Besöka transportforum.

gundj

New member
Jag blev så glad när jag läste artikeln här
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-talar-pa-Transportforum/

Men så följde jag länken till anmälan, och då tappade jag sugen.

Avgifterna nedan är ex. moms och gäller när man anmäler sig innan den 17 december.
Båda dagarna, 8-9/1, Dag 1, Dag 2

Deltagare 4 500 kr 3 500 kr 3 500 kr
Föreläsare/ordförande 1 000 kr 500 kr 500 kr
Studerande/forskarstuderande 1 000 kr 500 kr 500 kr
Media 0 kr 0 kr 0 kr
Extra monterpersonal 1 500 kr 750 kr 750 kr
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Priserna är hårresande. Vi får rabatt eftersom vi är föreläsare. Journalister kommer in gratis. Jag har ställt frågan till VTI om intresserade motorcyklister kan dyka upp och lyssna på MC-sessionen.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC-medlemmar är välkomna till sessionen gratis. MEN, jag måste få veta hur många det rör sig om och meddela VTI. Skicka PM till mig eller skriv ditt namn och medlemsnummer här i tråden.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag vill lyfta tråden och hälsa alla SMC:are välkomna till MC-sessionen under Transportforum utan kostnad. Hittills har sju SMC-are anmält sitt deltagande. Skicka gärna ett mail innan till mig: maria.nordqvist@svmc.se
Mer info om SMC;s föreläsningar kommer på hemsidan. Tid: torsdag 9 januari 14.00-15.30, plats: Sonaten, Konsert & Kongress i Linköping.
 

gundj

New member
Får vi egen läktarsektion med vakter och publikvärdar och sånt?
Kommer det att finnas popcorn?
Får hunden följa med in?

Näää, seriöst så tänkte jag bara lyfta tråden eftersom det drar ihop sig.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hahahahaha!
Vi har gått runt och bjudit in folk idag. Tror faktiskt att vi får många åhörare. Drygt tio SMC-are har anmält sig - fler kan komma. Alla är välkomna 14.00-15.30 till Session 61. Plats Sonaten, Konsert & kongress Linköping.
Det är fyra föreläsningar: Var sker MC-olyckor (VTI); Säkrare sidoområden för MC (VTI); HAstighetsundersökningen (SMC); Extrema beteenden handlar främst om olovlig körning (SMC). Även om VTI föreläser i de två förstnämnda är SMC i allra högsta grad involverade i dessa projekt på olika sätt. Mer info om SMC:s föredrag kommer på webben inom kort.
 

gundj

New member
jaha, då var transportforumet avklarat.
Behållningen var att se några trevliga motorcyklister.
Kort resumé av föredragen.
Olycksstatistik fördelad på väg och tätorter. Tjaa, jag hoppas hon inte hade fått betalt för den utredningen.
Slutsatserna var väl i stort sett de samma som vi dragit i diverse trådar, gratis.
Utrymmesbehov vid sidan om vägen för MC. Aningen bättre, men mitträcket glömdes bort tills Maria påtalade det.
Inte i något av det två första föredragen nämndes bilisternas påverkan på säkerheten för MC-förare, t ex genande i kurvor, utfart framför, vänstersväng osv.

Sammanställningen av MC-kollektivets inställning till hastighetsgränser var nog den största fotskjutningen jag sett. Besökarna i salen hade negativ inställning från början, med några få undantag och de diskreta nickarna och menande ögonkasten avslöjade allt. Från nu ärt det en gigantisk uppförsbacke för SMC.

Tyvärr så mottogs rapporten från Jesper med samma attityd. Inget medhåll från deltagarna. Vid samtal med några efteråt framkom att vi mc-förare skulle lära oss köra sakta så löser resten sig automagiskt.

Tyvärr fick jag inte ställa min enda fråga för dagen, jag hade velat veta hur många av de som deltog själva kör MC aktivt.
Min gissning är att bortsett från SMC-deltagarna så var det 2 till, max. Och dessa ska ha inflytande på motorcyklarnas framtid i trafiken.

"Jag är inte bitter"
 

Hampe

Skriver massor!

roffe_s

Active member
Ptjaa, vad säger vi? Men någonstans må man ju börja, och att ifrågasätta det så ingrodda hastighets-mantrat som roten till allt ont hos myndigheter och journalistkår är en tuff uppgift. För stor, för tuff , eller försent?

Bra gjort, Ni som var där. Ser fram emot Era intryck :)
 

VBK

New member
Jag kanske ses som en böld för er som gör detta med mina ofta tråkiga kommentarer och ifrågasättande inlägg,, men bra jobbat på er.

Det är en stor grå massa vi har mot oss.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kul att ha Er med en dag på jobbet - tack, det var verkligen uppskattat av Maria och jag - samt av huvudparten av mötets deltagare. Flera var imponerade över att ämnen verkligen berör.

Jag är personligen mycket nöjd med dagen. SMC har lyckas med att VTI hade en hel Session m. MC. Och SMC har varit delaktig i samtliga 4 presentationer.

Av detta ett studie m. VTI och Prof. Gregersen. Modigt och rätt att Gregersen och Maria att publikt konkludera att "målet för hastighets efterlevnad i 0-visions arbetat" kommer vi inte att nå år 2020 - p. gr. Av den inställning t. Hastighet som finns idag enligt studien.
Självfallet är detta en bomb i trafiksäkerhets Sverige! Och en by situation i ett miljö vart sånt inte har visats så tydligt i forskning tidigare.

Det är inte samma sak som SMC inte längre vill jobba för dom mål som sätts av riksdagen. Men, nu kan vi föra diskutionen vidare på samhällets sätt, dvs med forsknings underlag.

Det är klart att inlägget om att 4 av 10 som dog i MC olyckor inte hade körkort, drar bort matten under alla beslutna trafiksäkerhets indikatorer i 0-visionsarbetat. Därför vissa vassa reaktioner! Flera myndigheter har kontaktat oss och ställd frågor - och vi har fått medhold och ok för vårt sätt att räkna och ställa fakta upp på.

Det var otänkbart för några år sedan att SMC sku få presentera en egen undersökning i forskningens mekka!
Nu får vi det - och det är tydligt att vi har tagit ett kliv fram. Så ska det vära. Vi är inte endast handlande i efterskott och står på gatan och protesterar. Idag är vi med att sätta agendan! Det betyder också att det ibland finns sanningar som vi får respektera, även om det inte är populärt hela vägen om!

Summasummarum: en bra dag för Sveriges MotorCyklister

(Sorry bökigt från mobilen!)
 

stefan.

New member

Är rätt och slätt jävligt trött på denna fokus på hastighet. Jag kan köpa det, och hålla med, när det gäller idiotkörning såsom slalomkörning mellan bilarna i ~200 km/h för det är rent vårdslöst, men att hänga upp allt på "oj, många har kört 30 km/h för fort flera gånger! oroväckande och livsfarligt!" känns så fel.
Det handlar så mycket om under vilka förutsättningar det görs.

Som ett exempel kommer jag att tänka på när jag var påväg hem från en semestersväng i somras; Autobahn till Rostock, skyltad 140 (eller var det 130?, något sånt). 2 Båtar senare rullar jag en tidig morgon ut på den då i princip tomma E4:an från Helsingborg, en väg som dessutom var bredare och rakare än autobahn var upp mot Rostock. Vad står det på skyltarna? 90. På något som känns som en landningsbana. Lägg till 30 på det så skulle jag hålla 120 där, känns det farligt eller som jag höjt risken särskilt mycket? Knappast.

Det finns så mycket annat som är farligare; Alla som kör påverkade, utan körkort, mot rött, bussar och lastbilar som åker omkring och dräller disel på vägen, vägverket själva som skapar ishalka på sommarvägar efter nyasfaltering, osv. Det känns svårt att ta dessa pekfingrar seriöst då när inställningen i princip tycks vara "hojåkarna kör för fort! om de inte gjorde det skulle allt vara så mycket säkrare för dem och i princip inga olyckor skulle ske..".
 

Ove 60+

Active member
Sammanställningen av MC-kollektivets inställning till hastighetsgränser var nog den största fotskjutningen jag sett. Besökarna i salen hade negativ inställning från början, med några få undantag och de diskreta nickarna och menande ögonkasten avslöjade allt. Från nu ärt det en gigantisk uppförsbacke för SMC.

:) Bra att MC;n fått komma in i "finrummet"! Men TrV;s och VTI;s eviga tragglande om hastighet - kanske det skulle vara möjligt att ställa samma fråga till bilisterna -dock inte via TrV;s knähundar, NTF, Motormännen eller liknande. Finns det någon fristående bilistorganisation så att man kunde få fram ärliga svar? :confused:
 

enhjuling

New member
Det var intressant att vara där och se hur det går till, presentationerna hade ju tidspress och även frågorna begränsades av samma tidspress men det måste väl vara så.
Correns artikle är det väl inte nåt stort fel på förutom rubriken som är en som man skulle vänta sig från Aftonbladet eller Expressen.
Enkäter är svårt, formuleringar kan tolkas nästan hur man vill både av den som läser frågorna och svarar på enkäten och av den som sen läser sammanställningen av svaren.
Att svara ja på frågan om man nån gång har kört 30 över tillåten hastighet är inte samma som att man alltid gör det vilket tyvärr vissa verkar tolka det som.
På samma sätt tror jag att frågan om man accepterar de olika hastighetsgränserna kan tolkas olika, när jag svarade på enkäten uppfattade jag det som om frågan gällde vad jag tyckte om hastighetsgränserna och inte gällde om jag höll eller bröt mot dem.

Kul att ses var det i alla fall.

/Stefan
 

Hampe

Skriver massor!
Åkay - här kommer mina intryck av eftermiddagen på Transportforum:

När jag kommer skall dörrarna strax stängas, det är mer eller mindre fullsatt faktiskt. Jag lyckas hitta en plats längst bak: i knät på Gundj, visar det sig.
Nä, inte i knät - men precis bredvid. Vi känner inte varandra sedan tidigare, men men har talats vid på telefon. Small world...

Inledande föredraget är rätt meningslöst. "Var sker MC-olyckorna?"
Tja, det är ju rätt lätt att fastställa genom att kolla var ambulansen varit och hämtat upp oss. Men eftersom ingen vet hur trafikarbetet ser ut och var vi faktiskt kör någonstans så mynnar det hela ut i ett famlande i mörkret. Man saknar helt enkelt exponeringstal. Det klotas en del på kurviga 70-vägar och korsningssmälls en del i tattbebyggt område. Jag förstår ärligt talat inte hur man som "forskare" orkar sitta i ett halvår eller så och lägga pussel med bildsidan neråt. Även om man lyckas lösa uppgiften så visar den ju ingenting...?!
Slutsatsen från denna forskningsrapporten hade vem som helst av oss kunna resonera oss fram till över en öl.
En sak var lite rolig dock. Motorcyklister uppvisar enligt undersökningen ett mycket litet antal lindrigt skadade, jämfört med bilister. Jag har mina funderingar där...


Sedan blir det mer intressant! Robert Thomson från VTI presenterar "Säkrare sidoområden från ett MC-perspektiv".
Det blir dock bitvis lite Robert Lind över det hela - det krävs mer forskning, så klart. Antaganden, antagande, antaganden.
Man verkar dock vara på det klara med att sidoräcken kan vara till mer skada än nytta för motorcyklister.
Frågan är: var skall dom stå? Hur långt bort från vägen neutraliseras risken, eller åtminstone minskas risken?
Vad kan vara acceptabelt? Ingen vet. Mer forskning krävs.

"Men varför sätter man upp räcken då, när man inte vet hur det slår? Var finns nu den i övriga samhället så omhuldade försiktighetsprincipen?
Är det bara för att vi är motorcyklister som det inte är så noga?"
...tänkte jag. Ingen plats för kommentarer här inte.

Men, när Robert Thomson i nästa andetag påpekar att det finns tusentals kilometer med gamla Kohlswaräcken på ruttande betongplintar som måste ersättas eftersom dom förmodligen gör mer skada än nytta för alla trafikanter som kommer i kontakt med dem så förstår man vidden av problemet. Det sätts idag upp 1000-tals kilometer med dyra räcken som är dödsfällor för oss motorcyklister specifikt, medans andra räcken tillåtits bli dödräcken för alla sorts trafikanter bara genom brist på underhåll och insikt. (Min reflektion, och jag lägger till en aktuell räckesolycka i just räckestråden: http://forum.svmc.se/showthread.php?7848-Säkrare-vägräcken-äntligen!&highlight=r%E4cken)

Vidare framkommer det att av 31 länder så är det endast 4 som arbetar med ett MC-perspektiv när det kommer till vägräcken. Varför skulle inte Sverige kunna vara ett av dem..? På allvar, menar jag. (Återigen min reflektion)

Schemat är som sagt så späckat att det inte finns något egentligt utrymme för frågor eller kommentarer. Det som verkar accepteras är frågeställningar kring hur själva undersökningarna är gjorda. Metodik, hur man tvättat materialet från... ...ja, det är inte lätt att hänga med.
Jag lyckas få fram en kommentar på räckesavsnittet i vart fall. *rocksmiley*

När man sitter längst bak så går det inte att undvika att göra vissa iakttagelser. Faktum är att jag tror att man får en klarare bild av hur ett budskap tas emot om man kan läsa kroppsspråk bakifrån än framifrån - eftersom man kan komma att känna sig iakttagen framifrån. Där bak kan man se de omärkliga nickningarna, huvudskakningarna och fallande axlar. Det blev en del av det under nästa avsnitt: "Motorcyklisters hastigheter: Undersökning om motorcyklisters inställning till hastighet och acceptans av hastighetsgränser."

Det handlar om resultatet av den webenkät som rullade i somras under SMCs och VTIs regi. Den presenteras av Prof. Nils Petter Gregersen och vår egen Maria Nordkvist, som sätter ribban direkt: "Hastighetsmålet kommer inte att uppnås". ABS-målet når vi med råge, vi är nästan där redan nu, men hastighetsmålet ser vi inte ut att kunna nå. Det saknas acceptans för detta" ("Hastighetsmålet" innebär 80% hastighetsefterlevnad år 2020)

Det skakas därefter på huvuden i församlingen vid ungefär varje ny bild som kommer upp.
Vid bilden "Synbarhet, uppmärksamhet och hastighet" så har vi själva svarat under frågan:
"Har du under det senaste 12 månaderna varit nära att kollidera med ett annat fordon då du kört motorcykel där du upplevt att den andra trafikanten inte sett dig?" så här:

27,35% Ja, en gång
29,14% Ja, flera gånger

Följdfrågan "Hade din hastighet någon betydelse för att du inte blev uppmärksammad?" skapar oro i församlingen med sina 84,32% NEJ!

Folk rör sig på stolarna, tittar ner och skakar på huvudet, vänder sig mot sin stolsgranne och kommenterar.
Jag hör lösryckta kommentarer och känner stämmningen. Vi är hopplösa fall helt utan sjukdomsinsikt.

Jag vill skrika rakt ut!!!
Det är en avgrundsklyfta mellan oss aktiva motorcyklister och det klientel som bevistar föreläsningen.
Jag önskar att jag kunde förmedla det jag känner - som motorcyklist är jag ohyggligt mycket mer uppmärksam än vad den genomsnittlige bilisten är.
Det finns minimalt med distraktion och jag kör oftast för att jag tycker att det är roligt. Även när det handlar om en tjänsteresa så har jag valt motorcykeln för att den ger mig en mer intensiv upplevelse.
En motorcyklist VET vad som är möjligt att kunna se och upptäcka - om man tittar. Möjligen kan man anklaga de hojåkare som inte släpper av inför en korsning med bilar i för ett visst mått av fantasilöshet, men det är ju fortfarande så att man skall se sig för och köra ut först när det är fritt från fara!
Fuck hastigheten! Tittar man inte så ser man inget!

Folket här inne är fast i doktrinen att det är okay att det smäller, bara det inte går för fort.
Och det stämmer. För bilar. I en hyfsat modern bil kan man överleva en hel del nasty smällar, både head on, och från sidan.

Låt mig ta ett rykande färskt exempel som går på heavy rotation just nu:


Här går det hela ut på att folk gör misstag, och att lite lägre hastighet ökar chansen för överlevnad.
MEN DET GÄLLER BILAR!!! Vi oskyddade trafikanter är inte ett dugg behjälpta av att sluta momsa på gällande hastighetsgräns!
Vi dör vare sig vi kör i 120 eller 90 när någon kör ut framför oss! Vi är våra egna krockzoner. Alla vi som kör är medvetna om detta.

...men här inne i salen är vi reducerade till idioter som inte förstår vårt eget bästa. Det måste ju vara mycket bättre att dö i laglig hastighet än alldeles på tok för fort, eller hur..?

Nej, jag fick inte någon replik. Tack och lov. Jag hade skämt oss allihop med ett resonemang som är solklart för oss som kör, men helt apart och asocialt för huvuddelen av dom som sitter här inne och lyssnar. Dom som bestämmer över vår framtid. Dom som inte förstår våra villkor och förutsättningar.

Den nuvarande dogmen där det är okay att göra fel så länge man inte kör för fort är absolut livsfarlig för oss oskyddade trafikanter! Instant death med extra allt därtill. Vi är beroende av att alla trafikanter anstränger sig allt vad dom kan att göra rätt i trafiken, inte leka bumpercars.

Som sagt, jag kommer inte till tals. Det finns gott om andra hotshots som vill kommentera. Det som skär igenom bruset är "Men, har ni gett upp redan?" "Kommer ni inte att arbeta för att sänka hastigheterna?" Någon nämner "defatistiskt" och jag blir förbannad på nytt. Jag har sett hur hastighetsdebatten härjat bland oss motorcyklister. "Defatistiskt"; HA!
Dessa människor är fast i ett biltänk som är till skada för oss motorcyklister. Vi kommer aldrig att kunna samspela på den framtida radiobilsarenan.
Det är bara dumt att tro något sådant. Varje månad man tror att hastighetsefterlevnad är den enda nyckeln till sänkta dödstal bland motorcyklister är en förlorad månad. (Mina funderingar, igen)

Gregersen to the rescue när allting är på väg att bli SMCs fel genom att dom inte har pli på sina medlemmar och alla andra motorcyklister. Han styr upp och påpekar att man måste "innanför pannbenet" på motorcyklisterna. Det är en lite olycklig formulering eftersom "pannben" implikerar mindre rörligt intellekt - men jag förstår vad han menar: det krävs en massiv informations- och utbildningskampanj för att ändra värderingar och åsikter.
Det är inte SMCs sak att driva en sådan kampanj.


Nå, nu då? Jesper och redovisning av "Extrem beteende - främst en fråga om olovlig körning"
Nu måste väl allt falla på plats? Det är hisnade siffror som presenteras - speciellt när man börjar korsrelatera felbeteendena.
Jag som redan är engagerad i frågan häpnar lika förbannat. Bara under 2 år: 2011 och 2012 dör 28 stycken obehöriga förare.
Det är 40% av de omkomna! Nu skall väl vågen ändå väga över till vår fördel...?


forts
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Inte fan!
Först tror jag inte mina öron. En kvinna säger något som verkligen får mig att famla efter pennan för att skriva ner det hon säger så jag inte drömmer.
"Men av dessa torde väl en stor del vara individer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?" Så atte...?
Kvack!? Vad sade människan? Sade hon det sa? Sade hon det jag tyckte jag hörde?
Jag tittar ner i mitt block - jodå, det var så jag skrev upp det. Jag tittar mig omkring för att se om någon annan reagerat på denna föraktfulla spya som avlossades i en alldeles avslappnad och sval akademisk ton? Nädå, business as usual. Det är tydligen comme il faut att uttrycka sig så i dessa kretsar.

Vad sade hon egentligen? Jo, hon avfärdade Jespers genomgång med ett enkelt "Men det är väl mest bara DAMP-folk bland dom siffrona?"
Fy fan! Inte ens bland nära och kära skulle jag kunna komma undan med ett så föraktfullt och nedsättande sätt att uttrycka mig.
Men här funkar det det tydligen kalas. Kvinnan får medhåll från olika håll - bland annat en representant för STR menar på att "bland dessa siffror hittar vi åtskilliga som vi varken kan eller vill ha som elever."

Okay. Må så vara. MEN VAD FAN GÖR DOM UTE I TRAFIKEN PÅ EN MOTORCYKEL DÅ? (Min reflektion)
Denna gången lyckades vi inte avhända oss ansvaret för dessa idioter som förstör bilden av motorcyklismen, och som ser ut att påverka vår framtid mer än vad vi själva gör - vi aktiva och engagerade.
Ingen representat för lagvårdande myndigheter fanns närvarande och kunde ta lyra på den brännheta bollen "Idioter på två hjul".
Dom är fortfarande "motorcyklister" enligt deltagarna på Transportforum eftersom dom sitter på en hoj när dom kör sig själva i smulor, utan hjälm, höga som hus.

Detta kommer att fortsätta vara en fråga vi måste arbeta med, belysa inför myndigheter, media och för oss själva.
Men framför allt måste vi som vill fortsätta köra hoj med så lite instränkningar som möjligt själva fjärma oss från klientelet som förstör för oss andra.
Det måste finnas en tydlig linje mellan dom och oss, mellan do's and dont's.


Slutligen - och det är detta som har varit svårast att skriva om här.
Hur fan jag gör så känns det som det blir fel: för inställsamt, för smörigt, för idoliserande.
Jag har dragit hela helgen på det, och ni kan få anklaga mig för precis vad ni vill av det ovan - jag har ändå vägt dessa orden på guldvåg och jag menar det jag säger:

Det är ett järngäng som drar presentationerna. Det går som ett rinnande vatten; Maria och Jesper gör ett fantastiskt arbete framme på scenen, och Petra sitter dessutom på första raden som stöd, och redo att rycka in med extra faktauppgifter om det skulle komma en fråga utanför det väntade.
Att Jesper hörs fattar ni nog alla, men ta mig tusan om inte Maria bär fram ändå lite bättre: hon talar med magstöd och når ut trots/tack vare att hon väljer bort mick och högtalare. Det är påläst, avslappat och ger ett otroligt bra intryck. Jag är stolt som motorcyklist att dessa 3 representerar oss i sådana sammanhang, även om det givetvis finns många fler som arbetat fram materialet och varit bidragande till slutresultatet.

Arbetsuppgiften är inte helt enkel - man har jobbat i mer än ett år med många av de egna medlemmarna emot sig, och åtskilliga har lämnat SMC i vredesmot över "Extremt Beteende-debatten". Eller åtminstone skrivit på forum att dom skall lämna.
Vad man nu har presenterat på Transportforum, med emfas, är i korthet att medlemmarna inte ser hastighet som det stora problemet för den egna säkerheten. Nu gäller det att förklara varför annat är viktigare. En lättare uppgift...?
Skulle inte tro det.

Jag är övertygad att det behövs en större insats än tidigare från oss vanliga motorcyklister och SMC-medlemmar för att säkerställa en framtida motorcyklism som så långt som möjligt är förarbaserad istället för system- och övervakningsstyrd. Vi måste engagera oss själva mer, inte lita på att tre tappra lansiärer skall dra hela lasset. Det orkar dom aldrig, speciellt inte i en miljö där dom möter motstånd från myndigheter och forskare utan att känna full backning från medlemmarna.


Nå, var ett besök på Transportforum värt 60 mils rundresa?
Nej, inte för informationen som förmedlades. Den hade jag redan, eller kunde läst mig till.
Men, för att få en inblick i vilken jävla uppförsbacke SMC arbetar i, och se vilka träbockar man har att göra med i sitt vardagliga arbete var det mycket intressant. Min respekt för tålamodet och kompetensen höjdes ytterligare ett snäpp.


Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Det kanske är fel tråd men... Efter att läst ffa Hampes erfarenheter av auditoriet på Transportforum började jag fundera på vad vi är för hjärntrötta vandaler som kör motorcykel och jag kom fram till att de flesta jag träffat ute på vägarna är:

Akademiker: Läkare (de flesta kirurger), präster, ingenjörer och en del andra yrken. Även jag kan räknas in i den gruppen.

Egna företagare, mest lantbrukare.

Yrkesarbetande med anställning, oftast med avancerade montörsjobb, chaufförer eller dagis/förskolepersonal.

De s.k..rötägg som jag träffat som kört MC kör inte längre. Någon död, någon skadad för livet och några har slutat köra av andra skäl (- kanske helt enkelt för jobbigt och dyrt?).

Sammantaget handlar det om folk som har det lugnt och fint och sköter sitt MC-körande på ett ansvarsfullt sätt, förmodligen bättre trafikanter än dom som sitter och bestämmer över oss. :lemon:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Sammantaget handlar det om folk som har det lugnt och fint och sköter sitt MC-körande på ett ansvarsfullt sätt, förmodligen bättre trafikanter än dom som sitter och bestämmer över oss. :lemon:

Oh yes! Det har bevisats gång på gång - nu senast för bara några månader sedan.

http://www.visordown.com/motorcycle...3-better-behind-the-wheel-of-a-car/23971.html

Rob Clark, Equity Red Star’s Head of Retail Motor, said: “A motorcyclist could, behind the wheel of a car, be said to be 23% better.”
Clark presented the data yesterday at a conference organised by the Motorcycle Industry Association to examine evidence that increasing the number of motorcyclists on the road could actually improve safety.

The conference was held in the offices of the Department for Transport in London.


...men det var i England. Om det är likadant här är det ingen som har en aaaning om...


Hampe
 
Top