bensin även till MC ?

Hasse

New member
Fick det här i min mailbox idag!

Är det lönt att protestera mot höjningar?
Regeringen har för sig att folket är nöjt med priserna, ingen klagan hörs
Här är en länk värd att begrunda tycker jag



http://www.bensinskatteuppror.se :mad:
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Är det lönt att protestera mot höjningar?
Regeringen har för sig att folket är nöjt med priserna, ingen klagan hörs
Här är en länk värd att begrunda tycker jag

http://www.bensinskatteuppror.se :mad:
Bensinskatteupproret har varit igång ett tag nu men det är aldrig fel att protestera idiotier. Att sen riksdag och regering skiter i väljarna utom en gång vart fjärde år då dom ler falskt och försöker få in fåren/valboskapen i fållan med orden "rösta på oss så loooooovar vi att..."

Sen är valet över åså är allt som vanligt igen. Åså går det fyra till och "O ja, vi loooovar att..." osv.

Det är dags att be lögnarna att sticka och brinna och börja titta på alternativ. Personligen röstar jag nästan hellre på fan själv än på detta riksdagspack oavsett vad dom kallar sig.

Det senaste argumentet att höja bensinskatten är koldioxid (CO2) d.v.s. samma gas som vi själva andras ut och som behövs för att photosyntesen ska fungera. Men det ska förståss inte vara för mycket heller.
Hördes senast idag på radio att mängden CO2 ökar TROTS s.k. miljöbilar. Slutsatsen är alltså att folk fortfarande inte vet vad som skapar CO2 och tror att det är något slags gift.

CO2 är en nyttogas som skapas genom förbränning av syrgas oavsett om det sker i en organisk kropp eller i en motor. Ju mer man förbränner desto mer CO2, ett par exempel:
1. En person som idrottar skapar mer CO2 än en som sitter i TV-soffan.
2. CO2 utsläpp från bilar är direkt relaterat till bränsleförbrukningen oavsett vilken typ av bränsle man använder. Den stora bränslemessias är idag etanol. Vad händer när man kör på etanol? Förbrukningen ökar. Vad gör det för CO2 utsläppen?

Slutsats: Dumjävlar som inte kan räkna 2+2. Ok, etanol är förnybart och inte fosilt med CO2 utsläppen ökar när bränsleförbrukningen ökar.

Vad det sen gäller växthuseffekten så har vi diskuterat det på annan plats på forumet. Men i korthet kan vi säga att det är naturliga cykler och jag tror knappast på att jorden håller på att gå under. Vi kan nog räkna med varmare väder ett tag framöver vilket troligen beror på ett större och att jorden kan ha kommit lite närmare solen. Det har hänt förr och kommer att hända igen. Vikingarna odlade t.ex. spannmål, frukt och grönsaker på Grönland, men det berodde väl på utsläppen från alla bilarna :rolleyes:
 

dreamjay

New member
Hördes senast idag på radio att mängden CO2 ökar TROTS s.k. miljöbilar.

..och då drar du alltså slutsatsen att miljöbilar släpper ut mer CO2 än vanliga bilar?
Det var ju synnerligen intelligent resonerat. Jag vet vem det är som inte kan 2+2... :rolleyes:

Du verkar tro att skattehöjningarna på bensinen kommer från rent jävelskap från regeringen? Några andra konspirationsteorier du vill ta upp när vi ändå är igång? ;)


Ang etanolen:
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/joachimkerpner/article1674298.ab
 

jan-olovj

Active member
..och då drar du alltså slutsatsen att miljöbilar släpper ut mer CO2 än vanliga bilar?
Det var ju synnerligen intelligent resonerat. Jag vet vem det är som inte kan 2+2... :rolleyes:

Du verkar tro att skattehöjningarna på bensinen kommer från rent jävelskap från regeringen? Några andra konspirationsteorier du vill ta upp när vi ändå är igång? ;)


Ang etanolen:
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/joachimkerpner/article1674298.ab

Bensinhöjningen är inget annat än en inkomst till staten för det är som det alltid varit, avgifterna går inte till det var menat. Vår nuvarande regering som sänker inkomstskstterna måste finansiera bortfallet, altså klämm trafikanterna på sörre pålagor för vi kniper tjäft och betalar.:mad:


Jan-Olov
 

dreamjay

New member
Visst måste inkomstbortfallet kompenseras med nåt annat, det har du helt rätt i, men de flesta partierna är ganska överens om att miljön måste bevaras genom beskattning på nåt sätt. Det ska kosta att förstöra miljön. De flesta företagen kommer inte att minska utsläppen på ren välvilja, och vi privatpersoner kommer knappast gå i bräschen heller.

Tro mig, jag är verkligen ingen "blå" kille och jag försvarar verkligen inte den sittande regeringen på nåt sätt (det är den sämsta vi haft sen Bernadotte förlorade makten) men att konspirera emot miljöåtgärder och kalla det för idioti m.m. är bara extremt naivt.
 

jan-olovj

Active member
Att Bernadotte förlorade makten skall vi alla vara väldigt tacksamma för eftersom vill ju ha vår demokrati eller hur. Men åter till bensinskatten. En skatt som tas ut för att gynna vår miljö kan väll axepteras, men då vill det till att använda den till det också inte för att kompensera minskade förmögenhetsskatter eller att lägga pengarna till ett totalt onödigt försvar eller något annat TRAMS.

Jan-Olov
 

dreamjay

New member
Att Bernadotte förlorade makten skall vi alla vara väldigt tacksamma för eftersom vill ju ha vår demokrati eller hur.

Skrev jag annorlunda? ;)

Men åter till bensinskatten. En skatt som tas ut för att gynna vår miljö kan väll axepteras, men då vill det till att använda den till det också inte för att kompensera minskade förmögenhetsskatter eller att lägga pengarna till ett totalt onödigt försvar eller något annat TRAMS.

Jan-Olov

Att miljöbeskatta kan ha 2 syften. Den ena är, precis som du säger, att man använder pengarna till något miljöfrämjande. Den andra poängen är precis samma som parkeringböter, det svider för den som gör det så denne undviker det nästa gång, eller försöker hitta andra alternativ.

Som sagt, jag försvarar inte sittande regering, men ska man diskutera miljöskatter så ska det ske med kunskap och objektivitet. :)

Jag har sagt det jag tänkte säga. Fortsätt diskussionen om ni tror det leder nånstans. ;)
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Nu funkar det bättre. Forumservern verkade ha varit nere ett tag.

Under tiden har det kommit fler inlägg och det där med att miljöskatter något miljöfrämjande är nys. dom pengarna liksom alla andra skatter går in i det stora svarta skattehålet. Men både det att "det svider" återkommer jag till nedan. Men en extra kommenter med att det "svider" är att det alltså ska svida att åka till jobbet, att köpa mat, bo osv. eftersom bensinskattehöjningar höjer priset på samtliga transporter, från mat till sjukvård, till skolskutsar, till byggmaterial, till precis allt i hela samhället som är beroende av transporter på ett eller annat sätt, d.v.s. 100% av samhällsfunktionerna.
Snacka om att straffa ut hela samhället. gissa varför det är dyrt att bo, äta tända en lampa. Men det är inte som i filmen "Tillbaka till Framtiden" utan tillbaka till Stenåldern som ska gälla för Sverige, och svenskarna betalar glatt för sin egen undergång, och försvarar det dessutom. Hjärntvätt är bara förnamnet. Återkommer även till det nedan.

Men jag vill bara be. Klaga aldrig mer på ont om tid, dålig inkomst, att pengarna inte räcker till, taskig livskvalitet osv. Utan gör som politikerna säger: HÅLL KÄFTEN OCH BETALA! och gå nådigt och rösta på dom vart fjärde år så dom kan rättfärdiga vår undergång och själva fylla sina fickor och sen fly det sjunkande skeppet dom de råttor dom är.

..och då drar du alltså slutsatsen att miljöbilar släpper ut mer CO2 än vanliga bilar?
Det var ju synnerligen intelligent resonerat. Jag vet vem det är som inte kan 2+2... :rolleyes:
Nej det är inte därav jag drar den slutatsen utan av det faktum att miljöbilar (Läs: etanolbilar) drar mer bränsle. Och vart tror du det tar vägen när det förbränns? Jag ska berätta en hemlis för dig... Det blir inte skogsluft, utan huvudsakligen CO2 och vatten d.v.s. samma sak som moderna bensinbilar släpper ut, fast mer av allt. Det blir iofs lite mer kolväten (HC) av bensin, men det är löjligt små mängder, och är mängderna för stora så bli det stopp hos bilprovningen. Ett sätt att minska mängen utsläpp av kolväten (= bränt olja) är att ha en frisk motor och koppla ur vevhusventilationen.

Du verkar tro att skattehöjningarna på bensinen kommer från rent jävelskap från regeringen? Några andra konspirationsteorier du vill ta upp när vi ändå är igång? ;)
[...]
Visst måste inkomstbortfallet kompenseras med nåt annat, det har du helt rätt i, men de flesta partierna är ganska överens om att miljön måste bevaras genom beskattning på nåt sätt. Det ska kosta att förstöra miljön. De flesta företagen kommer inte att minska utsläppen på ren välvilja, och vi privatpersoner kommer knappast gå i bräschen heller.

Jo både företag och folk skulle nog gärna köra på vatten om förutsättningarna bara fanns. Den här killen, Stan Meyer byggde en bil som gick på vatten. Men han blev mördad, undrar varför?
Mer info om både han och annat intressant har jag samlat på dem här länksidan

Det behövs föresten inte mycket konspirationsteorier för att se hur makthungriga jävlar roffar åt sig mer makt. Det räcker med att öppna ögonen och titta lite kritiskt.

Dom hittar hela tiden på nya trick för att få folket att villigt betala mer skatt. Är det inte miljön så är det något annat. Sen kommer dom lydiga medlöpare och säger "det ska kosta att..." Jodå det kostar att... Det kostar så inåt helvete att det har landet håller på att gå i nationell konkurs, och miljön blir knappast bättre av att man höjer skatterna och slår ihjäl landets ekonomi, snarare tvärt om. Med lägre skatter minskar man samhällets kostnader, folk får mer pengar över och fler kan kanske skota sin gamla Volvo från 80-talet och köpa en el-hybridbil eller vätgasbil.

Det som få verkar ta in är att skatt faktiskt också är en kostnad och att om skatten blir för hög (vilket är fallet i Sverige) så tar kostnaderna ut inkomsterna och det går t.o.m. minus. Då säger politikerna "nu måste vi höja skatten för att betala bla-bla-bla" vilket enbart resulterar i att minuset blir ännu större och vi får lägga ner försvaret, sjukhus, äldreboende, skolor, dra ner på pensionerna och ta mig fan lägga ner hela Sverige.
Då säger kanske någon pacifist "det är väl jättebra att vi lägger ner försvaret och blir mindre krigiska". Visst jättebra! Det finns ett gammalt citat (kommer inte ihåg från vem), med det lyder: "Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans". Så det är bara att säga grattis till pacifisterna för Vidkun Quisling såg också till att Norge hade "någon annans" armé på 30-talet. Och Tjeckien, Polen, Ukraina, Baltstaterna m.fl. hade också "någon annans" armé, fast betydligt längre.

Tillbaka till ämnet. Politikerna brukar fråga hur skattesänkningar ska betalas. Konstigt att ingen någonsin frågar hur skattehöjningar ska betalas, för det är en betydligt intressantare och aktuellare fråga.
En annan klassiker är att det bara är "dom rika" som tjänar på skattesänkningar. Ja sänker man inkonstskatten i procent så får naturligtvis "dom rika" mest eftersom t.ex. 10% på 200,000 är betydligt mer än 10% på 20,000.

Om man däremot sänker t.ex. bensinskatten så är det "dom fattiga" som tjänar mest. För "dom rika" bryr sig nog inte om soppan kostar 5, 10 eller 15 kr/l och om man inför s.k. trängselskatt i varenda byhåla. Dom blir bara glada eftersom dom då får mer plats och slipper trängas med "pöbeln". Däremot för "dom fattiga" gör det stor skillnad.

Så hur ser det ut i Sverige idag. Nu har vi en borglig skattehöjarregering, tidigare hade vi en socialistisk skattehöjarregering och båda älskar makten. Som det ser ut så blir det en socialistisk regering igen efter 2010 och vad händer då? Har sossar någonsin sänkt en skatt? Svar, Nej.
- "Nu måste städa efter borjarna och höja alla skatter, och sänka A-kassan och pensioner och lägga ner lite sjukvård för tyvärr finns det inga pengar" - i landet med världens högsta skattetryck. Man kan fråga sig vad dom gör med alla pengar? Använder dom som dasspapper? Nej pengarna går åt att betala skatterelaterade kostnader.

Så var det med den saken. Vad det gäller miljön kan man fråga sig varför det inte verkligen satsas på el och vätgas. Vad är föresten "utsläppsrätter" för någonting? Vem får dom pengarna? Går dom till forskning och utveckling av vätgas- och bränsecellsfordon och fusionsenergi? Jag skulle inte tro det :mad:
Snacka går, men snacka så det går är värre. Mijöidiotin är bara en nytt sätt för makten att bli mäktigare och håva in mer pengar, förmodligen tror dom inte ens själva på dumheterna dom kläcker ur sig, men det är en bra mjölko och det är lätt att hjärntvätta folket när man har hela etalberade media bakom ryggen som lydigt sprider det "husse" säger.
Påminner inte så lite om "Pravda" eller "Der stürmer". Folket ska grundluras och bara ska hålla käften och betala.
 

lime

Skriver inte
Tyranosaurus och Marie. Det är dax att ni går tillbaka till klass 1 i grundskolan och lär er plus och minus.

I sak har ni rätt i det ni säger. Ja, koldioxid används av fotosyntesen. Ja, en människa producerar koldioxid när vi andas. Men ungefär där börjar ni avvika från sanningen.

Det är ett stort misstag ni gör när ni tänker (för jag tänker inte kalla er dumma). Det är att ni missar vilken källan är som skapar koldioxiden. Det koldioxid skapas (i princip) bara vid förbränning. Om denna förbränning är en brasa, en motor eller en biologisk cell spelar egentlingen ingen roll. En viss energiutveckling skapar en viss mängd koldioxid.

En biologisk cell kan endast använda sig av bränsle som kommer från andra biologiska källor, så som grönsaker, kött, fisk eller liknande. Vi kan inte tillgodogöra oss plaster, oljor eller bensin för att driva vår förbränning. Det innebär, rent matematiskt, att för varje enhet koldioxid som vi producerar så har någon annan, direkt eller indirekt, omvandlat MINST samma mängd koldioxid till en mer eller mindre komplicerad kolkjedja, t.ex. socker i sockerbetans fall.

Nu börjar vi jämföra lite, eftersom du så gärna vill jämföra bilar och människor.

Dieselbränslen har högsta energiinnehåll av 9 800 kWh/m3 och ren RME (FAME) 9 250, medan bensin har 9 100, etanol 5 900 och biogas 9,8 kWh/m3. För att göra det lite mer hanterbart så tar vi en liter av varje bränsle. Om man konverterar det till något som de flesta känner till om kroppen, kalorier, så får blir det översatt 8426 kcal/h för diesel, 7824 kcal/h för bensin och 5073 kcal/h etanol. Per liter.

En normal kropp använder sig av ca 2000 kcal/dygn, allså ca 84 kcal/h i grundmetabolism. En hårt arbetande kropp kan göra av med upp till 6000 kcal/dygn, eller 250 kcal/h. Om man tar i RIKTIGT hårt och gör av med 12.000 kcal/dygn (vilket det finns t.ex. multisportare som gör) så motsvarar det alltså nästan 500 kcal/h eller 0.6 kWh...

Det betyder allstå översatt till etanol att man gör av med nästan 2 liter sprit om dagen. Det kommer jag nästan 15 km på med bilen. Om jag skulle cykla i ett dygn så skulle jag nog kunna komma runt en 300 km med samma mängd utsläppt koldioxid.

Så sluta rättfärdiga fosila bränslen med att "människan släpper ju också ut".
 

Marie

Banned
Så sluta rättfärdiga fosila bränslen med att "människan släpper ju också ut".

Jag för min del har aldrig använt det argumentet. Däremot hävdar jag att även kolet i de fossila bränslena en gång har funnits i atmosfären i form av koldioxic, och att altså atmosfären för att antal miljoner år sedan innehöll även denna koldioxid. Därför ser jag inget fel i att det kolet åter hamnar i atmosfären i form av koldioxid. Det ingår spm en del i Herrens skapelse.
 

carpelux

New member
JDäremot hävdar jag att även kolet i de fossila bränslena en gång har funnits i atmosfären i form av koldioxic, och att altså atmosfären för att antal miljoner år sedan innehöll även denna koldioxid. Därför ser jag inget fel i att det kolet åter hamnar i atmosfären i form av koldioxid. Det ingår spm en del i Herrens skapelse.

Grejen är väl att det vid den tiden var ett klimat som ingen av oss idag skulle kunna leva i.
 

lime

Skriver inte
Jag för min del har aldrig använt det argumentet. Däremot hävdar jag att även kolet i de fossila bränslena en gång har funnits i atmosfären i form av koldioxic, och att altså atmosfären för att antal miljoner år sedan innehöll även denna koldioxid. Därför ser jag inget fel i att det kolet åter hamnar i atmosfären i form av koldioxid. Det ingår spm en del i Herrens skapelse.

Det är delvis korrekt. Den koldioxid som de döda cellerna har innehållit som nu har blivit en del av oljan har tagit med sig en viss mängd koldioxid. Tyvärr är det inte BARA det som oljan innehåller, utan även en hel del andra brännbara mineral-föreningar och kol från jordskorpan. Om det BARA var koldioxidbaserad kol som var bundet i oljan (så som det t.ex. är i etanol) skulle det vara en sak, men det är det inte. Vi bränner även andra kolföreningar som kommer från helt andra källor än döda dinosaurier.

Sedan handlar det också om vilken takt vi gör det i. Jag läste någonstans att det tar ca 12.000 år att "producera" ett ton olja. Produktionstakten är alltså oerhört mycket lägre än konsumtionstakten. Men det är klart... om man inte tycker om Stockholm, så gör det ju inget att det hamnar under vatten.
 

Tyrannosaurus

New member
Så sluta rättfärdiga fosila bränslen med att "människan släpper ju också ut".
Jag är inte okunnig och tog också upp det där om förnyelsebara bränslen. men det senaste är ju att pruttande kor skulle bidra till växthuseffekten :rolleyes:
Mitt förslag är att vi kan sätta varje miljöfundamentalist på var sin pedaldriven generator och trampa, då skulle dom iaf göra någon nytta :D

När du (och även miljöfolk) talar om mängd utsläppt koldioxid så talar man om förhållandet mellan produktion och användning som att man när man odlar växter för att skapa etanol som tar växterna upp koldioxid när dom växer så att det ingår i kretsloppet. Oljan däremot ingick i kretsloppet för över 65 miljoner år sen.

Så långt är det helt riktigt, men om man enbart mäter mängd utsläppt koldioxid/km för en bil som går på bensin respektive etanol så släpper etanolbilen ut mer av den enkla anledningen att det går åt mer. Sen är det mer ekologiskt till skillnad mot bensin.

Men nu måste jag återkomma till det jag talade mest om, nämligen den ekonomiska politiken och makten bakom. Skulle politikerna verkligen vara intresserade att få bort bensinanvändning så skulle det bästa sättet vara att avskaffa skatten på etanol vilket skulle göra att den kanske skulle kosta 5-6 kr/l och då skulle det bli intressant, även att konvertera äldre fordon.
Ett problem är att etanolen är betydligt "torrare" än bensin vilket får ett högre motorslitage till följd. Så man bör blanda i lite 2-taktsolja eller diesel. Frågan är bara vad som händer med utsläppen då?

Själv förespråkar jag hellre vätgasdrift som är 100% rent (ev. behövs det lite oljeinblandning för smörjningen även då).
Vad det gäller explosionsrisken som en del brukar ta upp när man talar om vätgas så är det löst för länge sen. Det finns lagringsmetoder för vätgas som är betydligt säkrare är bensintankar, så det är inga problem alls.
Tillverkning av vätgas drar förvisso energi, men frågan är om det drar med än att tillverka bensin eller etanol. Dessutom slipper man transporterna eftersom vätgas kan tillverkas helt lokalt via minst två olika alternativ.
- Självförsörgande tankstationer använder vatten och elnätet + solceller eller annat.
- Självförsörgande bilar med en inbyggd elektrolyt och tankas via elnätet på natten och under gång genom inbyggda solceller i taket

Det här är alltså inte Science Fiction utan för möjligt med dagens teknologi och i princip bara att sätta igång. BMW har faktiskt en vätgasbil som man kan köpa och har kyltank så meningen är att man ska tanka flytande vätgas. Problemet är att man kommer inte så långt. Inte för att den drar speciellt mycket då vätgas har ett högre energivärde än bensin (till skillnad mot etanol), utan för att det i stort sätt inte finns någonstans att tanka.

Elen kan tillverkar genom kärnkraft Typ 2 som använder Torium istället för Uran. Nästan steg är Fusionenergi, men det är det enda i kedjan som ännu inte är fullt utvecklat.

UKAEA har lycket att få det självförsörjande (så att det producerar lika mycket energi som den drar), men får ännu inte något överskott.
Skulle politikerna verkligen vara så miljömedvetna som dom säger så skulle dom forsera den här forskningen och verkligen satsa stor på den. Som det är idag får UKAEA klara sig själva och får ganska små resurser.

Den dagen Fusionsfrågan är löst är hela världens energibehov löst en gång för alla. Men samtidigt kommer många politiker då förlora sin makt. Kan det finnas ett samband?
 

svanteson

New member
Jag är inte okunnig och tog också upp det där om förnyelsebara bränslen. men det senaste är ju att pruttande kor skulle bidra till växthuseffekten :rolleyes:

Jo, av dina inlägg att döma så är du är okunnig. Du hittar på saker som låter rätt i ditt huvud utan att det ligger någon egentlig fakta bakom. Du har en förmåga att bara ta in information från källor som gynnar din åsikt och är dessutom otroligt konspiratorisk (inte nyttigt för dig, tänk på blodtrycket).
Tex. det där med pruttande kor som du använder för att förlöjliga debatten. Var tror du det kommer från? Kvällspressen som vill skapa rubriker kanske? Har du hört någon seriös forskare som allvarligt konstaterat detta som ett problem? Tänk lite kritiskt och ta in annan argumentation också även om det inte gynnar din sak.

...men om man enbart mäter mängd utsläppt koldioxid/km för en bil som går på bensin respektive etanol så släpper etanolbilen ut mer av den enkla anledningen att det går åt mer

Orkar inte bemöta allt dumt du skriver men ovanstående måste du väl kunna erkänna att du inte tänkt igenom riktigt? Du tror inte mängden koldioxid som binds upp av sockerrören ska tas med i beräkningen. :rolleyes:

Dessutom har du ett gäng ryggdunkare bakom dig som höjer det du skriver till skyarna eftersom det berättigar dem till att fortsätta leva som de alltid gjort. Nyttiga idioter alltså, för dig...

Jag orkar inte debattera med dig eftersom jag inte tror att du kan se utanför din egna lilla låda. Meningslöst alltså. Dessutom verkar du ju inte besvara de motargument du får i tråden ändå...

Ha ett bra liv!
Puss o Kram
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Jo, av dina inlägg att döma så är du är okunnig. Du hittar på saker som låter rätt i ditt huvud utan att det ligger någon egentlig fakta bakom. Du har en förmåga att bara ta in information från källor som gynnar din åsikt och är dessutom otroligt konspiratorisk (inte nyttigt för dig, tänk på blodtrycket).
Intressant att du å ena sidan säger att jag skulle vara konspiratorisk för att jag har stark misstro till politiker (inte utan anledning ska jag väl tillägga). Det är bara att se sig omkring i samhället hur det ser ut, ställa sig frågan varför det ser ut som det gör, vem som möjligen tjänar på det och om det inte finns bättre lösningar om man försöker tänka lite logiskt. Tack för omtanken föresten, men jag har inga som helst problem med hälsan, jag är oftast lugn och harmonisk, njuter av livet och äger min egen tid. Men jag engagerar mig i orättvisor, demokratiska underskott, politiska försök att med brått mod slå ihjäl ekonomin för både privatpersoner och samhället i stort. Varför detta sker kan man spekulera i, men ATT det sker råder det ingen som helst tvekan om. Att det med all sannolikhet är någon som tjänar på det är också högst sannolikt.
För att ta två exempel: 1992 presenterade nationalekonomen Assar Lindbeck det s.k. "113-punktsprogrammet för att ta Sverige ur krisen". Detta program hamnade av den dåvarande Bildt-regeringen nästan ordagrant i det runda arkivet. En trolig anledning till detta var nog att programmet hade stora likheter med ett visst av etablissemanget illa omtyckt politiskt partis ekonomiska program och då prestigen är viktigare än allt annat inom politiken.

Det sistnämnda har jag personlig erfarenhet av då jag har sett det inifrån när jag för många år sen arbetade som vaktis på riksdagen.

Tex. det där med pruttande kor som du använder för att förlöjliga debatten. Var tror du det kommer från? Kvällspressen som vill skapa rubriker kanske? Har du hört någon seriös forskare som allvarligt konstaterat detta som ett problem? Tänk lite kritiskt och ta in annan argumentation också även om det inte gynnar din sak.
Det var mest tänkt som just ironi och som du säger förlöjligande. Men samtidigt kan man ju börja undra hur både kvällspressen och miljöfundamentalisterna som på allvar tror på dravlet är funtade mellan öronen när de överhuvudtaget tar upp pruttande kor som en miljöfara. Det har f.ö. en del likheter hysterin kring "fågelinfluensan". En god vän som är ornitolog säger att SAMTLIGA influensor som kommer från bortre Asien är från början fågelinfluensor som kräver människoliv hos fattiga folk som inte har penicillin.

Men två saker som jag kommer att tänka på iom det är dels att du å ena sidan säger att jag är konspiratorisk, och å andra sidan talar om kvällspressen som vill skapa rubriker. Tror du inte på kvällspressen eller kanske den "Fria Televisionen" (S)(V)T? :p

Dessutom har du ett gäng ryggdunkare bakom dig som höjer det du skriver till skyarna eftersom det berättigar dem till att fortsätta leva som de alltid gjort. Nyttiga idioter alltså, för dig...
Jag tror inte att jag har några nyttiga idioter bakom mig, och jag vill inte ha det heller utan vill se folk som har förmågan att tänka som självständiga individer utan förmyndare.
Du står naturligtvis i din fulla rätt att tycka vad du vill, men jag skulle knappast säga att det är speciellt kreativt, nytänkande eller behövs något civilkurage för att följa mainstream. Utan det enda som behövs är ett smörpapper för att vara en god undersåte och lätt kunna glida med, och när överheten kommenderar "hoppa" så ska man snällt fråga "hur högt?" :p
Sådant är varken kreativt, nytänkande eller civilkurage utan troligen den värsta diagnosen av ryggradslöshet som finns.

Sådana som bara flyter med och följer det minsta motståndets lag har historien visat upp i stora mängder både i diverse totalitära regimer, inte minst i Europas historia och inte att förglömma när jorden var platt. Under alla dessa epoker och fortfarande idag finns det tre huvudgrupper av det "vanliga" folket.
1. Medlöparna som håller med, t.o.m. tipsar överheten om "kättarna" och agerar "stormtrupper" mot de oliktänkande. De kallar det iofs att visa "civilkurage" för det var ju "jättemodigt" att "våga" vara nazist i 30-40-talets Tyskland eller kommunist i Sovjetunionen.
2. Den tysta massan där kanske några visste att det var fel men höll tyst för att det var bekvämast så.
3. Opportunisterna med civilkurage som både visste, sa och bevisade att det fanns bättre alternativ, att jorden var rund osv. Dom fick visserligen ta emot en del hugg och slag, men utan dom hade civilisationen inte gått framåt.

Jag tillhör grupp 3 och får höra att jag är dum, ointelligent och ibland värre saker och även ta emot lite hugg och slag (åtminstone verbala) vilket gäller både inom mina intressen och mitt arbete. Men tro mig (eller inte), tokhög bensinskatt, köpa etanol från Brasilien, smälla upp skogar av vindsnurror löser inte någonting utom möjligen mycket temporärt. Det behövs nytänkande och kreativitet inom alla områden samtidigt som man måste vara realistisk. Kommer isen på Antarktis att sluta smälta om vi stänger av Sverige? Troligen inte! Så vad ska vi göra åt det? Vi kan kontrollera vår närmiljö, men solens aktivitet och jordens bana har vi ingen kontroll över oavsett hur mycket panikåtgärder vi tar till och oavsett om vi stänger av varenda energiförbrukare på hela jorden.
Vi har haft kalla perioder med istider och varma subtropiska perioder när vikingarna kunde odla spannmål, grönsaker och frukt Grönland och det kommer att hända igen lika säkert som amen i kyrkan, och vi kan inte göra ett skit åt det och det kommer varken bli bättre eller sämre av att vi slår ihjäl våra ekonomier.

Däremot ska vi som sagt värna om vår närmiljö, vår luft, vårt vatten och vår mat så vi inte blir sjuka. Men det är något helt annat än det som miljöfundamentalisterna talar om.

Jag orkar inte debattera med dig eftersom jag inte tror att du kan se utanför din egna lilla låda. Meningslöst alltså. Dessutom verkar du ju inte besvara de motargument du får i tråden ändå...

Ha ett bra liv!
Puss o Kram
Om du inte orkar debattera med mig, varför gör du det då? :p Jag besvarar motargument när jag får några och försöker vara så öppensinnig det går, men tyvärr finner jag sällan några logiska argument utom från de "ryggdunkare" du talar om ;)

Jag önskar dig också ett bra liv. Vi får se bara hur bra det kommer att bli när soppan kostar 20-30-40 kr/l eller mer och tar med sig matpriser. sjukvårdskostnader, arbetsresor, sopphämtning, hyror, avgifter osv. osv. till nya skyhöga kostnader. Sen när folk inte har råd att bo, äta, få vård och absolut inte åka hoj längre så kanske någon kommer på att det där med att lösa allt med höjda skatter kanske inte var en så bra idé trots allt, men det är så dags då :rolleyes:

Pussa dig tänker jag inte göra för jag är inte lagd åt det hållet :D
 

Newlund

New member
Jag tycker vissa här är mer "mainstream" än dom tydligen tror.

Detta tycker jag är "mainstream" bland "medel Svensson":
Vänta på något bättre, fortsätt tanka bensin & diesel, skriv på protestlistor mot bensinskatt och försök garva bort larmrapporterna om växthuseffekten.

Endast döda fiskar följer med strömmen :D / Micke
 

Tyrannosaurus

New member
Detta tycker jag är "mainstream" bland "medel Svensson":
Vänta på något bättre, fortsätt tanka bensin & diesel, skriv på protestlistor mot bensinskatt och försök garva bort larmrapporterna om växthuseffekten.
Det stämmer nog ganska bra utom möjligen "larmrapporterna om växthuseffekten". Att klimatet håller på att bli varmare är nog ställt utom allt tvivel. Frågan är nog snarare vad det beror på, om vi kan göra något åt det och om det skulle hjälpa även om vi så stängde av hela vår civilisation? Svaret är nog också utom samma tvivel Nej.

Det är snarare naturliga variationer i klimatet som troligen beror på att jordens avstånd till solen varierar och på solfläckarna.
Hur skulle man annars förklara att det på våra bredgrader har varit allt från subtropic med t.ex. vikingatida odlingar spannmål, frukt och grönsaker på Grönland, till istid.

Och på den tiden fanns det inga bilar, jag lovar. Annars hade nog inte Ötzi gått till fots :D

Endast döda fiskar följer med strömmen :D / Micke
Absolut! :D
 
Top