BIG V-TWIN -åldersrelaterat eller e det huvet det e fel på ??

woody

New member
:D Jag har fyllde 50 förra året och köpte en R1200CL -04
attans trevlig båge ....
6 växlad o drar 0,5 milen ,jädra bra ljus , bråkar aldrig,halvcustom,skön att åka på,ABS cruise controll mm

Men nu har jag drabbats av en konstig längtan efter en Stor V-Twin...

så jag har satt ut beemern på annons .....

Har satt mig ner o väntat på att det skulle gå över..men det hjälper inte...

har det nått att göra med att farbröder ska åka tillbakalutat i lugn maklig takt och lukta på blommorna??? :p

eller e det ett litet överslag i hjärnan ???

nån som har en sobril??
 
Last edited:

Bänkad o Klar

New member
:D Jag har fyllde 50 förra året och köpte en R1200CL -04
attans trevlig båge ....
6 växlad o drar 0,5 milen ,jädra bra ljus , bråkar aldrig,halvcustom,skön att åka på,ABS cruise controll mm

Men nu har jag drabbats av en konstig längtan efter en Stor V-Twin...

så jag har satt ut beemern på annons .....

Har satt mig ner o väntat på att det skulle gå över..men det hjälper inte...

har det nått att göra med att farbröder ska åka tillbakalutat i lugn maklig takt och lukta på blommorna??? :p

eller e det ett litet överslag i hjärnan ???

nån som har en sobril??


Insikt får man inte i bråd rasket -det kommer med åren :D
Det finns andra som behöver sobril betydligt mycket mer än du, så spar den ;)
Farbröder SKA åka tillbakalutat i lugn maklig takt och lukta på blommorna :):)
//Farbror Jojje
 

hamre

Member
:D Jag har fyllde 50 förra året och köpte en R1200CL -04
attans trevlig båge ....
6 växlad o drar 0,5 milen ,jädra bra ljus , bråkar aldrig,halvcustom,skön att åka på,ABS cruise controll mm

Men nu har jag drabbats av en konstig längtan efter en Stor V-Twin...

så jag har satt ut beemern på annons .....

Har satt mig ner o väntat på att det skulle gå över..men det hjälper inte...

har det nått att göra med att farbröder ska åka tillbakalutat i lugn maklig takt och lukta på blommorna??? :p

eller e det ett litet överslag i hjärnan ???

nån som har en sobril??

Köp dej en "riktig " hoj eller behåll CL-en! Ägna dej åt lite skön aktiv hojkörning istället.
Sätt dej ner tills överslaget i hjärnan har gått över.
Och, Farbröder SKALL INTE åka i lugn takt!!! Blommlukt får du nog av när du hammnar bakom Rullatorn.
 

Bänkad o Klar

New member
Bäste "Woody" du ska bara veta att "Hamre" endast är avundsjuk :p och själv gärna skulle vilja byta mot en "riktig" cykel, men det är lite svårt att erkänna som du märker :D :D
//Jojje
 

jan-olovj

Active member
När det gäller utseendet så är det bara customhojarna som gäller och Vtwin är härliga i synnerhet när de klarar ner till 40 km/h på 5an, lägger vi då till ett gott ljud så är det och lagoma vibrationer så är det kalas . Själv ville jag prova något annat för min rygg men vist eventuellt byter jag tillbaka senare i livet. Stå på dig vill du ha en MC med stor Vtwin så skall ingen tala om för dig att det är fel, köp det DU vill.

Jan-Olov
 

SGM

Moderator
Det går ju att få en stor, elak v-twin på andra sätt om det är det som lockar... :D

/J
 

GuzziKungen

New member
Köp dej en "riktig " hoj eller behåll CL-en! Ägna dej åt lite skön aktiv hojkörning istället.
Sätt dej ner tills överslaget i hjärnan har gått över.
Och, Farbröder SKALL INTE åka i lugn takt!!! Blommlukt får du nog av när du hammnar bakom Rullatorn.

Jag kan bara hålla med , jag började bakåtlutat och har lärt mig att
det inte alls är skön hojåkning :(.
Det är bara damer som kan köra custom värdigt, män klarar inte av
sittställningen.
Efter c,a 10mil så sitter de flesta herrarna som en påse nötter ,ryggen ser ut
som om den levererade potatis, däremot damerna rätar upp ryggen och svanken (riktigt snyggt) :)
Efter att jag börjat köra aktivt framåtlutat så har ryggproblemen försvunnit och ersatts helt av körglädje :D
Ha dé
 

Bänkad o Klar

New member
Jag kan bara hålla med , jag började bakåtlutat och har lärt mig att
det inte alls är skön hojåkning :(.
Det är bara damer som kan köra custom värdigt, män klarar inte av
sittställningen.
Efter c,a 10mil så sitter de flesta herrarna som en påse nötter ,ryggen ser ut
som om den levererade potatis, däremot damerna rätar upp ryggen och svanken (riktigt snyggt) :)
Efter att jag börjat köra aktivt framåtlutat så har ryggproblemen försvunnit och ersatts helt av körglädje :D
Ha dé

Det finns korsett :rolleyes: :D
 

Roma55

New member
Jag kan bara hålla med , jag började bakåtlutat och har lärt mig att
det inte alls är skön hojåkning :(.
Det är bara damer som kan köra custom värdigt, män klarar inte av
sittställningen.
Efter c,a 10mil så sitter de flesta herrarna som en påse nötter ,ryggen ser ut
som om den levererade potatis, däremot damerna rätar upp ryggen och svanken (riktigt snyggt) :)
Efter att jag börjat köra aktivt framåtlutat så har ryggproblemen försvunnit och ersatts helt av körglädje :D
Ha dé

Självklart är riktiga män inte vana vid gynekologstol:D
 

hamre

Member
Bäste "Woody" du ska bara veta att "Hamre" endast är avundsjuk :p och själv gärna skulle vilja byta mot en "riktig" cykel, men det är lite svårt att erkänna som du märker :D :D
//Jojje

Jag har redan en "riktig" cykel, så jag behöver inte va avundsjuk på nån som åker "gynstol";)
CUSTOMHOJ, över min döda kropp!!!!:D
 

Molgan

New member
Glidare är definitivt åldersrelaterat, ser man nån som åker kromsläde och inte är gråhårig hajjar man till. Jag är nog för ung (allt är relativt) för att förstå tjusningen i det, det enda roliga man kan ha med slädarna är att få dom att brumma högt, å det är ju kul i 10 minuter. :) Tycker dock att det är roligt att folk har olika intressen och att det finns sån bredd på hojtyperna man möter. Finns för övrigt säkert folk som tycker jag är konstig då jag kör en äventyrsmoppe. :)
 

Marie

Banned
:D Jag har fyllde 50 förra året och köpte en R1200CL -04
attans trevlig båge ....
6 växlad o drar 0,5 milen ,jädra bra ljus , bråkar aldrig,halvcustom,skön att åka på,ABS cruise controll mm

Men nu har jag drabbats av en konstig längtan efter en Stor V-Twin...

så jag har satt ut beemern på annons .....

Har satt mig ner o väntat på att det skulle gå över..men det hjälper inte...

har det nått att göra med att farbröder ska åka tillbakalutat i lugn maklig takt och lukta på blommorna??? :p

eller e det ett litet överslag i hjärnan ???

nån som har en sobril??

Nån Sobril kan jag tyvärr inte bistå med, för jag 'nöttjar' inte sådant.
Hade jag inte varit i Österrike just nu, så hade jag gärna kommit över med vad husapoteket förmår.
Eftersom kromslädekörning är klart senildemensrelaterat, så kanske min gamla mors bromsmedicin för Alzheimers skulle passa fint?... :p:D
 

sporTlovER

New member
När det gäller utseendet så är det bara customhojarna som gäller och Vtwin är härliga i synnerhet när de klarar ner till 40 km/h på 5an, lägger vi då till ett gott ljud så är det och lagoma vibrationer så är det kalas . Själv ville jag prova något annat för min rygg men vist eventuellt byter jag tillbaka senare i livet. Stå på dig vill du ha en MC med stor Vtwin så skall ingen tala om för dig att det är fel, köp det DU vill.

Jan-Olov

hrmm... de flesta stora twinnar är ENBART jobbiga när det börjar gå sakta(nu menar jag custom), är som att putta runt en stor jäkla säl. Som någon redan nämnt så sitter man skit på en custom just när det börjar gå sakta, svängradien är urusel, den är tung och otymplig, däremot när man börjar få lite fart är de bättre på väl valda 70-90 vägar vägar, alltså hyffsat rakt fram utan för mycket kurvor, för då är vi där igen, eller om det är en dålig vägkvalité då är det sämre en sämst, en sporthoj sväljer ojämnheter mångt bättre än många custom som är "stumma". För att inte även nämna bromseri bromsera som oxå ofta är dåliga, MED undantag
Körbarhetsmässigt så är custom alltså skit i mina ögon och många många har "lurats" in att tro att det är det bästa för dem, stackare, nu börjar dock många vakna upp ur den (mar)drömmen som tur är och inse att det finns mångt bättre alternativ.

Sen är ju customfolket så konstiga, de riktigt njuter av värmeticket i rören...och den som bullrar mest vinner...och att de skulle vara snygga?? Ser ju ut som kopior de flesta med några undantag, snacka om massproducerad skit..

Förstår inte de som kör custom att de skulle bli bättre hojförare överlag bara de fick sitta på en bättre hoj dessutom?

Det finns ju de som modifierar, alltså har en RIKTIG customhoj, där kan det vara suveräna vägengenskaper.


Fördelar då, ja de är få..skulle väl vara en rimlig försäkringspremie, billiga i drift och att de flesta är lättservade sen upphör alla fördelar anser jag iaf..
Jag har kört en mängd olika customhojar så jag vet vad jag pratar om oxå, men man vill ju aldrig köra långt med dem...

Detta är mina personliga åsikter, men jag tycker det är dock kul att det finns en mångfald därute.
 
Last edited:

Bänkad o Klar

New member
"... nu börjar dock många vakna upp ur den (mar)drömmen som tur är och inse att det finns mångt bättre alternativ...."

Berätta för en "novis" vilka dessa "många bättre alternativ" är :eek:
Jag har aldrig kört en ländsvägscykel (kallas de så :confused:) typ XL 1000 som t.ex "jan-olovj" gör), är det ett alternativ till custom.

Är det verkligen skönare att sitta framåtlutad :confused:

Om man tröttnat på att köra fort och vill "puttra" fram på vägen i maklig fart, vad rekommenderas då?
//Jojje
 

jan-olovj

Active member
Berätta för en "novis" vilka dessa "många bättre alternativ" är :eek:
Jag har aldrig kört en ländsvägscykel (kallas de så :confused:) typ XL 1000 som t.ex "jan-olovj" gör), är det ett alternativ till custom.

Är det verkligen skönare att sitta framåtlutad :confused:

Om man tröttnat på att köra fort och vill "puttra" fram på vägen i maklig fart, vad rekommenderas då?
//Jojje

Nej sitta frammåtlutat och hänga på armarn skulle jag inte klara av därför har jag ändrat styret så nu sitter jag rakt. Dragstaren som jag hade tidigare där satt jag också rak i ryggen eftrsom jag hade ryggstöd monterat. Skillnaden var att benen är frammåt. Jag håller med om att köra riktigt sakta är inte lika smidigt men det är faktist mycket en vanesak. Det synd att det kritiseras varandras hojtyper, för vi gör ett val och det är var och ens ensak vad jag väljer. Det är nästan taskigt att hålla på med att tramsa med olika tillmälen.
Jag bytte för att jag är så pass gammal men ny med hoj så jag vill prova lite olika medan jag kan tidsnog sätter hälsan stopp.

Jan-Olov
 

GuzziKungen

New member
Nej sitta frammåtlutat och hänga på armarn skulle jag inte klara av därför har jag ändrat styret så nu sitter jag rakt. Dragstaren som jag hade tidigare där satt jag också rak i ryggen eftrsom jag hade ryggstöd monterat. Skillnaden var att benen är frammåt. Jag håller med om att köra riktigt sakta är inte lika smidigt men det är faktist mycket en vanesak. Det synd att det kritiseras varandras hojtyper, för vi gör ett val och det är var och ens ensak vad jag väljer. Det är nästan taskigt att hålla på med att tramsa med olika tillmälen.
Jag bytte för att jag är så pass gammal men ny med hoj så jag vill prova lite olika medan jag kan tidsnog sätter hälsan stopp.

Jan-Olov

Jag tror att du tar det lite för allvarligt med diskussionen på forumet , kritisera
är nog ett överord.
Folk skriver mest vad dom tycker men (oftast) med glimten i ögat :)
Kör snyggt :D
Ha dé
 

sporTlovER

New member
Berätta för en "novis" vilka dessa "många bättre alternativ" är :eek:
Jag har aldrig kört en ländsvägscykel (kallas de så :confused:) typ XL 1000 som t.ex "jan-olovj" gör), är det ett alternativ till custom.

Är det verkligen skönare att sitta framåtlutad :confused:

Om man tröttnat på att köra fort och vill "puttra" fram på vägen i maklig fart, vad rekommenderas då?
//Jojje

Varaderon är nog ett kanonval istället för custom, Yamaha TDM, Suzuki bandit, BMW har flera olika fina modeller, många olika "nakenhojar", Honda vfr, Triumph tiger, stora offroad av olika märken ex Africa twin. är själv på väg att lämna sporthoj och mycket troligt är att jag kommer välja något av ovanstående. Jag kommer aldrig välja en customhoj det går bara bort, jag prioriterar en hoj med en stark men ändå mjuk o fin motor och växellåda, bra bromsar, och i mina ögon även stilsnygg.

Visst kan det säkert "kännas" bekvämt med en custom en bit, men se över på totalen, så är ingen customhoj bra. Man sitter lågt, dålig översikt i trafiken, jag personligen tycker det är otroligt dålig "feedback" från hojen, du bromsar men får ingen feeling för det med lång gaffel fram, (V-roden var ursuel på den feedbacken anser jag) inte som på en sporthoj iaf. Vid acceleration så rister och brappar det, med undantag. Och det makalösa vridet de pratar om, var är det? När det skakar o vibrerar som VÄRST, Hur många som kör custom KÖR långt??varför har de gått så lite vid försäljningar, kanske för de är så himla obekvämma att köra en 50-60-70 milarunda över dagen med? MAn vill bara puttra ett varv runt stan så är man nöjd? Detta gör man med glans på vilken frammåtlutad eller rakt upp hoj som helst. Jag har förutom offroad och lite cross, rullat sporthoj under några år totalt ca 3000 mil, slår jag ihop med även sporttouring så är jag uppe i ca 4000 mil, det är mer än vad många custom har rullat på 10 år..
 
Last edited:
Top