BIG V-TWIN -åldersrelaterat eller e det huvet det e fel på ??

Vajtan

New member
:D Jag har fyllde 50 förra året och köpte en R1200CL -04
attans trevlig båge ....
6 växlad o drar 0,5 milen ,jädra bra ljus , bråkar aldrig,halvcustom,skön att åka på,ABS cruise controll mm

Men nu har jag drabbats av en konstig längtan efter en Stor V-Twin...

så jag har satt ut beemern på annons .....

Har satt mig ner o väntat på att det skulle gå över..men det hjälper inte...

har det nått att göra med att farbröder ska åka tillbakalutat i lugn maklig takt och lukta på blommorna??? :p

eller e det ett litet överslag i hjärnan ???

nån som har en sobril??

Woody, köp en v-twin! Den ger sååå mycket mer tebax än en plastraket! Jag är en "farbror" på 42, har så sköj på träffar å på körningar å på fikaställen med likasinnade! Finns la inget trevligare folk än glidarfolk? Eller? :D

PS. Började "tung-mc"-körning vid 18 med Yamaha RD500LC, visst var den trevlig, DÅ! Sen har vägarna brukats med diverse olika modeller å kategorier: Touring, Sport, Enduro, Sporttouring, och numera Custom!

Rubbe

New member
Glidare är definitivt åldersrelaterat, ser man nån som åker kromsläde och inte är gråhårig hajjar man till. Jag är nog för ung (allt är relativt) för att förstå tjusningen i det, det enda roliga man kan ha med slädarna är att få dom att brumma högt, å det är ju kul i 10 minuter. :) Tycker dock att det är roligt att folk har olika intressen och att det finns sån bredd på hojtyperna man möter. Finns för övrigt säkert folk som tycker jag är konstig då jag kör en äventyrsmoppe. :)

Jag är 35 och kör en stor glidare. Är det ungt eller gubbe? :confused:
Jag har provat en Kawa Versys under ett par dagar och det var det tråkigaste jag nånsin gjort, helt seriöst. Jag hade den under ett par dagar när min 1600:a var inne på service och till slut gick jag över till att köra bilen istället och låta versys'en stå hemma tills min egna riktiga hoj var klar. Nä, äventyrsmoppe är verkligen rätt ord för den...

Rubbe

New member
Berätta för en "novis" vilka dessa "många bättre alternativ" är :eek:
Jag har aldrig kört en ländsvägscykel (kallas de så :confused:) typ XL 1000 som t.ex "jan-olovj" gör), är det ett alternativ till custom.

Är det verkligen skönare att sitta framåtlutad :confused:

Om man tröttnat på att köra fort och vill "puttra" fram på vägen i maklig fart, vad rekommenderas då?
//Jojje
.

Då finns det absolut inget som slår en stor glidare, det är ren fakta. ;)

Leif H..oj

New member
"Glidare är definitivt åldersrelaterat, ser man nån som åker kromsläde och inte är gråhårig hajjar man till."
Här i stan så hajjar man till ganska ofta... men det kan väl vara så att med ålderns rätt så får man pengar över och kan köpa sig lite leksaker. Medelåldern i mitt län är ganska hög ;) och säg för guds skull inte så tjejerna hör om hårfärgen, för då får man mer silver i håret :D...av bekymmer.

"Jag är nog för ung (allt är relativt) för att förstå tjusningen i det, det enda roliga man kan ha med slädarna är att få dom att brumma högt, å det är ju kul i 10 minuter."
Ha ha ha... vi har en Yamaha Dragstar 1100C 04 och en Suzuki Volusia 800 03 i familjen. Tillsammans har vi kört drygt 65 000 kilometer med dom. Mer än 1½ varv runt jorden? Vi har sett hela Sverige, Norge och en av hojarna har också klarat av en trevlig tur till Island och Färöarna. Tre gånger har vi varit ute i treveckorsekvenser och kört kring 530 mil varje gång. Man får med sig så otroligt mycket last så man kan vara borta en månad på glidarna. Dom är också jäkligt roliga att köra på kurviga vägar.

"Tycker dock att det är roligt att folk har olika intressen och att det finns sån bredd på hojtyperna man möter. "
Ja vilken tur för dig att det är glidare ute och åker i Sundsvall sen lördagseftermiddag...hi hi hi...

"Finns för övrigt säkert folk som tycker jag är konstig då jag kör en äventyrsmoppe."
Äventyrsmoppar är jäkligt kul att köra också. XT:n i garaget har jag åkt mest med den senaste månaden. Det är kul att busa och lera ner sig! :) Det är inget konstigt med det..vi bara är såna inom oss...ALLA :confused: MEN MAN FÅR INTE med sig lika mycket packning.

Zopilote

New member
Det kanske kan vara åldersrelaterat iallafall... Jag har alltid gillat SMÅ twinnar, ylande radfyror och högtrimmade stånkor tills jag fyllde trettiofem och blev förtjust i en stor twin.
Nu vid trettioåtta har jag förverkligat drömmen och köpt mig en MT-01 :)
Ett fungerande chassi, bra fjädring och effektiva bromsar kommer jag nog aldrig att välja bort däremot. Jag är alldeles för förtjust i att KÖRA min hoj och få en och annan adrenalinkick, för att införskaffa en glidare (igen).

(...Har avvikit från den rätta vägen ett par gånger och köpt några krompråmar, men snabbt tagit mitt fönuft till fånga och bytt igen...)

Ölänningen

New member
Det måste vara fel på mig! Eller?? Jag är 64 och åker Honda CBR 1000F. Visserligen har den några år på nacken men still going strong.

BengtEkerö

New member
Har så svårt att förstå hela den här diskussionen. :confused:
Varför hålla på att klanka på vad andra väljer att köra för sorts mc? Själv kör jag en, vad är det ni kallar det, "kromsläde" och trivs jätte bra med det men om jag bara hade möjligheten skulle jag ha en 3 till 4 motorcyklar av olika typer i garaget så jag kunde välja efter humör och vad det är jag ska göra. Tyvärr så har jag inte de resurserna så jag får välja en och det har jag gjort.
Jag tycker det är lika kul att se en person som kommer på en racercykel som på en glidare, det är ju en annan person som också har fattat hur j...la skoj det är att åka hoj! :D

Kent@

New member
Ja på ett sätt är det kanske lite åldersrelaterat att köra custom, men vad är felet i det? Alla har väl rätt till sin egen uppfattning om vad som är roligt att köra, vare sig men är 20 eller 50 år. Tusan vad tråkigt det vore om alla körde samma typ av hoj som Marie.

Emmellanåt dyker dessa trådar upp där det pratas om aktiv körning och att det är enda sättet att köra mc. Det finns en tjusning i alla olika sätt att köra mc, vare sig det är custom, sporthoj, veteranhojar eller terränghojar.

Jag vet inte vad det är som gör att Marie m.fl tar chansen att hacka ner på customåkare och det retar mig väldigt mycket.

Kör den hoj du tycker är roligast för tillfället och strunta i vad andra tycker. Det är du som ska ha kul på hojen och det är du själv som kör den och skit i vad andra tycker.

Kenta

Ölänningen

New member
Ja på ett sätt är det kanske lite åldersrelaterat att köra custom, men vad är felet i det? Alla har väl rätt till sin egen uppfattning om vad som är roligt att köra, vare sig men är 20 eller 50 år. Tusan vad tråkigt det vore om alla körde samma typ av hoj som Marie.

Emmellanåt dyker dessa trådar upp där det pratas om aktiv körning och att det är enda sättet att köra mc. Det finns en tjusning i alla olika sätt att köra mc, vare sig det är custom, sporthoj, veteranhojar eller terränghojar.

Jag vet inte vad det är som gör att Marie m.fl tar chansen att hacka ner på customåkare och det retar mig väldigt mycket.

Kör den hoj du tycker är roligast för tillfället och strunta i vad andra tycker. Det är du som ska ha kul på hojen och det är du själv som kör den och skit i vad andra tycker.

Kenta
Helt klart Kenta.Vi kör naturligtvis den hoj vi tycker passar oss bäst och det skall naturligtvis ingen kunna ta ifrån oss. Jag ser definitivt inte ned på någon som kör customhoj eller något annat. Har heller inga åsikter om fabrikatval. Ute på vägarna så har vi ett intresse och det är att åka "hoj". Jag vet att en del inte hejar på varandra om man inte sitter på samma mc-typ men själv hälsar jag på allt som jag möter inom mc. Ha kul på vägarna kör mc.;)

Moje_VS1400

Member

Kenta

Kan det vara trångsynthet, bristande insikt om att vi alla är olika och/eller bristande respekt för sina medmänniskor?

Eller så är det så enkelt att de inte vuxit ur blöjstadiet (mentalt) ännu :p;):D

Roma55

New member
Kan det vara trångsynthet, bristande insikt om att vi alla är olika och/eller bristande respekt för sina medmänniskor?

Eller så är det så enkelt att de inte vuxit ur blöjstadiet (mentalt) ännu :p;):D

Tror inte ni skall ta gagget så allvarligt.;)
Men en sak undrar jag varför måste man köra fort om man inte har en glidare? Eller måste man köra långsamt med en glidare? Nä jag förstår inte.
När jag är ute och åker med mina kompisar så är det en del som kör glidare och hör å häpna vi håller samma hastighet???????

Rubbe

New member
Tror inte ni skall ta gagget så allvarligt.;)
Det är väl mer tröttsamt att höra samma skämt för 50:e gången från en och samma person... (som dessutom själv tycker att det är århundradets skämt)
Eller måste man köra långsamt med en glidare? Nä jag förstår inte.
När jag är ute och åker med mina kompisar så är det en del som kör glidare och hör å häpna vi håller samma hastighet???????
Kan bara tala för mig själv och jag kan säga att det är rätt jobbigt att köra 100+ utan ruta med en aning bakåtlutande körställning. Där har du nog den största förklaringen. :rolleyes:
Andra förklaringar kan vara att våra hojar låter så gött redan på tomgång, så det behövs ingen varvning som med sportisar för att få höra det fina ljudet. :cool:
Ytterligare en förklaring kan vara att glidare är så snygga att vi vill att så många som möjligt ska hinna se och få ta del av skönheten innan vi hunnit förbi. ;)
Förklaring #4: En sporthoj är jobbig att sitta på i låga hastigheter då armarna får hålla upp en stor del av kroppstyngden.

Vilka förklaringar du ska ta på allvar får du bestämma själv. :D