Kawasaki

New member
Hej.

Hade för några år sedan en 200cc 4-takt som hette Qingqi kina mc kopia av suzuki
funkade bra riktigt bra finish för en kina cykel och var billig ny ca 15000:-
drog ca 3dl/mil toppfart ca 120, vikt om jag minns rätt 125-130 kg
Behövde inte repa den någnting dom borde ligga mellan 6-8000:- beg -05-06
nyare så heter dom TMS.
 

SuperRetard

New member
Gjorde också en check på Blocket. verkar vara 5000 och uppåt som gäller. Känns lite mkt faktiskt, konkurrensen är typ en Ciao eller nåt, eller rentav cykeln :D.

Tänkte om man kunde få fatt i nåt härk för 2-3 lax eller så, då hade det varit värt det.
 

perjul

Yamaha XT660R
Har också haft Qingqi 200 GY. Den gick klockrent. Är en blåkopia på Suzuki 200 DR. Suzuki är dessutom delägare i Qingqi.
 

anders_69

New member
Gjorde också en check på Blocket. verkar vara 5000 och uppåt som gäller. Känns lite mkt faktiskt, konkurrensen är typ en Ciao eller nåt, eller rentav cykeln :D.

Billigaste körbara Ciao jag hittade i skåne vid snabbskanning vill de ha typ 3kkr för, och hur kul är det på en skala? :D

Bättre pruta ner nån 400cc-härk från 6-7 till typ 4-5, borde väl vara schysst prutläge nu på såna som legat ute ett tag. Eftersom körbara hojar verkar vara värda minst 5kkr kan du se det som att du binder pengarna till ev. dålig ränta men utan nån egentlig kostnad, bara att sälja härket för samma pengar när du ledsnat[1].

När man nu innehar A-behörighet ser jag inte riktigt varför jag skulle skaffa mig en moppe[2] när jag för samma pengar (och möjligen ännu billigare försäkring) kan skaffa ett härke som fixar trafikrytmen åtm upp till 70-90.



[1] Förutsatt att du inte innan dess försökt dig på avel genom att försöka korsa den med tant Agdas 240 eller lindat den runt en lykstolpe. Alt. att härket alldeles själv ledsnat på jordelivet och tagit sig av daga medelst generalras.

[2] Om det finns andra presumtiva brukare i familjen som inte har A förändras såklart läget, men det gäller väl inte för dig vad jag förstått.

/Anders
 

SuperRetard

New member
Billigaste körbara Ciao jag hittade i skåne vid snabbskanning vill de ha typ 3kkr för, och hur kul är det på en skala? :D

Blablabla...

[2] Om det finns andra presumtiva brukare i familjen som inte har A förändras såklart läget, men det gäller väl inte för dig vad jag förstått.

/Anders


En Ciao kanske inte är kul, men det finns redan 2 roliga körbara hojar i garaget så det är inte riktigt ett kriterie i det här fallet. Tvärtom nåt man kan tappa 25 ggr på en vinter utan att det gör nåt att det blir silvetejps-edish efter ett tag.

2. I min lilla dinkel- (double income, no kids)familj finns helt riktigt lika många A-kort :D! (Äntligen)
 

SuperRetard

New member
Några har tagit upp kinamopparna, kan va ett bra alternativ. Är lite sådär på att det bara verkar finnas ganska nya på marknaden. Det innebär 2 saker:

1. De är fortfarande lite dyra.
2. Även om man lägger ett par lax till så återstår en värdeminskning på dem.


Hittade ett antal gamla härk till grusmaskiner, men folk vill ju ha typ 10000 för en gammal -82a XR600 eller nåt.. Med tanke på kronans utveckling, kostade de ens det nya??

En ny offroad idag får man ju för 70-85.. Att en -82a ska stå sig så bra då är hel absurt!
 

Ove 60+

Active member
En ny offroad idag får man ju för 70-85.. Att en -82a ska stå sig så bra då är hel absurt!

Letar själv efter just en liten och gammal offroddare för vinterbruk. Verkar som det finns marknad för sådana för det dyker aldrig upp nåt billigt och bra.

Det som finns är typ Honda cb och liknande från 125 -> 500cc so kan vara rätt billiga ibland.

Hur blir det att sätta dubbade crossdäck på en sån? Får det ens plats?
 

SuperRetard

New member
Letar själv efter just en liten och gammal offroddare för vinterbruk. Verkar som det finns marknad för sådana för det dyker aldrig upp nåt billigt och bra.

Det som finns är typ Honda cb och liknande från 125 -> 500cc so kan vara rätt billiga ibland.

Hur blir det att sätta dubbade crossdäck på en sån? Får det ens plats?

Vet inte.. Du får kolla hur mkt det finns tillgodo för svingen, skiljer så mkt mellan modellerna.


Priset blev chock för mig..

Jag gav 18 k för CBR600:an, en -97 i ok skick med ca 3000 mil. Iofs en rätt bra affär tror jag, men att betala 11 för en XR600 från -82 känns vansinne i jämförelse!
 

Chopperbyggarn

New member
Kolla med High Chapparall dom säljer ibland splitter nya Kina hojar mycket billigt. Känner en gubbe som köpte en kopia av Virago 250 för bara 11000:- splitter ny och den ser faktist riktigt fin ut...kvalité ..kanske inte..garanti nej.
Dom kanske har Off Roadare också.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Kolla med High Chapparall dom säljer ibland splitter nya Kina hojar mycket billigt. Känner en gubbe som köpte en kopia av Virago 250 för bara 11000:- splitter ny och den ser faktist riktigt fin ut...kvalité ..kanske inte..garanti nej.
Dom kanske har Off Roadare också.

Anders.J

11 lax är alldeles för mkt. Jag kan halka runt med en 125a från -78 om det är så, konkurrensen är en moppe.. Så en Ciao för 2-3 tusen kanske inte är så dumt.

Men det kommer i så fall med ändrade behov, och de har inte fallit in än :).

Tack för alla tips iaf!
 

gundj

New member
Fanns en Suzuki 400 pâ Blocket för en 1000-lapp, körklar. Bättre mâste vara svârt att hitta.
Passar väl inte i cykelstället men vettig o köra. Gâr säkert att fâ pâ dubbdäck om man verkligen vill.
 
Top