Besöka transportforum.

:confused: Det kanske är fel tråd men... Efter att läst ffa Hampes erfarenheter av auditoriet på Transportforum började jag fundera på vad vi är för hjärntrötta vandaler som kör motorcykel och jag kom fram till att de flesta jag träffat ute på vägarna är:

Akademiker: Läkare (de flesta kirurger), präster, ingenjörer och en del andra yrken. Även jag kan räknas in i den gruppen.

Egna företagare, mest lantbrukare.

Yrkesarbetande med anställning, oftast med avancerade montörsjobb, chaufförer eller dagis/förskolepersonal.

De s.k..rötägg som jag träffat som kört MC kör inte längre. Någon död, någon skadad för livet och några har slutat köra av andra skäl (- kanske helt enkelt för jobbigt och dyrt?).

Sammantaget handlar det om folk som har det lugnt och fint och sköter sitt MC-körande på ett ansvarsfullt sätt, förmodligen bättre trafikanter än dom som sitter och bestämmer över oss. :lemon:

Grejen är väl att trots att man är ingenjör (som jag) så kan man vara en hopplös adrenalinjunkie ändå... Nuförtiden försöker jag få mina fixar på bana och köra med marginal i trafiken. Oftast.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack Hampe och alla andra som besökte Transportforum. Din beskrivning är väldigt träffande Hampe och uppförsbacken har nog aldrig känts så brant som nu. Detta trots att jag också tyckte att vi hade två bra redovisningar med siffror som ingen någonsin sett tidigare. Många har hört av sig med synpunkter efter redovisningarna.
Jag vill bara påpeka att då det gäller extremt beteende tryckte Jesper på att gruppen utan körkort är stor och sticker ut på många sätt jämfört med övriga. Det är den gruppen vi alla måste arbeta med. Idag är inte körkortsinnehav en prioriterad åtgärd för ökad säkerhet.

Jag visade på svaren i hastighetsenkäten som säger att 80 % av alla motorcyklister kört mer än 30 km/h över hastighetsgräns någon gång. Detta är anledningen till att SMC begärt översyn av begreppet extremt beteende då det gäller hastighet till långt över körkortsindragningsgränsen i kombination med vårdslöshet i trafik. 80 % av SMC:s medlemmar och svenska motorcyklister är inte extrema, även om vi någon gång kört 30 km/timme över skyltad hastighet.
 

stefan.

New member
Inte för att låta negativ, det lät på Hampes rapport (som för övrigt var rätt intressant att läsa) som att ni gör ett bra jobb, men detta med att "vi alla måste arbeta med gruppen utan körkort"...

Om man tittar på statistiken sa den att 28 st/40% av alla dödade var utan körkort.
13 st/46%, dvs. knappt hälften av dessa ägde bågen; Hur många av de andra var då stulna? Säkert inte alla givetvis, men förmodligen några kan jag tänka mig?
18 st/64% av dem hade alkohol eller droger i sig.
17 st/60% oreggade/avställda/oförsäkrade.

Statistiken säger ju tyvärr inte om någon av dessa faktiskt körde ett godkänt och försäkrat fordon och inte heller var påverkade, dvs. att de skulle kunna liknas vid en, i min mening, "seriös/riktig" (i brist på bättre ord) motorcyklist, en där allt var ok bortsett från att körkortet saknades. För de andra ser jag inte som motorcyklister utan snarare som tjuvar, missbrukare, och andra allmänt missanpassade individer.

Det fåtal, om det nu fanns någon bland dem, där det bara var körkort som saknades är väl på sin höjd de som det borde arbetas med för att ev. få dem att ta körkortet, de andra tycker jag snarare att man ska distansera sig ifrån så att säga.
Jag tycker det är viktigt att påvisa att dessa inte i egentlig mening är motorcyklister; De är snarare, för att citera Hamre: "Idioter på två hjul".
Det enda med den gruppen jag tycker SMC borde arbeta med är att distansera sig ifrån dem och påvisa att de inte representerar motorcyklister.
Den gruppen är lika lite "SMC's ansvar" som någon som t.ex. rånar en värdetransport och flyr på mc.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns inom gruppen körkortslösa en hel del människor som varken är tjuvar, missbrukare eller missanpassade. Vanligast är att föräldrar äger och försäkrar motorcykeln åt ett barn som kör MC utan körkort(även om barnet passerat 20 år). Där finns polaren som lånar ut sin hoj åt en kompis på festen där båda är på fyllan. Där finns polaren som lånar ut hojen åt en kompis som vill testa den nya hojen. En del kör oregade motorcyklar som överhuvudtaget inte ska vara på vägen. Där finns personer som köper nya motorcyklar som aldrig (hinner?)registrerats och försäkrats men används ändå. Stulna motorcyklar är relativt få till antalet men det finns någon/några varje år.

Det är viktigt att sprida kunskapen om problematiken så att det blir självklart att inte ställa upp på detta - inte bara inom SMC utan bland alla i branschen. Ett exempel är försäkringsbolagen som kan bli bättre på att efterlysa krav på körkort. Och undersöka körkortsbehörighet i händelse av olycka.
 

stefan.

New member
Det finns inom gruppen körkortslösa en hel del människor som varken är tjuvar, missbrukare eller missanpassade.

Jag vet inte hur många "en hel del" är, men det kanske du har statistik på så det är mycket möjligt du vet bättre än mig. Det enda jag kan kommentera är de som omkommit som det visades statistik på, och av dem såg det för mig i alla fall inte ut att vara särskilt många.


Vanligast är att föräldrar äger och försäkrar motorcykeln åt ett barn som kör MC utan körkort(även om barnet passerat 20 år). Där finns polaren som lånar ut sin hoj åt en kompis på festen där båda är på fyllan. Där finns polaren som lånar ut hojen åt en kompis som vill testa den nya hojen. En del kör oregade motorcyklar som överhuvudtaget inte ska vara på vägen. Där finns personer som köper nya motorcyklar som aldrig (hinner?)registrerats och försäkrats men används ändå. Stulna motorcyklar är relativt få till antalet men det finns någon/några varje år.

När det gäller "polaren som lånar ut sin hoj åt en kompis på festen där båda är på fyllan" vet jag inte om du då syftar på att de kör på fyllan, eller att de kör på fyllan utan körkort (som diskussionen gällde). Oavsett gör det ingen större skillnad för mig; jag tycker inte någon av grupperna har något i trafiken att göra.
Men kan ju välja att arbeta efter parollen "Förenkla körkortssystemet så man kan inte behöver köra utan körkort på fyllan!", men jag tror inte det blir någon succe.

Hur som helst tror jag ändå på att distansera sig från den här gruppen; Annars lär man få räkna med att alla motorcyklister även associeras till folk som far omkring både drogpåverkade och körkortslösa på mc, och det är nog knappast posetivt för vår framtid, och det är inget jag vill kopplas ihop med.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kommentar: Bland dom som dog, fanns det flera som i djupstudierna liknade "vanliga samhälls-borgare" - fast dom hade inget körkort för MC.
SMC bad på en Instruktörsdag, instruktörerna lyfta körkorts frågan hemma i klubbarna! Kolla runt lite på olika gruppkörningar hur läget egentligen är.
Ett par instruktörer återkom sedan till mig; "Jäffla Dansken, hur visste du det?" Tog en stund för mig att koppla, en säsong i efterskott - och sedan fick jag jag flera exempel på förare, klubbmedlem, deltagare på gruppkörningar i lösa gäng, etc., - som ganska enkelt har vald att inte ta körkort för MC! Kommentarerna som gavs var enkla:


  • Det är för bökigt
  • Det koster mera än det smakar, förlust av inkomst är ett större problem än körkorts kostnaden
  • Konsekvensen; Man tror det endast koster 800 kr att bli tatt av polisen utan rätt behörighet!
  • Sen kan jag ju köra, och i gamla dagar fick man ju behörigheten på köpet!

Om det är en ny typ av trend som är på ingående har vi inte underlag för! Eftersom det inte är nått det snackas om. Familj pappa med jobb, villa, barn, FJR1300 - vill nog helst inte stå fram! Vi lyckas inte övertyga några av dessa att ställa upp på en anonym interview i MC Folket. Jag gläds därför av skribenten vi har i annan tråd i ämnet - för han direkt förklarar varför han kör utan körkort!

Jag tror det är motorcyklisterna själva, i egen organisation - som är den trafiksäkerhets grupp som får lyfta detta! Och skapa en dialog bland oss, om vad som är rätt och rimligt!

Trafikverket har lovad SMC att vi ska ha ett alternativt djupstudie, vart vi kollar på andra saker runt dom som dog - det kanske är så att vi hittar annat. Jag kan tyvärr tala om att sanningen, är inte altid den som vi tror den är, när vi får möjlighet att kolla runt hörnet!

Det är därför viktigt att SMC visar vi tar ansvar på flera punkter, och vi själva är med att sätta dagordningen.
 

Hampe

Skriver massor!
Det är i vart fall tydligt att vi inte blivit av med problemet bara genom att ställa oss upp och säga "så är det".
Vi kommer fortsatt att oförskyllt få sota för vad denna gruppen ställer till med - eftersom en motorcykel funnits inblandad.


Vi måste alltså fortsatt rikta strålkastarljuset på det faktum att allt fler struntar i det mest grundläggande - själva körkortet, och att vår möjlighet att påverka dessa individer är minimal.

Sedan tror jag också på att försöka "vinna över" och "övertyga" dem som kör "utan att det syns". Hur det skall gå till är jag inte klar över, men att kampanja under devisen "Tjejer med små tuttar kör utan kort-kort"* känns kanske inte alldeles helgjutet...?

Vad man skall ta sig till med de kriminella som stjäl hojar, kör packade och hela konkarongen är en fråga för polisen. Dom måste bli bra mycket vaknare för sådant här. Det som börjar med en tjyvlånad fiddy på en gräsmatta och slutar inte sällan mot en mur med en stulen R1;a.
Det vore tacksamt om man kunde åstadkomma något där emellan...



Hampe


*Jag ser nu i efterhand att den metaforen kanske inte är helt lätt att tolka. Man bör ha varit med på det bullriga åttiotalet för att fatta det roliga. Om det nu ens är roligt. Det är i vart fall inget larvigt sexistiskt trams dolt i det. Inte mer än i ursprungsskämtet i vart fall.
 
Last edited:
Går det inte att utöka samarbetet med Svemo?

De lider av allt tunnare startled i tävlingsverksamheten och mc-kollektivet lider till viss del av yngre hetsporrar utan bättre saker än buskörning att ta sig för. Kan inte en del av dem lotsas över till roadracingen? Vad behöver göras? Bl.a. fler bra banor nära storstäderna (typ att Viking Motor Park i Enköping blir av), en bra strategi och finansiering. Använd de få stjärnor vi har som t.ex. Filip Backlund för att nå ut till de yngre!

Lyckas Svemo få fler till roadracingen så tror jag vi får färre 20 åringar på mc utan körkort i trafiken.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vi är gott på G mht SVEMO.
RR Förare från SMC SPORT hade under hösten 10% av RR-licenserna. (Glöm inte att vi först ökade på med SMC SPORT från mitten av säsongen som gick).
Under hösten har vi SVEMO utbildat ca. 11 Träningsledare - dvs att över en tredjedel av dessa nu är från SMC SPORT.
Konklusion: Detta har fungerat väldigt bra - och kommer jobba mera med detta.
Filip, är med på en del av SMCs olika events - från Kurser till HojX. SMC jobbar med på Filip Backlunds Trackdays - som ett stående inventarie.

(och ja, vi bör bli bättra på att tala om allt vad vi gör!)..

Det finns dock en hurdle i detta. För att ta sin RR licens hos SMC, måste du ha körkort, utan detta kan du inte gå steg1234 som är kravet för att ta licensen hos SMC SPORT. Så ex. vis 20 åringen utan körkort, får ta sin RR-licens på vanligt sätt i en RR-klubb.
Licenskursen hos SMC steg5, är baseret på att du har en gedigen erfarenhet från att köra på bana, kan körteknik, en del av flaggorna, etc.. - kursen är därför ganska kort..
 
Jättebra! En sak att tänka på är att vi lite äldre som går steg 5 ofta har barn som är i perfekt ålder att lotsas in i en vanlig Svemo-klubb. Kanske Svemo borde skicka lite folk till steg 5 och steg 6 dagarna och marknadsföra sig med en smart ungdomssatsning och info om lokala klubbarna och deras satsningar? Fel forum kanske... :)
 

Hampe

Skriver massor!
Jag vill bara påpeka att då det gäller extremt beteende tryckte Jesper på att gruppen utan körkort är stor och sticker ut på många sätt jämfört med övriga. Det är den gruppen vi alla måste arbeta med. Idag är inte körkortsinnehav en prioriterad åtgärd för ökad säkerhet.

Fundera över detta uttalande här ovan. (Min fetning)
En taskforce av landets skarpaste hjärnor vad gäller trafiksäkerhet har suttit i åratal och brainstormat kring hur man skall kunna skapa:
Ökad säkerhet på motorcykel och moped

Hastighet, aggressiv körning, hastighet, ABS-bromsar, hastighet och... ...Oh yes: HASTIGHET!
Det är vad man kommit fram till. Way to go!

Somliga av de inblandade parterna har varit mer aktiva än andra - som legat lågt och mest hållit med föregående talare för att slippa formulera något eget. Inget underligt, så brukar det vara när man sätter ihop kommittéer. Somliga dra lasset. Andra rakar hem applåderna...

Men hur fan tänkte man när man röstade ner körkortsinnehav som en avgörande faktor för överlevnad i trafiken...?
Under de två år som förarbetet och framställan av denna strategi tog, så dog 28 stycken MC-förare. Som inte hade körkort för det dom höll på med!
Det råkar vara 40% av alla som dog bakom styret under dessa två år: 2011 och 2012.

Hur kan man välja att bortse från nära hälften av dödsfallen? För att det inte passar svaret man vill ha...?

Att hoppa över det mest uppenbara inför ett sådant här strategiprojekt är lika korkat som att hoppa över kallingarna innan man drar på sig jeansen på morgonen. Det funkar ett tag, men rätt vad det är så drar man dragkedjan rätt in i förhuden och kommer inte ett steg varken framåt eller bakåt utan att det gör jävligt ont!

...är vi där redan nu? Har "Strategin för Ökad säkerhet på motorcykel och moped" kört fast i förhuden från start allaredan?
Att diskutera hastighet och elektronik när man förbiser nästan hälften av de omkomna blir bara löjligt. Speciellt när strategin avser att överbrygga perioden fram till 2020! Skall vi som är utbildade och kör våra motorcyklar på ett ansvarsfullt sätt hängas på elektroniska strypkoppel, övervakas och gud vet allt - medans dom som stjäl våra hojar, kör utan körkort och skapar statistik skall ges ett carte blance och tillåtas hitta på vad fan som helst?
Skulle inte tro det!

Version 2.0 av detta dokument måste rivas upp på stört. Det finns inte längre något förtroende för det från oss det avser att omfatta.
Med sin bisarra ursprungsskrivning där 30+ jämställdes med folkmord av tredje graden och ointresset för en så grundläggande sak som körkortsbehörighet finns det ingen chans att detta kommer att leda till något konstruktivt som motorcyklister känner att dom kan och vill vara en del av.

Min erfarenhet från kalsonglösa äventyr i jeans är att hur jävla illa ont det än gör att backa, så gör det ändå ondare att försöka köra på uppåt.
...och, att göra ingenting alls är liksom ingen lösning heller; det bara förlänger lidandet.

Riv upp, arbeta om, gör rätt. Någon måste vara karl nog att fatta det obehagliga beslutet. I mitt fall var det mamma som var karl nog...
Menar man allvar med denna Strategi för ökad säkerhet på motorcykel och moped så måste man ha objektet med sig på vagnen.
Annars blir det bara en meningslös trandans mellan pompösa aktörer utan verklighetsanknytning.

Och se till att lyssna på SMC denna gången under förarbetet. Dom är vi!
Vi som vill fortsätta köra hoj!


Hampe



Den som vill diskutera den totala genomklappningen i denna "Strategi" direkt med de som deltagit får här nedan en sammanställning på de olika aktörerna.
Telefonnumren är i de flesta fall växelnummer. Det blir alltså till att fråga sig fram till den som är ansvarig för ovan nämnda strategi.
Det kan bli en bra värdemätare på hur etablerad och välkänd strategin är ute på de olika verken och institutionerna...
"Implementerad" som man säger. Ett och annat "Kafka moment" utlovas också...


Moped och Motorcykelbranschens Riksförbund
070-206 53 82
wwww.mcrf.se

NTF
08-705 59 00
www.ntf.se

Rikspolisstyrelsen
08-401 90 00
www.polisen.se

Sveriges Trafikskolors Riksförbund
0418-40 10 00
www.str.se

Sveriges Kommuner och Landsting
08-452 70 00
www.skl.se

Sveriges MotorCyklister
0243-669 70
www.svmc.se

Trafikförsäkringsföreningen
08-522 782 00
www.tff.se

Transportstyrelsen
0771-503 503
www.transportstyrelsen.se

Trafikverket
0771-921 921
www.trafikverket.se
 
Last edited:

Maru

New member
Vad sade hon egentligen? Jo, hon avfärdade Jespers genomgång med ett enkelt "Men det är väl mest bara DAMP-folk bland dom siffrona?"
Fy fan! Inte ens bland nära och kära skulle jag kunna komma undan med ett så föraktfullt och nedsättande sätt att uttrycka mig.
Men här funkar det det tydligen kalas. Kvinnan får medhåll från olika håll - bland annat en representant för STR menar på att "bland dessa siffror hittar vi åtskilliga som vi varken kan eller vill ha som elever."

Okay. Må så vara. MEN VAD FAN GÖR DOM UTE I TRAFIKEN PÅ EN MOTORCYKEL DÅ? (Min reflektion)
Denna gången lyckades vi inte avhända oss ansvaret för dessa idioter som förstör bilden av motorcyklismen, och som ser ut att påverka vår framtid mer än vad vi själva gör - vi aktiva och engagerade.

Det finns ju dessvärre ingenting idag som hindrar vem som helst från att ge sig ut på en mc i trafiken utan körkort idag. Det finns t o m de som hävdar på fullaste allvar att det är deras rättighet för att det är så omständigt att ta körkort.
Och, återigen, som jag skrev i en annan tråd. Hur f*n kan försäkringsbolagen ha en självrisk om föraren saknar körkort. Ställ krav på försäkringsbolagen att ta bort denna självrisk. Har man inget körkort får man pröjsa ur egen ficka, punkt slut.

Jag är verkligen imponerad utav att du, Hampe, och ni övriga kunde vara så samlade i åhörandet av dessa trähattar. Jag blir rent ut sagt upprörd bara av att läsa din återgivna bild av mötet.
Okej, att bli förbannad leder ju sällan till något positivt. Men det får ju finnas gränser för vad folk får kasta ur sig.
Det ger ju ett intryck av att "vi gör som vi vill, och så får ni rätta in er i ledet". Känns svårt att ha en dialog med sådan personer.

Tack för en väldigt bra återblick och tack SMC för en stor skopa tålamod.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag är verkligen imponerad utav att du, Hampe, och ni övriga kunde vara så samlade i åhörandet av dessa trähattar. Jag blir rent ut sagt upprörd bara av att läsa din återgivna bild av mötet.
Okej, att bli förbannad leder ju sällan till något positivt. Men det får ju finnas gränser för vad folk får kasta ur sig.
Det ger ju ett intryck av att "vi gör som vi vill, och så får ni rätta in er i ledet". Känns svårt att ha en dialog med sådan personer.

Tack för en väldigt bra återblick och tack SMC för en stor skopa tålamod.

Nej, bli förbannad på plats leder ingen vart, och det var heller inget forum för diskussion eller ifrågasättande.
För heldagsdeltagarna var det pressade tidscheman, spring mellan sessioner, salar att hitta till och korvstoppning DeLuxe under två dagar.
Att inbilla sig att en motorcyklists kommentarer och input skulle leda någonstans, eller generera positiv respons är bara fåfängt att tro.

Men, man kan vara förbannad över längre tid, och man kan känna att ilskan inte går över.
Jag hade allt tänkt släppa detta, men - sorry - det skaver som en sten i skon på en Nijmegenmarsch: den måste ur!

På väg in i den späckade salen hälsar jag på dom jag känner och försöker hitta en stol att sitta på, och man har har rätt utvecklat tunnelseende i det läget när man kommer in bland de sista. Men en tanke svischar förbi: "Cancerns gåta".

Jag sopar undan tanken, den är inte relevant just nu. Här gäller det att hänga med, snappa detaljer, hitta lösa tåtar.

Men tanken kommer tillbaka. Jag känner det från folket i salen. "Cancerns gåta"
Gänget som sitter här är fast beslutna att lösa cancerns gåta.

Men, haken är att de allra flesta av deltagarna här inne är vaccinerade redan. Knappt någon enda exponeras för risken att smittas av cancern det innebär att dö i trafiken på MC. Eftersom dom inte kör MC.
Men dom vill ändå lösa cancerns gåta. Det var väl snällt av dem? Oegennyttigt, typ.
Jo visst, sann altruism hittar vi som vanligt på uppslaget innan "Jultomten finns" i uppslagsverket Kända Chimärer...

Man stöter och blöter motorcyklismen från ett utanförperpektiv och lägger kända matriser över nya problemställningar. Bilmatriser...
Det enda man klarar av att slå fast är att hastigheten måste ner, och man förfäras över undersökningar som berättar att motorcyklister inte upplever hastighet eller hastighetsöverträdelser som något speciellt stort problem. *GASP!*

Men okay! För sakens skull: Hur mycket måste farten ner? Vad är acceptabel fart? Lagstadgad hastighet talas det om...?
Vi dör ändå. Surprice!
Dessa människor är så fast i sitt biltänk att dom inte inser att vår död är precis lika ögonblicklig i 90km/h som i 120km/h.
När någon kör ut framför oss. Någon som inte ser oss eftersom dom inte tittar efter oss.

På de 70 vägar som vi sägs uppskatta att köra på, och där vårt tempo påstås skilja mest från skyltad fart är det samma sak.
Laglig fart är dödlig fart - eftersom träden står närmare, viltstängsel saknas, jättekasten ligger kvar i vägrenen och bilar fortfarande inte bryr sig om att titta efter oss, eller helt enkelt bara skiter i att vi kommer och väljer att köra om traktorn trots möte.

Så vad är då "säker hastighet" på en motorcykel? 60km/h? 50 km/h?
Sanningen är den att det inte finns någon säker hastighet för en oskyddad trafikant.
Mopedister med hjälm kör ihjäl sig själva eller blir ihjälkörda av ouppmärksamma bilister vare sig dom kör EU klass I, gammal 30-moppe eller EU klass II.
Herregud, tillochmed cyklisterna dör och skadar sig en masse!

Experterna fortsätter att kavla ut motorcykeldegen, och tar fram bilformen för att stansa fram säkerhet i form av pepparkakor med kaross.
Lägre hastigheter, elektroniska stödsystem där ABS bara är början. Antispinn, stabiliseringsprogram, ISA-moduler, påfartsmatchning, kollisionsvarnare, fordonsinteraktivitet, airbags - you name it och det har redan varit uppe till diskussion.

Man vill omvandla motorcykeln till något man förstår sig på. Deras skisser visar dock alla på olika varianter av samma lilla bil med väldigt smal spårvidd...

Problemet är att man inte intresserat sig för motorcyklisten. Hon den där som framför själva motorcykeln. Han den där som gör skillnaden mellan hyfsat fungerande del i ett transportsystem och vettvilling på tvären med allt.

Varför väljer vi att köra motorcyklar? Vad vill vi ha sagt med vårt val av färdmedel? Kan det vara så att vi kör motorcykel, men i hemlighet går och drömmer om att få åka smalspårig bil med förarunderstödjande hjälpsystem? Jag tror inte det.
Jag vet att jag själv inte kör motorcykel på dom premisserna.

Av alla motorcyklister jag träffat genom åren så bär dom på ett par gemensamma egenheter:
Dom har en anmärkningsvärd tilltro till sin egen förmåga. Med ålder och erfarenhet brukar tilltro och faktiskt förmåga rent av snudda vid varandra...
Dom är individualister. Allihopa. Det är nästan det enda dom har gemensamt med varandra...
Jag kan fortsätta rabbla upp egenheter som tydligt skiljer ut motorcyklister som grupp gentemot bilister som grupp, men den allra största skillnaden är också den märkligaste: motorcyklister är förunderligt riskmedvetna.

Man är klar över riskerna i det man håller på med. Och man väljer att fortsätta. Trots riskerna. Tack vare riskerna...?
Om man inte har detta klart för sig så kommer man aldrig att uppnå trovärdighet i trafiksäkerhetsarbetet.
Om man fortsätter älta en hastighet som motorcyklister vet är av mindre betydelse för den egna överlevnaden så kommer man återigen inte att nå trovärdighet i trafiksäkerhetsarbetet.

...inte så länge man bestämt sig för att vara förlåtande gentemot de som inte ser oss eftersom dom inte tittar, ursäkta dem som inte lämnar plats för att dom inte bryr sig, och se förbi dom som förvägrar oss vår rätt till vårt körfält för att dom vet att vi väjer om vi vill fortsätta leva.

Nix, jag behöver inte ha fri lejd förbi alla hastighetsskyltar. Det jag säger är att jag löper en oändligt mycket större risk att dö i alla lagliga farter än vad en bilist gör i samma hastighet.
I de krockar som sker mellan bil och MC är bilisten vållande i den absoluta lejonparten av olyckorna. Bilistens risk att skadas allvarligt eller dö är minimal. Motorcyklisters chans att dö eller skadas allvarligt är maximal. I ALLA hastigheter!

Därför är det meningslöst att försöka skapa MC-säkerhet ur ett bilperspektiv. Använd istället detta bilperspektiv för att utbilda och informera bilister under vilka villkor vi vistas i trafiken.

Att som själv immun försöka lösa cancerns gåta är lovvärt.
Att som bilist försöka klistra lagar och restriktioner på motorcyklister är dömt att misslyckas.

Somliga har som högsta dröm att få se Grand Canyon. Andra vill gå på lina över densamma.
Varför skall åskådarna ha tolkningsföreträde och få avgöra vad som är rätt eller fel för en utövare?
Varför kan man inte tänka sig att den som väljer att gå på lina över Grand Canyon är tränad, motiverad och införstådd med riskerna?
Och ändå villig att ta steget?

...och hur kan man tro att man skall uppnå trovärdighet i trafiksäkerhetsarbete om man tycker det är enklare att bortse från körkortsinnehav för att istället låsa fast vid en hastighetsefterlevnad där vi ändå dör oavsett hastighet så länge det finns ointresserade och aningslösa bilister ute på vägarna?

Detta det sista har gjort att strategigruppens arbete i mina ögon gått från verklighetsfrämmande till rent av oseriöst.
Spelar inte ens körkortsinnehav någon roll, vad är det då för värdegrund man skall ha i arbetet?

Strategigruppen har manövrerat sig själva ut från arenan alldeles, det finns ingen trovärdighet i det dom håller på med.
Ledsen att säga så med alla de timmars arbete som är nedlagt, men om man vill pådyvla mig säkerhet baserat på vad en kriminell MC-tjyv i förorten anses behöva för att överleva så betackar jag mig från att bli nämnd i samma stycke.
Jag har överlevt snart 40 år på hoj trots allt sämre vägar och vägunderhåll, trots ett hårdnande klimat i trafiken gentemot oss oskyddade trafikanter och trots Trafkverkets dödsräcken, halkbaneasfalt och vårdslösa snabellagningar. Jag förtjänar att mötas av respekt. Även från trafikforskare!

Hampe
 

Catman

Just for the fun of it...
Jag förtjänar att mötas av respekt. Även från trafikforskare!
Hampe

Klippte lite i texten.

Men denna text i sin helhet, borde ha varit ett av talen/presentationerna på Transportforumet.
Det är, tamejfaan, bland det bästa jag någonsin läst ang debatten om trafiksäkerhet...

Mycket bra Hampe!
 

Ove 60+

Active member
..... strategigruppens arbete i mina ögon gått från verklighetsfrämmande till rent av oseriöst.
Spelar inte ens körkortsinnehav någon roll, vad är det då för värdegrund man skall ha i arbetet?

Strategigruppen har manövrerat sig själva ut från arenan alldeles, det finns ingen trovärdighet i det dom håller på med.

:( Klippte ner lite jag också men håller med om allt!

Tyvärr är det en sjuka hos beslutsfattare oavsett ämne - trafik, sjukvård, skola eller vad som helst - sällan man träffar på nån beslutsfattare som fattat vad dom ska besluta om. Ju mera akut läget är ju stolligare blir det och TrV befinner sig i kris så kommer panikåtgärder så var inte förvånad. :p
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har ingått i strategigruppen och framför, med en dåres envishet, att körkortskrav ska vara åtgärd nr 1 för att nå Nollvisionsmålen 2020.
 
Top