Böter i efterskott?

Tyrannosaurus

New member
Reagerade på en insändare i senaste MC-Folket 6-11, sid.10 med rubriken "Varför?" av Anders Söderström med anledning av Motorcykelns Dag i Uppsala.

Maken till kvalificerad bluff kan man leta efter. Alltså inte av Anders utan polisen som bötfällde honom och jag vill uppmana Anders (om du eller någon han känner läser detta) att ABSOLUT INTE betala böterna.
1. Något sånt som att ringa och bötfälla i efterskott finns inte. Du kan med mycket gott samvete be den aktuella polismannen att fara till något varmare ställe.
2. Om jag förstod texten rätt så hade han sett hojen när den stog parkerad. I det läget behöver den inte ha någon regskylt alls. Om han hade stoppat dig under färd med felaktig skylt så hade det varit en annan sak.

Slutligen. Vad jag har sett så skedde det en hel del grova brott i Uppsala på Nationaldagen, men polisen hade tydligen inget annat att göra än att gå runt om trakassera och visitera fredliga och skötsamma hojåkare. Undrar vad han/dom letade efter? Hade jag varit där så hade jag ställt den frågan och om han ville kolla på AK5:an som jag brukar ha under skinnstället :p
Det hela kan kort beskrivas med två ord: Jävla löjl!
 
polisen hade tydligen inget annat att göra än att gå runt om trakassera och visitera fredliga och skötsamma hojåkare.
Jag för min del tycker att det är litet patetiskt när någon fullt medvetet monterar en fulskylt, får böter, och därefter bemödar sig att skriva en indignerad insändare där man gråter ut över hur hemskt och orättvist livet är eftersom man inte fick chans att byta till en riktig. Och dessutom försöker få det till att SMC(!) har skuld i bötfällningen eftersom det var ett SMC-arrangemang som den ledsna hojåkaren deltog i.
Kör man med fulskylt, eller kör för fort, eller begår någon annan fullt medveten och mer eller mindre avsiktlig trafik- eller fordonsöverträdelse som i stort sett alla gör då och då, och åker fast, så tar man i min bok emot inbetalningskortet, biter ihop, håller käft och går vidare i livet istället för att gråta ut offentligt. För det är ett jävla löjl. Den kalkylerade risken föll ut, och så är det bra med det.
 

lime

Skriver inte
Det är lite knepigt det där med hojar som ställs ut eller står för påseende. Sedan kan man ibland undra hur farbror Blå tolkar lagen och vad det egentligen står i den. Måste jag ens ha en registreringsskylt på ett fordon när det står stilla?

Hur skulle laguppbehållaren göra om jag står och skruvar på gatan och har tagit bort skylt och ljuddämpare för att komma åt något? Tekniskt sett så kan jag köra med hojen, men då är det olagligt. Praktiskt sett så står jag stilla och har alltså inte KÖRT med hojen.

Ett annat exempel. Jag får min regskylt stulen och när jag anmäler det till polisen får jag böter för att jag saknar regskylt.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Reagerade på en insändare i senaste MC-Folket 6-11, sid.10 med rubriken "Varför?" av Anders Söderström med anledning av Motorcykelns Dag i Uppsala.

Maken till kvalificerad bluff kan man leta efter. Alltså inte av Anders utan polisen som bötfällde honom och jag vill uppmana Anders (om du eller någon han känner läser detta) att ABSOLUT INTE betala böterna.
1. Något sånt som att ringa och bötfälla i efterskott finns inte. Du kan med mycket gott samvete be den aktuella polismannen att fara till något varmare ställe.
2. Om jag förstod texten rätt så hade han sett hojen när den stog parkerad. I det läget behöver den inte ha någon regskylt alls. Om han hade stoppat dig under färd med felaktig skylt så hade det varit en annan sak.

:confused: Håller med om att det är läge för protest. Situationen var om jag förstår det hela rätt en uppställning för att visa hojarna och då kan det jämföras med att man har motorhuven öppen på en bil för att visa allt glitter som gömmer sig under. Man får inte köra så så att då vore det väl att bötfälla i det läget också. Dessvärre finns det poliser som borde valt ett annat yrke, vet bara inte vilket. :(
 

Rickar

New member
Ursäkta om jag lägger mig i, men detta är en storm i ett vattenglas.

Läs lagen istället för att lipa i forumet om ni har gjort fel.

1: Jodå... det kallas kontorsföreläggande.

2: Jo, ett fordon som är registrerat skall ha registreringsskylten på till dess fordonet avregistreras.

Polisen har befogenhet att såväl göra en flygande besiktning som bötfälla för fordonsbrister på ett fordon som anträffas på rull eller parkerat om det kan antas att fordonet har varit eller kommer att vara i trafik.

Om ni vill göra egna skyltar så står det väl er fritt men lipa inte om ni får böter för det. Fordonsägaren är skyldig att tillse att fordonet han äger är "i föreskrivet skick"...

Och ni som tycker det är smart att köra helt utan skylt bör veta att P-bolag, kommuner och polis har befogenhet att omhänderta ett felparkerat fordon om det saknar regskylt...

Angående inlägget om att polisen borde ha annat att göra vill jag bara säga följande:

Om den s.k. vanliga/laglydiga medborgaren kunde följa de enkla lagarna och förordningarna (läs väjningsplikt, stopp-plikt, fordons skick mm) så skulle Polisen ha enorma resurser till att ta hand om mördarna, tjuvarna och illgärningsmännen. Eftersom väldigt många INTE klarar detta så måste polisen lägga resurser på till synes löjliga regler också...

... mina 25 cent
 
Last edited:

kennek

Moderator
Ursäkta om jag lägger mig i, men detta är en storm i ett vattenglas.

Läs lagen istället för att lipa i forumet om ni har gjort fel.

1: Jodå... det kallas kontorsföreläggande.

2: Jo, ett fordon som är registrerat skall ha registreringsskylten på till dess fordonet avregistreras.

Polisen har befogenhet att såväl göra en flygande besiktning som bötfälla för fordonsbrister på ett fordon som anträffas på rull eller parkerat om det kan antas att fordonet har varit eller kommer att vara i trafik.

Om ni vill göra egna skyltar så står det väl er fritt men lipa inte om ni får böter för det. Fordonsägaren är skyldig att tillse att fordonet han äger är "i föreskrivet skick"...

Och ni som tycker det är smart att köra helt utan skylt bör veta att P-bolag, kommuner och polis har befogenhet att omhänderta ett felparkerat fordon om det saknar regskylt...

Angående inlägget om att polisen borde ha annat att göra vill jag bara säga följande:

Om den s.k. vanliga/laglydiga medborgaren kunde följa de enkla lagarna och förordningarna (läs väjningsplikt, stopp-plikt, fordons skick mm) så skulle Polisen ha enorma resurser till att ta hand om mördarna, tjuvarna och illgärningsmännen. Eftersom väldigt många INTE klarar detta så måste polisen lägga resurser på till synes löjliga regler också...

... mina 25 cent

Instämmer fullt i det du säger!
Kunde inte sagt det bättre själv :)
 

Triumph int

New member
ken1, Ta inte med hela inlägget bara för att säga att du håller med.

Många trådar får alldeles för många sidor helt i onödan.
 

Hampe

Skriver massor!
ken1, Ta inte med hela inlägget bara för att säga att du håller med.

Många trådar får alldeles för många sidor helt i onödan.

Men, eftersom KEN1 är moderator är han troligen lite extra angelägen att det han stämmer in i kanske inte ändras senare till något han inte stämmer in precis lika mycket med.

Genom att quota som han gör så råder ingen tveksamhet om 3 månader vad det var han applåderade, och hans trovärdighet som moderator består.

Inte för att jag vill misstänkliggöra just "Rickar" som någon speciellt vimsig person, det är mer så att rent generellt skall en moderator agera just precis så här, vare sig han modererar aktivt just för tillfället, eller bara gör en värdering - som ovan.


Så, nu blev tråden lite längre, Triumph Int. :D





Hampe

En annan sak man kan brännmärka är dom som larvar sig och skriver sitt nick längst ner på på sidan som någon slags kvitto på vem dom är - det är dumt för då blir det ändå fler sidor till sist. Och det blir en massa tomma vagnreturer till ingen nytta.

Även dom som fetar text drar utrymme i onödan, för att inte tala om sådana som pillar på inställningen för större text när dom vill trycka på något speciellt.

Det påstås att vokaler egentligen bara är en slags utsmyckning för att få spåket att flyta bättre, att man faktiskt klarar sig med bara knsntr.
Vrt tt prv...?


Ämnet!
Bra inlägg "Rickar"! Jag vågar mig på att klicka på "tackar-knappen".
Känns inte som du är en sådan som sviker ett förtroende om en månad eller så.




















DS
 

Triumph int

New member
Men, eftersom KEN1 är moderator är han troligen lite extra angelägen att det han stämmer in i kanske inte ändras senare till något han inte stämmer in precis lika mycket med.

Genom att quota som han gör så råder ingen tveksamhet om 3 månader vad det var han applåderade, och hans trovärdighet som moderator består.

Inte för att jag vill misstänkliggöra just "Rickar" som någon speciellt vimsig person, det är mer så att rent generellt skall en moderator agera just precis så här, vare sig han modererar aktivt just för tillfället, eller bara gör en värdering - som ovan.


Så, nu blev tråden lite längre, Triumph Int. :D





Hampe

En annan sak man kan brännmärka är dom som larvar sig och skriver sitt nick längst ner på på sidan som någon slags kvitto på vem dom är - det är dumt för då blir det ändå fler sidor till sist. Och det blir en massa tomma vagnreturer till ingen nytta.

Även dom som fetar text drar utrymme i onödan, för att inte tala om sådana som pillar på inställningen för större text när dom vill trycka på något speciellt.

Det påstås att vokaler egentligen bara är en slags utsmyckning för att få spåket att flyta bättre, att man faktiskt klarar sig med bara knsntr.
Vrt tt prv...?


Ämnet!
Bra inlägg "Rickar"! Jag vågar mig på att klicka på "tackar-knappen".
Känns inte som du är en sådan som sviker ett förtroende om en månad eller så.




















DS






































Och





med





några




tomma




rader









blir





effekten





ännu





större.

Vill man ha en snabb dialog eller nån slags uppsatstävling.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, det var lite larvigt av mig att retas.
F'låt - tack för att du inte lackade ur.

H
 

Tyrannosaurus

New member
Jag för min del tycker att det är litet patetiskt när någon fullt medvetet monterar en fulskylt, får böter, och därefter bemödar sig att skriva en indignerad insändare där man gråter ut över hur hemskt och orättvist livet är eftersom man inte fick chans att byta till en riktig. Och dessutom försöker få det till att SMC(!) har skuld i bötfällningen eftersom det var ett SMC-arrangemang som den ledsna hojåkaren deltog i.
Kör man med fulskylt, eller kör för fort, eller begår någon annan fullt medveten och mer eller mindre avsiktlig trafik- eller fordonsöverträdelse som i stort sett alla gör då och då, och åker fast, så tar man i min bok emot inbetalningskortet, biter ihop, håller käft och går vidare i livet istället för att gråta ut offentligt. För det är ett jävla löjl. Den kalkylerade risken föll ut, och så är det bra med det.
Jag håller med så tillvida att om man kör med fulskylt eller överskrider hastighetsgränsen och får böter så ska man inte gnälla. Förbannad kan man bli, men gnälla på ett forum och/eller skylla på SMC är minst sagt lite löjlig.

Men nu var det inte vad det handlade om. Utan om en hoj som stog parkerad.

2: Jo, ett fordon som är registrerat skall ha registreringsskylten på till dess fordonet avregistreras.
Det är inte förbjudet att ställa en avställd/avregisterad hoj på en plan i samband med t.ex. en utställning. Jag har sett hojar på Custom Bike Show i Norrtälje som det är tveksamt om dom ens är körbara.

Lime tar upp några intressanta aspekter:
Som sagt, vad händer om jag står och skruvar på gatan och har tagit bort skylt, ljuddämpare, kanske lyse, blinkers eller vad som helst för att komma åt något? Tekniskt sett så kan jag köra med hojen, men då är den olaglig.
Vad händer om jag låter en unge som varken har körkort eller åldern inne provsitta hojen som rent tekniskt går att starta och köra även om den står på stödet och nycklarna inte sitter i? Gör jag mig då skyldig till medhjälp till olovlig körning?

Angående inlägget om att polisen borde ha annat att göra vill jag bara säga följande:

Om den s.k. vanliga/laglydiga medborgaren kunde följa de enkla lagarna och förordningarna (läs väjningsplikt, stopp-plikt, fordons skick mm) så skulle Polisen ha enorma resurser till att ta hand om mördarna, tjuvarna och illgärningsmännen. Eftersom väldigt många INTE klarar detta så måste polisen lägga resurser på till synes löjliga regler också...

Eh... Nej! Dina 25 cent räcker inte långt i det här fallet för det är inte så det fungerar. För även om så alla körde 100% lagligt på alla sätt så skulle brottsbekämpningen ändå inte få mer resurser.
Det är den politiska polisledningen men bl.a. dagisfröken Carin Götblad som aldrig har gjort en enda timme i yttre polistjänst som bestämmer det. Vad sägs t.ex. om hennes beslut att skriva "AINA" (="snutjävel" på turkiskt slang) på en polisbil.
Inse att trafikövervakning innebär en stor inkomst för statskassan som man t.o.m. budgeterar med. Samma sak gäller felparkeringsavgifterna. Skulle alla parkera rätt under ett år så skulle kommunernas budgetar inte gå ihop.
Brottsbekämpning ger däremot inga inkomster, det kostar bara pengar, så gissa en gång varför det ser ut som det gör här i landet.
Obs! Det här är inga spekulationer eller gissningar, utan jag är insatt och VET.
 

990 Adventure

New member
Brottsbekämpning ger inga pengar !

Jag håller med så tillvida att om man kör med fulskylt eller överskrider hastighetsgränsen och får böter så ska man inte gnälla. Förbannad kan man bli, men gnälla på ett forum och/eller skylla på SMC är minst sagt lite löjlig.

Men nu var det inte vad det handlade om. Utan om en hoj som stog parkerad.


Det är inte förbjudet att ställa en avställd/avregisterad hoj på en plan i samband med t.ex. en utställning. Jag har sett hojar på Custom Bike Show i Norrtälje som det är tveksamt om dom ens är körbara.

Lime tar upp några intressanta aspekter:
Som sagt, vad händer om jag står och skruvar på gatan och har tagit bort skylt, ljuddämpare, kanske lyse, blinkers eller vad som helst för att komma åt något? Tekniskt sett så kan jag köra med hojen, men då är den olaglig.
Vad händer om jag låter en unge som varken har körkort eller åldern inne provsitta hojen som rent tekniskt går att starta och köra även om den står på stödet och nycklarna inte sitter i? Gör jag mig då skyldig till medhjälp till olovlig körning?



Eh... Nej! Dina 25 cent räcker inte långt i det här fallet för det är inte så det fungerar. För även om så alla körde 100% lagligt på alla sätt så skulle brottsbekämpningen ändå inte få mer resurser.
Det är den politiska polisledningen men bl.a. dagisfröken Carin Götblad som aldrig har gjort en enda timme i yttre polistjänst som bestämmer det. Vad sägs t.ex. om hennes beslut att skriva "AINA" (="snutjävel" på turkiskt slang) på en polisbil.
Inse att trafikövervakning innebär en stor inkomst för statskassan som man t.o.m. budgeterar med. Samma sak gäller felparkeringsavgifterna. Skulle alla parkera rätt under ett år så skulle kommunernas budgetar inte gå ihop.
Brottsbekämpning ger däremot inga inkomster, det kostar bara pengar, så gissa en gång varför det ser ut som det gör här i landet.
Obs! Det här är inga spekulationer eller gissningar, utan jag är insatt och VET.
Det enda jag håller med dig om av det du skrivit ovan är väl att brottsbekämpning inte ger några pengar,men det är väl inte samma sak som att det inte är ett prioriterat område för polisen,och om inte trafikövervakningen behövde pengar skulle det ju kunna omfördelas pengar av statskassan till annat,eller är du så blåögd att du tror att det vi betalar i vägskatt går till bara vägarna också !

Skickar med en fråga samtidigt,hur gör dom kommuner som har gratis parkering för att få det att gå ihop,om du tror att dom budgeterar med felparkeringsböter som i dom flesta fall utfärdats av ett privat företag,okej ibland på uppdrag av kommunen.

Påstår inte med detta att jag inte ibland gör fel,men precis som jag lärt mina barn så står jag för det jag gjort,är det fel så tar jag konsekvenserna av mitt handlande.
Inte fegt och som tydligen vissa andra gör,skyller sitt eget handlande på just andra.

Trevlig sommar.
 

Tyrannosaurus

New member
Det enda jag håller med dig om av det du skrivit ovan är väl att brottsbekämpning inte ger några pengar,men det är väl inte samma sak som att det inte är ett prioriterat område för polisen,och om inte trafikövervakningen behövde pengar skulle det ju kunna omfördelas pengar av statskassan till annat,eller är du så blåögd att du tror att det vi betalar i vägskatt går till bara vägarna också !
Klart att brottsbekämpning är prioriterat, men det jag säger är att det inte skulle bli mer pengar till brottsbekämpning om alla körde 100% lagligt utan det skulle troligen leda till att polisen totalt skulle få mindre resurser.
Sen ska man komma ihåg att det är skillnad på brottsbekämpning och brottsbekämpning och på vilka brott man prioriterar. Politikerna har ju gått ut och sagt att något som ska topprioriteras är t.ex. "hets mot folkgrupp". Man kan tycka vad man vill om det, rasism och liknande, men ingen blir skadad, får men för livet, blir av med egendom, blir kränkt i sitt hem eller t.o.m. mister livet av att någon kallar någon för "the N-word". Men det är så det går till i samhället idag.

Givetvis tror jag inte att vägskatten bara går till vägarna. Frågan är snarare om något av det överhuvudtaget går till vägarna. Detsamma gäller bensinskatt, försäkringsskatt, skatt på skatt, moms på skatt osv. Sveriges vägtrafikanter betalar ENORMA mängder i skatt, men titta hur våra vägar ser ut. Vi får ju t.o.m. skämmas internationellt

Skickar med en fråga samtidigt,hur gör dom kommuner som har gratis parkering för att få det att gå ihop,om du tror att dom budgeterar med felparkeringsböter som i dom flesta fall utfärdats av ett privat företag,okej ibland på uppdrag av kommunen.
Du svarade delvis själv på din egen fråga. Även om det är gratis parkering så kan du ändå få felparkeringsböter även utanför din egen bostad om du t.ex. står för länge.
Ett exempel: Du ska åka på MC-semester och har ingen hyrd plats för bilen, vad göra? Jag vet inte, jag har garage så jag klarar mig. Men den stackars jävel som inte har det har en "trevlig" överraskning på vindrutan när han kommer hem i form av 10 "kärleksbrev" och bilen kanske inte ens står kvar - bortforslad.
Vad det gäller de privata företagen som utfärdar böter så betalar de kommunen för att få arbeta.

Påstår inte med detta att jag inte ibland gör fel,men precis som jag lärt mina barn så står jag för det jag gjort,är det fel så tar jag konsekvenserna av mitt handlande.
Inte fegt och som tydligen vissa andra gör,skyller sitt eget handlande på just andra.
Självklart är ingen felfri, men lagarna är i många fall väldigt löjliga, stiftade av personer som överhuvudtaget inte lever i verkligheten och troligen i lika många fall enbart i syfte att skapa inkomster för stat och kommun.
 

Rickar

New member
Men nu var det inte vad det handlade om. Utan om en hoj som stog parkerad.

Läs lagen (Fordonsförordningen, för den som har svårt att hitta i lagboken) ... den gäller ÄVEN om hojen är parkerad...


Vad händer om jag låter en unge som varken har körkort eller åldern inne provsitta hojen som rent tekniskt går att starta och köra även om den står på stödet och nycklarna inte sitter i? Gör jag mig då skyldig till medhjälp till olovlig körning?

Ehh...Dåligt exempel... Nej... i just detta fall är ju hojen inte KÖRD AV NÅGON...

I övrigt så anser jag att vi har tappat huvudfrågan...

... gör vad f-n du vill.. men stå för det, och ta böterna som en man om du blir stoppad... Förneka och dra ärendet till domstol om du anser att du har blivit fel bedömd... (Förneka inte bara för att dra på staten mer kostnader... STATEN är du och jag...)

Lagstiftaren i Sverige är också DU OCH JAG (genom allmänna val, regering, riksdag bla, bla, bla...)... de flesta lagar och förordningar har ett gott syfte...

Min fråga till dig är VILKA lagar polisen skall strunta i??? De lagar som du anser omotiverade... eller är det fler lagar som polisen inte skall bry sig om???

-----------------------

Pedofilerna har säkert en egen åsikt om vilka lagar som bör skrotas... :rolleyes:

Ytterligare 25 cent...
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Lagstiftaren i Sverige är också DU OCH JAG (genom allmänna val, regering, riksdag bla, bla, bla...)... de flesta lagar och förordningar har ett gott syfte...
Sanning med modifikation. Sveriges grundlag 1§ "All offentlig makt utgår från folket"... Jaså? Vi har 7 partier i riksdagen som alla tycker lika. Nu har vi iofs ett åttonde parti i riksdagen som tycker olika, men det ska man ju inte ta i med tång enligt statsministern.
Så det där om "du och jag genom allmänna val" krävs det en hel del modifikation för. Rösta vart fjärde år på falskt leende politiker och håll sen käften och röstar du "fel" så skiter vi i dig. Faktum är att man hade allmänna val även i DDR, skillnaden är att där blev man skjuten om man röstade fel, här blir man bara ignorerad.

Min fråga till dig är VILKA lagar polisen skall strunta i??? De lagar som du anser omotiverade... eller är det fler lagar som polisen inte skall bry sig om???
Polisen ska inte strunta i några lagar men samtidigt ska lagarna vara förankrande i både verkligheten och hos folket vilket de långt ifrån alltid är. Ta bara när regeringen kuppade igenom EU:s Lissabonfördrag trots att det borde ha fallit när Irland sa nej och dessförinnan när både Frankrike och Belgien hade röstat nej till samma fördrag men som då gick under namnet Nicefördraget, innehållet var dock identiskt till över 99%.
Därpå kuppade regeringen igenom grundlagsförändringen 24 november 2010 vilket i praktiken innebar att svenska folket förlorade det demokratiska inflytandet över makten i Sverige. Det var dagen då Sveriges grundlag ändrades från "All offentlig makt utgår från folket" till "All makt över Sverige överlämnas till EU"ssr.

Så man kan ju diskutera till vilket gräns polisen ska följa lagarna. Gjorde t.ex. Stasi och Gestapo rätt när dom följde lagarna???

Pedofilerna har säkert en egen åsikt om vilka lagar som bör skrotas...
Visst visst, men så var det det där med verklighetsförankringen igen. Hur motiverat är det att följa en lag som t.ex säger att man inte får ta av regskylten om man måste göra det för att byta glödis i baklampan. Du får inte köra med trasig baklampa och du får inte ta av regskylten, varsågod och välj vilken lag du vill bryta eller ska man skrota hojen när glödisen går.
 
Last edited:

Rickar

New member
För min del är denna debatt avslutad...

När jag "lade mig i diskussionen" handlade det om huruvida man kan få böter i efterskott och om det var synd om den som fick böter för att han/hon hade bytt ut skylten mot en hemmagjord skylt.

Nu verkar vi ha landat på "allt är EU:s fel" och därmed anser jag att vi kommit alltför långt från ämnet :(

För att citera en institution som arbetar med beroende-vård:
"Herre, giv mig Styrka att förändra det jag kan förändra, Tålamod att acceptera det jag inte kan förändra och Förstånd att inse skillnaden..."

Jag respekterar allas rätt att uttrycka sin åsikt och ser fram emot nya diskussioner med er i framtiden, i nya intressanta ämnen.

Nu (snart) skall jag ta min hoj och lägga ett par timmar på att köra fina kurviga vägar och bara njuta av att det är lagligt att ha så kul som man kan ha på hoj.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig hoj-sommar :)

/ Rickar
 

Hampe

Skriver massor!
Sanning med modifikation. Sveriges grundlag 1§ "All offentlig makt utgår från folket"... Jaså? Vi har 7 partier i riksdagen som alla tycker lika. Nu har vi iofs ett åttonde parti i riksdagen som tycker olika, men det ska man ju inte ta i med tång enligt statsministern.
Så det där om "du och jag genom allmänna val" krävs det en hel del modifikation för. Rösta vart fjärde år på falskt leende politiker och håll sen käften och röstar du "fel" så skiter vi i dig. Faktum är att man hade allmänna val även i DDR, skillnaden är att där blev man skjuten om man röstade fel, här blir man bara ignorerad.

...men se då serrö är det dags att engagera sig politiskt!
Är man inte nöjd med hur det ser ut så är det bara att göra bättre själv.
I redan existerande parti, eller i eget nystartat.
Får man bara sina argument att bära, så...




Hampe
 

Tyrannosaurus

New member
När jag "lade mig i diskussionen" handlade det om huruvida man kan få böter i efterskott och om det var synd om den som fick böter för att han/hon hade bytt ut skylten mot en hemmagjord skylt.

Nu verkar vi ha landat på "allt är EU:s fel" och därmed anser jag att vi kommit alltför långt från ämnet :(

För att citera en institution som arbetar med beroende-vård:
"Herre, giv mig Styrka att förändra det jag kan förändra, Tålamod att acceptera det jag inte kan förändra och Förstånd att inse skillnaden..."
Jo vi hamnade ju där med anledning av att vi började snacka om polisen och vilka lagar man ska följa.
Allt kan f.ö. förändras utom jordens rotation kring solen, det handlar bara om vilja och engagemang ;)

Nu (snart) skall jag ta min hoj och lägga ett par timmar på att köra fina kurviga vägar och bara njuta av att det är lagligt att ha så kul som man kan ha på hoj.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig hoj-sommar :)
Samma här och detsamma :)

...men se då serrö är det dags att engagera sig politiskt!
Är man inte nöjd med hur det ser ut så är det bara att göra bättre själv.
I redan existerande parti, eller i eget nystartat.
Får man bara sina argument att bära, så...
Alldeles riktigt :D
 

Pandan

New member
Men, eftersom KEN1 är moderator är han troligen lite extra angelägen att det han stämmer in i kanske inte ändras senare till något han inte stämmer in precis lika mycket med.

Genom att quota som han gör så råder ingen tveksamhet om 3 månader vad det var han applåderade, och hans trovärdighet som moderator består.

Inte för att jag vill misstänkliggöra just "Rickar" som någon speciellt vimsig person, det är mer så att rent generellt skall en moderator agera just precis så här, vare sig han modererar aktivt just för tillfället, eller bara gör en värdering - som ovan.


Så, nu blev tråden lite längre, Triumph Int. :D





Hampe

En annan sak man kan brännmärka är dom som larvar sig och skriver sitt nick längst ner på på sidan som någon slags kvitto på vem dom är - det är dumt för då blir det ändå fler sidor till sist. Och det blir en massa tomma vagnreturer till ingen nytta.

Även dom som fetar text drar utrymme i onödan, för att inte tala om sådana som pillar på inställningen för större text när dom vill trycka på något speciellt.

Det påstås att vokaler egentligen bara är en slags utsmyckning för att få spåket att flyta bättre, att man faktiskt klarar sig med bara knsntr.
Vrt tt prv...?


Ämnet!
Bra inlägg "Rickar"! Jag vågar mig på att klicka på "tackar-knappen".
Känns inte som du är en sådan som sviker ett förtroende om en månad eller så.


Nu blir det lite ot, men av alla er därute så kan bara 55% läsa nedanstående, för dom som kan det så är ju beviset att vi inte läser utan känner igen bokstavskombinationer även i fel ordning. Ni som inte kan läsa kommer bli
förbannade. kul med respons från er.


Only great minds can read this
This is weird, but interesting!


fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.
i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it

FORWARD ONLY IF YOU CAN READ IT.
 
Top